"Portrét ve fragmentech světla" - vyhodnocení Okem profesionála 06/2017

V červnovém tématu "Portrét ve fragmentech světla" jste se s námi podělili o 53 fotografií. Fotografie hodnotila profesionální fotografka Lenka Hatašová  - v článku přinášíme galerii vybraných snímků s komentáři. Vítězný získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno!

Než přistoupíme k hodnocení červnového tématu, chtěli bychom připomenout, že letním – dvouměsíčním tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Veselá mysl, půl zdraví". Vložit můžete fotografie zde na webu do galerie až do 31. srpna 2017, 23:59. Téma hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

Portrét ve fragmentech světla

Shromáždili jsme slušnou várku zajímavých portrétů, které více či méně odpovídaly zadanému tématu. Je pravdou, že světelné fragmenty vytvářející zajímavý portrét lze vnímat různě – i právě proto jsem k okomentování vybrala zdánlivě různorodou kombinaci fotografií. Vnímání světla je fáze, kdy se fotograf blíží k naplnění samotného významu slova fotografie, který znamená “malba světlem” a mne ten výraz fascinuje čím dál více.

Moc hezký portrét, kde modulované světlo zajímavě rozehrálo kresbu vrásek na tváři kovboje, navíc hezky prosvětlilo dým z cigarety. Ten se dá vyfotografovat, právě jen když si se světlem trochu pohrajeme, což je tento případ. I když by se portrétu dala vytknout bílá místa přeexpozice, celková atmosféra i dojem jsou pro mne v tomto případě důležitější. Technická dokonalost ne vždy zaručí skvělý výsledek, který dokáže oslovit.

Perfektní využití moci protisvětla, které z padající vody dokáže udělat úžasný efekt. Autor zřejmě použil teleobjektiv, čímž z kapek vody navíc vytvořil nádherné pozadí. Z fotografie přímo sálá slastná atmosféra mokrého osvěžení uprostřed horkého léta, a to je podle mne přesně to, o čem fotografie mají být. O vyvolávání pocitů a emocí.

 

Tajemný portrét muže, který mi připomíná obrýleného Franka Zappu ( nebo slovenského zpěváka Pavola Hammela? :)) Pokud nejde o montáž a následné vytvoření světelného pruhu ve vrstvách, autor zřejmě fotografoval přes průsvitnou látku, punčochu nebo záclonu. V takovém případě se mu moc hodily brýle, na které mohl celkem jednoduše zaostřit, což bývá někdy u takových záběrů přes clonu problém. Brýle samotné mi ale trochu narušují celkový temný a tajemný dojem z portrétu, jinak by to byl takový hezký český art noir! Chválím kompozici s prostorem nad hlavou, který na mne vůbec nepůsobí balastně.

 

Autor dobře pochopil zadání a využil světelných fragmentů, aby vytvořil portrét ženy. Listy v pravé části záběru napovídají, že světlo moduloval zřejmě vedle stojící strom skrze své větve a listy, což je vždy vděčný zdroj podobných efektů. Svou roli zahrál i vítr a hezky rozfoukal ženě vlasy, což hezky rozhýbalo celkovou náladu snímku. Jen škoda, že autor v křivkách fotografii více neztmavil, pokud už ji při expozici takto přeexponoval, světelné efekty by pak působily daleko výrazněji. Teleobjektivem rozostřené pozadí navíc krásně portrét vypíchlo do popředí, včetně tmavé linie v pravém horním rohu, která zabránila blondýnce tak trochu splynout s pozadím.

Typické využití světla padajícího skrze žaluzie. Tento efekt je vždy zajímavý a svou přísnou pravidelností působí tak trochu dramaticky, celkovou náladu fotografie podtrhuje i výraz dívky. Zajímavý detail je jakýsi zlatý odraz v jejím oku, upoutal mou pozornost. Ani v tomto případě, jako jsme viděli už u kouřícího kovboje, mi nijak zvlášť nevadí přeexpozice v pruzích, pokud fotíte v rawu, podobný disbalanc bílé se v něm dá většinou celkem lehce opravit. Mně osobně celkový dojem z fotografie ale nenarušuje.

Takové fotografie mám ráda, sama často používám k portrétování objektiv 85 mm se světelností 1,4 a často cloním právě na plně otevřenou clonu. Má to samozřejmě svá úskalí, do ostrosti se ne vždy trefíte, a fotografie můžou působit technicky nedokonale, pokud je jedno oko ostré a druhé ne. Moc se mi líbí název knihy kolegy Roberta Vana který zní “fotografie nemusí být ostrá”, tímhle se vždycky uklidňuji když vidím, co mé clonění na 1,4 zase napáchalo.

V případě této fotografie se mi moc líbí i jakoby ledabylá pozice ruky, která drží vlasy zakrývající jedno oko. Tohle dělá portrét ještě zajímavějším. Možná bych jen doporučila fotografii v horní části víc oříznout, zčistajasna ostrá větvička poněkud ruší můj zasněný dojem z úžasného efektu, pro mne nepochopitelně nazývaného bokeh.

Opět tajuplný záběr jako z Pána prstenů, dovedla bych si za ním představit celý příběh. Siluetu postavy krásně v kontrastu vypichuje denní světlo pronikající zespodu, v kombinaci se žlutým umělým světlem je navíc příjemně zabarvené do modra. Líbí se mi kompozice snímku, hezky ho rámují dvě diagonály vedené v levém dolním a levém horním rohu. Moc zajímavá kombinace denního a umělého světla, ať už se to týká jeho modulace nebo teploty a zabarvení.

Pro mne absolutní vítěz, autor skvěle vystihl zadání a světlem namaloval až surrealistický obraz. Fotografie mi tak trochu připomíná záběr s okem z Buňuelova Andaluského psa, což je významné dílo filmového surrealismu. Světlo navíc nad okem vytvořilo typický klobouček dalšího surrealisty Reného Magritta.

Když se na fotografii dívám, moje fantazie začne rozvíjet spoustu zajímavých konsekvencí a dostaví se i různorodé pocity, což je myslím to hlavní, o co v umění jde. Snímek má navíc dobrou kompozici, zajímavý je i rytmus světelných linií a tónů. Pokud jde o výřez z většího celku, moc ráda bych viděla i zbytek!

Lenka Hatašová, Nikon Ambassador

(všechny fotografie a jejich autory naleznete zde)

Vítězem květnového kola je tedy PetrB s fo­tografií Terč. Gratulujeme!

Připomínáme, že letním, dvouměsíčním té­matem seriálu „Okem profesionála“ je „Veselá mysl, půl zdraví". Vložit můžete fotografie zde na webu do galerie až do 31. srpna 2017, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně:


květen 2017„Barevná dominanta“

duben 2017: „Portrét v exteriéru se zábleskovými světly“

březen 2017: „Strach“

únor 2017: „Hráči“

leden 2017: „Mlha“

prosinec 2016 „Moje vánoce“

listopad 2016 „Komunikace, rozhovor“

říjen 2016: „Schody“

září 2016: „Rytmus

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram