Zpracování tématu: "Architektura jinak"

Vážení přátelé, fotografové. Tentokrát musím konstatovat, že zadané téma mnohé z vás silně oslovilo a tím se sešlo docela velké množství kvalitních fotografií. Správně jste pochopili, že nešlo o klasické zobrazení jednotlivých budov, mostů, kostelů, věží, komínu a podobně, ale o osobitý pohled autora.

Právě osobitý pohled fotografa je zcela jiný, než pohled normálního pozorovatele. Tím nechci říci, že fotografové nejsou normální. Jsou ale jiní a to právě tím, že mají schopnost vidět realitu zcela jinak než ostatní. Jestliže toto své vidění jsou ještě navíc schopni zaznamenat a předat dál, pak vzniká kvalitní fotografické dílo.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii Santiniho elegance získal Ladislav Renner.
Fotografie do tématu na únor 2013 „Láska“ můžete posílat do konce měsíce.

Při klasickém fotografování architektury je nutné docílit toho, aby vertikální linie byly opravdu vertikální, horizontální pak přesně horizontální, aby se objekt takzvaně nekácel. Toto téma však všechny poučky rušilo, šlo o architekturu „jinak“.

Rytmus barev Rendezvous

Dvě fotografie jako ukázkový příklad práce s liniemi. Nejdelší přímka v obraze je úhlopříčka a její použití zdůrazňuje prostor. Obě tyto fotografie využívají úhlopříčné linie nejen ve svislém, ale i horizontálním pohledu, dobře člení celý prostor. Na levém snímku je barevnými tóny zvýrazněn objem objektu, pravá fotografie pracuje s kontrastem světla a stínu. I když vidíme jen části objektů, přesto máme pocit mohutnosti a majestátnosti.

O tom, že dobrý pozorovatel může i v architektuře najít něco záhadného až tajemného, jsou tyto dva snímky.

Bez zachvění Wroclav

Pomocí odrazů a zrcadlení vznikla jakási variabilita světla a tvarů. Budovy jsou rozčleněny na zajímavé hádanky, architektura je skrytá, vznikly moderní obrazy.

Zábradlí

K architektuře bezesporu patří i architektonický detail. K jeho vyfotografování není zapotřebí žádné zvláštní vybavení, jenom dobré oko a představivost. Na levé černobílé fotografii je opět vidět dobrá práce s liniemi. Černý oblouk v dolní části snímek „ukotvuje“, horní část je světlá, vzdušná a uprostřed fotografie je hra linií. Správně zvolený výřez vytváří uzavřený celek. Na pravé fotografii je více zdůrazněna dynamika a to obloukovitými liniemi a zvolením barevné kompozice v doplňkových barvách. Opět uzavřený výřez je dobře zvolen.

Další dvě krásné fotografie kde autoři použili nezvyklý směr pohledu a tím vznikla neobvyklá, jednou ptačí a podruhé žabí perspektiva, navíc ještě umocněno širokoúhlým objektivem. Oba snímky působí velice monumentálně, majestátně. I když fotografie na levé straně působí poněkud klidněji, je přísně symetrická, na té pravé, dynamičtější, je zase zajímavé pravidelně členěné pozadí s obloukem schodů.

minimal haus

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram