Zpracování tématu: "Barvy podzimu"

Vážení fotografové, krásné podzimní barvy venku pomalu ale nekompromisně nahradila monochromatická zima. Je proto již důvod podívat se na vaše příspěvky k tématu Okem profesionála „Barvy podzimu“ a obrazem zavzpomínat na krajinářsky asi nejhezčí roční období. Fotografie do tématu na prosinec 2011 "Linie a tvary" můžete posílat do konce měsíce.

Krajinářská fotografie je nejoblíbenější a nejčastěji fotografovaná oblast fotografie. Proto jsem od vás očekával vysokou účast. Nezklamali jste. Množství vašich příspěvků bylo zatím nejvyšší ze všech vyhlášených témat, která jsem kdy hodnotil. Druhý možný význam tématu „barvy podzimu“, tedy lidského stáří, byl bohužel zpracován skutečně minimálním počtem z vás. I to vaše „trvalé“ podtéma – fotografie zvířat na tom bylo o něco lépe.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Podzimní zamyšlení“ získal Jakub Súkeník.
Fotografie do tématu na prosinec 2011 „Linie a tvary“ můžete posílat do konce měsíce.

Pro velký počet příspěvků jsem se rozhodl vaše fotografie rozčlenit do bloků podle nejčastějších přístupů.

Velice oblíbené a ve vašich příspěvcích nejčastěji zastoupené je využívaní polních, lesních a jiných cest jako kompozičně výrazných linií. Využití cest v krajinářské fotografii je osvědčený způsob, jak dostat do fotografie iluzi prostoru.

Ke křížku

Dva velmi hezké a kompozičně podobné příklady nasazuji jako úvodní. První s velice efektní podzimní mlhou, ve které postupně v dáli šednoucí až ztrácející se stromy ještě víc zvýrazňují prostorový efekt fotografie. Výrazná svislá linearita již holých stromů bez listí i formát na výšku zdůrazňují svislé až gotické působení snímku. Les = chrám.

Druhá fotografie již sice nemá tak hezkou světelnou atmosféru, ale v prostorovém působení za první v ničem nezaostává. Stromořadí a cesta, ve spodní části vytvářející výrazný ubíhající trojúhelník, má i svůj obsahový cíl, kterým je kříž. Víc pracuje s různobarevnými odstíny podzimního listí – barvou a tonalitou. Pokud jsem prvnímu snímku přiřkl gotické působení, tak tomuto snad barokní.

U tří rybníků

Další dvojice velice zdařilých příspěvků je charakteristická svou jemností ve vyznění. Nepochybně na tom má svůj podíl i použitá technika HDR, která rozšířila množství využitelných odstínů. První z nich je strozejší. Jak téměř monochromatickou tonalitou, tak i jednodušší kompozicí. Kompozičně čisté třetinové dělení plochy zaručuje výrazné působení na diváka.

Druhá fotografie, přestože má geometricky dominantní linii kolejnic, je jemnější. Tu jemnost dodává velice příjemně měkké a nízké podzimní slunce i tonálně poměrně rovnoměrná obloha.

Cesta k osudu

Následující trojice fotografií již tak dokonalá bohužel není.

První z nich má sice na cestě ve spodní části plastické boční světlo, není však dostatečně výrazné. Pomohlo by lokální zvýšení kontrastu v této oblasti. I vzájemné překrývání různých stromů a listů v pravé horní části obrazu nepůsobí dostatečně harmonicky.

To u druhé ukázky vytvářejí stromy a listy v horních téměř dvou třetinách snímku dokonalý a harmonický oblouk. Bohužel spodní část to poněkud kazí. Důležitá linie potoka je narušena malým mladým stromečkem v popředí. Snad by pomohlo právě snímání z místa mladého stromečku (aby již nebyl v záběru) s ještě o něco širokoúhlejším objektivem, aby byla i horní část zachována.

Třetí by pro zvýraznění zamýšleného efektu „brány“ potřebovala odstranění rušivých listů v pravé střední části. Iluzi „brány“ by mohlo pomoci tonálně výraznější střídavé opakování tmavých a světlých ploch například i přidáním umělé vinětace.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    13.12.2011 19:33

    Náhodou mňa tieto mesačné témy bavia stále viac. Nie vždy mám čím prispieť, ale nato to je. Popremýšlať a skúsiť. Jasné, nie vždy to výjde. Majstrov je len zopár.

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    14.12.2011 05:45

    http://www.fotoaparat.cz/image/36535

    marně přemýšlím, jestli mám něco s monitorem, když tady vidím krásně "přirozenou" tyrkysovou oblohu... a jak se pěkně odzrcadlila na pomníčku...

  • Lu...Ny
    Lu...Ny
    14.12.2011 22:38

    taky mám stejně vadný monitor, hold se podzimu brutálně dopomohlo posunem barev :-/

  • Walther Krupinsky 1
    Walther Krupinsky 1
    18.12.2011 23:28

    To je zajímavá situace, kterou jsem asi nepobral. Fakt to vypadá tak, ze autor clanku si nevsiml te oblohy "Ke krizku"? Vzdyt je to videt na nahledu 150pix..???
    Jakoby podzimni klise podzimu je OK, asi jako kdyz bych se nedivil na obede, ze polivka je tekuta, Burduv vstup je stabilne klisoidni (u druhe nejlepsi na svete stejny koment jako u posledniho odpadu), ale hlavne bohuzel se teda neurodilo. Dilem katastrofa (Ke krizku, HDR, zmatecne cosi od Bednarika, rozmazana a vyblita cesta k osudu, Alexova taky divne, snad vsechno neni proostreny (panelak ostry skoro, strom vubec), svetlo neni nikde.

  • patrik hyka
    patrik hyka
    23.01.2014 20:58

    moc vtipny. obzvlast ty HDR pekla:))

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram