Zpracování tématu: "Voda"

Milí kolegové, fotografové. Zase nám uběhl jeden měsíc a já mám před sebou celkem slušnou várku vašich fotografií poslaných na zadané téma „voda“. Vodu fotografoval, fotografuje a jistě bude fotografovat snad každý, kdo si vezme do ruky fotoaparát, ale ne každému se podaří udělat fotografii zajímavou, technicky dobrou, zkrátka takovou, o které já říkám, že „je ke koukání“.

Milí kolegové, fotografové.
Zase nám uběhl jeden měsíc a já mám před sebou celkem slušnou várku vašich fotografií poslaných na zadané téma „voda“. Vodu fotografoval, fotografuje a jistě bude fotografovat snad každý, kdo si vezme do ruky fotoaparát, ale ne každému se podaří udělat fotografii zajímavou, technicky dobrou, zkrátka takovou, o které já říkám, že „je ke koukání“. Podobné je to i s vašimi snímky, mezi kterými je několik velice dobrých, převážná většina průměrných a jak to tak bývá, i několik takzvaně do počtu, tedy slušně řečeno nic moc. Bohužel se stále mezi námi najdou jedinci, kteří buďto nečtou zadání a propozice našeho seriálu, nebo se chtějí zviditelnit za každou cenu a místo určeného množství dvou fotografií tvrdošíjně posílají fotek více. I když možná byly mezi nimi snímky mimořádné kvality, bez milosti jsem je z výběru vyřadil. Pravidla je nutno dodržovat.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrem FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získal Michal Pavel za fotografii Životodárná voda.

Fotografií bylo tentokrát opravdu hodně a pracovně jsem si je rozdělil do několika skupin. Nejvíce zastoupeny byly snímky při kterých se autoři zaměřili na efektní hrátky s vodní hladinou, na pohyb tekoucí vody a někdy i na jakési laciné pokusy s barevnými efekty. Fotograficky zachytit pohyb tekoucí vody je velice vděčné a líbivé, ale i taková fotografie má splňovat určitá kompoziční pravidla, dbát na ostrost popředí, snažit se o zarámování hlavního motivu a podobně. Ne každému se to podařilo. Použití barevného přechodového filtru, dobarvování v grafickém editoru, či odlesky zapadajícího slunce jsou sice velice efektní, někdy ale mohou celkovému záměru ublížit. I ve fotografii platí, že méně je někdy více. Dobře působilo i několik černobílých záběrů.

Barevně dobře sladěná fotografie zachycující pohyb tekoucí vody. Na kamenech pokrytých zeleným povlakem je rozházeno barevné listí v doplňkové barvě. Čtvercový formát je rozdělen hlavními motivy – vodou a listím – na dvě vyvážené poloviny a prostor snímku je zdůrazněn typickou křivkou „S“. Na můj vkus je ten vyumělkovaný rámeček trochu zbytečný.

Podobný motiv v provedení černobílém. Klasický příklad tonálního řešení, kdy světlé a tmavé tóny snímku vyjadřují hloubku prostoru, neostrá voda pohyb. Zde bylo pracováno velice citlivě se škálou bílých, šedých a černých odstínů, s hloubkou ostrosti i s ukončením pohledu do tmavého pozadí.

Další skupinu fotografií jsem si pracovně nazval člověk a voda. Spojení lidského faktoru s fenoménem vody přineslo námětově zajímavé fotografie.

Donáška vody z řeky

Málokdy máme příležitost se setkat se zajímavou barevnou fotografií dokumentárního charakteru. Barevná pestrost tohoto snímku vystihuje místo vzniku a spojení tekoucí vody a žen – nosiček vody přesně charakterizuje potřeby a situace o jakých máme jako středoevropané pouze omezené představy. Tuto fotografii si představuji jako jeden z nosných záběrů širšího dokumentárního cy­klu.

V zajetí

Protipólem předešlé fotografie je tento snímek. Bohužel ne zcela technicky zvládnutý dobrý nápad o jakýsi ekologický námět. Tady asi měl být hlavním motivem kohoutek s kapající vodou, který se ale ztrácí díky špatně zvolenému světlu. Silné horní světlo sice plasticky modeluje ruku, ale ten nejdůležitější motiv zůstal poněkud zastíněn. Tmavé pozadí, hlavně ve spodní části, neumožní nevýrazně nasvícenému kovu vyniknout a nepatrná kapička vody nikoho nenadchne. Sice dobrý nápad, ale bez účinku.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Burda
    Radek Burda
    06.04.2010 08:25

    krome ekologickeho snimku, ktery jakztakz pracoval s obsahem a nazorem, jsou vsechny ostatni jen bezduche plac. a pritom prave vodu ma kazdy milionkrat ve svem archivu a milionkrat ji videl. to, ze ji ale neuchopil obecne ve smyslu "sdeleni" je bohuzel stary priznak... lidu tu, na zdejsim serveru jen hracickuji. bohuzel.

  • Lu...Ny
    Lu...Ny
    06.04.2010 11:12

    > Rabure, buďme rádi že hodnotí konkrétní jeden člověk fotograficky zkušený, kdyby hodnotil dav, tak se na výsluní mohla dostat volavka žbluňkající do vody :)

  • Radek Burda
    Radek Burda
    06.04.2010 21:16

    to je pravda, ale toho si jiz davno nevsimam,... a vlastne uz mne nechava chladnym i to, ze z "vody" se uvari jen voda..je to jen jakysi povzdech...

    ze autory samotne to nenuti "neco" delat... ani v techto "banalnich tematech..

  • Přemysl Krch
    Přemysl Krch
    07.04.2010 11:32

    no a co? hlavní je, že to autory baví, ne? tak klid...

  • Radek Burda
    Radek Burda
    07.04.2010 14:45

    skiny bavi tlouct cigany.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram