Zpracování tématu "Most"

Tématem záříjového dílu seriálu Okem profesionála byl "Most". Na vaše fotografie mostů, můstků i mostečků se tentokrát podíval profesionální fotograf Kamil Varga. Připomínáme, že tématem na měsíc říjen je "Kontrast ".

Drazí kolegové fotografové.
Vzhledem k bohaté nadílce vašich fotografií se zdá se, že věcná témata vás oslovují výrazně víc než abstraktnější nebo pocitové. Dá se tak soudit i vzhledem k tomu, že toto téma se dalo zpracovat jak věcně, tak i v symbolickém významu spojnice názorů, světů, filozofie. Takovéto zpracování přišlo pouze jediné oproti desítkám, na kterých je most vyfocen jako objekt. Nepochybně k tomu dopomohl i fakt, že mnoho mostů patří i díky jejím architektům mezi klenoty naší krajiny.

Chtěl bych úvodem také připomenout, že říjnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Kontrast“. Fotografie můžete posílat do 31. října 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Začnu fotografií, která zajímavým způsobem klade do kontrastu romantiku izolovaného domečku na kraji lesa u rybníčku a nebem se tyčící monumentální dopravní tepnu nad touto idylkou. Skutečně vydařená kombinace. Kompozičně spolehlivě řešeno nejenom umístěním hlavního prvku–domečku do zlatého řezu, ale navíc podpořeno i barevným kontrastem výrazné červené střechy a převážně zeleného okolí.

Detaily nových mostů poskytují každému fotografovi přímo žně kompozičních možností, dokonale využitých i na tomto snímku. Masívnost hmoty betonu a pevnost napnutých lan tematizují především jeho pevnost. Jednoduchá geometričnost zvyšuje působivost fotografie. Ideální je i plastický úhel dopadu slunce.

Nejenom výrazná geometrie, ale taky symetrie, jedno ze základních kompozičních pravidel, spojuje tyto dva snímky. U podobných snímků se dá vždy spolehnout, že vám pomohou vytvořit pro diváka působivou fotografii. Nejinak je tomu i u těchto dvou. I když u jednoho jde o vertikální a u druhého o horizontální symetrii. Společným rysem je i to, že oba snímky jsou fotografovány v noci a mnohem víc tak na nich vyniknou nasvícené konstrukční prvky mostu.

S určitou mírou symetrie pracuje i tato fotografie. I když víc než na mostní konstrukci sází na zrcadlení domů a stromů na hladině. Nejenom díky tomu, že nepracuje tolik s monumentalitou stavby, ale i díky zasmušilejší, lehce zamlžené atmosféře, podpořené navíc stylizovaným černobílým zpracováním, působí na nás, diváky, mnohem malebněji, emotivněji.

Vzhledem k tomu, že mosty často překlenují řeky, jejich odrazy a zrcadlení se ve vašich fotografiích daly očekávat. Zde jsou dvě poměrně vydařené ukázky – první v levé třetině s dominantním rybářem jako hlavním prvkem fotografie, kterému úspěšně sekunduje barevně odlišný a tedy výrazný odraz mostu jako vedlejší prvek. Druhá zobrazuje pouze odraz mostu a budov na zajímavě rozvlněné hladině. Deformace je sice velice efektní, nicméně hlavním prvkem této fotografie je barevně výrazný odraz paneláku a ne most, který měl být tématem.

Tato fotografie má sice zajímavý nápad, ale bohužel ne dotažený. Vidět v jediném záběru obě strany mostu by mohlo být zajímavější a vhodnějším úhlem záběru a natočením zpětného zrcátka by se to mohlo podařit – I když pouze s autoportrétem fotografa, který by však fotku nejen občerstvil, ale dodal jí i další obsahový rozměr. Člověka mezi dvěma okraji.

Zámků, jako slibů věrnosti, přibývá už i na našich mostech. Ty v horní polovině fotografie se ale přímo bijí s pozadím. Pomohlo by rozostření pozadí menší hloubkou ostrosti. Bud nižším clonovým číslem, nebo delší ohniskovou vzdáleností.

Černobílou stylizaci mají společnou tyto dvě fotografie. První staví na atmosféře, kterou tradičně nabízí mlha, a také drobném vtípku s buvolem prohánějícím se po mostě. Druhá těží ze zajímavé kontury mostu, lamp, soch a lidí, vhodně podpořené ořezem do širokoúhlého formátu. Škoda jen těch i zde přítomných dopravních značek.

Ačkoliv jsem měl tentokrát víc favoritů, nakonec jsem se rozhodl ocenit tuto fotografii. Důvodem je její tvarová i tonální dokonalost. Oblé tvary Sydneyské opery prudce kontrastují se strohostí linií mostu. Díky ideálnímu úhlu slunce bohaté světlé valéry opery kontrují tmavou konstrukci mostu. Rozdělení je víceméně úhlopříčné. Dokonale převedeno do černobílé se zachováním bohaté palety odstínů šedi, mezi kterými šedá obloha dělá prostředníka mezi kontrasty.

Kamil Varga

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram