Zpracování tématu "Street foto"

Březnové téma našeho seriálu Okem profesionála mělo téma "Street foto". Jak se autoři fotografií s touto tématikou "poprali" a kdo zvítězil? Dočtete se v tomto článku Kamila Vargy, který snímky hodnotil.

Zároveň připomínáme, že téma na březen je "Snídaně"

Drazí fotografové.

Chtěl bych úvodem připomenout, že březnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Snídaně“. Fotografie můžete posílat do 31. března 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Street foto je poměrně oblíbená fotografická disciplína a známý termín pocházející z angličtiny, který se do češtiny obvykle nepřekládá. Když ano, tak výrazem pouliční fotografie. V avízu k tématu jsem se snažil termín a přístup dostatečně objasnit i s uvedením obvyklého českého překladu. Proto mě docela překvapilo, že téměř třetina z Vás zasílala fotografie, které svým přístupem do této skupiny rozhodně nepatří. Dokonce ani ilustrativní fotografie v avízu nepomohla.

Asi největší omyl představovaly tyto dvě fotografie:

Street foto V Rožnově p. Radhoštěm

Street foto patří do oblasti dokumentární fotografie. Zobrazuje lidi nearanžovaným způsobem ve veřejně dostupných prostorech, jako jsou ulice, parky, nákupní centra, shromáždění apod., vždy ale takzvaně přímým způsobem. Takže bez nějakých výrazných uprav v editorech. Použití filtrů, které z fotografie vytvářejí pseudo-malby nebo pseudo-grafiky, je v radikálním rozporu s tímto stylem.

Druhým častým omylem vyplývajícím asi z mechanického čtení terminu je zasílání fotografií prázdných ulic.

Galerie ulice Street foto

Tento typ fotografií patří ale pod termín městská veduta nebo městská krajina. Vypsané téma je jednoznačně limitováno na fotografie lidí. A to nejlépe v interakci s jinými lidmi nebo prostředím. Často tak bývá s ironickým nebo i humorným nádechem. Je jakýmsi zrcadlem společnosti, kultury ulice.

Další poměrně velká skupina jsou fotografie lidí z ulic, které mají ale pouze informativní charakter.

 Nedělní grand place Londýnský pub

Povětšinou jim chybí hlavní prvek, jako těmto dvěma ukázkám. Hlavní prvek je ale pro každou fotografii klíčový, protože bez jeho přítomnosti se divákova pozornost nemá čeho zachytit a tento tedy svým pohledem fotografii obratem opouští.

Nyní ale přejděme k těm, které téma naplňují.

Odchod z díkůvzdání, New York Chugchilan

Fotografie vlevo ukazuje nepořádek na ulicích známy i u nás třeba z posilvestrovských oslav. Toto kriticky orientované téma ale není adekvátně fotograficky zpracováno. Záda lidí nemají tvář, takže nás nemohou oslovit třeba emotivně zajímavým výrazem. V tom případě nám zůstává jenom řeč těla. I s ní by se ale dalo této fotografii pomoci – třeba kdyby paní v černém (hlavní prvek) zrovna upouštěla nějaký ten odpad na zem.

Druhá fotografie je výrazně povedenější. Má tři plány: veselá trojice s křížem, dvojice s rakví a pán s pytlem na zádech. Právě ten dává fotografii kuriózní nádech. Člověk by tam očekával smuteční průvod. První trojice poněkud „přehrává“ na fotografa, ale i tak jejich veselost poněkud kontrastuje s rakví. Fotografie má trochu problém s ostrostí.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taky..
    Taky..
    28.03.2014 11:21

    "Ukolem samostatne stojici "street fotografie" je - zejmena! - prekvapit."

    Proč?

    Když se porozhlédnu, na čem jsou založené typické fotky ze současných streetových webů, tak nejčastěji to bývá vtip (obvykle založený nečekané podobnosti a/nebo kontrastu). Tedy například takový, jaký vidíme zde na "Času oběda" nebo "Na cestě". Nebo že by to dělali všichni špatně? Můžeš uvést konkrétní případy, jak se to "má" dělat?

  • KIV
    KIV
    28.03.2014 14:29

    Prosím o opravu jména autora u třetí fotografie. Děkuji.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    28.03.2014 14:53

    Stalo se.

  • Lida Lida
    Lida Lida
    28.03.2014 17:20

    https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/1969254_10203007411164526_1776602818_n.jpg

  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    02.04.2014 08:28

    Lida19: Tak přísný bych s obecným hodnocením nebyl. Je pravda, že uvedený snímek je povedený, neznamená to ovšem, že by snímky zaslané do této rubriky byly nutně všechny špatně. A mimochodem - chtěl bych vidět spíše těch Vašich sto lepších obrazů např. od piana na hlavním nádraží.. za deset minut patrně nedáte ani jeden, který by byl lepší. Možná v lepší technické kvalitě, možná jiný, ale pochybuji že by to byla lepší street foto.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram