Hodnocení tématu: "Setkání, schůzka, rande"

Jak dopadlo další téma "Setkání, schůzka, rande" pohledem vašich fotografií se dočtete v následujícím článku. Snímky opět hodnotil profesionální fotograf Milan Šusta. Zapojte se do další části i vy.

Vážení a milí kolegové, po dvouměsíční odmlce se zase budu snažit zhodnotit vámi zaslané fotografie na určené téma. Hned na začátku musím konstatovat, že jste mi tentokrát práci ani trochu neusnadnili, neboť všechny zaslané fotografie, kterých bylo opravdu hodně, jsou neobyčejně zdařilé. Není jediného snímku, který by neměl právo být zde prezentován. Nemáme v této rubrice tolik prostoru, abych se vyjadřoval ke všem došlým fotografiím, tak se soustředím pouze na ty, které mne oslovily nejvíce.

V prvé řadě musím pochválit pestrost zpracování a to jak po žánrové, tak i technické stránce. Snažili jste se o reportážní pojetí, výtvarné kompozice, využívali hloubky ostrosti, zasílali jste fotografie barevné i černobílé. Někteří našli v zadaném tématu humorný prvek, jiní se snažili o vyjádření citu a jakési hlubší roviny.

Jakékoliv hodnocení něčeho co nejde přesně změřit, zvážit a spočítat je pochopitelně vždy pouze subjektivní a i v tomto případě plně platí rčení babičky Boženy Němcové, že není na světě člověk ten, aby se zachoval lidem všem. Proto i moje hodnocení je pouze můj názor.

Ale již k věci:

Ručně a stručně, Lenka Kubelová

Na této fotografii je až příliš patrné, že autor byl silně ovlivněn reklamou na jedno nejmenované pivo. Zpracování námětu chtělo více vlastní invence. Celkově záběr působí velice chaoticky, expoziční nevyváženost způsobila přesvětlenou ruku jedné z dívek a celou pravou polovinu snímku, pohled do objektivu dokumentuje aranžovanost děje.

Ahoj... Haf

Nepřehledně a neuspořádaně vyzněla i tato fotografie. Zobrazuje vlastně celkem čtyři setkání, z čehož levá dvojice je necitelně oříznuta, z dvojice zcela vpravo jsou čitelná pouze mužská záda. Uprostřed snímku se rozehrává celkem zajímavý děj, ale ten je degradován pohledem na záda zúčastněných.

SETKÁNÍ NA ,,ŠPILASU,,

Tento obrázek na mne zapůsobil svoji náladou a jakousi intimitou. Redukovaná barevná kompozice jej činí silně emocionální, jeho síla je i v minimu prvků, které autor použil. Černá linie rozděluje obraz na třetiny, těžší dolní třetina je dobře vyvážena dramatickou oblohou. Ale… Každý ze zobrazených předmětů či figur na snímku musí nutně mít nějakou logiku. Zcela neopodstatněně, bez jakýchkoliv souvislostí a záměru je v levé horní části obrázku kus větve, která je dokonce větší než hlavní postavy. Černá linie rozdělující obraz na třetiny. Ozdobně zaoblené rohy fotografie se podle mého názoru k takto moderní fotografii vůbec nehodí.

Když dva dělají totéž, není to totéž, říká jedno přísloví. Fotografie pořízené reportážním způsobem, momentky dokumentující okamžik setkání. Základními pravidly momentky je být dostatečně blízko a zachytit ten správný okamžik. To se zde povedlo.

Podobným způsobem zachycena chvíle setkání je i na tomto snímku. Zde autor ještě rozšířil úhel záběru a zavedl diváka do určitého prostředí. Hlavní motiv je doplněn o invalidní vozíky čímž je zdůrazněno, že štěstí a lásce nemohou zabránit žádné překážky. Výrazy obou aktérů jsou zachyceny v tom nejdůležitějším okamžiku a tím je tato fotografie pro každého srozumitelná.

Rande Když musíš, tak musíš

O kouzlu, kráse a jakési tajemnosti černobílé fotografie nás přesvědčují tyto dva obrázky. Deformace střední části obrazu na prvním snímku a dobrá práce se zbytkem plochy ještě podtrhují okamžik děje, na druhé fotografii nás může zaujmout světelné rozvržení a umístění hlavních prvků v obraze.

Na schodišti

Neobvyklý úhel záběru, snímek z ptačí perspektivy a rytmické střídání linií a tónů vytváří kompozičně vyrovnaný celek, na kterém jsou hlavní aktéři již jakýmsi doplňkem, který celkový dobrý dojem ještě umocní. Téměř monochromatické, úsporné barevné ladění působí na této fotografii uklidňujícím dojmem,využití několika šikmých linií vhodně celou plochu obrazu rozčlení.

Turisti

Ne každý byl obdařen darem vidět. Myslím tím fotografické vidění, umění zpozorovat to čeho si běžný člověk ani nevšimne. Věřím, že kolem tohoto patníku /nebo co to je/ prošly stovky a stovky lidí až jeden fotograf, jemuž byl shůry dán dar vidět, zaostřil a vyfotografoval. Vyfotografovat na první pohled zcela banální záležitost, která právě svoji jednoduchostí dokáže nejen dát podnět k přemýšlení, ale i potěšit, se tomuto autorovi povedlo dokonale.

Snažil jsem se okomentovat několik z mnoha zaslaných snímků. Všem kteří se v letošním roce zúčastnili našeho cyklu a posílali své fotografie doporučuji, aby ve své činnosti pokračovali. Těm, kteří se teprve rozhodují, přeji rychlý start. Další témata budou vyhlašována s dvouměsíční periodicitou a tak se ozvu až v novém roce. Přeji vám všem hezké Vánoční svátky a do roku 2009 DOBRÉ SVĚTLO.

Milan Šusta

Téma pro měsíc listopad a prosinec je „Vánoce přicházejí“. Další informace naleznete v tomto článku

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Bajz0
    Bajz0
    26.11.2008 09:04

    velmi pekne fotky vybrane s rozumom a citom

  • Roman Navrátil
    Roman Navrátil
    27.11.2008 21:35

    Komentář k poslední fotce je přesný. Námětů je spousta, jen je vidět...

  • Jirka Follauf
    Jirka Follauf
    05.12.2008 13:06

    Chtěl bych poděkovat za rozbor fotek a těší mě, že jsou mezi nimi i moje :) Díky, rád jsem si přečetl.

  • Marek Vančo
    Marek Vančo
    06.12.2008 08:02

    Ja tento seriál čítam pravidelne a ukladám jednotlivé časti si ukladám na disk...
    Ďakujeme za komentáre...

  • František Zemek
    František Zemek
    20.12.2008 00:50

    sem autor fotky ,,setkání na Špilasu,,
    bylo to takněkdy odpoledne, měřil sem na oblohu, proto je to celý posunutý do tmava, blesková kompozice, a ten starý strom sem kácet nemohl.
    nicméně ten rámeěek, no je tam.
    Pan Šusta hodnotil vcelku dobře.
    Tadle fotka patřila do soutěžního souboru FIAP-PSA 17.Trierenberger super cirkuit. A je to jedna z těch, které můžou za to že mé jméno je v katalogu týdle soutěže.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram