Okem profesionála: Zpracování tématu "Práce šlechtí člověka"

Téma, které bylo vypsáno na měsíce červen a červenec, znělo „Práce šlechtí člověka“. Jak jste toto zadání zvládli? Dozvíte se v tomto článku, který pro vás napsal profesionální fotograf Kamil Varga. Seriál Okem profesionála vám umožňuje si nechat své fotografie zhodnotit profesionálem a každý měsíc soutěžit o cenu, které do soutěže věnovalo Centrum FotoŠkoda. Připomínáme, že tématem měsíce srpna je „Rozmarné léto“.

Vážení přátelé fotografové,

snad to bylo jen letní okurkovou sezonou, že Vaše příspěvky na téma „Práce šlechtí člověka“ nevyčnívaly ani kvantitou, ani kvalitou – a to přestože prací trávíme třetinu svého života a příležitostí fotograficky zpracovat toto téma byste tedy měli mít více než dost. Nebo je pracovní proces fotograficky tak neatraktivní? Rozhodně je toto téma velice častým motivem reportérů našich deníků.

Chtěl bych úvodem také připomenout, že srpnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Rozmarné léto“. Fotografie můžete posílat do 31. srpna 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Jako již tradičně i k tomuto tématu jste zaslali fotografie svých ratolestí. I když by se v tomto případě dalo spíše mluvit o hře a ne práci, s určitou nadsázkou k tématu patří. Kvalita příspěvků ale rozhodně nepotěšila. A i když fotografie nemají výrazné kompoziční prohřešky, oba příspěvky spojuje stejný hlavní nedostatek. Hlavním aktérům není vidět do tváře. Vhodnějším úhlem záběru by šlo těmto nedostatkům předejít.

Fotografie výlovu mincí z kašny trpí především nedostatkem srozumitelnosti. Ta je způsobena jednak vysokým kontrastem technicky ne moc kvalitní fotografie, jako i nevhodným, příliš členitým pozadím za nejdůležitější částí fotografie – vysypávaní mincí.

Špatná technická kvalita je největší slabinou i této fotografie. Efektní protisvětlo zvýrazňující kapičky vody ve vzduchu je zvoleno správně. Extrémní kontrast fotografie ale snižuje její srozumitelnost. I když je pravda, že snížení kontrastu by ztlumilo efekt vody v protisvětle, kompromis mezi efektem a srozumitelností by byl vítaný.

Pouze informativní hodnotu má tento snímek z operačního sálu. Ne moc šťastné je i překrytí tváře levé figury technickým zařízením. Nevím, do jaké míry se autor mohl po sálu pohybovat, ale nějaký větší detail se soustředěným pohledem chirurgů by mohl přinést zajímavější výsledek.

Kompozičně jednoduché a díky tomu velice přehledné jsou tyto dvě fotografie. Elegantně s dominantní uhlopříčkou jahodového záhonu je komponována fotografie vlevo. Hlavní i vedlejší figurální motiv spolehlivě zakomponovány do třetinového dělení plochy. Doladěno i výrazným červeným barevným detailem v ruce dominantní figury. Spolehlivé třetinové dělení plochy využívá i pravá fotografie s akční figurou v levé části. Ta je doplněna barevně výraznější modrou rourou v pravé třetině.

Výrazně akčnější je tato černobílá fotografie. Kompozičně je také o něco složitější. A i když fotografie má své kvality tak, jak je, možná by jí pomohla mírná změna úhlu snímání zleva a shora. Nevidíme totiž pořádně na místo kam směřují pohledy dvou hlavních figur – směrem svých pohledů toto místo ale značně akcentují.

Ve Vašich příspěvcích si našly své místo i fotografie z exotických lokalit. Třeba tato s dešťivou atmosférou a poměrně jednoduchou lineární kompozicí. Fotografii by pomohlo oříznutí pravého rušivého prvku. Dominantní figura by se tím navíc dostala do zlatého řezu.

Záplatování silnic není výsadou jen našich silničářů, i když v některých krajinách probíhá více jako ruční práce. Fotografie je poněkud tmavá. Prospělo by ji mírné zesvětlení. Pracuje s prostorem, kde vpravo v popředí máme dělníka jako hlavní prvek a auto s dalšími dělníky v pozadí jako doplňkový prvek. Oba prvky jsou v tradičním třetinovém dělení plochy.

A které z výše uvedených fotografií bych udělil první místo? Po určitém rozmýšlení vyhrává fotografie ze sběru jahod. Elegantní čistá kompozice a splnění zadání tématu jsou důvody, proč jsem se nakonec rozhodl právě pro ni.

Kamil Varga

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram