Vyhlášení výsledků Okem profesionála srpen 2016: Kapky

Srpnovým tématem seriálu Okem profesionála bylo "Kapky". Vaše fotografie hodnotil profesionální fotograf Pavel Krásenský. Kterou vaši fotografii vybral Pavel jako vítěznou? Dozvíte se v článku.

Připomínáme, že zářijovým tématem je "Rytmus". Hodnotí profesionální fotograf Milan Šusta. Fotografie můžete nahrávat až do 30.9.

Než přistoupíme k hodnocení srpnového tématu, chtěli bychom připomenout, že zářijovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Rytmus“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – ZÁŘÍ 2016 „RYTMUS“ až do 30. září 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Milan Šusta. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

Pavel Krásenský

Více než 20 let se věnuje bezobratlým, za kterými jezdí po celém světě.
Fotografuje především hmyz a zachycuje vzácné okamžiky z jeho života.
Nejčastěji se před jeho objektivem objevují brouci, pavoukovci a blanokřídlí.
Řadu let lektoruje fotografické kurzy Fotoinstitut.cz na Šumavě i makro workshopy v okolí Chomutova, kde žije.

Léto se nám nachýlilo ke konci a tak nezbývá, než zhodnotit druhé prázdninové téma, kterým byly „Kapky“.

Opět se sešlo několik desítek fotografií, které více či méně splnily zadání a tak se můžeme na některé z nich podívat. I přesto, že se mohlo zdát téma docela složité, velmi dobře jste se s ním vypořádali a objevila se zde řada velmi kvalitních fotografií. Proto nebylo vůbec snadné vybrat jednu vítěznou. Nakonec jsem se musel rozhodovat mezi 4 až 5 fotografiemi.

Jak se dalo předpokládat, na většině fotografií se objevily kapky ve spojení s rostlinami, přesněji řečeno ranní rosa. Fotografovat rosu není ale vůbec snadné. Většinou jde o velmi malé objekty a tak je potřeba mít dobře zvládnutou fotografickou techniku. A to především techniku svícení. I přesto, že rosu objevíte téměř všude, není snadné v ní najít nějaké skryté a atraktivní motivy. Proto řada fotografů vyráží ven v časných ranních hodinách a hledá například hmyz, který je pokryt drobnými kapičkami rosy. A právě orosený hmyz byl skupinou fotografií, která byla poměrně početná. Objevily se zde i fotografie, které vznikly v domácím studiu, což jsem právě u tohoto tématu očekával.

Velmi častým motivem bývají kapičky rosy na pavučině.

Není však vůbec snadné takovou pavučinu dobře vyfotografovat. Tato fotografie (obr 1) je velmi dobře zvládnuta po světelné stránce, ale objevují se na ní dva klasické problémy, se kterými se musí fotograf v terénu vypořádat:

Prvním z nich je rovina ostrosti. Aby kapičky vynikly, je důležité použít nízké clonové číslo a „oddělit“ je tak od pozadí. V té chvíli však často nastává problém, že ne všechny kapičky na fotografii budou dostatečně ostré. Ano, samozřejmě nemusí být ostré všechny, ale v tom případě bychom měli volit jiný pohled a nikoli fotografovat rovnoběžně s pavučinou. Zde vidíte, jak je pravý a levý spodní roh fotografie neostrý, stejně tak kapičky při horním okraji snímku. Dalším problémem bývá pozadí, které krásu kapiček narušuje. Na pozadí je vidět pravděpodobně stébla trávy, která odvádí pozornost od hlavního motivu. Řešením může být větší detail, nebo se pokusit najít jinou pavučinku, která bude více separována od okolí.

Zaujala mne i tato fotografie (obr 2), která je zajímavá svou tonalitou a nápadem. Líbí se mi, jak autor dosáhl kontrastu světlých a tmavých odstínů, kdy je tmavý okraj nepravidelných kapiček dobře vidět na světlém pozadí. A naopak kapičky v dolní části fotografie vhodně doplňuje tmavší pozadí. Osobně bych fotografii oříznul tak, aby kapičky ve spodní části fotografie byly více v rovině, a to i přesto, že tmavý objekt na pozadí nebude v rovině. I toto je však do značné míry subjektivní.

I přesto, že si nejsem jist, jak hodně byla fotografie (obr 3) upravena a zda došlo k výraznějšímu ztmavení okrajů, líbí se mi její jednoduchost. Pokud by fotograf správně celou scénu naměřil a rozdíl mezi růží a pozadím byl velký, fotografie by takto mohla bez problémů vzniknout i bez použití výraznějších úprav. Kapky na růži vypadají přirozeně a líbí se mi i tmavý stonek, který se nenápadně pod květem objevuje. Možná by bylo zajímavé použít odraznou plochu na zvýraznění spodního okraje růže a mírného zvýraznění stonku.

Určitě by se měla v užším výběru objevit i tato fotografie (obr 4). Působí velmi abstraktně a nutí nezávislého pozorovatele hádat, o co vlastně jde. Mě samotnému připomíná nějaký vzdálený prostor s planetkami. Kdo má rád hodně abstraktní fotografie, může tuto fotografii ocenit. U podobných fotografií, kde se objevuje větší množství objektů, je někdy obtížné zvolit správný ořez, aby nedošlo k nepřirozenému oříznutí nějaké kapičky apod.


Další ze zajímavých pohledů na kapičky (obr 5). Fotografie může působit poněkud nesourodě, ale líbí se mi rozdělení plochy na tmavou a světlou, a také kontrast chmýří v tmavé části fotografie. Velmi dobře je fotografie zvládnuta světelně. Škoda jen neostré kapičky na vrcholu chmýří. Rušivě také působí neostré semínko v popředí vpravo od středu, které narušuje světlou linii s kapičkami a také tmavý pravý horní roh.

(obr 6) Velmi dobrý nápad, který bohužel utrpěl následnými úpravami v editoru, pravděpodobně pomocí kombinované úpravy světel a stínů. Je pravděpodobné, že fotografie byla málo kontrastní a autor se snažil nechat vyniknout jak síť, tak pavučinu. Nepřirozená je především bílá aura kolem sítě. Naopak se mi líbí, jak autor vhodně vybral tmavé místo na obloze, které nechá krásně vyniknout strukturu orosené pavučiny. Velmi dobře je také zvolen výsledný ořez.

Mezi brouky, kteří se velmi obtížně fotografují, patří kovově zbarvené mandelinky (obr 7). A pokud mají na krovkách například kapku rosy, může to být pro fotografa oříšek. V tomto případě se s tím fotograf vypořádal velmi dobře. Přesto by bylo vhodné použít v kombinaci s bleskem ještě nějakou odrazku, která by prosvětlila tmavší místa na bocích mandelinky. Určitě bych také fotografii oříznul více zprava tak, aby před mandelinkou bylo více místa než za ní.

Velmi zajímavé jsou fotografie orosených vážek a šidélek. Zde (obr 8) je druh šídlatky sedící na ostřici a pokrytý ranní rosou. Objekt byl pravděpodobně nasvícen bleskem a tak světlo působí dost ploše. To by určitě nebylo tolik na škodu, ale díky většímu clonovému číslu, případně levnějšímu objektivu je dost patrné pozadí, které odvádí pozornost od samotného objektu. Osvětlená stébla protínají tělo šídlatky a působí velmi rušivě. Vzhledem k tomu, že je objekt velmi dobře umístěn v rovině ostrosti a nebylo tak možné změnit úhel pohledu, chtělo to pozorně sledovat pozadí a rušivá stébla odstranit.

Velmi povedené fotografie (obr 9, 10), kterým nemám vlastně co vytknout. Fotografie na mne působí sice kýčovitě, to ale nijak nesnižuje jejich kvalitu a technické provedení. Obě jsou velmi dobře nasvícené a jen u kapiček na stéble bych zvolil jinou kompozici, a to tak, aby tmavý střed květu v pozadí nebyl oříznutý. U stočeného stonku s velkou kapkou je škoda neostrosti stonku v pravém horním rohu, kde je stéblo lehce rozostřené. Pokud fotografujeme doma ve studiu, máme možnost si scénu dokonale připravit a samozřejmě se pak můžeme vyvarovat drobných chybiček.

Velmi dobře zvládnuté fotografie orosených much (obr 11, 12). Těmto fotografiím nemám vlastně ani co vytknout. Z mého pohledu se však jedná o méně atraktivní záběry, a to i přesto, že je na nich velmi dobře zvládnuté svícení. Pořízení podobných fotografií není až tak složité, stačí vyrazit brzo do přírody, najít nehybnou a orosenou mouchu a v klidu fotografovat. Toto vše samozřejmě hodnotu fotografií nijak nesnižuje a považuji je za velmi povedené.

Velmi pěkný portrét šidélka s kapičkami rosy na hlavě (obr 13). Díky difuzéru je světlo velmi příjemné a netvoří se výrazné přepaly. Velmi dobrá je také barevná tonalita fotografie. Trochu mi však vadí zelený list v popředí, který je samozřejmě nedílnou součástí fotografie, ale asymetricky překrývá nohy a jeho horní okraj se téměř dotýká spodní části hlavy a odvádí pozornost od hlavního motivu.

(obr 14) Poměrně jednoduchý motiv, ale velmi dobře zpracovaný. Celá fotografie působí velmi sourodě a díky zelené barvě i velmi příjemně. Což je opět subjektivní, neb zelená barva může na někoho působit i zcela opačně. Malá hloubka ostrosti dává fotografii umělecký charakter, stejně tak i jemné osvětlené linie, které vznikly prosvícením objektu. Ten, kdo má rád abstrakci, by si jistě dovedl představit tuto fotografii v kanceláři na zdi. 



Při vyhlašování soutěže jsem si říkal, kolik lidí se pokusí vyfotografovat padající kapičky. Nakonec se objevily dvě velmi povedené fotografie, i když jedna z nich je přeci jen lepší. Na této fotografii (obr 15) je zachycen velmi zajímavý okamžik, ale bohužel se autor až příliš soustředil na vrchní část a spodní část oříznul tak, že narušil přirozené vlnění vody v okolí dopadu kapky. Určitě tam nemuselo být celé, ale osobně bych zachoval aspoň tmavou část u základny. Také by se mi více líbilo pozadí bez výrazně světlejšího bodu v levé části.

I když vybrat jeden vítězný snímek nebylo snadné, nakonec jsem se přeci jen pro jeden poměrně jednoznačně rozhodl (obr 16). Jedná se o neuvěřitelný okamžik, který nebylo snadné vytvořit. Sám jsem v minulosti podobné věci zkoušel a tak vím, jak složité to někdy může být. Zde bych ocenil nejen zachycenou situaci, ale i kontrast mezi černým pozadím a světlými kapičkami. Vhodně zvolené světlo vytváří dostatečné kontrasty a fotografie tak působí velmi plasticky a dá se říci až trojrozměrně. Vše bylo zachyceno s dostatečnou hloubkou ostrosti a tak nic výrazně neruší pohled na tento úžasný okamžik.

_____________­________________________­______________

Vítězem srpnového kola seriálu Okem profesionála se tak stává – a cenu od Centrum FotoŠkoda tak dostává: Kapr0s s fotografií „Muchomůrka mléčná“.

Gratulujeme!

Připomínáme, že zářijové téma seriálu „Okem profesionála“ je „Rytmus“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – ZÁŘÍ 2016 „RYTMUS“ až do 30. září 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Milan Šusta. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda

Jak jste zpracovali minulá kola seriálu Okem profesionála najdete na další straně:

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Stanislav Hořínek
    Stanislav Hořínek
    28.09.2016 11:32

    Na září je téma Rytmus ,ale zde se uvádí Kontrast. Co tedy platí?

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    28.09.2016 12:39
    Reaguje na Stanislav Hořínek 28.09.2016 11:32:

    "Na září je téma Rytmus ,ale zde se uvádí Kontrast. Co tedy platí?..." - zobrazit celý komentář

    "Kontrast" se nám tam dostalo kdoví jak. Ve zbytku odkazů je správně "Rytmus" a to platí:-)
    Díky za upozornění!

  • E.B.E
    E.B.E
    28.09.2016 19:29

    Blahopřeju vítězi a řekl bych, že Pavel vybral dobře. Přece jen se pohyb zachycuje o dost složitěj, než orosený chmýří. A výsledek dost slušnej, povedenej :-)

  • KisalkovaP
    KisalkovaP
    05.10.2016 09:37

    Tak zřejmě slušnej oddíl.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram