Doporučujeme: Full Frame bezzrcadlovky

Přehled plnoformátových bezzrcadlovek Sony, Canon, Nikon, Panasonic, Leica a Sigma na trhu v roce 2020, plusy a minusy jednotlivých modelů na základě testů Fotoaparát.cz s odkazy na ceny a testy. Doporučení pro výběr jednotlivých značek a modelů ve změti nabídek. Článek je aktualizován. 

Bezzrcadlovky nabídnou obrazovou kvalitu na stejné úrovni jako DSLR, umožní vyměňovat objektivy, jsou přitom menší a lehčí. Konstrukčně jsou jednodušší, neboť odpadá řada pohyblivých částí (zrcátko, někdy i mechanická závěrka). Automatické ostření probíhá přímo na sensoru. Díky tomu odpadá potřeba kalibrace ostření. Navíc ostřící body mohou pokrýt celý sensor až do stran. Elektronický hledáček umí simulovat budoucí snímek včetně míst se ztrátou kresby, někdy i histogramem. Zásadní výhody mají bezzrcadlovky i pro natáčení videa. Natáčení sledujeme přímo v hledáčku. Většina výrobců (s výjimkou Canonu, který to již slibuje) má stabilizátory přímo na sensoru. To umožňuje velmi solidně snímat video z ruky a díky ostření na sensoru doostřovat pohybující se objekty.

Proč tedy (ne)chtít bezzrcadlovku a hlavně kterou? Jisté je, že ať chceme nebo nechceme, výrobci přestali zrcadlovky vyvíjet a proto nás do bezzrcadlovek jednoduše natlačí. Při výběru bude vždy rozhodovat cena neboť víme, že limitující jsou vždy znalosti a schopnosti fotografa, nikoliv technika.

kategorii bezzrcadlovek se od prosince 2018, kdy vyšel článek Doporučujeme nejlepší bezzrcadlovky, hodně změnilo. Naopak článek Doporučujeme digitální zrcadlovky z listopadu 2018 je s malými výjimkami platný stále.

V úvodu ještě ke srovnání zrcadlovky a bezzrcadlovky.

Úvod

Přes optický hledáček zrcadlovky vidíme stejný obraz jako přes objektiv. Hledíme při maximálně otevřené cloně, aby byl obraz co nejsvětlejší a viděli jsme co nejvíce detailů.

Srovnání zrcadlovky a bezzrcadlovky

Změna přišla ve chvíli, kdy se objevily dostatečně kvalitní displeje a elektronické hledáčky, zrychlilo se zpracování dat ze snímače. V tuto chvíli již není nutný složitý a drahý systém zrcátka a hledáčku. Díky tomu jde udělat těla i objektivy o kus menší a zjednodušit tak výrobu.

Bezzrcadlovky nyní nabízejí všichni výrobci fotoaparátů a hlavně je dále vyvíjejí…

VÝHODY A NEVÝHODY

Bezzrcadlovky mají proti zrcadlovkám jak výhody, tak i určité nevýhody.

Výhody:

  • Nižší hmotnost a menší rozměry
  • Ostření přímo na sensoru
    • Dokonalé pokrytí sensoru ostřícími body včetně okrajů
    • Stejný výkon ostření přes hledáček i přes displej včetně většího pokrytí obrazu ostřícími body
    • Automatické přepínání hledáčku a displeje
    • Video lze natáčet i přes hledáček
  • Elektronický hledáček umožňuje
    • Kontrolu expozice přímo v hledáčku
    • Možnost vyzvětšovat obraz v hledáčku, aniž bych dal fotoaparát od oka
    • Rozlišení hledáčku souvisí i se spotřebou

Elektronický hledáček

  • Lze snadno použít i neoriginální objektivy přes nástavce a redukce
  • Snadné ruční ostření

Nevýhody:

  • Menší výběr objektivů, někdy dražší
    • Výrobci jako Canon a Nikon umožňují přes redukci nasazení svých objektivů ze zrcadlovek (EOS EF Canonu, EF Nikonu) na bezzrcadlovky
  • Vyšší spotřeba
  • Malé, ale u levnějších modelů patrné zpoždění elektronického hledáčku
  • Elektronický hledáček nevyhovuje každému (dioptrická korekce u DSLR pro ty, kteří hůře vidí je vynikající)
  • Řada konzervativních fotografů je na zrcadlovky zvyklá z hlediska ergonomie a ovládání
  • Při výměně objektivu přímo odhalen čip – pozor na prach a poškození (výjimka: Canon u některých modelů automaticky zavírá mechanickou závěrku)

Ostatní:

Mechanickým závěrkám zatím u bezzrcadlovek neodzvonilo. Závěrka je ve skutečnosti díl, který se mnohem rychleji opotřebovává než zrcátko. Vydrží zhruba 150,000 až 250,000 snímků. Elektronická závěrka toto omezení nemá a dokáže být naprosto tichá.

Je tu však rozdíl, jak závěrky fungují. Mechanická projíždí jako roleta před sensorem. Elektronická aktivuje sensor jako celek a při tom se odečítá světlo řádek po řádku. Proto zde nastávají problémy u velmi rychlých dějů (např. závodní auta) nebo při snímcích za umělého osvětlení, kdy se světlo velmi rychle mění, aniž to oko vnímá. To může v obrazu způsobovat „pruhování“.

Objektivy ze zrcadlovek lze přes redukci bez omezení používat na bezzrcadlovkách. Opačně to však neplatí. Pokud třeba někdo zatouží po špičkovém objektivu Canon RF 28–70 mm f/2.0 L USM nebo vysoce světelném Canon EF-M 32mm F/1.4 STM, na svou zrcadlovku je nenasadíte. Zatím je však takových objektivů jen minimum ve srovnání s tím, co jich existuje pro DSLR.

Pokud u vás tedy převážily výhody bezzrcadlovek, je třeba vybrat ten správný typ… tak jdeme na to!

Hlavní rozhodnutí hned na začátku je velikost sensoru, na který chcete fotografovat.

Podle velikosti sensoru

  • Full frame
  • APS, APS-C, 4/3

Srovnání velikosti sensorů

Full frame s rozměry sensoru 24×36mm je pro ty, kteří požadují maximální kvalitu obrazu s malým šumem. Tyto fotoaparáty mají největší výběr širokoúhlých objektivů. To je klíčové pro krajiny včetně např. těch nočních širokoúhlými objektivy. Zároveň je to ideální řešení pro portrétní fotografy, kteří zase chtějí odpíchnout portrét od pozadí s krásným bokeh. Rozostřené pozadí se samozřejmě hodí i v disciplínách jako reportáž, dokument a další. Full frame není velkou výhodou pro sport nebo wildlife, kde potřebujete objekty přitáhnout blíž. Zde vám nevadí prodloužení ohniskové vzdálenosti v důsledku menšího sensoru než je full frame.

Fotoaparáty Full Frame podle způsobu použití lze rozdělit:

  • Krajina, studio, makrofotografie
  • Wildlife, sport
  • Univerzální přístroj včetně videa

Obrazová kvalita určitě nahrává full frame přístrojům zejména v podmínkách, kde je velmi málo světla. Rozlišení detailů mají rádi nejen krajináři a studioví fotografové. Při fotografování zvířat v akci nebo ve sportu je velmi důležitá rychlost sekvenčního snímání. Pokud chcete obojí, bude to kompromis.

K dokonale univerzálnímu fotoaparátu pak přistupuje ještě video. Původně zrcadlovky a nyní bezzrcadlovky v běžné produkci vytlačily specializované kamery. Budoucnost je zde rozlišení 4K a 30 snímků/s. Jak mnoho tohle potřebujete? Jisté je, že Full HD rozlišení je dnes minimum. Video clip se hodí fotografovi, když dělá prezentaci. Záznam zvuku a pohybu je vždy něco navíc, co fotka neumí. Pro internetovou komunikaci je konektivita fotoaparátu a video klíčové.

Doporučujeme Full Frame bezzrcadlovky

Po řadu let byl výběr bezzrcadlovky jednoduchou záležitostí. Sony představila svůj model A7 již v roce 2013 a pokračovala ve vývoji svého portfolia. Až v roce 2018 představili své full frame bezzrcadlovky Canon, Nikon a Panasonic, kteří v roce 2019 přišli s dalšími těly a objektivy. Je potřeba ještě zmínit ikonickou Leicu. Ta představila plnoformátovou Leicu SL v roce 2015.

Sony

Sony je výrobcem sensorů i pro jiné značky s výjimkou Canonu. Má výhodu nejdelší doby na trhu ve vývoji full frame bezzrcadlovek a tradičně silné pozice v elektronice a ve videu. Projevuje se to například v systémech automatického ostření (kontinuální ostření, sledovací režimy) nebo nižší spotřebě. Výběr plnoformátových těl má Sony s přehledem nejširší ve srovnání s konkurencí. Nyní však začíná tlačit zejména Canon. Přestože Sonzy koupila před lety zbankrotovanou fotodivizi Minolty, v zrcadlovkách nebyla schopná konkurovat tradičnímu duu Nikon/Canon. Proto na rozdíl od Nikonu a Canonu nemá za sebou tak lákavou nabídku objektivů vyvinutých pro DSLR, do kterých mnoho fotografů investovalo v minulosti a chce je dále využívat. Sony E bajonet má však jasně největší výběr objektivů konstruovaných specielně pro bezzrcadlovky, do kterého se zapojili i další výrobci. Sony má jinou filozofii v ovládání fotoaparátu než Nikon a Canon. Umožňuje, aby si každý fotograf nastavil fotoaparát individuálně. Možností různých nastavení však vzniká až příliš mnoho, což fotografy ne-technokraty může trochu mást.

Je zajímavé, že Sony stále vyrábí a prodává i starší modely, jejichž ceny postupně klesají a vytvářejí tak cenový tlak na nové modely konkurenčních fi­rem.

(vysvětlivka písmen v názvu: S – pro video, R – větší rozlišení)

Sony A7 Mark III

Výborný univerzál, kde neplníte zálohovací disky obrovskými soubory

Plusy

  • Výborný sensor s rozlišením 24Mpix v velkým dynamickým rozsahem
  • 5-ti osá stabilizace sensoru
  • 10 snímků/s v sek­venčním snímání
  • 693-bodový autofokus
  • Výborné 4K video

Minusy

  • Omezená kontrola přes dotykový display

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Sony Alpha A7R Mark IV

Sen každého, který potřebuje maximální rozlišení detailů. 61Mpix je nyní rekord. Není to fotoaparát pro video, i když ho také umí.

Plusy

  • Sensor s fantastickým rozlišením a dynamickou pružností 15EV, rozlišení lze ještě zvýšit režimem PixelShift, na tyto obrovské soubory potřebujete software Edge – součást balení
  • Vynikající hledáček
  • Kvalitní ostření a měření expozice
  • Odolné tělo, vylepšená ergonomie
  • Na tak velké rozlišení úžasná rychlost sekvenčního snímání 10 snímků/s

Minusy

  • V režimu Pixel Shift není korekce na pohyb

Pokud potřebujete rozlišení, můžete zvážit nižší modely řady R

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Sony Alpha A7R Mark III

Sensor: 42Mpix

TEST SONY ALPHA A7R III.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony Alpha A7R Mark II

Sensor: 42Mpix

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Sony Alpha A7R

Sensor: 36Mpix

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A7S Mark III

V porovnání se Sony A7S Mark II ještě vice specializovaný přístroj pro natáčení videa. Fotografové pro snímání v podmínkách, kde je málo světla, však upřednostní levnější Sony A7S Mark II.

Plusy

  • 4K video vydrží natáčet minimálně 1hodinu aniž zkolabuje pro přehřátí (konkurence je Panasonic S1H)
  • 4K video umožňující natáčet 120 snímků/s
  • BSI CMOS sensor se sensory fázové detekce přímo na sensoru pro automatické ostření pro akční natáčení při použití elektronického hledáčku
  • separátní sensor pro měření barevné teploty světla (pozn. teplota při švenkování v průběhu natáčení videa se může výrazně měnit (Sony 7S II to neměla)

Minusy

  • Specializovaný fotoaparát s malým rozlišením pro fotografii
  • Pro video chybí vestavěné šedé filtry umožňující práci s hloubkou ostrosti

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A7S Mark II

je pro toho, kdo se specializuje na video a chce točit i tam, kde je velmi málo světla

Plusy

  • ISO od 100 do 409,500
  • 4K video umožňující natáčet 120 snímků/s
  • Autofokus 169 bodů s citlivostí sensorů –4EV (zaostří i tam, kde je hodně tma)

Minusy

  • Hodně specializovaný fotoaparát s malým rozlišením pro fotografii
  • Pro video chybí vestavěné šedé filtry umožňující práci s hloubkou ostrosti

Test fotoaprátu A7S II

Jak Sony A7S fotí a točí?

Sony A7S Mark II je vylepšený následovník svého video předchůdce

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A7S

je předchůdce A7S MkII se zaměřením na video

Test zde.

Sony A9 Mark II

Vlajková loď, kterou Sony postavila proti hlavním konkurentům Canonu a Nikonu v nejvyšší třídě určené pro sport, reportáž a wildlife, kde zatím konkurence nabízí pouze zrcadlovky.

Plusy

  • Špičkový autofokus s 693 body fázové detekce
  • Elektronický hledáček s nejmenším zpožděním na trhu
  • 20 snímků/s při sekvenčním snímání, 10 snímků/s při použití mechanické závěrky
  • Nativní ISO 100 až 51200, rozšířené až do 204800
  • Konektivita na web nebo do redakce

Minusy

  • Sensor rozlišením 24,2 MPix má o trochu horší dynamickou pružnost než specializovaný krajinář Sony A7R Mark IV
  • Méně přehledné menu

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Předchůdce Sony A9

který se v květnu 2017 postavil Canonu 1DX Mark II a Nikonu D5 je o něco levnější extratřída.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Recenze a srovnání v praxi Sony Alpha A9 vs. A7 najdete zde.

Canon

Canon sice v nejvyšší třídě stále sází na zrcadlovky, kde nedávno představil Canon EOS 1D X Mark III. Po představení nových modelů bezzrcadlovek Canon EOS R5 a Canon EOS R6 je jasné, že Canon 5D Mark V už asi nebude. Konkurence přinutila Canon v modelech Canon EOS R5 a Canon EOS R6 instaloval stabilizátor obrazu přímo na sensor. To je základní výhoda pro fotografování z ruky levnějšími objektivy bez stabilizace a pro natáčení videa přes hledáček.

Hlavní silnou stránkou Canonu zůstává přímočaré ovládání a obrovské množství příslušenství ze světa zrcadlovek, které je přes relativně levnou redukci možné nasadit na bezzrcadlovky. K tomu Canon pomalu, ale jistě vyvíjí špičkové R objektivy. Po představení Canon EOS R5 a Canon EOS R6 v kombinaci s nejlevnějším Canon EOS RP, Canon R a fotoaparátem pro astrofotografy Canon Ra začíná pokrývat celý segment trhu ve třídě full frame. K novému bezzrcadlovkovému bajonetu M si pak určitě koupíte

Adaptér Canon L286 EF-EOS R

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

O něco dražší je již Canon adaptér L287 EF-EOS R

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

kde si na ovládacím kroužku můžete navolit například clonu a jeho otáčením ji měnit podobně jako v minulosti na manuálně ovládaných objektivech.

Je zajímavé, že výrobci jako Sigma nabízejí adaptéry mezi systémem Canon EF a Sony L s přenosem všech parametrů. Z hlediska přesnosti autofokusu a rychlosti to není řešení pro wildlife nebo sport. Není to však problém pro krajinářskou fotografii. Tímto způsobem můžete využít například pěti-osou stabilizaci sensoru, kterou nabízí Sony pro objektivy Canon EF třeba pro video.

Sigma konvertor MC-11 adaptér z Canon EF na Sony E

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Průměr bajonetu EF zrcadlovek Canon Canon je stejný jako bajonet Canon RF. Příruba bajonetu se k sensoru přiblížila na 20mm (ve srovnání s 44mm u systému EF). Pro srovnání bajonet Sony E plnoformátových zrcadlovek má průměr 43,6mm a vzdálenost od sensoru je 18mm.

Canon EOS R5

Vlajková loď bezzrcadlovek Canon se sensorem s rozlišením 45Mpix. Dosud nejrychlejší přenost dat na světě v rychlosti 900 Mpix/s umožnuje natáčet 8K video/30snímků RAW nebo 4K/120snímků. Univerzální přístroj asi s tím nejlepším, co Canon zatím pro bezzrcadlovky vyvinul.

Plusy

  • 5-ti osá stabilizace obrazu na sensoru podle prvních recenzí funguje výborně
  • Sériové snímání 12fps s mechanickou závěrkou nebo 20 fps s elektronickou závěrkou pro sportovní a wildlife fotografy do formátu Raw
  • Autofokus s plným pokrytím a velmi dobře fungující detekcí obličeje i zvířat
  • Solidní výdrž baterií

Minusy

  • Přehřívání při natáčení 4K a 8K videa po 10 až 20ti minutách (pozn. dokázáno podle prvních recenzí, sami to ověříme v naší recenzizanedlouho. Problém s přehříváním by ale měla vyřešit nedávno vydaná aktualizace firmwaru 1.1.0 – více o ní zde)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS R6

Univerzální a cenově dostupnější rychlá bezzrcadlovka pro sportovní a wildlife fotografy se sensorem v rozlišení 20Mpix. Hlavní rozdíl Canon EOS R6 proti Canon EOS R5 je rozlišení sensoru a videa.

Plusy

  • S výjimkou rozlišení lze zopakovat silné stránky Canon EOS R6
  • Odstraněné nedostatky modelů Canon EOS R a Ra (dva sloty pro paměťové karty, ovládací toggle namísto dotykového přepínání ISO, velký kruhový ovladač..)

Minusy

  • Přehřívání díky menším přenosům dat elektronikou je pomalejší než u R5, ale stále je limitující pro ty, kteří se zaměřují na video (pozn. přehřívání dokázáno podle prvních recenzí, sami to ověříme v naší recenzi zanedlouho. Problém s přehříváním by ale měla vyřešit aktualizace firmwaru, kterou Canon pro EOS R6 momentálně připravuje)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS RP

Plusy

  • Výborný poměr cena/výkon
  • Kvalitní autofokus Dual Pixel s velkým pokrytím
  • 4K video do 25 snímků/s, full HD do 60 snímků/s
  • Sensor 26,2 Mpix

Minusy

  • Nemá stabilizaci na sensoru
  • Malé množství příslušenství pro R bajonet/ nutné koupit EF redukci
  • Malá výdrž baterie (jiná než u modelu Canon EOS R)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Srovnání Canon EOS R vs. EOS RP zde.

Canon EOS Ra

Tento fotoaparát je určen pro vážné zájemce o širokoúhlou astrofotografii, kteří cestují to temných koutů planety. Přístroj používá speciální filtr s uváděnou 4× vyšší propustností na 656nm – záření červených H-alfa mlhovin. Canon je mezi astrofotografy zatím jednoznačně nejrozšířenější značkou.

Plusy

  • Živý náhled a elektronický hledáček se zvětšením 30× pro přesné zaostření hvězd
  • Sensor s rozlišením 30Mpix a nízkým šumem na ISO 1600 a 3200, kde se fotografuje astro
  • Uváděná výdrž baterie 7 hodin v režimu B
  • 4K video

Minusy

  • Specializovaný přístroj
  • Cena v porovnání s cenou astro-modifikovaných zrcadlovek jako Canon EOS 6D, když nepočítáte plnou záruku na nový přístroj

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS R

Dlouho očekávaný vstup Canonu do bezzrcadlovek trochu zklamal vysoká očekávání současných vlastníků nejvyšších řad DSLR.

Plusy

  • Citlivý autofokus s velkým pokrytím
  • Výborné přímočaré ovládání
  • Dobře ovladatelný otočný display
  • Stejné baterie jako pro plnoformátové Canon DSLR

Minusy

  • Pouze jeden slot na SD kartu
  • Nemá stabilizátor sensoru
  • Elektronický hledáček pouze slušný

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Nikon

Sony dlouho kraloval trhu plnoformátových bezzrcadlovek a nejednou jsou zde čtyři silní hráči: Sony, Nikon, Canon a Panasonic. Nikon má za sebou mnoho let vytvářený systém objektivů pro zrcadlovky s bajonetem F, který s adaptérem můžete nasadit na jednu z plnoformátových bezzrcadlovek. Je jich přibližně 350 (včetně ostatních značek) a z toho asi 90 s plnou funkcí autofokusu. Nové objektivy Nikkor Z mají o 11mm širší bajonet než bajonet F pro zrcadlovky. Kdo jste porovnával bajonety F Nikonu a EF Canonu, tak jste si určitě všimli, že bajonet F měl na první pohled menší průměr. Nikon se poučil. Nyní má ze tří velkých hráčů největší bajonet nejblíže sensoru. Vzdálenost zadní příruby objektivu je pouze 16mm od sensoru v porovnání s 46,5mmu u bajonetu F. To je určitě výhoda pro konstrukci objektivů s vysokou světelností. Nikkor Z 58mm f/0.95 S Noct s manuálním ostřením, extrémní světelností a nádherným bokeh se stane legendou pro profesionální fotografy zejména asi portrétní.

Nikkor Z 58mm f/0.95 S Noct

Nikon Z5

Nikon Z5 je cenově dostupnější univerzální model s rozlišením sensoru 24Mpix a rychlostí sériového snímání 4,5fps pro běžné fotografování. Nikon Z5 má navíc dvě paměťové karty, které jsou dnes již standardem pro profesionální řady fotoaparátů.

Plusy

  • Dva sloty na paměťové karty
  • Výborná kvalita obrazu
  • Ostrý hledáček s minimálním zpožděním
  • Dobrá ergonomie a ovládání
  • 5-ti osá stabilizace sensoru

Minusy

  • Největší délka videa je stále 30 minut

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nikon Z6

Pro Nikon Z6 a Z7 nedávno udělali upgrade firmwaru na verzi 3.0, který pomohl – kontinuální ostření. Nikon Z6 uvedený v roce 2018 se postavil přímo proti Sony A7 Mark III. Fotoaparát je koncipován jako univerzální přístroj se sensorem s rozlišením 24,5Mpix a velmi kvalitním obrazem. Zároveň disponuje i velmi dobrým 4K videem.

Plusy

  • Výborná kvalita obrazu
  • Ostrý hledáček s minimálním zpožděním a rozlišením 3,690k
  • Dobrá ergonomie a ovládání
  • 5-ti osá stabilizace sensoru
  • 4K video při 30snímků/s, full HD při 120 snímků/s

Minusy

  • Jeden slot na nepříliš běžnou XQD paměťovou kartu
  • Přístroj umí 12snímků/s, ale při delším snímání zpomalí (velikost paměťového bufferu)
  • V porovnání např. se Sony A7 Mark III větší spotřeba

Podrobný test zde.

Nikon Z7

Nikon Z7 míří na fotografy, kteří potřebují špičkový obraz s vysokým rozlišením a zároveň potřebují výhody bezzrcadlovky – autofokus, video přes hledáček se stabilizací na sensoru apod..

Plusy

  • Vynikající kvalita obrazu při vysokém rozlišení
  • Stabilizace sensoru pro 4K video

Minusy

  • Autofokus je o 1EV méně citlivý než u D850 což je důležité v situacích, kde je málo světla
  • Pouze jedna paměťová karta
  • Vyšší spotřeba ve srovnání s konkurencí

Test zde.

Nikon Z7 je bezzrcadlovka ekvivalentní zrcadlovce Nikon D850, Nikon Z6 je ekvivalent k D750. Proto je velký rozdíl i v ceně. D850 je špička v kvalitě obrazu (kombinace vysokého rozlišení 45,7Mpix s velkým dynamickým rozsahem při nižších ISO. Nikon Z7 si koupí ten, kdo točí hodně video. Následující tabulka je porovnáním významných parametrů zrcadlovky a bezzrcadlovky s cenami. Určitě to vůbec není jednoznačný souboj.

Nikon Z7 Nikon D850 Nikon Z6 Nikon D750 Nikon D780
Autofokus 493 AF bodů 153 AF bodů, 99 křížových 273 AF bodů 51, 15 křížových 51, 15 křížových
Detekce a sledování očí (lidé, zvířata) ANO NE ANO NE NE
Stabilizace sensoru ANO NE ANO NE NE
Sloty na paměťové karty 1 2 1 2 2
Výdrž baterie 330 snímků 1840 310 1230 2260
Hmotnost 585g 915g 585g 750g 840g

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Podrobná recenze bezzrcadlovky Nikon Z7

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Podrobný test Nikon D850

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test bezzrcadlovky Nikon Z6

Test https://www.fotoaparat.cz/…recenze-fx-b…

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test fotoaparátu Nikon D750

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zrcadlovky Nikon D780

Panasonic

Panasonic si se značkou Lumix vypracoval velmi silnou pozici ve střední třídě uživatelů. Proslavil se svojí reklamou na stabilizaci obrazu. Jako mohutná japonská firma se silnou technologickou základnou se proto rozhodl vstoupit i do třídy plnoformátových zrcadlovek. Z dlouhodobého hlediska asi správné rozhodnutí. Třeba to jednou bude jako s kinofilmem i když malý sensor se někde hodí. Panasonic je zatím nejslabší v nabídce objektivů, což je velmi důležité pro fotografy, kteří myslí na vysoké mety. Slibuje, že to změní. Pro rozšíření nabídky objektivů s bajonetem L vytvořil alianci s Leicou a Sigmou. Leica má nabídnout 18 objektivů s bajonetem L, Sigma 14 a Panasonic 13, tj. celkem 45. V nabídce však nejsou dlouhé světelné teleobjektivy jako 300mm f/2,8L – základ pro sport a wildlife. Tam ale Panasonic tolik nemíří, zdá se, že potenciál vidí jednoznačně v natáčení videa.

Panasonic Lumix S1H

Plusy

  • Obrazová kvalita bez moire: první bezzrcadlovka schválená pro Netfix, 60 snímků/s ve 4K v RAW formátu
  • Natáčení možné bez časového omezení ve 4K 60 snímků/s – lepší chlazení
  • Velké a těžké robustní tělo je výhodou pro natáčení videa ze stativu s příslušenstvím nebo i z ruky, kde se zároveň využije i velmi dobrý stabilizátor obrazu
  • Hledáček s nejvyšším rozlišením na trhu

Minusy

  • Velké rozlišení hledáčku souvisí s vyšší spotřebou i nutností velké baterie
  • Z ovládání je zřejmé zaměření na video
  • Autofokus není nejrychlejší a nejpřesnější ve srovnání s konkurencí
  • Sensor s rozlišením 24,2Mpix

Panasonic LUMIX S1H

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
831818438

Test zde.

Panasonic Lumix S1R

Plusy

  • Vysoké rozlišení 47.3Mpix a zároveň video 60 snímku/s ve 4K
  • Hledáček i trojosý výklopný display je stejný jako u S1H: má své pro a proti

Minusy

  • I když je tělo o 150g lehčí než S1H, stále těžké na cestování
  • Specializovaným fotografům bude více vadit menší výběr objektivů
  • Větší spotřeba je nevýhodou v případě cestování, kde nemůžete dobíjet

Panasonic LUMIX S1R

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Panasonic S1

Plusy

  • Výborná kvalita videa ve 4K 60 snímků/s za lepší cenu
  • Natáčení bez časového omezení ve 4K 30 snímků/s
  • Stabilizace obrazu na sensoru stejná jako u Lumix S1H

Minusy

  • Starší sensor ve srovnání s Lumix S1H (moire)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Panasonic S1 a S1R – podrobný popis zde.

Srovnání fotoaparátů Canon EOS RP vs. Panasonic S1 vs. Nikon Z6 vs. Sony A7 III zde.

Leica

Leica je ikona z německého Wetzlaru a má své zákazníky po celém světě. Ty červená tečka loga stále přitahuje více než srovnávání technických parametrů a poměrů cena/výkon. Je to drahý šperk na těle fotografa srdcaře. Objektivy jsou špičkové a drží cenu dlouhodobě. Leica byla po Sony hned druhá, která představila svůj model Leica SL již v řijnu 2015.

Leica SL

Plusy

  • Perfektní kvalita zpracování těla
  • Výborná kvalita obrazu v Raw ze sensoru 24,2Mpix
  • Vestavěný GPS

Minusy

  • Rozlišení 24,2 Mpix je dostatečné pro reportáž, ale ne pro krajinu, což není cílová skupina Leicy
  • Automatické ostření zaostává za konkurencí v této třídě
  • Pomalejší v kontinuálním snímání (paměťový buffer)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Test zde.

Leica SL2

Model byl představen v listopadu 2019 a to se promítá ve výkonu a specifikaci. Stále více se zaměřuje i na video. Je zde zřejmá patrně i spolupráce s Panasonic, se kterým sdílí L-bajonet objektivů. Leicu netestujeme. Proto porovnávám specifikace.

Plusy

  • Nárůst rozlišení sensoru na 47,2Mpix
  • Vylepšení zatěsnění těla proti počasí
  • Video 4K s využitím jedinečné optiky objektivů Leica

Minusy

  • Neexistují zatím žádné podrobné testy s dlouhodobějším používáním

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sigma

Sigma je dlouhodobě úspěšná ve vývoji a prodeji objektivů. Je však i inovátorem ve vývoji fotoaparátů. Asi nejznámějším příkladem byla digitální zrcadlovka Sigma SD1 se sensorem Foveon, který nepoužívá Bayerovu masku k měření barev, ale barvy snímá přímo. Sigma si údajně pohrává s myšlenkou vývoje tohoto sensoru i pro plnoformátové bezzrcadlovky. Technologie je to slibná pro kvalitu obrazu při vysokých hodnotách ISO. Váhal jsem zmínit Sigmu fp v našem výběru, neboť nesplňuje jeden ze základních parametrů: nemá žádný elektronický hledáček. Nemá také mechanickou závěrku. Je nejmenší a nejlehčí plnoformátovou bezzrcadlovkou na trhu. Bez baterie váží pouhých 370g. Rozměry jsou 112.6×69.9×45.3mm. Vlastně nepatří nikam.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

ZÁVĚR

Sony má nejširší portfolio full frame bezzrcadlovek včetně objektivů vyvinutých specielně pro tyto přístroje. Těla jsou velmi kompaktní s na bezrcadlovky optimalizovanou spotřebou a hlavně s vynikajícími sensory vlastní výroby, které mimo jiné používá i Nikon. Sony je velmi silné v elektronice a videu. Automatické ostření i sekvenční snímání je proto vynikající. Ten, kdo potřebuje plnoformátovou bezzrcadlovku si zde určitě vybere.

Pro majitele značek Nikon a Canon fotografující full frame zrcadlovkami (video je u nich doplněk) platí, že nejvíce peněz je v kvalitních objektivech. Změna značky je vždy velmi drahá. Nikon začal v bezzrcadlovkách nejprve střední a vyšší třídou s modely Z6 a Z7, nedávno doplnil řadu modelem Z5 s asi nejlepším poměrem cena výkon. Nikon má výbornou kvalitu obrazu vycházející ze sensorů s velkou dynamickou pružností.

Canon naopak vstoupil do bezzrcadlovek nižší třídou modely R, RP a astro-modelem Ra. Vše bez stabilizace sensoru. Až nedávno představené modely R5 (v současnosti testuji) a R6 jsou modely, které tvrdě konkurují zrcadlovkám 5D Mark IV, 5DS a 5DSR z uživatelského hlediska v profi nasazení. Canon EOS R5 i Canon EOS R6 již mají stabilizátor sensoru. Canon i Nikon vás budou lákat novými objektivy, které již nasadíte pouze na jejich novou bezzrcadlovku.

Panasonic se zaměřuje na video. Proto i při dlouhém natáčení v rozlišení 4K se přístroje S1 a SL2 díky výbornému chlazení nepřehřívají. Nevýhodou je pak hřmotné a robustní tělo.

Leica má své zákazníky. Po jejich červeném logu a výborných objektivech asi touží každý fotograf. Jenže ceny těchto přístrojů a zejména příslušenství jsou pro většinu z nás nedostupné.

Sigma fp je zatím spíše raritou. Uvidíme, zda se objeví i přístroj se sensorem s technologií Foveon, který nepoužívá Bayerovu masku a snímá bez matematické interpolace.

Situace v bezzrcadlovkách se ve srovnání se stavem na začátku roku 2020 hodně vyrovnala. Sony, Nikon a Canon nabízejí vynikající těla. Zásadní je proto oblast fotografie, kterou se zabýváte. Tady rozhoduje příslušenství t.j. zejména objektivy. Pro fotografování krajiny potřebujete opticky kvalitní širokoúhlé objektivy, ale rychlost ostření není důležitá. Fotografování zvířat vyžaduje rychle ostřící teleobjektivy ideálně s vysokou světelností. Portréty zase objektivy s měkkým bokehem apod.. Klesající ceny objektivů pro zrcadlovky se pak mohou hodit. Velké rozdíly mezi těly jsou ve videu. To je speciální disciplina, na kterou sází Panasonic.

Všude tam, kde nosíte fototechniku na delší vzdálenosti jsou malé rozměry bezzrcadlovek příjemné. Elektronický hledáček je někde výhodou (on-line histogram, ostření se zvětšením v astrofotografii a tam, kde je málo světla). Jinde nevýhodou (sport, wildlife, reportáž) – zpoždění. Optickému hledáčku dávám přednost i při práci ve studiu. Konektivita nových bezzrcadlovek do internetu ve srovnání se zrcadlovkami je mnohem lepší.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    14.06.2020 13:38

    Souhlas s oběma: Z7 v tabulce je správně a fotograf je na prvním místě, Řekl bych že s dokonalostí techniky to platí ještě víc. Když si člověk koupí nový foťák, tak se rozhodně ve vlastním fotografování nezlepší. Koupit si foťák je jednodušší část problému. Jen pozor na ty armády, které vyvíjejí algoritmy pro focení s mobily. Lidi chtějí žít v iluzi, jak to umí..

  • rosicak
    rosicak
    10.09.2020 10:05

    To je všechno pouhý marketing. Firmy potřebují zisk. Stačí se podívat na ceny nových objektivů u Canonu. Kolik amatérů asi obmění výbavu? U profíků je to jedno. Vlepším případě to "vyfasují", v hoším budou používat staré dobré zrcadlovky. Ty jsou pro fotoreportéry a živou fotku nejuniverzálnější. Důležitá je pleťovka . Ta je u Canonu bezkonkurenční! A nakonec - rozhodující pro dobrou fotografii je vždycky hlava a oko. Na foťáku až tak moc nezáleží.

  • tencosiudělilban
    tencosiudělilban
    22.09.2020 20:34
    Reaguje na Andrej Macenauer 14.06.2020 13:38:

    "Souhlas s oběma: Z7 v tabulce je správně a fotograf je na prvním místě,..." - zobrazit celý komentář

    Když už jsou na pořadu dne tolik bezzrcadlovky, zajímala by mě nějaká ta recenze jejich fungování a ovládání za extrémních podmínek. V žádném testu ani recenzi nevidím žádné +/- v tomto směru. Myslím něco na způsob: https://www.youtube.com/watch?v=1eD1aTem1Dk Samozřejmě by se pak hodilo omladit články typu: https://www.fotoaparat.cz/clanek/5/fotografovani-pri-nizkych-vysokych-teplotach-2104/ ...s přihlédnutím k moderní technice bezzrcadlovek a dotykovému ovládání, výdrži baterií strojů, náročných na energii. Sám mám zkušenosti jen se starší technologií a určitě by to spousta z nás ocenila. Možná máte i pár osobních zkušeností z vašich "výprav" a tak by se o ně dalo podělit. Mohl by to být i nejčtenější článek posledních let :-)

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    23.09.2020 21:45

    V současné době testuji Canon EOS Ra. Je však léto a Šumava není extrém. Přijde zima a uvidíme u astrosnímků v mrazu. Je to určitě dobrá otázka, Za teplých nocí je to pohoda s Ra pracovat, Dám vědět. Bohužel Himálaj díky Covidu padla, Šumava v lednu a únoru bude zajímavá. Musím říci, že trvá nějakou dobu, než si na bezzrcadlovku zvyknete. Simulace expozice v hledáčku může třeba způsobit, že pořádně nevidíte, na co ostříte a pak jste překvapeni, že jste blbě zaostřil, To se mi třeba u DSR nestane.

  • Karel Návrat
    Karel Návrat
    24.09.2020 19:50

    Kecáte aby jste měl novy foťák obyčejný člověk na to mema,

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (12)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace