Sony Alpha A9 - přelomový přístroj?

Kolem fotoaparátu Alpha A9 se hned po jeho odhalení zvedla vlna zcela oprávněného zájmu. Bezzrcadlovka, která se snaží sesadit z trůnu zrcadlovky coby automatickou volbu pro fotografování sportu, akce, reportáže či zvířat, to není nízký cíl. To nejzajímavější na tom však je, že by se to Sony mohlo s A9 povést - jen to bude ještě chvíli trvat, protože to není jen o megapixelech a snímcích za sekundu.

Alpha A9 je revoluční bezzrcadlovka zejména v tom smyslu, že dokáže rychlostí ostření, frekvencí sériového snímání a hloubkou bufferu konkurovat i výkonným zrcadlovkám – a možná je v lecčems i překonat.

Klíčem k překonání dosavadní propasti ve výkonu těchto dvou typů fotoaparátů se ukázala být rychlost odečtu dat ze senzoru. Pro bezzrcadlovku je to klíčové, protože jeden senzor musí obstarávat jak měření expozice, tak ostření i samotný záznam. Zrcadlovka má na ostření jeden senzor, na měření expozice další a obraz snímá třetí, hlavní senzor.

Alpha A9 k tomu využívá tzv. „stacked“ architekturu, která je vlastní technologií Sony a poprvé se nyní ukázala v takto velkém snímači – premiéru si odbyla již u kompaktních senzorů. Tato technologie umožňuje téměř okamžité „vysypání“ dat z celé plochy senzoru; není to úplně přesné, protože jde stále o postupný odečet, ale extrémně rychlý.

1) fotodiody, 2) integrovaná paměť, 3) ‚Hi-speed‘ obvod zpracování signálu, 4) Procesor

Proto může A9 snímat rychlostí 20sn./s, proto dokáže i při snímání pouštět obraz do hledáčku (tedy žádné blackouty) a proto dokáže odečítat data pro AF frekvencí 60 měření za vteřinu.

Tím Sony v podstatě vypustila nutnost tří separátních senzorů k dosažení rychlosti provozu, nutné pro akční snímky.

Díky umístění PDAF senzorů přímo na čip může A9 využívat podobný systém ostření, jako zrcadlovky.

Rychlý odečet dat je výhodný i pro video – to se nahrává z celé šířky senzoru, tedy v podstatě ze 6K rozlišení, a před uložením se downsampluje na klasický 4K záznam. Ten tak může být velice ostrý.

Elektronický hledáček pak znamená, že můžeme natáčet video i při pohledu do něj a že v něm uvidíme fotografie i videozáznam v takové barvě a jasu, v jaké ve výsledku budou.

V těle zabudovaná stabilizace je také něco, co u profesionálních zrcadlovek nenajdeme. Umí spolupracovat se stabilizací v objektivu pro zvýšení účinku.

Zní to dobře, že? Zejména s přihlédnutím k faktu, že A9 sice není levný přístroj, ale je levnější než zrcadlovky, které míří do podobné profesionální sféry. Tak kde je „ale“?

Zatím v nabídce teleobjektivů. Celkem čtyři relativně krátké (max. 400mm) telezoomy a jeden širokorozsahový superzoom (24–240mm) to nezachrání, na sport a zvířata bude potřeba více teleobjektivů včetně světelných pevných skel. Sony to samozřejmě ví, takže nemám pochybnosti o tom, že budou.

To samé platí pro Sony Imaging PRO Support, tedy systém profesionální podpory, který zatím nenabídne to, co programy podpory u konkurence – například geografické pokrytí. V ČR si na něj zatím počkáme.

To jsou ale věci, které napraví čas, a pokud se Sony bude systému FE věnovat s takovým zápalem, jako dosud, nemuselo by to ani trvat dlouho. Mezitím se na tento zajímavý model fotoaparátu podíváme v podrobné recenzi:

Test fotoaparátu Sony Alpha A9

Ukázkové foto:

ILCE-9, FE 70-200mm F2.8 GM OSS, 200.00 mm, F4.0, ISO 1250, 1/1000 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v RawTherapee 5.0-r1-gtk3 ILCE-9, Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (SEL70200GM), 200.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/1250 s, komp. exp. -0.70, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10
ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F1.4, ISO 100, 1/10000 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10 ILCE-9, Zeiss Distagon T FE 35 mm F1.4 ZA (SEL35F14Z), 35.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/400 s, komp. exp. -1, Blesk: Ne, RAW v Capture One Express (for Sony) 10.

   

Sony Alpha A9 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace