Doporučujeme: Nejlepší širokoúhlé objektivy pro zrcadlovky

Širokoúhlé objektivy neboli širokáče jsou mezi fotografy oblíbené, ale ne vždy je snadné se mezi nimi vyznat. Proto přinášíme přehled nejlepších širokoúhlých objektivů pro Nikon a Canon.

Úvod

V tomto přehledu se zaměříme hlavně na širokoúhlé objektivy pro APS-C a full frame zrcadlovky Nikon a Canon. Jedná se o nejrozšířenější systémy a je největší obtíž se v nich vyznat. Pentax a Sony A bylo vyřazeno kvůli nedostupnosti takového zboží v českých obchodech a jeho zánik obecně (Sigma přestává vyrábět objektivy na Pentax, takže by tu byly nakonec zbytečně).

Za širokoúhlé objektivy zde budeme považovat taková skla, která začínají pod (přepočtenými) 20 mm (někteří fotografové je taktéž mohou označovat jako extrémní širokáče, nicméně v poslední době se tyto hranice mírně posouvají dolů).

U širokoúhlých objektivů je bohužel nutné rozlišovat mezi APS-C a full frame těly, jelikož crop factor zde činí rozdíl mezi širokáčem a setovým objektivem. Jinými slovy Nikon 18–35mm f/3.5–4.5 má pro APS-C tělo stejné úhly záběru jako Sigmy ART 18–35mm f/1.8, nicméně nativně na full frame těle je Nikon regulérní širokáč a Sigma na APS-C je regulérní základní zoom (ani se jako širokoúhlý objektiv nedá označit – po přepočtu se jedná o ohniska 27–52 mm). Toto téma probereme podrobně u APS-C objektivů.

U širokoúhlých objektivů se nabízí hned několik oblastí, na které je potřeba se při výběru soustředit.

Zkreslení

V zásadě existují dva základní přístupy ke zkreslení. Některým fotografům se líbí, na fotkách ho nechávají a rádi používají objektivy typu „rybí oko“, kde je zkreslení výrazné a chtěné. Druhá skupina chce zkreslení co nejvíce potlačit a případně jej upravují v postprodukci. Základní pravidlo zní, že čím širší objektiv je, tím má nejspíše větší zkreslení. Objektivy pod 14 mm většinou mají výrazné zkreslení. Pokud vyhledáváte objektivy bez zkreslení, nejlepší je se podívat na recenze, kde se zkreslení zkoumá. Tak si uděláte nejlepší obrázek o tom, zdali objektiv splňuje vaše požadavky.

Ohnisko

To se váže k problematice výše – fotografové většinou touží po co nejširším ohnisku, nicméně s krátkým ohniskem přichází i další problémy. Snižuje se světelnost, objektivy jsou větší, těžší, dražší a ztrácí možnost nasazení klasických závitových filtrů. Někdy je tedy paradoxně lepší se poohlédnout po mírně delším ohnisku, aby se předešlo jiným problémům.

Světelnost vs. filtry

Pokud máte vybrané vytoužené ohnisko, můžete narazit na další otázku – je lepší mít závitové filtry, nebo světelnější objektiv? Například Nikon 20mm f/1.8 disponuje závitem na filtry o průměru 77 mm, ale Sigma ART 20 mm f/1.4 už kvůli lepší světelnosti žádný závit na filtry nemá a je potřeba koupit speciální sadu obsahující držák a čtvercové filtry, což bývá většinou větší investice. Někdy se tedy objeví potenciální výměna světelnosti za závitové filtry (či obráceně). Proto krajinářům doporučujeme se spíše poohlédnout po objektivech se závitovými filtry.

Hmotnost a velikost

Pokud jste se v minulém bodě rozhodli pro dobrou světelnost, znamená to, že váš budoucí objektiv bude pravděpodobně velký a těžký (nebo ztratí zoom). V tomto ohledu nelze „přečůrat fyziku“ – aby se na čip dostalo dost světla, je potřeba hodně skla.

Výhledově se blýská na lepší časy s bezzrcadlovkami, které díky kratší vzdálenosti mezi čipem a zadním optickým členem objektivu umožňují jednodušší konstrukci objektivů, takže jsou menší a lehčí.

Zrcadlovky vs. bezzrcadlovky

V tomto přehledu jsou pouze objektivy pro zrcadlovky, abychom nemíchali jablka s hruškami. Nicméně nezapomeňte, že pomocí adaptérů je možné používat zrcadlovkové objektivy i na bezzrcadlovkách.

produktov? sn?mek fototechniky

Stabilizace obrazu

Tento problém odpadá se stabilizovanými čipy u bezzrcadlovek, nicméně si ho zde nastíníme pro uživatele zrcadlovek, které vyžadují stabilizované objektivy. Pokud má objektiv stabilizaci obrazu, většinou je to výměnou za mírně větší rozměry, vyšší hmotnost a cenu.

Výkon v protisvětle

Jednou z klíčových, ale ne zrovna snadno odhalitelných vlastností je dobrý výkon objektivu v protisvětle, tedy že se netvoří „prasátka“ ani místa s nízkým kontrastem. Pro zjištění, zdali je vybraný objektiv dobrý v protisvětle, je však potřeba navštívit recenze a nelze to zjistit pouze z parametrů.

Pevné sklo vs. zoom

Toto je obecně rozšířená diskuze, ale u širokoúhlých objektivů je mírně vyhrocenější. Pevná skla přinášejí mírné výhody v kresbě, mohou být lehčí, menší a světelnější. Na druhou stranu mají často stejné problémy se zkreslením jako zoom objektivy, u nichž je ale možnost mírně přizoomovat a zkreslení se zbavit.

Recenze

Jak je patrné z popisů, některé vady objektivů se dají odhalit pouze v recenzi. Proto u téměř každého doporučeného širokáče naleznete odkaz na jeho recenzi, kde naleznete všechny údaje, které pro rozhodnutí o koupi potřebujete. To nám umožnilo tento přehled udělat přehlednější, takže vždy ke každému objektivu poskytneme ty nejdůležitější informace, aby se v nich dalo dobře orientovat.

Dvě základní cesty

Fotografové by se dali rozdělit na dvě základní skupiny. Tou první jsou krajináři, kteří vyžadují menší rozměry a nízkou hmotnost, závitové filtry a nepotřebují stabilizaci obrazu ani dobrou světelnost, protože mají stativ (fotografové noční oblohy zůstávají výjimkou). Druhá skupina, kterou jsou např. svatební fotografové, ale obecně se dají označit jako reportážní fotografové v interiérech, kteří často bojují s nedostatkem světla a dobrou světelnost a stabilizaci vyžadují nebo se jim hodí.

Poznámka k dalším bajonetům (Pentax-K, Sony-A) – není pro ně dost objektivů, takže se mezi menším množstvím objektivů dá snáze orientovat a tento přehled by naopak znepřehlednily. 
 

Širokoúhlé zoomy pro full frame zrcadlovky Nikon a Canon

Tamron 17–35mm f/2.8–4 – recenze

I když jsem nastínil dvě cesty, existuje jeden objektiv, který se pohybuje na jejich pomezí a dokáže uspokojit obě skupiny, i když není 100% ideální ani pro jednu. Na 17mm ohnisku má světelnost f/2.8, zároveň disponuje 77mm závitovými filtry a k tomu všemu je poměrně malý, lehký, levný a má dobré výsledky v protisvětle.

  • Typ: širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: Full frame; Nikon F, Canon EF
  • Ohniska: 17–35 mm
  • Světelnost: f/2.8–4
  • Filtry: 77 mm
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 549 g
  • Délka objektivu: 90 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Sigma 14–24mm f/2.8 ART – recenze

Rozsah ohnisek 14–24 mm je vhodný jako doplněk pro základní zoomy 24–70 mm a je součástí tzv. svaté trojice objektivů (14–24 mm, 24–70 mm a 70–200 mm – to vše s konstantní světelností f/2.8). Kvůli světelnosti f/2.8 v celém rozsahu zoomu se jedná o velký a těžký objektiv.

  • Typ: širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: Full frame; Nikon F, Canon EF
  • Ohniska: 14–24 mm
  • Světelnost: f/2.8
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 1150 g
  • Délka objektivu: 135 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tamron 15–30 mm f/2.8 G2 – recenze

Jedná se o oblíbený širokoúhlý objektiv, který se dočkal už druhé generace. Není sice tak širokoúhlý jako Sigma, ale má delší dlouhý konec při konstantní světelnosti f/2.8. Zase se jedná o velký a těžký objektiv, který ocení hlavně reportéři, a to i díky stabilizaci obrazu

  • Typ: širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: Full frame; Nikon F, Canon EF
  • Ohniska: 15–30 mm
  • Světelnost: f/2.8
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ano
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 1110 g
  • Délka objektivu: 145 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sigma 12–24 mm f/4 ART – recenze

Tato Sigma je jedním z nejširokoúh­lejších zoomů pro FF na trhu. Konkurovat jí může jen pevné sklo od Laowy, které má taktéž 12 mm, ale lepší světelnost, stojí méně a je lehčí. Pokud chcete něco opravdu širokoúhlého, je někdy dobré mít zoom, abyste eliminovali zkreslení nebo prostě jen zabrali menší prostor.

  • Typ: širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: Full frame; Nikon F, Canon EF
  • Ohniska: 12–24 mm
  • Světelnost: f/4
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 1150 g
  • Délka objektivu: 131 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS 6D, Sigma 12-24mm F4 DG HSM | Art 016, 12.00 mm, F4.0, ISO 250, 1/640 s, WB Automatick?, kompenzace +1/3 EV, RAW v ACR

Canon EF 16–35mm f/4,0 L IS USM – recenze

Pokud se podíváme na portfolio Canonu, najdeme v něm hned několik kandidátů na doporučení. Upřednostnili jsme tento s horší světelností, protože je levnější, menší a má optickou stabilizaci obrazu, což ve špatných světelných podmínkách nahradí více než 1 EV ze světlosti. Navíc má menší filtry.

  • Typ: širokoúhlý zoom
  • Pro systémy: Full frame; Canon EF
  • Ohniska: 16–35 mm
  • Světelnost: f/4
  • Filtry: 77mm
  • Stabilizace obrazu: Ano
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 615 g
  • Délka objektivu: 113 mm

Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nikon 8–15mm f/3.5–4.5E – recenze

Nyní se dostáváme k objektivu typu rybí oko, který produkuje silné zkreslení a opravdu širokoúhlý úhel záběru, který horizontálně, vertikálně i diagonálně poskytuje 180 ° při ohnisku 8 mm a kruhovém vykreslení obrazu (vypadá to jako opravdu silné vinětování). Při zoomování na 15 mm ona „vinětace“ mizí a úhel záběru je 180° pouze diagonálně. Jedná se hlavně o kreativní objektiv a focení s ním je velmi specifické.

  • Typ: Rybí oko, zoom
  • Pro systémy: Full frame; Nikon F
  • Ohniska: 8–15 mm
  • Světelnost: f/3.5–4.5
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 486 g
  • Délka objektivu: 83 mm

Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon 8–15 mm f/4L USM FishEye

Zde se přesouváme od Nikonu ke Canonu, ale objektivy jsou velmi podobné, pouze se mění světelnost, která je v tomto případě konstantní v celém rozsahu zoomu. Na 8 mm vykresluje pouze kolečko ve středu a na 15 mm se obraz roztahuje na celou plochu snímače.

  • Typ: Rybí oko, zoom
  • Pro systémy: Full frame; Canon EF
  • Ohniska: 8–15 mm
  • Světelnost: f/4
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 540 g
  • Délka objektivu: 82 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Širokoúhlá pevná skla pro full frame zrcadlovky Nikon a Canon

Sigma 14 mm f/1.8 ART – recenze

Na trhu dlouho chyběl objektiv podobného ražení, tedy vysoce světelný širokoúhlý objektiv, který je úplně ideální na focení noční oblohy, pokud fotograf chce, aby ze hvězd zůstaly jen body (nikoliv startrails). Navíc se jedná o autofokusový objektiv, protože hodně jich v této kategorii nabízí pouze ruční ostření.

  • Typ: Pevné ohnisko
  • Pro systémy: Full frame; Canon EF, Nikon F
  • Ohnisko: 14 mm
  • Světelnost: f/1.8
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Automatické
  • Hmotnost: 1170 g
  • Délka objektivu: 126 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Samyang 14 mm f/2.4 – recenze

Nyní přecházíme k manuálním objektivům, které tedy nemají autofokus ani stabilizaci obrazu. To však není nutně problém, protože širokoúhlé objektivy poskytují velkou hloubku ostrosti a často stačí zaostřit na hyperfokální vzdálenost a není potřeba ostřit průběžně. Tento Samyang vyniká dobrou kresbou a zajímavou světelností, přičemž není příliš velký a těžký. Zároveň solidně redukuje zkreslení.

  • Typ: Pevné ohnisko
  • Pro systémy: Full frame; Canon EF, Nikon F
  • Ohnisko: 14 mm
  • Světelnost: f/2.4
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Ruční
  • Hmotnost: 791 g
  • Délka objektivu: 109 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Zeiss Milvus 18 mm f/2.8 – recenze

Pokud chcete co možná nejširokoúhlejší ohnisko a zároveň plánujete používat filtry, Zeiss 18 mm je jednou z mála potenciálních možností, protože i přes širokoúhlé ohnisko nabízí 77mm závity na filtry.

  • Typ: Pevné ohnisko
  • Pro systémy: Full frame; Canon EF, Nikon F
  • Ohnisko: 18 mm
  • Světelnost: f/2.8
  • Filtry: 77 mm
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Ruční
  • Hmotnost: 675 g
  • Délka objektivu: 107 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Laowa 12mm f/2.8 Zero-D

Tato Laowa je na trhu poměrně výraznou a netradiční zajímavostí, protože nejenže se jedná o nejen z nejširokoúh­lejších skel vůbec, ona zároveň nemá skoro žádné zkreslení (reálně zkreslení má, ale ne tak velké, jak bychom očekávali). Zároveň má poměrně kompaktní rozměry a rozumnou světelnost. Je sice dražší a manuální, nicméně pro milovníky širokoúhlých scenérií se jedná o zajímavý kousek.

  • Typ: Pevné ohnisko
  • Pro systémy: Full frame; Canon EF, Nikon F
  • Ohnisko: 12 mm
  • Světelnost: f/2.8
  • Filtry: Ne
  • Stabilizace obrazu: Ne
  • Ostření: Ruční
  • Hmotnost: 609 g
  • Délka objektivu: 82,8 mm
  • Cena:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Doporučené širokoúhlé objektivy pro APS-C naleznete na druhé straně článku ->
 

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • E.B.E
    E.B.E
    19.11.2019 20:34
    Reaguje na Jan Pánek 19.11.2019 20:26:

    "V pořádku, myslel jsem, že máte svého favorita, který se nedostal do výběru..." - zobrazit celý komentář

    Já se naopak nezabýval žádným konkrétním sklem, jen mi ( ...v kontextu s odstavcem: Pevné ohnisko vs zoom) přišlo divný, že jsou tu jen zoomy. Nic jinýho v tom nebylo

  • Paveljan
    Paveljan
    21.11.2019 01:25
    Reaguje na Jan Pánek 19.11.2019 13:36:

    "Dobrý den, má poznámka se týká toho, že bajonety FF a APS-C u Canonu nejsou..." - zobrazit celý komentář

    Děkuji za odkaz. Z něj vyplývá spíše to, že na FF zrcadlovku nenasadíte APS-C objektiv, což má svou logiku. Naopak nasadit FF objektiv na APS-C zrcadlovku je možné i u Canonu. Schválně jsem se díval, i nejlevnější amatérská zrcadlovka s plastovým bajonetem (EOS 4000D) možností nasadit FF objektiv disponuje . Vaše informace v článku je tedy značně zavádějící a měl byste ji opravit.

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Autor
    21.11.2019 08:10
    Reaguje na Paveljan 21.11.2019 01:25:

    "Děkuji za odkaz. Z něj vyplývá spíše to, že na FF zrcadlovku nenasadíte APS..." - zobrazit celý komentář

    Díky za upozornění, ještě to ověřím a případně upravím :-)

  • Paveljan
    Paveljan
    07.12.2019 20:22
    Reaguje na Jan Pánek 21.11.2019 08:10:

    "Díky za upozornění, ještě to ověřím a případně upravím :-)..." - zobrazit celý komentář

    No, koukám, že jste tu zcestnou informaci dosud neopravil. Ještě jste si to neověřil?
    Neříkám, že nikdo nemůže udělat chybu, ale alespoň jste ji mohl opravit. Anebo raději psát o tom, o čem něco víte...

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Admin
    Autor
    08.12.2019 09:28
    Reaguje na Paveljan 07.12.2019 20:22:

    "No, koukám, že jste tu zcestnou informaci dosud neopravil. Ještě jste si to..." - zobrazit celý komentář

    Myslel jsem, že jsem to už opravil. Zkrátka předvánoční shon :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (15)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

FotoAparát.cz - Instagram