Doporučujeme: Nejlepší bezzrcadlovky
Bezzrcadlovky nabídnou obrazovou kvalitu na stejné úrovni jako DSLR, umožní vyměňovat objektivy, jsou ale přitom menší a lehčí. Proč tedy (ne)chtít bezzrcadlovku a hlavně kterou? Článek jsme ro vás aktualizovali.
Dnešní aktualizovaný článek patří do našeho seriálu „Doporučujeme“, v jednom díle jsme se již věnovali zrcadlovkám DOPORUČUJEME: 1. DIGITÁLNÍ ZRCADLOVKY, dnes se podíváme na bezzrcadlovky a omezíme se na ty s čipem formátu APS-C a 4/3.
Nebudeme si klást za cíl vyčerpat všechny modely na trhu, protože to by bylo nepřehledné – zkusíme si dostupné přístroje rozdělit do několika kategorií a z každé nějaký vybrat a trošku srovnat s konkurencí. U každého také najdete rovnou rozcestník na srovnání cen.
Na úvod si však řekneme několik vět k bezzrcadlovkám.
Úvod
Koncept fotoaparátu bez zrcátka a s výměnnými objektivy je doslova stejně starý jako fotografie sama. V pokročilejších dobách filmové fotografie se pak objevily dva druhy přístrojů – dálkoměry a později zrcadlovky. Ty nakonec pro svou univerzálnost a praktičnost převládly a fotoaparáty s výměnnými objektivy a bez zrcátka se staly okrajovou záležitostí.
Změna přišla ve chvíli, kdy se objevily dostatečně kvalitní displeje a elektronické hledáčky, zrychlilo se zpracování dat ze snímače a fotoaparáty tak najednou nepotřebovaly složitý a drahý systém zrcátka a hledáčku. Díky tomu šlo najednou udělat těla i objektivy o kus menší a zjednodušila se i výroba.
A dnes má bezzrcadlovky v nabídce prakticky každý výrobce fotoaparátů.
infografika od Panasonicu…
Výhody a nevýhody
Bezzrcadlovky mají proti zrcadlovkám jak výhody, tak nevýhody.
Mezi výhody patří:
- Nižší hmotnost a rozměry (nepotřebujeme zrcátko, hranol atp.)
- Pohodlnější a rychlejší focení přes displej
- Automatické přepínání hledáčku a displeje
- Stejný výkon ostření přes hledáček i přes displej
- Video lze natáčet i přes hledáček
- Lze snadno použít i neoriginální objektivy přes nástavce a redukce
- Snadné ruční ostření (díky možnosti zvětšit výřez snímané plochy)
Nevýhody jsou pak následující:
- Menší výběr objektivů, někdy dražší
- Slabší výdrž na baterii (napájí se LCD)
- U některých levnějších modelů pomalejší ostření (jen ostření porovnáním kontrastu)
- Elektronický hledáček nevyhovuje každému (to je velmi individuální)
- Při výměně objektivu přímo odhalen čip – pozor na prach a poškození
- Cena není nižší – spíš naopak
Pokud u vás tedy převážily výhody, je ještě potřeba vybrat ten správný typ… tak jdeme na to! V následujícím dělení s námi vůbec nemusíte souhlasit. Hranice nejsou ostré, co vyhovuje jednomu, je pro druhého nepřijatelné. A ideální fotoaparát na všechno prostě neexistuje.
Do kapsy či kabelky
Bezzrcadlovky mohou být opravdu maličké, a to včetně objektivů. A byť je to otázkou vkusu, podle mě dokáží být i mnohem stylovější než klasické zrcadlovky. Zrcadlovky prostě často vypadají jako černý blob, ale bezzrcadlovky se nabízejí v mnohem větší škále tvarů a designů.
Zejména dámy ocení i fakt, že si často mohou vybrat z mnoha barevných provedení, včetně modré či třeba růžové, a mladší ročníky zase to, že jsou mnohé modely vybaveny otočným displejem pro selfie. O okamžitém sdílení nemluvě.
Mezi menší a lehčí (270 gramů bez objektivu) patří třeba Panasonic Lumix GX880, který potěší výklopným dotykovým selfie-displejem, kapesními rozměry (včetně nabídky obdobně kapesních objektivů) a třeba taky velmi kvalitním 4K videem. Rozlišení 16 MPx bohatě stačí na všechny běžné snímky. Pokud je kabelka větší a nároky vyšší, tak o něco těžší (352 gramů) je 22Mpx Panasonic Lumix G100, který je větší i proto, že disponuje hledáčkem, který model GX880 nemá. Oba je dobré vybírat s objektivy se stabilizací, protože těla stabilizací nedisponují.
Malých rozměrů je kromě konstrukce dosaženo použitím o něco menšího snímače než v běžných zrcadlovkách (formát 4/3 je menší než rozšířenější formát APS-C). Menší snímač sice teoreticky znamená nižší kvalitu obrazu, ale zase výrazně nižší rozměry. Vynahradí to však velmi povedené objektivy, kterých je pro systém m4/3 na poměry bezzrcadlovek hodně a stojí rozumné peníze.Podobně by na tom byl stájový kolega Olympus, který s Panasonicem používá stejný snímač i objektivy. Do této kategorie by spadal Olympus PEN E-PL10. Má také 16Mpx senzor (jako GX880), také nemá hledáček, ale jeho hmotnost je poctivých 380 gramů, přesto je menší, než G100. Jenže ten má hledáček.
Platí, že větší čip se lépe popere s nedostatkem světla, a tak dostanete s větším čipem lepší obrazovou kvalitu především za horších světelných podmínek.
Mezi ty opravdu malé bezzrcadlovky patří třeba levný, ale bohužel již dosti starý model Sony A6000. Výrazně novější model Sony A6100 (je mezi nimi pět let) stojí o 2/3 víc. A mezi tím se výrazně poposunulo video. Prostě 4K je dnes standard a u A6000 je „jen“ FullHD. Pokud to ale nebude vadit… Chcete-li něco modernějšího, pak je zajímavý třeba Fujifilm X-E4.
Ten má čip s rozlišením 26 MPx a vynikající kvalitu obrazu. Oba modely od Sony mají 24Mpx rozlišení a mezi jejich výhody patří svižné ostření, které má X-E4 samozřejmě také. Mezi nevýhody může pro někoho patřit ovládání. A to možná u obou značek. U Fujifilmu je ovládání poměrně klasické, určené spíše pro pokročilého uživatele. Při videu 4K zvládají modely A6100 a X-E4 30 sn/s, Fujifilm X-E4 v rozlišení FullHD zvládá 240 snímků za sekundu, Sony A6100 „jen“ 120. Výsledkem je „zpomalenější“ video, které může být zásadní pro uživatele třeba pro videa na sociální sítě. V tomhle parametru Fujifilm prostě vedle Sony vede.
Nabídka objektivů pro obě značky s APS-C čipem je u obou dobrá (u Fuji větší), ale takový výběr maličkých objektivů, jako první dva zmíněné přístroje Panasonic a Olympus nemají. Větší senzor prostě znamená větší objektiv. Takže zvažte, kolik místa chcete/můžete obětovat.
Na rodinné focení a dovolenou
To je zřejmě nejrozšířenější určení. Fotoaparát pro rodinné focení musí splňovat několik podmínek. Musí být zároveň jak dostatečně jednoduchý na ovládání, tak být připraven na spoustu možných fotografických situací. Zejména focení dětí a mazlíčků v pohybu je překvapivě náročná disciplína, u které leckterému přístroji dojde dech.
Také focení ve slunném dni se ukáže být velmi náročné, pokud přístroj nemá hledáček – tak, jako některé kapesní přístroje zmíněné v předchozí kapitole. Displej se na přímém slunci leskne a stěžuje tak kompozici i zaostření. To umí vyřešit pouze (kvalitní) hledáček.
Zde bych tedy doporučil o třídu výše postavené přístroje s hledáčky. Budou obvykle rychlejší, dražší a vhodnější pro více situací. Ale neplatí to vždy.
Stále dosažitelnou a oblíbenou variantou je již zmíněný Sony A6000, který je na trhu sedm let a i proto je levnější. Vedle videa ale na žádné podstatné horší parametry nenarazíte. Na druhou stranu si připlatíte několik tisíc a dostanete i to video. Jenže pokud nepotřebujte 4k, tak se ta A6000 opravdu povedla. Kde se věk také projevuje, je absence dotykového displeje, který dnes jinak patří ke standardu. Opravdu ho potřebujete?
Fotoaparát to byl původně poměrně drahý, ale postupem času cena spadla na úroveň, kdy jde o velmi dostupný rodinný přístroj. Výše uvedený nástupce A6100, který spadá i do této kapitoly, stojí o 2/3 více.
Další možností by mohl být třeba Fujifilm X-T200, který nabídne podobnou výbavu, ale navíc dotykový displej a 4K videozáznam. A jeho cena je samozřejmě také jiná. Navíc má X-T200 pro někoho hezčí design.
O chloupek výše pak stojí velmi podobný model X-T30. Jeho zajímavostí je použití odlišné barevné masky na senzoru (X-trans), což má své klady i zápory, psali jsme o tom třeba zde. Mělo by to ale dle výrobce zajistit nižší šum a ostřejší detaily. Stejnou masku má i dříve popsaný X-E4. Model X-T30 má také propracovanější sadu ovladačů, navíc částečně v tradičním duchu, což pokročilí uživatelé spíše ocení. Rozdíly jsou třeba i v možnostech polohování displeje. Některé modely mají jen sklopný, jiné se dají otáčet ve více směrech.
Pokud dáváte na dovolené přednost malým rozměrům, ale přeci jen vyžadujete pokročilejší funkce, pak i zde najdeme zástupce 4/3 fotoaparátů, třeba 16Mpx Olympus E-M10 III, případně E-M10 IV, který má mj. o 4 Mpx vyšší rozlišení čipu. Moderní, svižná bezzrcadlovka se zabudovanou stabilizací nabídne maximum funkcí v minimálním balení. Snad jediné, co (oběma) chybí, je dnes rozšířené PDAF ostření, takže můžete mít někdy problém při focení rychle se pohybujících objektů. Ostření detekcí kontrastu prostě není tak rychlé.
Svébytnou variantu tvoří Canon, který je vhodný (nejen) pro ty, kdo znají jeho zrcadlovky a kompakty – model EOS M50 Mark II totiž nabídne stejnou logiku ovládání a funkce, jako oblíbené Canon zrcadlovky, což je pro dlouhodobé uživatele velká výhoda. Nevýhodou je, že objektivů na EOS M je zatím poměrně málo. Jsou však dostupné, kvalitní a postupně přibývají. Navíc přes adaptér fungují objektivy ze zrcadlovek. A pokud budete chtít ušetřit, můžete sáhnout po starším a stále ještě dostupném předchůdci EOS M50.
Kde je třeba Canon vyzdvihnout, to je rychlost ostření v celé ploše snímku – díky technologii Dual-Pixel AF v tomto jen těžko hledá konkurenci.
Pro zapálené fotografy
Pokud to s fotografováním myslíte opravdu vážně, možná pro vás bude vhodnější sáhnout k ještě vybavenějším přístrojům. Proč?
Vyšší modelové řady nabídnou obvykle propracovanější ovládání, většinou i utěsnění proti nečistotám a nepřízni počasí a často také pokročilejší autofokus či lepší videofunkce. Takový přístroj může i zapálenému fotografovi sloužit jako jediný (či hlavní) přístroj, což by ještě před pár lety byla zcela jistě pouze zrcadlovka.
Sáhnout můžete opět po celé řadě přístrojů se 4/3 nebo APS-C senzorem.
Menší senzory typu 4/3 znamenají i v této třídě kompaktnější těla i objektivy a také výkonnou stabilizaci. Patřil by sem třeba Olympus OM-D E-M5 Mark III nebo Panasonic Lumix G100.
Oba jsou to přístroje se skvělou kvalitou obrazu, utěsněným tělem, výkonnou stabilizací, kvalitními hledáčky či dotykovými výklopnými displeji. Každý má své triky v rukávu – Olympus třeba díky režimu pixel-shiftu (skládání expozic pro vysoké rozlišení) potěší hlavně ty, kdo dělají hlavně statické snímky, Lumix s kvalitním 4K videem zase ty, co rádi natáčí.Mezi APS-C modely pak patří třeba Sony A6400 a dražší Sony A6600, rychlé fotoaparáty, které se liší hlavně přítomností stabilizace u vyššího modelu A6600.
Od firmy Canon vyberme například Canon EOS M6 Mark II s externím (zvláštní příslušenství) elektronickým hledáčkem a rychlým Dual-Pixel ostřením, které si snadno poradí i se zrcadlovkovými EOS objektivy. Nebo novější již výše uvedený EOS M50 Mark II. Zdá se mi, že řada M je postupně vytlačována modely R, určenými profesionálům. Cokoliv od Canonu bych doporučil hlavně stávajícím uživatelům Canonu, protože řada věcí je tradičních a přenositelných.
Fujifilm X-E4 je stylový fotoaparát s osmnácti druhy imitace filmů, X-Trans senzorem či profesionálními funkcemi jako je joystick pro výběr AF bodu. Sympatický je jak výběr objektivů, tak i celkové ovládání a filosofie přístroje. Fujifilm je také vhodný pro ty, kdo se neradi s fotkami upravují v počítači – ty prostě vypadají dobře i v JPEG.
Lákavou alternativou může být některý z přístrojů s fullframe senzorem, což zaručí vynikající kvalitu obrazu. Bezzrcadlovkám s většími senzory se věnujeme v článku Doporučujeme: Full Frame bezzrcadlovky.
Pro opravdu náročné a profíky
Bezzrcadlovky se dnes snaží proniknout i do sféry polo či plně profi fotoaparátů. S mnoha se tedy můžete setkat už i v rukách pracujících fotografů, byť zrcadlovky na tomto poli stále potkáváme, pravděpodobně z důvodů uvedených na začátku článku (tedy nabídka objektivů a delší výdrž). Rozdíl se však postupně smazává a bezzrcadlovky nabízejí zase jiné výhody – pokud se tedy rozhodnete vybrat si některou z nich za svůj hlavní pracovní nástroj, mohli bychom doporučit hned několik modelů.
Fujifilm stále nabízí fotoaparát Fujifilm X-T3, který se vyznačuje dobrou odolností a hlavně takovými profesionály vyžadovanými vlastnostmi, jako je duální slot pro kartu, AF joystick či rychlé ostření. Navíc má 26MPx X-trans senzor a parádní hledáček. Jeho loňský nástupce X-T4 je na trhu za srovnatelnou cenu, má plně polohovatelný displej, který má i vyšší rozlišení. A také má vyšší frekvenci snímání FullHD videa (240 × 120 sn/s), u 4k se neliší. Jinak jsou prakticky shodné.
Druhou profi řadu představuje model Fujifilm X-Pro3, který může zaujmout zejména svým hybridním elektronicko/optickým hledáčkem.
Již v předchozí kapitole jsme zmínili Sony A6600, který cenou i výbavou spadá spíše do polo-profi třídy a tvoří tak Fujifilmu zdatného konkurenta. Výhodou je přítomnost stabilizace, ale chybí mu propracované ovládání Fujifilmu či druhý slot na kartu. Fujifilm má také více dedikovaných APS-C objektivů. A hodně dobře z toho vychází model X-T4, ten totiž stabilizaci čipu má.
Na sport, reportáž či zvířata
Pokud fotíte profesionálně sport, akční snímky, či cestujete po světě a fotíte zvířata v divočině, možná vás nenapadne bezzrcadlovka jako první volba – ale vzhledem k vývoji v posledních letech se stojí za to zamyslet už i nad touto alternativou. A určitě víte, že to funguje.
Rychlost ostření i snímání šly nahoru, stejně jako nabídka a kvalita teleobjektivů.
Když nepotřebujete výhody větších senzorů, naopak využijete výhody těch menších, tak dostanete výrazně lehčí techniku. Zajímavým modelem může být třeba Olympus OM-D E-M1 Mark III s pokročilým AF systémem, až 18 sn./s (či dokonce jednorázovým burstem až 60sn./s) a výbornou stabilizací. Díky menšímu 4/3 20MPx snímači nabídne velmi kompaktní teleobjektivy (rozuměj lehké), takže není problém s ekvivalentem 600 mm fotit z ruky.
Podobným směrem míří i starší Panasonic Lumix G9 (stále se prodává), který má rovněž stabilizovaný 20MPx 4/3 snímač a sdílí s Olympusem stejný bajonet. Snímá dokonce mírně rychleji, až 20sn./s. (ale neumí burst režim). Velkým lákadlem může být také jeden z největších a nejdetailnějších elektronických hledáčků na trhu (3,68Mpx). Je dokonce větší, než optické hledáčky fullframe zrcadlovek. Zajímavá je i funkce 6K Photo, kdy jde zpětně vybírat jednotlivá okénka z 6K záznamu.
V brzké době bude k dispozici Panasonic LUMIX DC-GH5 II, nástupce verze GH5. S jejich cílením je to (podobně jako jinde) vedle G9 složitější, protože míří především na video, ale z fotografického hlediska má GH5 II podobné vlastnosti – 20 Mpx čip i 6K Photo, ale má nižší maximální frekvenci snímání – 12 sn/s. GH5 II bude o cca 60% dražší, než verze G9 (ale dávám vedle sebe hrušky s jablka).
Pro milovníky videa
To je vzhledem k rozmachu sítí speciální kategorie, do které má pro výrobce fotoaparátů smysl jít. Navíc bezzrcadlovky jsou momentálně obecně napřed v kvalitě videa před běžnými zrcadlovkami. Jsou pro to velmi vhodné – mají vestavěný elektronický hledáček, většinou i výklopný displej a je možné na ně namontovat libovolné cine-objektivy nebo stále oblíbenější staré manuální objektivy. A dá se tak ušetřit.
Pokud však chcete to nej (a tudíž vás zajímá profesionální video), máte na trhu „běžných“ bezzrcadlovek v podstatě jen omezené možnosti – Panasonic Lumix S1H, případně výše uvedený Panasonic Lumix GH5, nebo vylepšenou verzi GH-5S (ale tam je změn více). Vždy je to o preferencích (a ceně).
Všechny zvládají 4K s vysokým datovým tokem, nabídnou důležité video-pomůcky, jako jsou ploché profily, zebra, focus peaking atd. a podporují celou řadu dedikovaného příslušenství. Panasonicy jsou tradičně fotoaparáty (nebo videokamery?) s 4/3 senzorem. Například Panasonic S1H umí až video o rozlišení 6k a při 4k umí vzorkování až 4:2:2 při 60/50 snímcích za sekundu. To je i v profi rovině vhodné pro další zpracování.
---
Pokud jste zde nenašli přesně to, co jste hledali, zkuste se podívat mezi doporučené zrcadlovky nebo si projděte naše další recenze bezzrcadlovek, přečtěte si článek Doporučujeme: Full Frame bezzrcadlovky nebo rovnou projděte recenze full frame bezzrcadlovek.
Máte dotaz? Zapomněli jsme na něco? Neváhejte nám napsat do diskuse!
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóru"mimochodem...optická vada není jen sférické zakřivení...to bude ke každýmu..." - zobrazit celý komentář
Zakřivené čipy mají budoucnost ve fotoaparátech bez výměnných objektivů (mobily, kompakty).
Tam jde opravdu zakřivit přesně na objektiv... Zatím tedy dělá potíže zoom.
"Zakřivené čipy mají budoucnost ve fotoaparátech bez výměnných objektivů ..." - zobrazit celý komentář
To může být...i tak je každý objektiv co se týká zkreslení "jedinečný" ...pro výměnné systémy ale nesmysl a tak bych se tu tím nezatěžoval. Nemluvě o tom, že prakticky každá vada jde sw opravit a tohle se bude týkat spíš "instagramistů", "fejsbukářů" a podobných , kteří se nezatěžují úpravami
Zakřiveni čipu muže byt VARIABILNÍ v závislosti na použitém ob. i zoomování !!!
Nebude to ale dnes nebo zítra.-)
Pro černobílé magory
LEICA M10 Monochrom
LEICA Q2 Monochrom
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.