Přehled dostupných Full-Frame přístrojů

Na pomyslném vrcholu žebříčku běžně dostupných fotoaparátů stojí přístroje se snímačem o velikosti kinofilmového políčka. Výše se již nachází pouze běžnému smrtelníkovi většinou finančně nedostupné specializované FF přístroje a středoformáty. Full-frame přístroje se však dnes dají pořídit za peníze, za jaké se nám o tom před několika málo lety ani nesnilo.

Full frame, tedy „celé okénko“ značí, že velikost snímače takového fotoaparátu je rovna velikosti okénka kinofilmu, jak ho známe z tadičních 35mm fotoaparátů – tedy 24×36mm. Takový snímač je větší, než obvyklé snímače v zrcadlovkách i bezzrcadlovkách: běžně bývají snímače pokročilých fotoaparátů 1,5× až 2× lineárně menší, než kinofilmové okénko. Větší snímač ale znamená větší fotodiody a více místa pro jejich vysoký počet – výsledek je tedy jasný – méně šumu i přes vyšší rozlišení. Zároveň velký snímač vyžaduje pro stejný úhel záběru delší skutečné ohnisko objektivu než snímač menší, z čehož plyne menší dosažená hloubka ostrosti na stejné cloně – což může být výhoda, ale záleží na vašem fotografickém stylu. Velký snímač je také méně náročný na kvalitu objektivu – díky větší ploše dovede z objektivu „vyždímat“ více rozlišení pro výslednou fotografii.

Nese to s sebou však i problémy, zejména výrazně vyšší výrobní – a tím i koncovou – cenu (jen 2× větší snímač je totiž dražší mnohonásobně), menší dosažitelnou hloubku ostrosti (což může být i nevýhoda, záleží na vašem fotografickém stylu:), menší efektivní dosah teleobjektivů se stejným ohniskem, nižší efektivní zvětšení při makrofotografii (1:1 na na 2× crop snímači uvidí při stejném rozlišení snímače větší detail než 1:1 na full-frame) a také nárůst velikosti a váhy těla i optiky fotoaparátu.

Typicky jsou FF snímače doménou zrcadlovek, vyskytují se však také v dálkoměrech, kompaktech i systémových kompaktech. Nás dnes budou zajímat právě zrcadlovky a systémové kompakty – Leica fotoaparáty (jediné digi-dálkoměry) jsou totiž všechno, jen ne finančně dostupné.

FF přestal být výhradní doménou profesionálů s příchodem prvního Canonu EOS 5D v roce 2005 (a následně dalších podobných přístrojů od dalších výrobců). Do té doby byly FF přístroje neúnosně drahé a velmi rozměrné, disponovaly mnoha funkcemi „zbytečnými“ pro amatérského fotografa a také ani neměly ambice do tohoto sektoru výrazněji zasáhnout (takové existují i nadále, ale o těch někdy příště).

Dnes je situace jiná – full-frame přístroje se dají pořídit za ceny sice ne přímo lidové, ale již snesitelné i pro běžného smrtelníka. V tomto článku se podíváme na nabídku DSLR a systémových kompaktů firem Canon, Nikon a Sony. Ostatní výrobci sice také nabízejí výrobky polo- i profesionální sféry, ale nabízejí snímače menší (Olympus, Panasonic, Sigma, Pentax…).

Canon

Canon nabízí přístroje v této kategorii dva. Byť se oba pohybují v „dostupné“ sféře, liší se cenou i zaměřením. EOS 5D Mk. III směřuje více k profesionálnějším přístrojům, model EOS 6D naopak nabízí pokročilých funkcí méně a boduje spíše amatérsky přívětivou cenou. Oba jsou však přístroji vhodnými pro profi- užití.

Začneme tedy levnějším 6D:

Ten nabízí 20Mpx FF CMOS senzor, robustní, ale na poměry FF zrcadlovek docela kompaktní tělo, citlivost ISO 100 – 25 600 rozšiři­telnou softwarově na 50 – 102 400, sériové snímání 5sn./s, 11 ostřících bodů (ale pouze s jedním křížovým), rozsah časů závěrky 30s – 1/4000s + B, synchročas 1/180s. K zobrazování slouží 3“ displej s 1 040 000 „body“ nebo 97% 0,71× hledáček. Přístroj samozřejmě nahrává FullHD video rychlostí 30sn./s.

Jak je vidět, specifikace (mimo senzor) odpovídají spíše moderním zrcadlovkám nižších tříd, než přísně profi přístrojům. Ergonomie je však 100% na úrovni profesionálních aparátů, stejně jako vysoce citlivý CMOS senzor. Přístroj tak tvoří zajímavý kompromis mezi cenou a výkonem.

Pokud vám specifikace nebudou z jakéhokoliv důvodu připadat dostatečné, můžete sáhnout po zmíněném 5D Mark III.

Sice si připlatíte, ale získáte za to následující výhody: Utěsněné kovové tělo, rozlišení 22Mpx, pokročilý 61 bodový AF, 6fps kontinuální snímání, rychlost závěrky až 1/8000, synchročas 1/200s, 100% 0,71× hledáček a nebo třeba větší 3,2“ 1 040 000 bodový displej a podporu CF i SD karet.

Canon EOS 6D Canon EOS 5D Mk.III

Více informací o Canon EOS 6D

Více informací o Canon EOS 5D Mk. III

Nikon

Trochu odlišný přístup zvolil Nikon, byť také nabízí dva (či vlastně tři) přístroje v podobných cenových třídách – levnější D610 a dražší D800. Kromě nich pak specialitku Nikon Df. D610 nabízí vyvážené funkce i senzor za dobrou cenu, D800 je pak fotoaparát s enormním rozlišením zaměřený více na profesionální tvorbu a svým výstupem, zejména ve verzi D800E postrádající klasický AA filtr, ohrožuje kvalitou výstupu i přístroje třídy středoformátových fotoaparátů. Nicméně cenou se drží na podobné úrovni, jako právě třeba 5D Mk. III.

Levnější D610 je mírným updatem přístroje D600, který se potýkal s konstrukčními potížemi se závěrkou. U modelu D610 byla použita nová. Jedná se o přístroj s 24Mpx CMOS senzorem, rozsahem citlivosti od ISO 100 až po 6400, se softwarovým rozšířením 50 – 25 600, sériovým snímáním 6fps, rozsahem časů závěrky 30s – 1/4000s + B, synchročasem 1/200s, 39 bodovým autofokusem, FullHD videem při 30fps, 100% hledáčkem se zvětšením 0,7×, displejem 3,2“ a 920 000 „bodů“ a samozřejmě dobrou ergonomií. Na rozdíl od konkurence mají FF zrcadlovky Nikon této třídy i zabudované blesky, což využijete například při dálkovém ovládání externích Nikon blesků, což vnitřní blesky obou přístrojů podporují.

Dražší přístroj D800 je nabízen ve dvou verzích, kromě klasické ještě verzi D800E, která je typická chybějícím efektem low-pass filtru, což má za následek ostřejší kresbu na pixelové úrovni za cenu vyššího rizika vzniku moaré. Fotoaparát nabídne FF CMOS senzor o rozlišení 36Mpx, sériové snímání 4fps (cena za datové náročné fotky, 6 v ořezovém režimu), ISO 100 – 6400 (rozšiřitelné na 50 – 25600), rozsah časů 30s – 1/8000s + B, synchročas 1/250s, FullHD/30fps video, disponuje 100% 0,7× hledáčkem, 51 ostřícími body, pevným 3,2“ displejem s 921 000 „body“, dvěma sloty na kartu, USB 3.0 a utěsněním proti rozmarům počasí.

Mimo tyto přístroje stojí Nikon Df, retropřístroj s vynikajícím 16Mpx senzorem z topmodelu D4, designem a ovládáním odkazující na přístroje z éry manuálních kinofilmových zrcadlovek. Nabízí ISO 100 – 12800, s rozšířením od 50 až na 204 800, 6fps, 30 – 1/4000s + B, synchro 1/250s, 39 AF bodů, 100% 0,7× hledáček, 3,2“ 921 000 „bodový“ displej, utěsněné tělo, možnost použití starých manuálních pre-AI Nikkorů, ale nemá video a zabudovaný blesk.

Nikon D610 Nikon D800
Nikon Df

Více informací o Nikon D610

Více informací o Nikon D800

Více informací i Nikon Df

Sony

Firma Sony také nabízí na této úrovni dva (respektive 4, viz dále) přístroje s FF snímačem, ale její nabídka je od dvou výše popsaných „tradičních“ výrobců značně odlišná. Vynecháme momentálně přístroj(e) Cyber-Shot RX-1/RX-1R, protože se jedná o full-frame kompakty bez výměnných objektivů, čímž se od zbytku přístrojů zde odlišují, a pusťme se do přístrojů s výměnnými objektivy.

Nejlevnější je přístroj Alpha A7, spadající mezi „bezzrcadovky“ neboli ILC přístroje. Lze sehnat v „základní“ variantě s 24Mpx snímačem, nebo v dražší verzi A7R s vyšším rozlišením (36Mpx), nově pak bude na trhu i 12Mpx verze s enormní citlivostí ISO 402 600 a možností nahrávat 4K video přes externí úložiště – A7S.

A7 nabízí citlivost v rozmezí 100 – 25 600, sériové snímání 5fps (A7R 4fps), rozsah časů 30s – 1/8000 + B, synchročas 1/250s (1/160s pro A7R), 117 AF bodů s hybridním ostřením (25 bodů s kontrastním ostřením pro A7R), FullHD video 30p, elektronický hledáček s 2 359 000, 100% pokrytím a 0,71× zvětšením, 3“ displej (výklopný, nedotykový s 1,230,000 „body“), v případě A7R nemá AA filtr, obě verze mají utěsněné tělo a A7R celokovové.

Jedná se zatím o mladý systém, takže výměnných objektivů není mnoho. Na druhou stranu, A7 jako bezzrcadlovka pojme téměř jakýkoliv objektiv, je-li k němu patřičný adaptér. Sony přímo nabízí značkové adaptéry na A-mount zrcadlovkové objektivy, LA-EA3 a LA-EA4. Oba podporují automatické nastavení clony z těla a AF, ale pouze druhý zmíněný umí díky zabudovanému zrcátku rychle ostřit fázovou detekcí a podporuje ostření přes hřídelku u starších objektivů. Mimo tyto dva adaptéry existuje mnoho dalších redukcí, manuálních i automatických, od různých výrobců a na různé systémy.

Mimo tyto FF ILC přístroje (mimochodem první full-frame s výměnnými objektivy bez zrcátka, nepočítaje Leicu), nabízí Sony i přístroj klasičtějšího střihu, byť pouze zvenku – Alpha A99. Jedná se o „zrcadlovku“ systému A (bývalá Minolta), která však je zrcadlovkou opravdu jen v uvozovkách. Jedná se totiž o SLT přístroj – má sice zrcátko, ale to se nesklápí, je celé polopropustné a neustále odráží cca 30% světla na AF senzory (a cca dvě třetiny tedy na senzor). Výhoda je AF fázovou detekcí v každém režimu, živém náhledu i videu. Nevýhodou je ztráta světla pro senzor (vzhledem k vysoké citlivosti snímače příliš nevadí) a nemožnost použít optický hledáček. A99 má tedy elektronický, a to velmi kvalitní: OLED, 100% s 0,71× zvětšením a 2 359 000 „body“.

Senzor má rozlišení 24Mpx, citlivost se pohybuje od ISO 100 až do 25 600, je stabilizovaný, takže stabilizace je dostupná pro každý objektiv, ať už nasadíte nejdražšího Sony-Zeisse nebo objektiv z Prakticy přes redukční kroužek. Přístroj dále nabízí snímání 6 snímků za vteřinu, rychlost závěrky 30s až 1/8000s + B, synchro při 1/250s, FullHD při 60fps, profesionální ergonomii s nadprůměrným množstvím funkcí, výklopný a otočný 3“ displej s rozlišením 1 229 000 „bodů“, utěsnění proti vodě a prachu a další příjemné užitečnosti.

Sony A7 Sony A99

Více informací o Sony Alpha A7

Více informací o Sony Alpha A99

Výběr je tedy dostatečný, čemu dá fotograf při výběru přístroje přednost je pak už jen na něm. Ale pokud vás láká práce s hloubkou ostrosti a fotografování ve velmi nízkých hladinách osvětlení, či hledáte přístroj s co nejvyšším rozlišením pro velké tisky či práci s výřezy, FF přístroje této třídy jsou tu přesně pro vás.

Příště se podíváme pro změnu opět na bezzrcadlovky, konkrétně přístroje vyšších tříd.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Nejčtenější články:

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace