Canon přišel v poslední době s dvěma FF bezzrcadlovkami. Dnes se podíváme na novější a levnější model Canon EOS RP. A je na co se dívat!

Další postřehy z praxe

Pozitivních věcí je těžké si všimnout, negativní tohle mají jednoduché. Mimo výše uvedených nepříjemností s křížovým voličem jsem prostě neměl s ničím potíže.

Takže teď zdůrazním pozitiva. Zopakuji – jednoznačně perfektní přesné a rychlé ostření, a to i v režimu sledování a servo. Tušíte, že ty kachny tam někde letí a jen stisknete spoušť. Máte velkou šanci, že zaostřeno bude na správné místo. Foto viz výše. Celková kvalita snímku pak záleží na dalších faktorech. Vedle objektivu především na vás a zkušenostech.

Při focení s delším časem (do cca 2 s určitě) při expozici nemizí obraz na LCD. Vlastně nezvyk po pohledu do hledáčku zrcadlovky.

Pokud byste tu chtěli najít porovnání vyvolaného rawu bez korekcí na objektiv, tak nenajdete, protože aktuálně nemám k dispozici konvertor, kde vím, že korekci nepovolím.

A nyní se podíváme na redukci šumu.

Canon EOS RP, Objektiv: RF24-105mm F4 L IS USM, Ohniskov? vzd?lenost: 80.00 mm, Clona: 11, ?as: 0.4 s, ISO: 50, Kompenzace expozice: +1/3, Vyrovn?n? b?l?: Canon EOS RP, Objektiv: RF24-105mm F4 L IS USM, Ohniskov? vzd?lenost: 72.00 mm, Clona: 4.0, ?as: 6.0 s, ISO: 50, Kompenzace expozice: +1/3, Vyrovn?n? b?l?:

FF a novinka k tomu zaručuje, že míra šumu v obraze bude na výborné úrovni a je. Ve výřezech je míra odšumění postupně vypnuto, nízká, standardní, vysoká. Z výřezů je patrné, že do ISO 6400 je výstup výborný (a pokud jste velmi nároční, tak do ISO 3200). U zdi, která má strukturu, ale je šedá, je vidět, že při vyšší míře odšumění se začne její struktura ztrácet. Osobně bych redukci šumu buď zcela vypnul, nebo použil jen nízkou.

Zásadní vliv na kvalitu výstupu má použitý objektiv. Veškeré pořízené fotografie vznikly jedním ze tří následujících objektivů (vizte exif). RF 24–105mm f/4,0 L IS USM, RF 35mm f/1.8 MACRO IS STM, Canon EF 85mm f/1,4 L IS USM. Poslední zmíněný má bajonet EF, takže jsem musel používat adaptér. A hned po prvním focení zvítězil ten s kroužkem (vizte výše).


Redukci šumu pro dlouhé časy klidně nechte vypnutou. Pouze při extrémních časech v řádu minut bude mít smysl. Při dvacetisekundové expozici a ISO 6400 jsem nenašel žádný viditelný rozdíl.

Všimněte si na objektivu 85 mm adaptéru L287 EF-EOS R (s kroužkem) a samostatně ležícího adaptéru L286 EF-EOS R bez kroužku.

Když vše výše uvedené krátce shrnu, musím konstatovat, že model EOS RP v kombinaci s objektivy řady RP tvoří velmi funkční celek.

Konektivita


EOS RP připojíte k okolí pomocí WiFi i BT. K tomu musíte nainstalovat do telefonu aplikaci Camera Connect. Takže tím zasuplujete dálkové ovládání, přenesete snímky do PC nebo můžete začít používat Canon službu CANON iMAGE GATEWAY. Připojení k telefonu je intuitivní a bezproblémové.

Videorežim

Video je dostupné nejen v režimu natáčení videa, ale i v režimu snímání. V tom případě však nemáte 4K a jde o automatické nahrávání bez možnosti nastavení. V režimu videa máte možnost zvolit ze tří možností. Auto, Manuál a HDR.


nabídka v režimu focení (Qmenu)

nabídka v režimu focení


menu v režimu focení


nastavení intervalového snímání


možnosti videa v režimu video

nastavení až 4K


menu v režimu video

Zajímavá je digitální stabilizace videa (4K) a víc při použití kompatibilního objektivu, kdy se kombinuje s optickou. Má tři úrovně – bez, nízká, vysoká. Postupně dojde k oříznutí šířky scény (vlastně se chová jako užití delšího ohniska) a míra stabilizace výrazně vzroste. Funguje skvěle, ale musíte se s ní naučit pracovat, ne každá scéna a objekty v ní snesou vysokou míru stabilizace. Zrovna tohle nastavení jsem dohledával v Návodu k použití, ale takto podrobně rozepsané nenašel. Jenže návod má přes 600 stran, takže jsem to možná jen přehlédl.

V prvním řádku jsou náhledy na video ve FullHD postupně bez stabilizace, s nízkou mírou stabilizace, s vysokou mírou stabilizace. Ve druhém řádku jsou náhledy na video ve 4K postupně se stejným nastavením. Změna ohniska je zřejmá.

Následující ukázková videa jsou natočena bez digitální stabilizace.

Katova ulička ve 4K.

Katova ulička ve FullHD.

Sněženky ve 4K.

„Les sněženek“ ve FullHD.

Systém je při natáčení videa nastaven tak, aby přeostřování vadilo co nejméně. Proto je třeba si zvyknout na poměrně pomalé prvotní zaostření, především pak v režimu 4K. Takže pocitově je reakce na spoušť („povel“ k zaostření) velmi vlažná až žádná. To platí jak pro servo režim, tak ostření bez něj. Ale zase nemáte v záznamu chaotické ostření.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • kikiris
    kikiris
    01.04.2019 10:12

    Recenze jistě zajímavá, děkuji. Všude kolem sebe slyším, jak jsou zrcadlovky na na prd, že jsou velké a že není nad malé a lehké bezzrcátka. A tu se najednou dozvídám, že RP je malá a aby se s ní komfortně pracovalo, je nezbytný grip, který tento aparát zvětší na úroveň zrcadlovky. Nějak mi uniká logika tohoto počínání výrobců. Ale asi to mají ošéfováno. Někdo s malinkýma ručkama bude fotit bez gripu, kdo má lopaty, dokoupí si oný přídavek a všichni budou spokojeni... :-)

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    01.04.2019 15:22

    Já to chápu stejně. Nebo když potřebujete vypadat víc "profi", tak grip taky pomůže :-).

  • tencosiudělilban
    tencosiudělilban
    01.04.2019 16:13

    Mě 133x80x70/440g nepřijde zrovna málo (na to, že bezzrcadlovka měla být náhrada velké a těžké zrcadlovky) Ale teprve se správným kilovým zrcadlovkovým objektivem přes redukci dostává slovo bezzrcadlovka ten správnej smysl :-)

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    01.04.2019 18:41

    Výhody bezzrcadlovek ve velikosti opravdu nevidím ;-).

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace