Modelovou řadu A7 od Sony již z našich stránek znáte – dnes se ale podíváme možná na nejzajímavější kousek: Sony Alpha A7s. Má 12Mpx fullframe a ISO až do 409600. Umí 4K video v profesionální kvalitě a má několik zajímavých funkcí, které jinde nenajdete… V recenzi se dozvíte víc.

Zvnějšku byste mezi klasickou A7 a modelem A7s mnoho rozdílů nenašli. To nová A7 II už je designově někde jinde, ale „esko“ je nejmladší model původní řady a tak se verze „II“ ještě nějakou dobu na trhu nejspíš neobjeví.

Liší se ale vnitřnostmi. Největší změnou je samozřejmě snímač. Není to ani 24Mpx z A7, ani 36Mpx z A7R, má „pouze“ 12Mpx. Což je dnes u fullframe fotoaparátů prehistorické rozlišení a dnes ho nalezneme pouze v kompaktech.
To však neznamená nic – 12Mpx je stále dost na běžnou práci a fakt, že se výrobci předhánějí v megapixelech, s tím nic nezmůže. Ale nějaký důvod to mít musí…
…a také má. Díky větším fotodiodám má dobré předpoklady pro nízkou úroveň šumu a vysoký dynamický rozsah. A také to má smysl pro video – lze pak točit v rozlišení 4K přímo „pixel na pixel“ z téměř celé plochy senzoru.

To je on - senzor Zavřená závěrka, vzácný to pohled

Důležité je hned z počátku uvést, že 4K video fotoaparát neukládá na kartu („pouze“ Full HD), ale na externí úložiště.

Další rozdíly? Samozřejmě důraz na video funkce (čemu chceme věnovat samostatný článek) a některé funkce, které potěší zejména fotografy, kteří rádi fotí nenápadně a v dostupném světle.

Takže co může A7s přinést nadšenému fotografovi?

1) Fenomenální citlivost:
Nativní ISO až do 409600. Samozřejmě, to už zrní dost, ale samotná existence takovéto hodnoty a fakt, že „je tam něco vidět“ je ojedinělá (konkuruje pouze Nikon D4s). Jak si přístroj stojí se dozvíte dále, ale běžné citlivosti, i ty vyšší, pro něj nejsou vůbec žádný problém.

2) Ostření do –4EV:
A7s postrádá ostření pomocí detekce fázového posunu, u bezzrcadlovek dnes tak oblíbené, ale vynahrazuje to vysokou citlivostí svého systému na bázi detekce kontrastu. Jinými slovy – ostří pomaleji, ale za jakýchkoliv podmínek.

3) Tichý provoz:
Závěrky modelů řady A7 nejsou nejtišší. Taková A7R nadělá víc rámusu, než leckterá zrcadlovka. A7 a A7 II umožní zapnout první lamelu elektronickou, což pomůže, ale slyšet to stále je. A7s také, ale navíc lze nastavit závěrku plně elektronickou – tedy naprosto bez hluku. Ani malé cvaknutí, nic. Je to novinka mezi fullframe senzory. Samozřejmě, rolling-shutter efekt je poměrně brutální, takže nic pro akční scény, ale v tichém prostředí, kde se nic příliš nemrská, ani nebude poznat, že fotíte.

4) Kvalitní konstukce:
Modely A7 a A7R mají některé „nedostatečnosti“ co se týče použitých materiálů. Například plastové části bajonetu či v případě A7 plastový celý přední kryt fotoaparátu. Ne že by ani jedno příliš vadilo v provozu, ale A7s je o kus dál. Bajonet je celokovový a přední kryt těla je z hořčíku.

5) Nižší nároky na optiku:
To může být výhoda zejména pro uživatele nepůvodních objektivů, konkrétně speciálně objektivů určených pro dálkoměrné fotoaparáty (jako je Leica M). Od prvního ohlášení řady A7 se fanoušci špičkové optiky bajonetu M těšili na alternativní FF tělo – přece jen Leica M je mimo finanční dostřel mnohých fotografů, nehledě na některé funkční speciality, které nemusí sedět každému.
Ukázal se však problém s kresbou v rozích, zejména u A7R. Zkrátka šikmý dopad světla a maličké fotodiody udělaly své (Leica to řeší vhodně natočenými mikročočkami). Nový 12Mpx snímač by v tomto směru mohl mít výhodu – ale přiznávám, že jsem to v rámci recenze netestoval. První zkušenosti uživatelů tomu však nasvědčují.

Další výhody jsou pak společné celé řadě fotoaparátů A7:

6) Nejmenší FF tělo s výměnnými objektivy na světě:
A7/r/s je ještě menší, než FF Leicy a výrazně menší než jakákoliv FF DSLR. Pokud chcete ještě menší už musíte jít k Sony Cybershot RX1 – který výměnné objektivy nemá a jeho 35mm F2 objektiv a tělo bez gripu jsou společně ještě o něco menší než A7/r/s s odpo­vídající optikou.

7) Elektronický hledáček:
Můžete být odpůrci elektronických hledáčků (také jsem byl), ale to většinou platí jen do prvního pohledu do 100%, 0.71, 2 400 000 bodového OLED hledáčku. Na rozdíl od DSLR: uvidíte skutečnou hloubku ostrosti na každé cloně, nastavení expozice a barev, kompletní informace o nastavení fotoaparátu a vše uvidíte jasně i po tmě. Můžete přes něj natáčet i video. Nevýhody to má své také, ale dá se říci, že se moderní EVF staly plnohodnotnou alternativou těm optickým.

8) Nasadíte cokoliv:
E-bajonet od Sony má velký průměr a malou registrovou vzdálenost – je to tedy asi nejvhodnější systém pro použití redukcí – což si uvědomuje i Sony a vyrábí adaptéry LA-EA3 a LA-EA4 (ten druhý s vestavěným polopropustným zrcátkem udělá z vaší A7 SLT zrcadlovku) pro použití objektivů řady A (Minolta/Sony). Ostatní výrobci se nenechali zahanbit a vyrábějí např. plně elektronické adaptéry (tedy zachovávající autofocus, clonění či obojí) na objektivy EOS nebo Contax G. A na zbytek fullframe systémů seženete aspoň jednoduché montážní.

9) Stejné chování při použití hledáčku i LCD:
Všechny bezzrcadlovky pracují neustále v režimu live-view a je jim tedy jedno, zda používáte EVF nebo LCD. Rychlost AF, odezva spouště i rychlost sériového snímání zůstává stejná. To se o žádné pravé zrcadlovce říci nedá.

10) Dobrá konektivita:
Wi-fi a NFC, dnes pomalu standard.

Sony A7s má však i některé nevýhody, se kterými musí fotograf, zvláště ten, zvyklý na DSLR, počítat:

- Ergonomie není na úrovni zrcadlovek
Malé tělo, malý grip, malé ovladače. Umístění spouště vyžaduje zvyk, umístění tlačítek C1 a C2 je pravděpodobně rovněž myšleno pro jinou fyziognomii, než lidskou. Umístění spouště videa by bylo méně vhodné snad už jenom na spodku přístroje.

- AF je z pomalejších:
Zvláště kontinuální a sledování. Zde mají zrcadlovky (i některé bezzrcadlovky) citelný náskok.

- Volič kompenzace expozice se občas „sám“ protočí:
Další komentář asi není nutný. Prostě jde zlehka a vy máte po vytažení z brašny navolenou kompenzaci.

- Auto ISO neumí kompletní nastavení:
Toto už je závažnější problém. Automatické ISO neumí uživatelsky zvolit minimální čas závěrky. Proč je to problém se dočtete zde. Naštěstí to Sony A7s vynahrazuje možností použít auto ISO v manuálním režimu…

- Příliš citlivý oční senzor:
Fotoaparát stačí jen přiblížit k tělu a už přepíná na hledáček. Používání vyklopeného displeje „od pasu“ je tak ztíženo.

- Slabá výdrž na baterii:
Udávaných 380 snímků na jedno nabití není žádné terno, v závislosti na způsobu používání vybijete fotoaparát i citelně dříve. Pomůže režim letadlo, který zakáže Wi-fi a odpojí NFC čip. Situaci pak zachraňuje existence battery-gripu, který přiblíží výdrž tomu, na co jste zvyklí z běžné zrcadlovky. Samozřejmě ale i váhu a výslednou velikost.

- Ztrátová komprese RAWů:
Byť se jedná o detail, samotný zásah do RAWů je hoden kritiky. Ztrátová komprese v RAWech je nežádoucí. Na druhou stranu – při testování jsem si velkých problémů v souborech nevšiml, ale jde o princip – RAW má být raw.

- 4K video zní dobře, ale pro většinu uživatelů není k dispozici:
O tom více dále. Byť na fotoaparát koukáme z pohledu fotografického, zmíníme i tento neduh. Smiřte se s tím, že pro fotografa model 4K video nenabízí. A přitom by se hodilo třeba na framegraby, kdy bychom mohli „natáčet fotky“ ve vysokém fps a stále mít 8Mpx rozlišení.

- Slabý výběr nativních objektivů:
Asi největší problém systému je nedostatek objektivů. Chybí jak některé profesionální objektivy, tak nízkorozpočtové objektivy pro amatéry. F2.8 zoomy chybí kompletně (zoomy jsou max. F4), což trochu podkopává smysl fotoaparátu pro nízké hladiny osvětlení. Pevná padesátka je maximálně F1.8 (konkurenční systémy mají F1.2 – 1.4), mnohé objektivy nejsou stabilizovány (což řeší až nová A7 II s vestavěnou stabilizací), chybí objektivy širší než 16mm a delší než 200mm (240 pokud počítáme superzoom 24–240, což ale není náhrada profi-teleobjektivu). Vyloženě levné objektivy jsou vlastně dva: 28–70 F3.5–5.6 zoom a nový 28mm F2 širokáč.
Objektivy řady A přes LA-EA4 zase „sežerou“ třetinu světla kvůli zrcátku – což opět popírá smysl supercitlivého fotoaparátu.
Je zjevné, že jde o dočasný problém – žádný systém z nebe nespadl s kompletní sadou všech myslitelných objektivů. Ale pokud potřebujeme fotoaparát teď, je nám jedno, jaké objektivy bude mít za dva roky.

Naštěstí je mnoho manuálních objektivů a adaptérů, které mohou nedostatek suplovat.
Navíc, stávající objektivy jsou vesměs kvalitní a jejich počet se zvyšuje. K Sony A7s se dobře hodí například nový 35mm F1.4 – světelný objektiv s univerzálním ohniskem, který skvěle využije a podpoří schopnosti fotoaparátu v nízkém osvětlení.

(pokračování na další stránce)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Vojtech Hank
    Vojtech Hank
    07.05.2015 09:27

    Preco sa recenzenti boja napisat, ze je to skvely aparat. Keby mal na tele iny napis, tak ho vyhlasia za naj. Prosim Vas naco su Vam svetelne objektivy, ked fotite vonka na 1600 ISO a vo vnutri 25000 ISO. Usetrite na stative, usetrite na vahe a cene drahych svetelnych objektivov. Nie je tiez pravdou ze objektivy s A-bajonetom idu len cez redukciu s polopriepustnym zrkadlom. Predsa objektivy s SSM idu aj s redukciou LA-EA3 s plnou AF automatikou. Treba ale pocitat so spomalenim zaostrovania. To zrejme riesi II. generacia objektivov SSM 2,8/24-70 a 2,8/16-35 Zeiss.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    12.05.2015 10:22

    Dobrý den, nebojím se fotoaparát pochválit - naopak používám (mimo jiné) A7 i jako svůj soukromý fotoaparát, dokonce mám doma i NEXe. Takže o nápis "Sony" na těle mi nejde:-) Spíš jde o to, že ten přístroj skutečně není ve všem ideální a někde se zrcadlovkám nevyrovná. Zejména AF je pomalejší, výdrž na baterii nižší a systém je zatím ("zatím" je v recenzi vypíchnuto) méně rozsáhlý. LA-EA3 situaci s AF ještě zhoršuje a LA-EA4 bere světlo. Elektronické adaptéry na Canon EOS sice podporují AF, ale je zcela nepoužitelný. Manuální adaptéry zase nestačí vždy (akční fotky se rukou ostří hůře).
    Tedy ano - je to skvělý aparát, ale má i své mouchy. Ostatně jako každý. V recenzi musím jak chválit, tak poukázat právě na ty chybky, aby byla objektivní.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace