Zhodnocení tématu „Kdo si hraje nezlobí"

Milí kolegové, měsíc zase utekl jako voda a já mám před sebou štůsek fotografií, které jste nafotili na určené téma „Kdo si hraje nezlobí“. Podle nezvykle velkého počtu snímků vás toto téma velmi zaujalo a na fotografiích je vidět, že z převážné většiny byly k tématu vytvořeny a nevyhledávali jste ve svých archivech. Zkrátka jste si vyhráli.

Velice příjemným překvapením bylo pro mne zjištění, s jak velkou žánrovou pestrostí jsem se tentokrát u vašich snímků setkal. Někteří zaslali fotografie, na kterých je vidět pečlivé aranžování záběru, jiní se zase snažili o fotografický humor, mnozí s vás fotografují momentky a právě momentkou, či reportážním způsobem toto téma zpracovali. V došlých snímcích bylo také několik velice zdařilých pokusů o divadelní fotografii a o fotografii více či méně koncipovanou. Pochopitelně nemohly chybět ani fotky, které osloví pouze autora a to jsou ty obvykle téměř nic neříkající snímky některých dětiček.

Mezi zaslanými fotografiemi je několik velice zajímavých, o kterých si myslím, že by je mělo vidět víc lidí a proto se u nich zastavím.

Ukázka zdařilé divadelní fotografie. Při fotografování za ztížených světelných podmínek není jednoduché vytvořit dobrou fotku. Na tomto snímku si autor vypozoroval vhodný okamžik, při kterém zachytil akci Fotografie je živá, akční. Velice dobře využitá plocha obrazu a jednolité tmavé pozadí zatahují diváka do děje. Lehce neostrá postava vpravo umocňuje pohybovou atmosféru celého snímku a pozornost na hlavní figuru, sedící postavu je zdůrazněna jak využitím světlého tónu, tak i umístěním, které se blíží ke zlatému řezu.

Jsi na tahu

Fotografie, která má blízko k fotografickému humoru. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale mne dokáží takové fotky potěšit. Nejde pochopitelně o žádné „umění“, ale najít si v dnešní uspěchané době čas na to udělat si z něčeho radost je vždycky obdivuhodné. Já z této fotky vidím, že byla dělaná pro radost. Autor se raduje z rozkvetlé louky, s potěšeném se projde se psem a ještě chce pobavit ostatní humornou fotografií.

Fanúšik

Tato fotografie mne zaujala hned jak jsem ji poprvé uviděl svou jednoduchostí. Při prvním pohledu jsem myslel, že je to aranžovaný snímek na neutrálním pozadí. Po důkladnějším pozorování se přikláním k tomu, že jde o momentku nikoliv náhodnou, ale pečlivě promyšlenou a vybranou. Dvě horizontální černé linie člení neutrální prostor z kterého vystupuje postava. Ve směru pohledu dítěte je výrazný nápis a ten společně s pózou a výrazem postavy zdůrazňuje pocity hry a zábavy. K úplné dokonalosti tohoto lineárního a tonálního řešení obrazu chybí pouze maličkost. V obrazovém editoru srovnat všechny linky a černou plochu nahoře do rovnoběžek. Stejně je to ale fotografie výtečná.

Dvě hračky

Toto je typická ukázka aranžované fotografie vytvořené na zadané téma. Jmenuje se „Dvě hračky“ a ukazuje předmět zábavy a odpočinku. Přesně v intencích pořekadla, že kdo si hraje nezlobí. Možná by snímku prospělo jednoduché, nerozdělené pozadí, které v tomto případě fotografii trochu rozbíjí a odvádí pozornost od hlavní části obrázku. Zajímavě a neobvykle působí konfrontace hlav obou protagonistů fotografie a právě v té obrazově zajímavé části ruší celistvost a uzavřenost linie obrubníku.

Kluk z ulice

Černobílá fotografie chlapce hrajícího si na ulici působí tajemně a nostalgicky. Snad tím, že je na snímku zcela osamocen, snad tím, že nevidíme s čím si hraje. Technicky i záběrově vyvážená fotografie by byla výbornou součástí či začátkem dokumentárního cyklu. Zpracování v černobílé stupnici zvýrazňuje náladu tohoto snímku. Ubíhající dlažba, podklad fotografie, nechává vystupovat hlavní a jediný motiv záběru do popředí a koncentruje pozornost, která je ještě zdůrazněna citlivě řešeným výřezem.

A flying boy

Na této také černobílé fotografii dokumentárního charakteru je vidět konkrétní činnost, hra dětí. Zde by autor měl ještě více zapracovat na výřezu snímku, levá strana je prázdná, nic neříkající, na snímku zbytečný odpadkový koš bohužel přitahuje pohled diváka, dítě sedící dole má nelogicky uříznuté nohy. Lehce neostré stromy neruší pozornost, zcela rozostřené pozadí naopak nechává vyniknout hlavní motiv. Podobně jako u předchozí fotografie by i tato byla dobrou součástí reportážního či dokumentárního souboru.

Jako poslední ukázku jsem si nechal tuto fotografii. A hned začnu otázkami proč? Proč u takto výtečně vyskládané plochy, na které se mohl nádherně rozvíjet jakýkoliv děj, ruší to křesílko v levém okraji? Proč se nic neděje? Proč hlavní postava nečinně sedí a hledí do objektivu? Při fotografování z většího nadhledu by určitě ze záběru zmizel ten zbytečný nábytek, dítě více uprostřed plochy a předstírající jakoukoliv hru, by toto fotografii učinilo zajímavou. Toto dítě určitě nezlobí, ale také si nehraje.

Okomentoval jsem několik fotografií, o kterých jsem si myslel, že jsou, či by mohly být zajímavé. Uznávám, že jakékoliv takovéto hodnocení je pouze subjektivní. Každému se může zamlouvat něco jiného, ale určitá pravidla ať technická či kompoziční, která jsou ve fotografii platná a uznávaná, platí beze změn pro každou fotografii. Zaslané fotky se mi z převážné většiny velice líbily a oceňuji váš zájem o fotografii a přeji elán do další práce.

Milan Šusta

Připomínáme téma na květen 2008 „Můj (ne)přítel čas“

K Vašim fotografiím se bude vyjadřovat opět profesionální fotograf Dr. Milan Šusta, který k tématu napovídá: „Vše je dnes ve strašném spěchu, rychle se stárne, nikdo nemá čas, …snad ho někdo krade neboť nás učili, že den má 24 hodin po 60 minutách. To ale není pravda …?"
Je zcela na Vás, jak téma zpracujete. Zajímají nás především Vaše nápady, kreativita a originální pojetí. Těšíme se na Vaše snímky!
Fotografie na květnové téma prosím zasílejte do 31. května 2008, 24:00 na adresu: fotoinstitut@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 1 (jedna)
Technické parametry: max. 500kB, max. 700 pxl delší strana
Můžete doplnit také váš komentář (jak a čím jste fotografii pořídili, váš záměr,…)
Vybrané snímky budou uveřejněny zde na stránkách FotoAparát.cz v sekci FotoRádce.
A téma na červen, které již můžete začít zpracovávat a posílat své fotografie na adresu fotoinstitut@fo­toaparat.cz až do konce června 2008 je „Jin a Jang“
…tvrdé a měkké, těžké a lehoučké, ke hvězdám či pod zem…?

Zpracování minulých témat seriálu Okem profesionála /> březen 2008 „Přírodní katastrofy“
únor 2008 „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Čulík _ ČuLo
    Martin Čulík _ ČuLo
    20.05.2008 13:30

    Jáj vy, zase ma niekto odhalil ;)

    Ďakujeme za zhodnotenie.
    Som zvedavý, čo vymyslím na jink-jank. To bude pre čiernobielistov možno aj :)

  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    20.05.2008 15:25

    Čulo nesklamal si ma, blahoželám...jednoznačne najlepšia je tvoja. Ja som nič nevymyslela, tak možno nabudúce :)

  • Dream
    Dream
    20.05.2008 16:37

    Opět dobrý rozbor s upozorněním na chyby...
    ... a subjektivita?... ano, podtržená objektivitou neznajícího autora...

  • Brazileira klara
    Brazileira klara
    04.06.2008 20:48

    Mě se tedy nelíbí ani jeden snímek. Pes se šachovnicí je hrozná fotka, možná by se hodila jako pohlednice z dovolený (jak je plno psíků na pohlednicích třeba se západem slunce atd..)

  • Martina Bauerová
    Martina Bauerová
    11.07.2008 21:49

    Kluk z ulice se mi líbí. Na houpačce jsem marně hledala, kde je ten děsně rušivej koš.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram