Zpracování tématu „Káva nebo čaj“

Prosincovým tématem pro seriál "Okem profesionála" bylo "Káva nebo čaj?". Vaším úkolem pak "zpracovat fotograficky dané téma". Hodnotil předseda Asociace profesionálních fotografů Stanislav Pokorný, čtěte v dnešním článku. Každý měsíc je vypsáno nové téma, pro únor: „Moje druhé já“.

Seriál Okem profesionála vám nabízí možnost zpracovat fotograficky zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Téma na únor 2008: „Moje druhé já“.
Hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga.
Fotografie na únorové téma zasílejte do 29. února 2008, 24:00 na adresu: fotoinstitut@fo­toaparat.cz (max 500Kb, max 800 pxl delší strana). Více najdete zde.

Zpracování minulých témat seriálu Okem profesionála /> říjen 2007: „Cestou domů“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“

Nyní vám přinášíme zpracování tématu „Káva nebo čaj?“ v podobě zhodnocení fotografií, které jste nám poslali do redakce. Hovoří s vámi Standa Pokorný:

Když jsem uvažoval o tématu pro měsíc prosinec 2007, inspirovaly mě blížící se dny konce roku. Především pak čas vánoční a s ním spojené procházky a toulky po kavárnách a večerních ulicích, spojené s neopakovatelnou náladou, která bývá zpravidla završena silvestrovskou bouřlivou oslavou.

Posílat jste mohli nejen snímky reklamního pojetí, k čemuž téma v prvním plánu svádělo nepochybně, ale zejména pak snímky obsahově spojené buď s kávou a čajem určitým vtipem či vtipnou zkratkou, nebo snímky s obsahově přeneseným významem.

Takže nyní k těm fotografiím, které jsem vybral.

První fotografie je pravděpodobně pokusem vyjádření, že je cosi pod pokličkou horké či teplé. Onen nápis je jediným, co je na snímku ostré a sám o sobě nemá žádnou vypovídací schopnost, aby záměr autora a účel tohoto snímku dostatečně vysvětlil, aniž by divák musel dlouze přemýšlet o tom, co chtěl autor sdělit. Snad může jít o hádanku, co že to v tom „obalu“ vlastně je.

Druhá fotografie nemá na první pohled s daným tématem nic společného, snad jen pravděpodobně podšálek, v horní třetině snímku. Snímek budí dojem, že byl následně vertikálně otočen, aby působil „výtvarně“. Bohužel však došlo k tomu, že horní polovina snímku působí těžkým dojmem, onen žlutý půlměsíc vytvořený zřejmě „světelným“ kyvadlem je jaksi neukotvený a směřuje odnikud nikam. Celkově by mohl snímek působit dojmem abstraktní tváře Číňana, který by pak měl jistý vztah i k tomu čaji. Musím však říct, že jsem snímek vertikálně otočil a působil tak na mě podstatně lépe.

Tato fotografie má nesporně jasný vztah k tématu a je vtipným pokusem autora vnuknout divákovi myšlenku o zdroji mléka, které mladý muž, plný síly a optimismu, použil v prvním plánu do čaje v šálku, ve druhém pak k vytvoření stopy jeho požití pod svým nosem. Ve vztahu k v pozadí zavěšené podprsence je mnohoznačnost výrazu objektu na fotografii zřejmá a i pohled muže na snímku jasně vybízí diváka k tomu, aby si sám rozhodl které mléko je které a k jakému způsobu požití vhodné a lahodnější.

Tato fotografie je určitým způsobem vyjádřením onoho času vánočního, o němž jsem psal v úvodu. Je pojata zřejmě jako výraz shonu posledních dnů, kdy pro ono sváteční běsnění není ani čas sednout si v klidu k tomu vytouženému šálku kávy, natož ho pak v pohodě dopít a vypít. A tak nezbývá než tento slastný nápoj usrkávat mezi „mordováním“ vánočního kapra, pečením cukroví a nesnesitelným mytím nádobí, až člověk stejně tu kávu dopíjí studenou. I když fotografie působí z určitého pohledu trochu „ujetě“, i tak se mi dost líbí. Je dobře kompozičně vystavěná, má ideálně zvolenou hloubku ostrosti. Myslím, že zcela odpovídá tomu, co chtěl autor sdělit.

U této fotografie architektury, která působí příjemně černobílými linkami a do zlatého řezu umístěným dělením černé a bílé plochy, se autor pokusil o oživení snímku vložením negativního loga. Ani to však fotografii příliš nepomohlo. Zasloužila by si čistší tonální zpracování, a to zejména v tmavé ploše, kde jakýsi odraz vytváří neurčité fleky narušující harmonii tmavé části a bílých linek. Jedná se spíše o fotografii architektury bez zjevného vztahu k tématu a jako taková by měla být zpracována technicky dokonale.

U této fotografie jde nepochybně o jeden z pokusů o reklamní fotografii, a to na kávu i čaj v jednom. Reklamní fotografie však předpokládá dokonalé technické zpracování. Mám tím na mysli zejména to, že svislice se nemůžou v žádném případě takovým způsobem rozbíhat. Pokud už nemáme fotografický přístroj typu optické lavice, pak již při snímání je třeba počítat s tím, že snímek bude softwarově upraven a počítat tedy s ořezem. Ani kompozičně není snímek příliš zdařilý, centrální umístění hromádky kávy se lžičkou mezi hrneček a sklenici nepůsobí přirozeně a k požití kávy zrovna nevybízí. A je zřejmě, že to měl autor právě na mysli, to váhání mezi kávou a čajem, které má přinést rozhodnutí co nakonec v šálku skončí a bude horkou vodou zalito. V tomto případě je rozhodování velmi obtížné a bylo by asi jednodušší skončit u toho mléka dokresleného zavěšenou podprsenkou výše. Snímky tohoto typu vyžadují také dokonalé nasvícení, které vykreslí materiál, ať již sklo, porcelán či dřevěnou krabičku. Problém je v tom, že taková kombinace materiálů předpokládá, že autor o světle a jeho užití již hodně ví a umí to v praxi také použít. Jistě lze takový snímek ve velmi přijatelné kvalitě pořídit i s minimem světelných zdrojů či s použitím světla denního. O to více však platí to, že autor musí umět se světlem zacházet. Pořízení takové fotografie na kuchyňské lince a z nadhledu není tím správným řešením.

Tato fotografie je zcela mimo dané téma, i když masky v Benátkách jsou jistě velmi lákavým motivem pro dobré fotografie. Myslím si však, že se v daném prostředí dají pořídit snímky lepší a o daném prostředí více vypovídající. Tato fotografie sama o sobě mnoho neříká.

Zde mladík přistižený při přípravě kávy nebo čaje pro sebe, spolubydlící či přítelkyni (podle fotografie v levé části soudím, že asi poslední možnost je ta správná) se tváří trochu zaskočeně, že byl při této, asi nikoliv pravidelné a obvyklé činnosti fotoaparátem přistižen. Snímek má světelně zajímavou náladu, prostředí i činnost „modelu“ působí přirozeně, použité světlo, vytvářející dva tonálně odlišné stíny působí zajímavě a dotváří jakousi překvapenost mladíka. I varná konvice na talíři z umělé hmoty (jen jestli soudruzi z NDR neudělali chybu!) vypovídá o prostředí a způsobu života zřejmě studentského páru. Snímek sám je zdařilý i kompozičně a líbí se mi.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Juraj Macko
    Juraj Macko
    07.02.2008 11:38

    Skvelé, tak nejak si predstavujem fundovanú kritiku od niekoho kto "vie".
    Bez vulgárností, bez ponižovania, bez vyvolávania konfliktov a bez zbytočného upriamovania pozornosti na komentujúceho.
    Teším sa na ďalšie pokračovanie a ďakujem. J.M.

  • Taffey
    Taffey
    07.02.2008 21:56

    No, já jsem si to celé pročetl a v mnoha případech se Standou souhlasím. Nicméně-abych mohl brát Tvá slova, Stando, za bernou minci, možná by nebylo od věci, kdybys vždy na samotný závěr, připojil svou fotografii, jak si dané téma představuješ zpracované. Taffey. Třeba vyzdvižení nic moc fotky zprzněné softwérovými kejkly bych opravdu nečekal.

  • Jaroslav Beňo
    Jaroslav Beňo
    09.02.2008 16:32

    Uz som sa bal, ze som vyhlasenie nejako minul :)
    ...precital som od a po z
    a vdaka za vyber...nasiel som sa tam :)
    Idem to povedat mojmu druhemu Ja...som zvedavy, ako zareaguje na dalsiu temu ;)

  • Fotograf 68
    Fotograf 68
    28.02.2008 08:50

    Já to říkám pořád mlíko je mlíko :DDD

  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    10.04.2008 19:12

    nápady mám, takže pokračujme

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram