Fotoaparát.cz

Zpracování tématu „Káva nebo čaj“

Prosincovým tématem pro seriál "Okem profesionála" bylo "Káva nebo čaj?". Vaším úkolem pak "zpracovat fotograficky dané téma". Hodnotil předseda Asociace profesionálních fotografů Stanislav Pokorný, čtěte v dnešním článku. Každý měsíc je vypsáno nové téma, pro únor: „Moje druhé já“.

Seriál Okem profesionála vám nabízí možnost zpracovat fotograficky zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Téma na únor 2008: „Moje druhé já“.
Hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga.
Fotografie na únorové téma zasílejte do 29. února 2008, 24:00 na adresu: fotoinstitut@fo­toaparat.cz (max 500Kb, max 800 pxl delší strana). Více najdete zde.

Zpracování minulých témat seriálu Okem profesionála /> říjen 2007: „Cestou domů“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“

Nyní vám přinášíme zpracování tématu „Káva nebo čaj?“ v podobě zhodnocení fotografií, které jste nám poslali do redakce. Hovoří s vámi Standa Pokorný:

Když jsem uvažoval o tématu pro měsíc prosinec 2007, inspirovaly mě blížící se dny konce roku. Především pak čas vánoční a s ním spojené procházky a toulky po kavárnách a večerních ulicích, spojené s neopakovatelnou náladou, která bývá zpravidla završena silvestrovskou bouřlivou oslavou.

Posílat jste mohli nejen snímky reklamního pojetí, k čemuž téma v prvním plánu svádělo nepochybně, ale zejména pak snímky obsahově spojené buď s kávou a čajem určitým vtipem či vtipnou zkratkou, nebo snímky s obsahově přeneseným významem.

Takže nyní k těm fotografiím, které jsem vybral.

První fotografie je pravděpodobně pokusem vyjádření, že je cosi pod pokličkou horké či teplé. Onen nápis je jediným, co je na snímku ostré a sám o sobě nemá žádnou vypovídací schopnost, aby záměr autora a účel tohoto snímku dostatečně vysvětlil, aniž by divák musel dlouze přemýšlet o tom, co chtěl autor sdělit. Snad může jít o hádanku, co že to v tom „obalu“ vlastně je.

Druhá fotografie nemá na první pohled s daným tématem nic společného, snad jen pravděpodobně podšálek, v horní třetině snímku. Snímek budí dojem, že byl následně vertikálně otočen, aby působil „výtvarně“. Bohužel však došlo k tomu, že horní polovina snímku působí těžkým dojmem, onen žlutý půlměsíc vytvořený zřejmě „světelným“ kyvadlem je jaksi neukotvený a směřuje odnikud nikam. Celkově by mohl snímek působit dojmem abstraktní tváře Číňana, který by pak měl jistý vztah i k tomu čaji. Musím však říct, že jsem snímek vertikálně otočil a působil tak na mě podstatně lépe.

Tato fotografie má nesporně jasný vztah k tématu a je vtipným pokusem autora vnuknout divákovi myšlenku o zdroji mléka, které mladý muž, plný síly a optimismu, použil v prvním plánu do čaje v šálku, ve druhém pak k vytvoření stopy jeho požití pod svým nosem. Ve vztahu k v pozadí zavěšené podprsence je mnohoznačnost výrazu objektu na fotografii zřejmá a i pohled muže na snímku jasně vybízí diváka k tomu, aby si sám rozhodl které mléko je které a k jakému způsobu požití vhodné a lahodnější.

Tato fotografie je určitým způsobem vyjádřením onoho času vánočního, o němž jsem psal v úvodu. Je pojata zřejmě jako výraz shonu posledních dnů, kdy pro ono sváteční běsnění není ani čas sednout si v klidu k tomu vytouženému šálku kávy, natož ho pak v pohodě dopít a vypít. A tak nezbývá než tento slastný nápoj usrkávat mezi „mordováním“ vánočního kapra, pečením cukroví a nesnesitelným mytím nádobí, až člověk stejně tu kávu dopíjí studenou. I když fotografie působí z určitého pohledu trochu „ujetě“, i tak se mi dost líbí. Je dobře kompozičně vystavěná, má ideálně zvolenou hloubku ostrosti. Myslím, že zcela odpovídá tomu, co chtěl autor sdělit.

U této fotografie architektury, která působí příjemně černobílými linkami a do zlatého řezu umístěným dělením černé a bílé plochy, se autor pokusil o oživení snímku vložením negativního loga. Ani to však fotografii příliš nepomohlo. Zasloužila by si čistší tonální zpracování, a to zejména v tmavé ploše, kde jakýsi odraz vytváří neurčité fleky narušující harmonii tmavé části a bílých linek. Jedná se spíše o fotografii architektury bez zjevného vztahu k tématu a jako taková by měla být zpracována technicky dokonale.

U této fotografie jde nepochybně o jeden z pokusů o reklamní fotografii, a to na kávu i čaj v jednom. Reklamní fotografie však předpokládá dokonalé technické zpracování. Mám tím na mysli zejména to, že svislice se nemůžou v žádném případě takovým způsobem rozbíhat. Pokud už nemáme fotografický přístroj typu optické lavice, pak již při snímání je třeba počítat s tím, že snímek bude softwarově upraven a počítat tedy s ořezem. Ani kompozičně není snímek příliš zdařilý, centrální umístění hromádky kávy se lžičkou mezi hrneček a sklenici nepůsobí přirozeně a k požití kávy zrovna nevybízí. A je zřejmě, že to měl autor právě na mysli, to váhání mezi kávou a čajem, které má přinést rozhodnutí co nakonec v šálku skončí a bude horkou vodou zalito. V tomto případě je rozhodování velmi obtížné a bylo by asi jednodušší skončit u toho mléka dokresleného zavěšenou podprsenkou výše. Snímky tohoto typu vyžadují také dokonalé nasvícení, které vykreslí materiál, ať již sklo, porcelán či dřevěnou krabičku. Problém je v tom, že taková kombinace materiálů předpokládá, že autor o světle a jeho užití již hodně ví a umí to v praxi také použít. Jistě lze takový snímek ve velmi přijatelné kvalitě pořídit i s minimem světelných zdrojů či s použitím světla denního. O to více však platí to, že autor musí umět se světlem zacházet. Pořízení takové fotografie na kuchyňské lince a z nadhledu není tím správným řešením.

Tato fotografie je zcela mimo dané téma, i když masky v Benátkách jsou jistě velmi lákavým motivem pro dobré fotografie. Myslím si však, že se v daném prostředí dají pořídit snímky lepší a o daném prostředí více vypovídající. Tato fotografie sama o sobě mnoho neříká.

Zde mladík přistižený při přípravě kávy nebo čaje pro sebe, spolubydlící či přítelkyni (podle fotografie v levé části soudím, že asi poslední možnost je ta správná) se tváří trochu zaskočeně, že byl při této, asi nikoliv pravidelné a obvyklé činnosti fotoaparátem přistižen. Snímek má světelně zajímavou náladu, prostředí i činnost „modelu“ působí přirozeně, použité světlo, vytvářející dva tonálně odlišné stíny působí zajímavě a dotváří jakousi překvapenost mladíka. I varná konvice na talíři z umělé hmoty (jen jestli soudruzi z NDR neudělali chybu!) vypovídá o prostředí a způsobu života zřejmě studentského páru. Snímek sám je zdařilý i kompozičně a líbí se mi.

Svým způsobem snímek reklamní, avšak nepříliš zdařilý. Opět platí to, co jsem již uvedl u snímku shora o světle a jeho použití. Tady pak navíc není příliš vhodně zvolena hloubka ostrosti, takže není příliš ostrá ani káva, které „je dost“, ani v kávě se topící figurka dámy, která tam mohla skončit i proto, že jí bylo také dost. Jinak nápad je dobrý, jen potřebuje trochu domyslet a dotáhnout.

Opět snaha o reklamní snímek a zase je to o světle. Fotit takřka černou (předpokládám, že je to černá nebo tmavohnědá konvice a šálek) na černém pozadí je věc zapeklitá a ne každý si s ní napoprvé poradí. Podle nápisu na šálku jde evidentně o čaj a tak by jistě nebylo od věci, kdyby v šálku čaj skutečně byl a krásně se z něj kouřilo. Pak by asi na něj přišla chuť sama. Takhle jde spíš o výzvu k nákupu keramické soupravy, jejíž tvar a materiál nejsou příliš zřejmé.

Makrofotografie vody či jiného nápoje ve skleněném objektu. Pokud pominu zadané téma, pak je fotografie kompozičně zdařilá, tonálně vyrovnaná, černé křivky v horní části a oválný tvar vlevo nahoře vyvažují tmavou spodní část snímku oživenou světelným reflexem. Hezká dekorativní fotografie pro výzdobu kavárny nebo podobného objektu.

Fotografie dokumentující útrapy turistů a jejich touhu po slastném doušku kávy nebo čaje. Snímek pro vzpomínku na hezký výlet, ale nic víc.

Trochu nostalgie nikoho nezabije. A tak snímek starého, časem a povětrnostními vlivy poničeného plakátu zvoucího na kdysi oblíbenou zábavu či pravidelné čaje vyvolává vzpomínky na dávno zmizelé časy odpolední či večerní zábavy a klábosení nad šálkem dobrého nápoje, zejména když ženy měly vstup zdarma. Opět podařená dekorativní fotografie.

A snímek poslední, kompozičně, použitým osvětlením i konečným zpracováním zdařilý. Ne každé fotografii prospěje transformace filtrem do polaroidu a „polaroidovské“ zalomení barev. V tomto případě však snímek, který by jinak nebyl ani příliš zajímavý, díky následným úpravám získal a působí velmi příjemně.

Takže asi tolik, nedejte se odradit a foťte, foťte, foťte …

A někdy příště se těším opět na Vaše dílka.

Standa Pokorný