Zhodnocení tématu: "Přírodní katastrofy"

Březnové téma "Přírodní katastrofy" seriálu "Okem profesionála" hodnotí profesionální fotograf Milan Šusta v následujícím článku. Přesvědčíte se, že i toto, na první pohled úzké téma, je mnohem širší, než se zdá při prvním fotografickém nápadu.

Seriál Okem profesionála vám nabízí možnost zpracovat fotograficky zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Téma na duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“.
Fotografie na dubnové téma zasílejte do 30. dubna 2008, 24:00 na adresu: fotoinstitut@fo­toaparat.cz (max 500Kb, max 700 pxl delší strana). Více najdete zde.

Zpracování minulých témat seriálu Okem profesionála />únor 2008 „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

Hodnocení tématu měsíce „Přírodní katastrofy“

Drazí kolegové, fotografové,

zase nám uběhl další měsíc a mám tu čest zhodnotit vaše snímky zaslané na téma „Přírodní katastrofy“. Již při vyhlašování tohoto náročného zadání jsme v redakci FotoAparátu.cz diskutovali o jeho obtížnosti, ale věřili jsme, že si s tím dobře poradíte. Nežijeme naštěstí v zeměpisných šířkách, kde tsunami, sopečné výbuchy a ničivé vichřice ohrožují naši bezpečnost. Jestliže toulavé boty zavedou někoho z nás do míst, kde se katastrofy vyskytují velice často, vyhledáváme spíše krásy přírody a exotiku místních obyvatel než ničivou sílu přírodních živlů.

Přesto i v naších středoevropských podmínkách dochází občas ke katastrofálním záplavám, silné vichřice dokáží zpustošit lesy, požáry ničí naše majetky. Přímo přírodní katastrofou však pro některé z nás mohou být i velice špatné mezilidské vztahy, průšvihy našich dětí, pro někoho je katastrofou vlastní tchýně.

Potěšilo mne, že zadané téma jste pochopili právě tak a vámi zaslané fotografie dokázaly zachytit katastrofy v různých rovinách. Snímky bylo možno rozdělit do dvou základních skupin. Za prvé fotografie zobrazující následky řádění přírodních živlů, za druhé obrázky, které přímo katastrofu nepopisují, ale kdesi v pozadí, v hloubce je otazník, co by, kdyby.

U několika vybraných fotografií se zastavím.

(c) Libor Školoud

Likvidace lesního požáru. Z požářiště stoupá horká pára a hasiči stále proudy vody likvidují nebezpečnou situaci.To vše je z této dramatické fotografie patrné. Velice zdařilý snímek, který má atmosféru nejen zničené krajiny, ale i úsilí zachránců. Soustředěný proud vody, světlé místo na fotografii, upoutává pozornost na hlavní část děje. Dramatické popředí a tonálně vyvážené pozadí umocňují dojem prostoru.

Padlý hrdina

Fotografie vichřicí zničeného stromu nejen vypovídá o smutné události, ale autor velice správně voleným názvem snímku celou situaci ještě umocnil. Obrázek nazval „Padlý hrdina“. V levé části fotografie je skutečně památník padlých z války a strom se jakoby symbolicky položil přímo k pomníku. Tady fotograf přemýšlel nejen při tvorbě, ale i při popisování fotografie. Říká se, že fotografie nepotřebuje dalších slov, ale tato výjimka pravidlo potvrzuje. I po kompoziční stránce je snímek výborně vyvážen, hlavní figury jsou v exponovaných třetinových oblastech a fotografie působí velice dobře.

Nevydržel-vítr byl silnější

U této fotografie vyvráceného stromu mne kromě kompoziční vyrovnanosti, členění prostoru a dobré práce s hloubkou ostrosti zaujala i pečlivost, s jakou autor svoji fotografii dokáže prezentovat. Je to jeden z fotografů, který si své práce váží a chce, aby tak činili i ostatní. Pouze dokonale adjustovaná fotografie by měla vždycky opustit naši fotografickou „dílnu“.

Toto je představitel fotografií ze zmíněné druhé oblasti vámi zaslaných prací. Působivá fotografie, která přímo neukazuje následky a hrůzy katastrof, přesto dokáže vypovídat. Rozsvícený plamínek zápalky u řady jističů jakoby symbolicky napovídá, co by nás čekalo. Nedostatek světla znázorňuje i zpracování, zrnitost a barevný posun snímku. Je to velice zdařilá a emocionálně působivá fotografie.

V PLAMEŇOCH

Na emoce, city působí i tento snímek. Kompozice do dramatické úhlopříčky, jakoby zhuštěný prostor a barevné efekty, odrazy na neutrálním pozadí činí z fotografie jakoby varovný apel na civilizační problémy, které mohou do katastrofy dojít.

První boule

Autorka této fotografie se snažila správně ukázat, že přírodní katastrofou je i velká boule na čele malého človíčka. Tady bohužel zůstalo jenom u snahy. Reportážně zachycený moment má své zákonitosti, které mohou zastínit chyby v kompozici. Nejdůležitější zásadou u reportážní fotografie je zachycení nejdůležitějšího okamžiku. Potom by bylo omluvitelné zcela zbytečné zobrazení části postele v levé polovině snímku, obložení stěny, které končí v hlavě dítěte a šikmý roh místnosti. Nejdůležitější okamžik této události však na snímku zcela chybí a fotografie je běžný snímek do domácího alba.

Fotografujte,po­sílejte,nenechte se odradit,
Milan Šusta

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Čulík _ ČuLo
    Martin Čulík _ ČuLo
    13.04.2008 09:14

    Ste všetci vedľa, mám iné serióznejšie myslenie v rámci témat. Môj je Padlý hrdina. Však je tam ten môj známy pomník. ;)

  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    14.04.2008 20:44

    Ja som to myslela obrazne, že Čulo to tu istí svojou účasťou a samozrejme kvalitou :)

  • Lu...Ny
    Lu...Ny
    14.04.2008 22:53

    Hele a jména jsou doplněna :) díky. Aspoň to byla taková hádanka. Mě vám ty jističe k ČuLovi nějak pasovali :)

  • Martin Čulík _ ČuLo
    Martin Čulík _ ČuLo
    15.04.2008 08:16

    Lubo, ja mám rád vyváženú bielu, toto by som si nedovolil tak na tepložlto, to mi nerobí dobre ;)
    Ja to tu istím akurát účasťou a zevdavosťou na názor skúsených fotografov. Kvalita sa možno raz ukáže po desiatkach rokoch, teraz iba snívame :)

  • Fotograf 68
    Fotograf 68
    15.04.2008 10:39

    Čulo zase jsi tam něco z tebe bude

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (14)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram