Okem profesionála - vyhodnocení tématu 'Námraza'

Lednovým tématem seriálu Okem profesionála bylo "Námraza". Vaše zimní fotografie hodnotil profesionální fotograf Pavel Krásenský. Množství fotografií bylo skutečně rekordní, bylo jich více něž 100! Kterou z nich vybral Pavel Krásenský jako vítěznou se dozvíte v článku.

Připomínáme, že únorovým tématem je "Street photo"

Než přistoupíme k hodnocení lednového tématu, chtěli bychom připomenout, že únorovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Street photo“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – ÚNOR 2016 „STREET PHOTO“ až do 29. února 2016, 23:59. Hodnotí fotograf Jan Šibík. Vybraná fotografie získá odměnu od Centra FotoŠkoda.

***

Leden utekl jako voda a tak se můžeme s chutí vrhnout do hodnocení lednového tématu, kterým byla „Námraza“. Oproti loňskému roku nám počasí přálo a jako by příroda věděla, že má krajinu zahalit do sněhového hávu a teploty poslat hluboko pod bod mrazu. Možná právě proto dorazilo více než 100 fotografií z nichž některé jsou opravdu povedené. Pokusím se tedy subjektivně vybrat ty nejlepší a aby to nebylo jen strohé hodnocení těch nejpovedenějších fotografií, okomentuji i některé ty méně povedené, nebo ty, které nesplňují zadání. 

Možná si teď budete říkat, že jsem se trochu zbláznil – ale myslím si, že ještě před tím než se vrhneme do samotného hodnocení, by bylo dobré říci si definici námrazy a bylo tak jasné, které fotografie naše zadání nesplnily. Námraza je atmosférický jev, při kterém vznikají ledové krystaly na povrchu nejrůznějších objektů. Tyto krystaly vznikají buď mrznutím drobných kapének vzdušné vlhkosti jako např. mraků, nebo mlhy při jejich styku s povrchem země, různých objektů o teplotě 0 °C a nižší, nebo srážením vzdušné vlhkosti na promrzlém povrchu nebo předmětech. Asi nejznámějším typem námrazy je jinovatka, jinak také krystalická námraza. Ale dost poučování a vrhněme se do samotného hodnocení. Bude čistě subjektivní a založené na vlastních pocitech.


Foto 1: Na tomto snímku je námraza, v tomto případě jinovatka, dobře patrná. Obraz je viditelně členěn do tří horizontálních linií, které velmi dobře ladí. I přesto bych já osobně malinko ubral z té horní a přidal na té spodní, ale obrázek jinak působí dobře a vyváženě.

Když se dívám na celý set fotografií je patrné, že si každý z Vás se zadáním poradil svým vlastním způsobem. Dalo se očekávat, že dvěma hlavními motivy bude krajina a detail, což se také potvrdilo. Nejdříve bych začal tím, že se podíváme na některé fotografie, které však ne zcela naplnily zadání, přesněji řečeno se na nich objevoval spíše sníh a nikoli námraza.

Foto 2 – 5: Na těchto snímcích můžeme jen velmi obtížně hledat motiv námrazy a tak je spíše otázkou, proč autoři tyto fotografie do soutěže zaslali.

Foto 6 – 8: Další skupinou jsou poměrně zajímavé fotografie, některé mají i svou hodnotu, řekněme i uměleckou. Avšak bohužel ani zde nebylo splněno zadání.

Nyní se podíváme na fotografie, které zadání sice splnily, avšak z mého pohledu nejsou příliš povedené.

Foto 9: Na snímku je sice dobře patrná jinovatka, v dálce můžeme vidět mlhu, který za tímto úkazem stojí, avšak díky velké hloubce ostrosti na snímku téměř vše ruší, objekty jsou neurovnané a nezávislý pozorovatel netuší jaký byl fotografův záměr. Fotografie tak působí velmi ploše a chaoticky.

Foto 10: Námrazu sice na fotografii najdeme, ale fotografie se svou „kvalitou“ do soutěže jistě nehodí.

Přistupme však k 60 fotografiím, které splnily naše zadání. Můžeme je rozdělit do dvou kategorií, a to krajina a detail. Vybral jsem několik fotografií, které mne něčím zaujaly, a na konci mého výčtu bude ta vítězná.

Foto 11: U tohoto snímku mne zaujala jeho tonalita a velmi zajímavé světelné podmínky, přesněji řečeno hra světel a stínů. Osobně bych však změnil kompozici, neb rušivě na mě působí uříznutý spodek smrku v pravé části snímku a uříznutý strom u levého okraje. Celou scénu bych komponoval více doprava, aby strom vpravo byl celý a strom u levého okraje zmizel. Navíc by se oba dominantní stromy více dostaly do zlatého řezu a špička pravého by byla mimo tmavé místo v pozadí.

Foto 12: Zde bych řekl, že autor zcela nevyužil potenciál místa. Námraza opracovaná silným větrem a tvořící zajímavé útvary na zdi i na o okně samozřejmě vybízela k zaznamenání. Rušivě na mě však působí pruh sněhu v dolní části. Méně rušivě by působil, kdyby byl horizontální. Zde to samozřejmě nebylo možné a tak bych se snažil snímek komponovat tak, aby hlavním motivem bylo okno a zeď kolem něj. Nevím, zda chtěl autor úmyslně do záběru dostat sníh na zemi, ale díky tomu se horní okraj okna dostal až příliš k okraji snímku a kompozice nepůsobí dobře. I přesto, velmi zajímavý nápad.

Foto 13: Typická fotografie s námrazou na okně. Právě v těchto případech vlhkost čaruje a dokáže vytvořit úžasné struktury. Na tomto snímku se mi líbí právě ty pravidelně nepravidelné struktury. Co naopak trochu ruší je absence těchto struktur v pravém horním rohu, kde je viditelně jiná struktura. Líbí se mi i nádech do modra, který se k ledu hodí.

Foto 14: Opravdu úžasné struktury umí námraza vykouzlit. Oproti hornímu snímku je zda po celé fotografii struktura stejná, avšak ruší neostrost v pravém dolním a levém horním roku. Nevím, zda autor výslednou fotografii takto plánoval, ale pokud není ostrá celá struktura, ale pouze její část, měla by být ostrá část s nějakým hlavním motivem, což zde nevidím. I zde se však jedná u můj subjektivní pocit a neostrost mohla být opravdu záměrem.

Foto 15: Tato fotografie patřila k mým favoritům, i když je na ní několik drobností, které fotografii malinko kazí. Asi tím hlavním je odraz nějakého plotu či zábradlí v dolní polovině pravého okna a špička stromů nahoře. Pokud by se autorovi podařilo vyfotit snímek z nějakého jiného úhlu, případně kdyby zvolil malinko jinou kompozici, třeba nechal více místa kolem okna a využil stěn baráku, byl by to pro mne vítěz. Takto krásně namrzlé okno, kombinace černé a bílé se mi velmi líbí.

Foto 16: Technickým zpracováním a nápadem mne zaujala i tato fotografie. Stejně jako o fotografie č. 14 i zde se mi líbí, že je fotografie černobílá, dle mne mnohem lépe dokáže vyobrazit zimní atmosféru. Oceňuji nápad vložit do záběru namrzlou větev jako jeden z hlavních motivů, i když někomu může připadat rušivá. I osoba na snímku jej vhodně doplňuje a dodává snímku hloubku. Osobně bych změnil kompozici snímku, abych zachoval celé stromy vpravo dole, možná bych na místě zauvažoval i o horizontální kompozici, ale samozřejmě vůbec netuším jaké bylo okolí.

Foto 17: Velmi mne zaujala tato fotografie. Sám pro sebe jsem si ji nazval zvířecí divadlo. Pokaždé, když jsem se na ni podíval, viděl jsem ve strukturách nějaké nové zvíře, nový příběh. Vždy, když jsem se k fotografii po nějaké době vrátil, nabídla mi něco nového. Snímek je dobře exponován a líbí se mi i využití struktury v pozadí. Malinko mne ruší dotek ledové struktury v pravém dolním rohu, ale to je jen drobná vada na kráse. Rozhodl jsem se proto vybrat tuto fotografii jako vítěznou.

Vítězem lednového kola se stala (a cenu od partnera Centrum FotoŠkoda tak dostává):

Roman Hradecký s fo­tografií „Imigrace“.

Gratulujeme!

Připomínáme, že únorovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „STREET PHOTO“. Fotografie můžete vkládat přímo do určené galerie do 29. ÚNORA 2016, 23:59. 

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • PavelKr
    PavelKr
    09.02.2016 20:17
    Reaguje na Taky.. 09.02.2016 16:25:

    "podle mě je jen zvýrazněný kontrast ("stažená černá"), nic neobvyklého u..." - zobrazit celý komentář

    Jak jsem již psal, i když pro řadu z vás to může být spíše úsměvné, jakmile si nejsem jist vznikem fotografie, raději ji nehodnotím ;-) I přesto, že se samozřejmě dá očekávat vlna nevole, což k hodnocení fotografií patří a je skvělé vidět, že to lidi nenechává chladnými a diskutují o svých pocitech.

  • Pavel_P
    Pavel_P
    09.02.2016 20:51

    To mi přijde nepochopitelné, ten argument "složitě hodnotitelná, protože jsem nedokázal posoudit jak dalece je fotografie upravená, jaký byl originál"...
    podle mě vůbec nezáleží na tom jak ji kdo upravoval a jestli vůbec....díváme se na to co vidíme a jak nám to autor odprezentoval...

    Jak by jste hodnotil fotku v případě, kdyby autor předem popsal přesný způsob jak k výsledné fotce dospěl? A proč by na tom mělo záležet?

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    09.02.2016 21:43

    Sešlo se 115 fotek, to je hodne fotek, hodne pohledu, hodne nazoru...Tom i Pavel (Kr) svuj pohled/nazor vysvetlili, pro me jsou oba ferovi lide. Chtela jsem jen napsat, ze se mi tato diskuze libi a podekovat za ni. Myslite, ze je dobre povolit komentare k fotkam vlozenych do serialu Okem?

  • Taky..
    Taky..
    09.02.2016 23:19
    Reaguje na PavelKr 09.02.2016 20:17:

    "Jak jsem již psal, i když pro řadu z vás to může být spíše úsměvné, jakmile..." - zobrazit celý komentář

    Pokud má pro vás "poctivá" fotka větší hodnotu než kupříkladu fotomontáž ve photoshopu, tomu naprosto rozumím. Pak bych ale čekal, že se v případě "podezření" obrátíte na autora a budete hodnotit až po vyjasnění. Postup "jakmile si nejsem jist vznikem fotografie, raději ji nehodnotím", tedy jinými slovy "pokud se mi fotka nezdá, raději ji diskvalifikuji" je dost zvláštní. U soutěže (Oko profesionála je označeno jako soutěž) bych čekal rovný nárok na hodnocení.

  • Roman Hradecký
    Roman Hradecký
    27.02.2016 00:28

    Děkuji za ocenění svého výcvaku z ruky :-P. Jen náhodou jsem dnes ze zprávy zjistil, že něco někde vyhrálo... Těší mne to, byť souhlasím, že fotka výše důkladně okomentovaná a neoceněná, je moc pěkná.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram