Okem profesionála - vyhodnocení tématu 'Námraza'

Lednovým tématem seriálu Okem profesionála bylo "Námraza". Vaše zimní fotografie hodnotil profesionální fotograf Pavel Krásenský. Množství fotografií bylo skutečně rekordní, bylo jich více něž 100! Kterou z nich vybral Pavel Krásenský jako vítěznou se dozvíte v článku.

Připomínáme, že únorovým tématem je "Street photo"

Než přistoupíme k hodnocení lednového tématu, chtěli bychom připomenout, že únorovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Street photo“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – ÚNOR 2016 „STREET PHOTO“ až do 29. února 2016, 23:59. Hodnotí fotograf Jan Šibík. Vybraná fotografie získá odměnu od Centra FotoŠkoda.

***

Leden utekl jako voda a tak se můžeme s chutí vrhnout do hodnocení lednového tématu, kterým byla „Námraza“. Oproti loňskému roku nám počasí přálo a jako by příroda věděla, že má krajinu zahalit do sněhového hávu a teploty poslat hluboko pod bod mrazu. Možná právě proto dorazilo více než 100 fotografií z nichž některé jsou opravdu povedené. Pokusím se tedy subjektivně vybrat ty nejlepší a aby to nebylo jen strohé hodnocení těch nejpovedenějších fotografií, okomentuji i některé ty méně povedené, nebo ty, které nesplňují zadání. 

Možná si teď budete říkat, že jsem se trochu zbláznil – ale myslím si, že ještě před tím než se vrhneme do samotného hodnocení, by bylo dobré říci si definici námrazy a bylo tak jasné, které fotografie naše zadání nesplnily. Námraza je atmosférický jev, při kterém vznikají ledové krystaly na povrchu nejrůznějších objektů. Tyto krystaly vznikají buď mrznutím drobných kapének vzdušné vlhkosti jako např. mraků, nebo mlhy při jejich styku s povrchem země, různých objektů o teplotě 0 °C a nižší, nebo srážením vzdušné vlhkosti na promrzlém povrchu nebo předmětech. Asi nejznámějším typem námrazy je jinovatka, jinak také krystalická námraza. Ale dost poučování a vrhněme se do samotného hodnocení. Bude čistě subjektivní a založené na vlastních pocitech.


Foto 1: Na tomto snímku je námraza, v tomto případě jinovatka, dobře patrná. Obraz je viditelně členěn do tří horizontálních linií, které velmi dobře ladí. I přesto bych já osobně malinko ubral z té horní a přidal na té spodní, ale obrázek jinak působí dobře a vyváženě.

Když se dívám na celý set fotografií je patrné, že si každý z Vás se zadáním poradil svým vlastním způsobem. Dalo se očekávat, že dvěma hlavními motivy bude krajina a detail, což se také potvrdilo. Nejdříve bych začal tím, že se podíváme na některé fotografie, které však ne zcela naplnily zadání, přesněji řečeno se na nich objevoval spíše sníh a nikoli námraza.

Foto 2 – 5: Na těchto snímcích můžeme jen velmi obtížně hledat motiv námrazy a tak je spíše otázkou, proč autoři tyto fotografie do soutěže zaslali.

Foto 6 – 8: Další skupinou jsou poměrně zajímavé fotografie, některé mají i svou hodnotu, řekněme i uměleckou. Avšak bohužel ani zde nebylo splněno zadání.

Nyní se podíváme na fotografie, které zadání sice splnily, avšak z mého pohledu nejsou příliš povedené.

Foto 9: Na snímku je sice dobře patrná jinovatka, v dálce můžeme vidět mlhu, který za tímto úkazem stojí, avšak díky velké hloubce ostrosti na snímku téměř vše ruší, objekty jsou neurovnané a nezávislý pozorovatel netuší jaký byl fotografův záměr. Fotografie tak působí velmi ploše a chaoticky.

Foto 10: Námrazu sice na fotografii najdeme, ale fotografie se svou „kvalitou“ do soutěže jistě nehodí.

Přistupme však k 60 fotografiím, které splnily naše zadání. Můžeme je rozdělit do dvou kategorií, a to krajina a detail. Vybral jsem několik fotografií, které mne něčím zaujaly, a na konci mého výčtu bude ta vítězná.

Foto 11: U tohoto snímku mne zaujala jeho tonalita a velmi zajímavé světelné podmínky, přesněji řečeno hra světel a stínů. Osobně bych však změnil kompozici, neb rušivě na mě působí uříznutý spodek smrku v pravé části snímku a uříznutý strom u levého okraje. Celou scénu bych komponoval více doprava, aby strom vpravo byl celý a strom u levého okraje zmizel. Navíc by se oba dominantní stromy více dostaly do zlatého řezu a špička pravého by byla mimo tmavé místo v pozadí.

Foto 12: Zde bych řekl, že autor zcela nevyužil potenciál místa. Námraza opracovaná silným větrem a tvořící zajímavé útvary na zdi i na o okně samozřejmě vybízela k zaznamenání. Rušivě na mě však působí pruh sněhu v dolní části. Méně rušivě by působil, kdyby byl horizontální. Zde to samozřejmě nebylo možné a tak bych se snažil snímek komponovat tak, aby hlavním motivem bylo okno a zeď kolem něj. Nevím, zda chtěl autor úmyslně do záběru dostat sníh na zemi, ale díky tomu se horní okraj okna dostal až příliš k okraji snímku a kompozice nepůsobí dobře. I přesto, velmi zajímavý nápad.

Foto 13: Typická fotografie s námrazou na okně. Právě v těchto případech vlhkost čaruje a dokáže vytvořit úžasné struktury. Na tomto snímku se mi líbí právě ty pravidelně nepravidelné struktury. Co naopak trochu ruší je absence těchto struktur v pravém horním rohu, kde je viditelně jiná struktura. Líbí se mi i nádech do modra, který se k ledu hodí.

Foto 14: Opravdu úžasné struktury umí námraza vykouzlit. Oproti hornímu snímku je zda po celé fotografii struktura stejná, avšak ruší neostrost v pravém dolním a levém horním roku. Nevím, zda autor výslednou fotografii takto plánoval, ale pokud není ostrá celá struktura, ale pouze její část, měla by být ostrá část s nějakým hlavním motivem, což zde nevidím. I zde se však jedná u můj subjektivní pocit a neostrost mohla být opravdu záměrem.

Foto 15: Tato fotografie patřila k mým favoritům, i když je na ní několik drobností, které fotografii malinko kazí. Asi tím hlavním je odraz nějakého plotu či zábradlí v dolní polovině pravého okna a špička stromů nahoře. Pokud by se autorovi podařilo vyfotit snímek z nějakého jiného úhlu, případně kdyby zvolil malinko jinou kompozici, třeba nechal více místa kolem okna a využil stěn baráku, byl by to pro mne vítěz. Takto krásně namrzlé okno, kombinace černé a bílé se mi velmi líbí.

Foto 16: Technickým zpracováním a nápadem mne zaujala i tato fotografie. Stejně jako o fotografie č. 14 i zde se mi líbí, že je fotografie černobílá, dle mne mnohem lépe dokáže vyobrazit zimní atmosféru. Oceňuji nápad vložit do záběru namrzlou větev jako jeden z hlavních motivů, i když někomu může připadat rušivá. I osoba na snímku jej vhodně doplňuje a dodává snímku hloubku. Osobně bych změnil kompozici snímku, abych zachoval celé stromy vpravo dole, možná bych na místě zauvažoval i o horizontální kompozici, ale samozřejmě vůbec netuším jaké bylo okolí.

Foto 17: Velmi mne zaujala tato fotografie. Sám pro sebe jsem si ji nazval zvířecí divadlo. Pokaždé, když jsem se na ni podíval, viděl jsem ve strukturách nějaké nové zvíře, nový příběh. Vždy, když jsem se k fotografii po nějaké době vrátil, nabídla mi něco nového. Snímek je dobře exponován a líbí se mi i využití struktury v pozadí. Malinko mne ruší dotek ledové struktury v pravém dolním rohu, ale to je jen drobná vada na kráse. Rozhodl jsem se proto vybrat tuto fotografii jako vítěznou.

Vítězem lednového kola se stala (a cenu od partnera Centrum FotoŠkoda tak dostává):

Roman Hradecký s fo­tografií „Imigrace“.

Gratulujeme!

Připomínáme, že únorovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „STREET PHOTO“. Fotografie můžete vkládat přímo do určené galerie do 29. ÚNORA 2016, 23:59. 

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taky..
    Taky..
    09.02.2016 09:07

    Nezbývá než povzdechnout, že pan hodnotitel zcela minul tu, která ostatní převyšovala přinejmenším o třídu...

  • Lenka Strnadová
    Lenka Strnadová
    09.02.2016 11:13

    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/409002/?page=7abac70ce4164ceadc17e1f1760819c3

    jediná zajímavá fotka v soutěži, ale profesionál je profesionál, že :D

  • Lenka Strnadová
    Lenka Strnadová
    09.02.2016 11:21
    Reaguje na Lenka Strnadová 09.02.2016 11:13:

    "https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/409002/?page..." - zobrazit celý komentář

    :) Ani jsem si nevšimla, že je to Tomova fotka...

  • Pavel_P
    Pavel_P
    09.02.2016 11:21

    Lenko, tak si aspoň pustíme písničku :)

    https://youtu.be/dmUyKWJ7mZg

  • Lenka Strnadová
    Lenka Strnadová
    09.02.2016 11:32
    Reaguje na Pavel_P 09.02.2016 11:21:

    "Lenko, tak si aspoň pustíme písničku :) https://youtu.be/dmUyKWJ7mZg..." - zobrazit celý komentář

    no, trochu jsi mě rozveselil, ještě že Tomova fotka není moje, to bych se asi psychicky zhroutila, že k ní byl profesionál tak netečný :D

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    09.02.2016 11:42

    Mě samozřejmě moc těší, že moje fotografie zabodovala u Lenky, Honzy a dalších, děkuji.
    Nechtěl bych být nikdy v kůži hodnotitele podobné soutěže, myslím, že i Bodie a Doyle (dobrá trefa, Pavle) potvrdí, že být profesionál není žádná sranda.
    Bez subjektivity to prostě nejde a je to tak dobře.

  • Macenauerová  nemá čas
    Macenauerová nemá čas
    09.02.2016 11:50

    Soutěžit ve fotografii je těžké, to není přeskoč, podlez. Nedá se to zvážit, nedá se to změřit...

  • Lenka Strnadová
    Lenka Strnadová
    09.02.2016 11:56
    Reaguje na ornitolog TomT 09.02.2016 11:42:

    "Mě samozřejmě moc těší, že moje fotografie zabodovala u Lenky, Honzy a..." - zobrazit celý komentář

    Ještě na starém FA jsem byla pro, když se bodovaly soutěžní fotky, aby byla vytvořena nějaká FA porota složená z různorodých uživatelů. Aby výsledky byly jakš takš spravedlivé :) Možná by stálo za to... mít po vyhlášení např. téhle soutěže možnost s hodnotitelem debatovat, asi by mě zajímalo, proč se tvému obrázku vyhnul.

  • PavelKr
    PavelKr
    09.02.2016 14:11

    Milí přátelé :-) Hodnocení fotografií je vždy nevděčná a velmi subjektivní záležitost a neexistují na to jasná pravidla. Ale nedá mi, abych nereagoval na fotografii o které je uvedeno, že jsem ji opomenul. Tato fotografie byla pro mne velmi složitě hodnotitelná, protože jsem nedokázal posoudit jak dalece je fotografie upravená, jaký byl originál atd. Proto jsem ji nehodnotil, i přesto, že jsem klidně mohl. Pro mne byla prostě málo čitelná, i když graficky výborně provedená.

  • Lenka Strnadová
    Lenka Strnadová
    09.02.2016 15:11

    Děkujeme za reakci, ano, přesně to jsem si myslela, že je pro hodnotitele až příliš upravená :)

  • Taky..
    Taky..
    09.02.2016 16:25

    podle mě je jen zvýrazněný kontrast ("stažená černá"), nic neobvyklého u černobílé fotografie... určitě přirozenější úprava než různé "split toning", které jsem viděl u jiných, a určitě nic, kvůli čemu by bylo třeba fotku diskvalifikovat

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    09.02.2016 16:25
    Reaguje na PavelKr 09.02.2016 14:11:

    "Milí přátelé :-) Hodnocení fotografií je vždy nevděčná a velmi subjektivní..." - zobrazit celý komentář

    Díky. „Nevěděl jsem si s ní rady“ je férová, pochopitelná (a pro mne svým způsobem cenná) odpověď.

    A přestože je to celkem mimo mísu ...můj diskutovaný snímek vypadá po jednoduchém překlopení z rawu takto:

  • Taky..
    Taky..
    09.02.2016 16:45
    Reaguje na ornitolog TomT 09.02.2016 16:25:

    "Díky. „Nevěděl jsem si s ní rady“ je férová, pochopitelná (a pro mne svým..." - zobrazit celý komentář

    ... a ořez! Teda fuj, Tome, takto upravovat... ;-)

  • Lenka Strnadová
    Lenka Strnadová
    09.02.2016 17:02
    Reaguje na ornitolog TomT 09.02.2016 16:25:

    "Díky. „Nevěděl jsem si s ní rady“ je férová, pochopitelná (a pro mne svým..." - zobrazit celý komentář

    Jsi odvážný, že ukazuješ původní obrázek :D

  • Macenauerová  nemá čas
    Macenauerová nemá čas
    09.02.2016 17:03

    Jak jsem pasal již jinde, pro mě je vyjádření hodnotícího spíše úsměvné...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram