"Co tě nezabije, to tě posílí" - Zhodnocení okem profesionála 03/20

Březnové téma "Co tě nezabije, to tě posílí" ze seriálu Okem profesionála hodnotil Kamil Varga. I když toto téma vzniklo díky aktuální koronavirové infekci, pojato mohlo být i univerzálně. Takže kromě snímků z toho, co se děje kolem vás, jste posílali i fotografie, kde lidi překonávají své problémy, jsou odvážní, otužují se a jinak bojují s nepřízní okolí i společnosti. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno, jaké fotografie vybral profesionál Kamil Varga a jak je zhodnotil. Cenou pro autora vítězného snímku je kniha od Zoner Press.

Téma „Co tě nezabije, to tě posílí“ mě samozřejmě napadlo jako reakce na aktuální koronavirovou pandemii. Nebylo však omezeno pouze na aktuální situaci. Do soutěže jste mohli zasílat jakékoli své fotografie, kde člověk překonává své limity. Do soutěže tak přišla směska starších i novějších fotografií. Začnu těma, u kterých se vzhledem k obsahu dá jednoznačně říct, že reagují na aktuální problematiku.

knihaman: Zoufalá naděje

Téměř prázdný Karlův most jsem neviděl již několik desetiletí. Věřím, že jste tuto raritní situaci taky využili a vyrazili se svými fotoaparáty na místa, která jsou obvykle ucpaná turisty pro své výjimečné fotografické úlovky. Stejně jako knihaman, autor této fotografie. Ten naše téma pojal sociologicky. Být bezdomovcem v Praze bez turistů, z příspěvků, kterých je tato sociální skupina hlavně živa, musí být pro ně dost vážný problém. Po stránce kompoziční není co fotografii vytknout. Bezdomovec v popředí je hlavním prvkem a pozadí mu tvoří prázdný most a dominanty Prahy. Technicky to již taková sláva není. Snímek je moc tmavý, hlavně ve stínech. Takže hlavní prvek, který v něm je, již ztrácí detaily. A budovy v pozadí se naklánějí doleva. Oba tyto nedostatky se dají doladit i v editoru. Škoda, že tak autor neudělal.

drezny: I nouzový stav zevšední…

Rouška se stala u nás jakýmsi symbolem doby. Bez ní se ven nesmí, takže postřeh drezny je velmi výstižný. Nachází aktuálně tak své místo hned za dveřmi bytu na věšáku společně s klíčem od bytu a auta. A i když postřeh autora můžu ocenit, prázdná levá polovina tohoto nalezeného zátiší se mi zdá dost samoúčelná. Kdyby tam byla alespoň nějaká zajímavá struktura v omítce, nebo třeba kresba.

ireturn1day.blog­.cz: přemýšlení

Asi nejčastější činnost osob, které koronavirus připravil o práci, vidíme na této fotografii. Samozřejmě autorem ireturn1day.blog­.cz myšleno s nadsázkou a humorem. Alespoň to dává tušit to, že dvě třetiny snímku zabírá peřina. A hlavně znuděný až zoufalý výraz pasivního diváka v levé části tohoto černobílého snímku.

Miroslav Černoch: Karantena

Nadsázka nechybí ani této fotografii. Již výrazněji výtvarně stylizovanější snímek Karantena od Miroslava Černocha tematizuje jak ochranu před virovou nákazou, tak vlastně i povinnost používat ochranu dýchacích cest. V nadsázce dotaženo až do absurdity. Po technické stránce dobře zpracovaný černobílý portrét s centrálním motivem.

fo_tom: To tě posílí

Do soutěže jste tentokrát zaslali až pět fotografických sérií. Pro ilustraci jsem vybral dvě z nich. První je tato tajemná až mystická křesťanská „stráž nad městem“ od fo_tom. Po vizuální stránce velice hezká a výtvarná série 30 sekundových expozic s motivem kříže a světla. Řazení trojice fotografií sice nevyznívá úplně optimisticky, ale dalo by se taky chápat jako jakási světelná modlitba s nadějí do budoucna. Tu již na fotografiích ale nevidíme.

Lucie Šmerdová: Karanténa

Druhá série od Lucie Šmerdové je taky stylizovaná a též hravá. A taky současná, protože tematizuje aktuální prvky ze života s Covid-19. Série šesti portrétů té samé osoby s různými rekvizitami. Nápad zajímavý, ale technicky nedotažený. U série tohoto typu je potřebné, aby základ, takže portrétovaný, byl na všech co nejvíce stejný a měnily se jen rekvizity. Z odrazu zdroje světla v očích je vidět, že směr světla byl u všech portrétů stejný, takže k sladění všech portrétů do stejného barevného i tonálního výsledku by mělo být možné i v editoru.

jana sedlakova: spáry osudu

Trochu strašidelný, ale hravý a výtvarný snímek do soutěže zaslala jana sedlakova. Propojení dvou pouťových atrakcí je nápadité a přidává adrenalinovou i hrůzostrašnou atmosféru. Na ještě větší dramatičnosti by fotografii přidaly třeba zatažené bouřkové mraky v pozadí. Zajímavý postřeh z poutě v černobílém provedení. Technicky k dokonalosti fotografii taky trochu chybí.

Petr52: Žena přes palubu

Poslední trojice bude věnována sportu. Oblasti, ve které asi nejčastěji překonáváme své limity. Pro mě překvapivě všechny tři budou spojeny s vodou. První od Petr52 je v člunu, i když jenom pro někoho. Dramatický černobílý snímek ze soutěže lodí. To drama vidíme hlavně ve výrazech tváří zúčastněných. Obzvláště té paní ve vodě. Oceňuji, že i na tak malém prostoru, jakým je člun, se fotografovi podařilo zaznamenat skutečně velké množství tváří a jejich výrazů. A i když je správně, že ve směru pohledu má být víc místa v kompozici, na můj vkus je ho tam až moc.

Michaela F: Vzhůru nohama

Adrenalinové sporty jsou sice na hraně s tím, co nás nezabije, ale věřím, že posilují odvahu. Pokud už nebyla dána předtím. Povedený je snímek bikera od Michaela F v akrobatickém letu do vody. Ve velice zajímavé poloze jakoby v běhu vzhůru nohama. Na použitý čas 1/500s až překvapivě ostrý. Asi bych pro jistotu volil časy kratší. Správný okamžik výborně zachycen. A i když tělo převážně v teplých barvách a pozadí ve studených, takže barevný kontrast, neuškodilo by větší rozostření pozadí objektivem s vyšší světelností. Taky mě napadlo, že zajímavý by mohl být i uživatelský převod do černobílé, kde by se zelené tóny ztmavily a teplé tóny těla zesvětlily a dosáhlo se tak většího kontrastu mezi hlavním motivem – člověkem a pozadím.

Montypeter: Zimní placák

A i když tentokrát to nebylo až tak jednoznačné jako naposledy, rozhodl jsem se jako vítěznou vybrat fotografii „Zimní placák“ od Montypeter. Do vody skákající otužilec je tématem této barevné fotografie. Tedy až přebarvené. A i když nejsem přítel fotografií s přesycenými barvami, u této mi to nevadí. Snímek tím získal až malířskou kvalitu některých renesančních obrazů. Zejména v dolní polovině fotografie, kterou tvoří odraz ve vodě té horní části. Díky lehce zčeřené hladině není však zrcadlový, ale lehce rozbitý do stylizovanějších, impresionisticky výtvarných barevných plošek. Hlavní prvek, do vody skákající pán, je ideálně umístěn před nerušivým pozadím kamenného nábřeží. Z ideálního úhlu a v přesném momentu je zaznamenán i kuriózní styl skoku na břicho. Vlastně i humorný. Dalšími humornými prvky jsou nejenom ponožky na nohou a kšiltovka v ruce skákajícího, ale i brýle na tváři. To by mě zajímalo, kde po dopadu skončily. Humor, jak jsem již víckrát psal, je ve fotografii dost vzácnou ingrediencí, takže i proto a i pro čistou kompozici, u mě vítěz.

Všem moc děkujeme za zaslané snímky!

Cenou pro autora vítězného snímku je kniha od Zoner Press.

Všechny fotografie na téma „Co tě nezabije, to tě posílí“ ze seriálu Okem profesionála – březen 2020 najdete zde.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram