Zpracování tématu: "Jarní probouzení"

Milí fotografové, kolegové. Při zadávání tohoto tématu jsem očekával, že jaro probudí i hluboce spící fotografy z letargie a dostanu mnoho fotografií. Opravdu se tak stalo a úroda vašich prací byla vskutku mimořádná. Mimořádné bylo nejen množství zaslaných fotografií ale i jejich kvalita.

Předpokládal jsem, že na převážné většině snímků budou rozkvétající květinky, a to mne nezklamalo. Někteří z vás fotografovali probouzející se přírodu ve větších krajinářských celcích, někdo přidal i lidský faktor, mnozí ztvárnili říši živočišnou. Nečekal jsem však tolik vynikajících prací a rozhodování o výběru fotografií ke komentáři bylo velice těžké. Doufám, že se se stejným nadšením pustíte i do zpracování květnového tématu „Okna a okénka“.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrem FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získala autorka fotografie kačenek.

Začnu těmi kytičkami. Je to velice vděčné téma ke zpracování, i když ne zcela jednoduché. Velké detaily a makrofotografie mají svá úskalí, z nichž je nejdůležitější dobré zvládnutí hloubky ostrosti a volba barevného tónu pozadí. V převážné většině jste toto zvládli bravurně.

Bledulka

Tyto dvě ukázky dokumentují cit autorů pro kompozici obrazu, pro míru ostrosti a neostrosti a také pro barvy v celkovém vyznění snímku. Na levé fotografii z monochromatického pozadí přímo vystupuje hlavní motiv snímku, který je ještě ozvláštněn kapičkami rosy. Na druhé je příkladné využití kontrastních barev, což opět činí fotografii výraznou a barevně vyváženou. Oba snímky mají hlavní motivy ve třetinové kompozici, která působí na oko diváka velice harmonicky.

Podobně jsou zpracovány i tyto tři snímky, na nichž je však vždy už něco jakoby navíc, něco, co divákovi vadí. Na první fotografii, která je ovšem velice zajímavá, bych doporučil alespoň část velkého květu v dokonalé ostrosti nebo v ještě větší neostrosti. U druhé si myslím, že je trochu na škodu ta světlá neostrá část vlevo, a u třetí bych se přimlouval za klidné a barevně odlišené pozadí. Je mi opravdu líto, že nemohu z důvodů prostorových ukázat více prací, a tak alespoň ještě tři velice zdařilé.

Kapradí Koniklec Sněženka

Velice čistá, jak po stránce kompoziční, tak i barevné, je první fotografie. I když si myslím, že citlivější použití grafického editoru by bylo lepší. U druhého snímku je perfektně zachycena nálada, částečky sněhu a ledu na květu společně se zajímavým prosvětlením motivu. Třetí něžné sněženky, opět upravené v editoru, jsou bezesporu zajímavé nejen zpracováním, ale i záběrově. Snad jen ten silný černý rámeček je trochu na škodu celému vyznění. Ještě než zcela opustíme rostliny, dvě fotografie ukazující, že když dva dělají totéž, není to totéž. (pozn. redakce: Milan Šusta hodnotí fotografie anonymně)

Na obou snímcích je jednotící zadání. Rostlina a beton. Něco křehkého, měkkého a živého kontrastuje s tvrdým, pevným, silným a neživým. Autor první fotografie citlivě ukázal rozmach zelených lístků na perfektně lineárně řešeném podkladu. Rytmizace diagonálních linií zdůrazňuje prostor a kontrastující rostlina na sebe upoutává pozornost. Fotografie je vynikající. Na druhém snímku je zcela bezdůvodně prázdná celá horní plocha a v koutku první třetiny se krčí snad to, co mělo být hlavním motivem. Snímku neprospělo ani velice tmavé popředí a ostré světlo vytvářející tvrdé stíny.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    22.05.2009 17:12

    je zaujímavé,že z daného výberu nie je ani jedna fotografia, ktorá by ma príjemne prekvapila. fotografie nehaním, len mi v nich chýba ,,iný pohľad,, na danú tému. zatiaľ som v každom kole našla niečo nad ,,priemer,, okrem tohto kola.

  • romania exospora
    romania exospora
    28.05.2009 11:50

    Mockrát děkuji za hodnocení; jinak se přikláním k poznámce Jany.

  • Taffey
    Taffey
    02.06.2009 21:46

    Nemůžu si pomoct, ale asi mám poněkud jiný pohled na fotografie než "profesionál". Například fotka Velikonoční beránek. Ne, že by byla dobrá, ale šokuje mě sdělení hodnotícího, že hlavní motiv se krčí skromně v rohu okna. No, a proč by nemohl? Vždyť právě skutečnost, že je v menšině ve prospěch prostředí, kam je zasazen, je pro dobro věci. Osobně mám takto pojaté fotky radši než kdyby byl beránek na podnose na stole. Když to přeženu. Ale mohlo by to být výrazně kvalitněji nafoceno. To je pravda.

  • Taffey
    Taffey
    02.06.2009 21:48

    Ale aby nedošlo k omylu-jinak s hodnotícím docela souhlasím. To abych nebyl za šťouru a oponenta za každou cenu.

  • Fotograf 68
    Fotograf 68
    04.06.2009 08:13

    taffe jsi pěknej šťoura

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram