Zpracování tématu: "Jarní probouzení"

Milí fotografové, kolegové. Při zadávání tohoto tématu jsem očekával, že jaro probudí i hluboce spící fotografy z letargie a dostanu mnoho fotografií. Opravdu se tak stalo a úroda vašich prací byla vskutku mimořádná. Mimořádné bylo nejen množství zaslaných fotografií ale i jejich kvalita.

Předpokládal jsem, že na převážné většině snímků budou rozkvétající květinky, a to mne nezklamalo. Někteří z vás fotografovali probouzející se přírodu ve větších krajinářských celcích, někdo přidal i lidský faktor, mnozí ztvárnili říši živočišnou. Nečekal jsem však tolik vynikajících prací a rozhodování o výběru fotografií ke komentáři bylo velice těžké. Doufám, že se se stejným nadšením pustíte i do zpracování květnového tématu „Okna a okénka“.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrem FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získala autorka fotografie kačenek.

Začnu těmi kytičkami. Je to velice vděčné téma ke zpracování, i když ne zcela jednoduché. Velké detaily a makrofotografie mají svá úskalí, z nichž je nejdůležitější dobré zvládnutí hloubky ostrosti a volba barevného tónu pozadí. V převážné většině jste toto zvládli bravurně.

Bledulka

Tyto dvě ukázky dokumentují cit autorů pro kompozici obrazu, pro míru ostrosti a neostrosti a také pro barvy v celkovém vyznění snímku. Na levé fotografii z monochromatického pozadí přímo vystupuje hlavní motiv snímku, který je ještě ozvláštněn kapičkami rosy. Na druhé je příkladné využití kontrastních barev, což opět činí fotografii výraznou a barevně vyváženou. Oba snímky mají hlavní motivy ve třetinové kompozici, která působí na oko diváka velice harmonicky.

Podobně jsou zpracovány i tyto tři snímky, na nichž je však vždy už něco jakoby navíc, něco, co divákovi vadí. Na první fotografii, která je ovšem velice zajímavá, bych doporučil alespoň část velkého květu v dokonalé ostrosti nebo v ještě větší neostrosti. U druhé si myslím, že je trochu na škodu ta světlá neostrá část vlevo, a u třetí bych se přimlouval za klidné a barevně odlišené pozadí. Je mi opravdu líto, že nemohu z důvodů prostorových ukázat více prací, a tak alespoň ještě tři velice zdařilé.

Kapradí Koniklec Sněženka

Velice čistá, jak po stránce kompoziční, tak i barevné, je první fotografie. I když si myslím, že citlivější použití grafického editoru by bylo lepší. U druhého snímku je perfektně zachycena nálada, částečky sněhu a ledu na květu společně se zajímavým prosvětlením motivu. Třetí něžné sněženky, opět upravené v editoru, jsou bezesporu zajímavé nejen zpracováním, ale i záběrově. Snad jen ten silný černý rámeček je trochu na škodu celému vyznění. Ještě než zcela opustíme rostliny, dvě fotografie ukazující, že když dva dělají totéž, není to totéž. (pozn. redakce: Milan Šusta hodnotí fotografie anonymně)

Na obou snímcích je jednotící zadání. Rostlina a beton. Něco křehkého, měkkého a živého kontrastuje s tvrdým, pevným, silným a neživým. Autor první fotografie citlivě ukázal rozmach zelených lístků na perfektně lineárně řešeném podkladu. Rytmizace diagonálních linií zdůrazňuje prostor a kontrastující rostlina na sebe upoutává pozornost. Fotografie je vynikající. Na druhém snímku je zcela bezdůvodně prázdná celá horní plocha a v koutku první třetiny se krčí snad to, co mělo být hlavním motivem. Snímku neprospělo ani velice tmavé popředí a ostré světlo vytvářející tvrdé stíny.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Zdeněk Ondrášek
    Zdeněk Ondrášek
    19.05.2009 21:53

    Takové komenty jsou prostě skvělou školou.
    Dík - ahoj!
    dady

  • Kateřina  Balarinová
    Kateřina Balarinová
    21.05.2009 10:17

    Ahoj, krásný výběr a super komentář. KB

  • Joch
    Joch
    22.05.2009 08:45

    moc pěkné zhodnocení vybraných snímků. Cítím se obohacen o nový pohled na kompozici. Děkuji

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram