Okem profesionála - vyhodnocení tématu 'Street Photo'

Únorovým tématem seriálu Okem profesionála bylo "Street photo". Vaše fotografie hodnotil profesionální fotoreportér Jan Šibík. Soutěžních příspěvků se opět sešlo hodně. Kterou ale vybral Jan Šibík jako vítěznou? Dozvíte se v článku.

Připomínáme, že březnovým tématem je "Vítr"

Než přistoupíme k hodnocení únorového tématu, chtěli bychom připomenout, že březnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Vítr“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – BŘEZEN 2016 „VÍTR“ až do 31. března 2016, 23:59. Hodnotí fotograf Kamil Varga. Vybraná fotografie získá odměnu od Centra FotoŠkoda.

Fotoreportér Jan Šibík je známý svými fotografiemi z válečných konfliktů, podnikl přes dvě stě cest do všech koutů světa. Je držitelem třetího místa v kategorii Sportovní příběhy v soutěži World Press Photo, dvakrát získal hlavní cenu Czech Press Photo. Je laureátem Ceny 1. června, kterou uděluje město Plzeň za šíření myšlenek demokracie a obhajobu lidských práv.

Předejme slovo Janu Šibíkovi:

Musím říci, že celková úroveň fotografií, které přišly, nebyla až tak vysoká – na fotkách byl vidět jeden rozšířený problém – fotografové mají problém chodit při focení blízko k lidem a u reportážní fotky je to zcela zásadní – být blízko a být pohotový. Plno lidí má ostych jít na správnou vzdálenost.

Hodně lidí také sahalo do archivu.

Jako vítěznou jsem nakonec vybral tuto fotografii.

(valachzdthe hoboes)

Přijde mi skvělá kompozičně. Samozřejmě za předpokladu, že není nahraná. U některých dalších fotografií, které přišly, jsem měl pocit určité aranže, což je pro mě u reportážní fotografie nepřijatelné. Takové jsem pak ze svého výběru vyřadil.

Za předpokladu, že tato je nenahraná, je kompozičně pěkná, líbí se mi rozmístění figur. Dále je dobré pozadí – hodně lidí má ve fotkách problém, že zachytí zajímavou situaci, ale pozadí je rušivé: auta, koše, dopravní značky. Zde pozadí tvoří pravidelná zeď z desek, takže vynikne motiv fotografie – bezdomovci. Ti jsou zakomponováni do obrazu výborně. Takže – byť bych raději vybral nějakou pozitivnější, tak tuhle jsem vybral proto, že mi přišla nejlepší. Pro kompozici, jednoduchost, kompoziční čistotu. 

Z mnoha fotografií, jak jsem již řekl, jsem měl pocit, že lidé byli příliš daleko. Platí to vlastně i pro fotky, které jsem nakonec vybral jako nejlepší. Časté jsou pak také kompoziční chyby. Lidé jsou na sobě, srostlí… Autor vidí nějaký hlavní motiv, třeba žebráka na mostě, ale vůbec už nesledují, že mu z hlavy trčí nohy někoho jiného:

(Vladimir KrivkaSamota)

Ten efekt rozmazání i propojení Prahy a žebráka vypadá zajímavě, ale trčící nohy ze zad jsou nešťastné. Mezi výběr deseti fotografií jsem ji ale zařadil.

Důležité tedy je zapracovat na kompoziční čistotě.

Ještě jedna fotografie mě pak zaujala – je to fotografie z výstavy World press photo, kde je fotografie Kim-Čong Una z výstavy a pod ní nohy nějaké slečny, která si výstavu prohlíží. To je druhá fotka, která se mi hodně líbila…:

(Z. I.)

Nad touto fotografií jsem také přemýšlel jako nad vítěznou. Nakonec se pro mě umístila na druhém místě.

Docela se mi líbila i fotka z pasáže, trochu si nejsem jist, zda fotografii nebylo pomoženo, ale je to třeba jen pocit, nerad bych autora nějak obviňoval:

  

(kackamyDlou­há cesta)

Když sleduji různé soutěže, zjišťuji, že většině lidí jdou lépe žánry jako příroda, zátiší, zvířata, portrét, akt… V reportážní fotografii pak hodně lidí tápe. Důvody už jsem zmínil, pokud to shrnu, je to podle mě ostych jít blízko k lidem a fakt, že zápasí s kompoziční čistotou.

Příkladem může být tato fotka:

(Stanislav ChlupČekání)

Zajímavá fotka, kde v popředí sedí černoch, ale nad ním je dvojice, která mu trčí z hlavy. Do toho jsou tam další čtyři lidé, kteří jsou tak jakoby na sobě. Zajímavá situace, ale fotka kompozičně nečistá. Určitě ale i tak patří mezi těch deset zajímavějších fotografií, které jsem pro článek vybral.

Ještě mě zaujala fotografie u Úřadu práce, je do jisté míry podobná té vítězné, ale je tam trochu horší pozadí. Ta kterou jsem vybral je kompozičně čistější.

(valachzdÚřad práce)

Několik dalších fotografií, které se dostaly mezi 10 nejlepších:

(T.B.K.… I …)

   


(Dušan VondraTak jede čas)

   


(Pavel_P)

   


(Jan Kvasnička 2Koule)


_____________­________________________­________________________­________________________­________________________­______________

Vítězem únorového kola seriálu Okem profesionála se tak stává – a cenu od Centrum FotoŠkoda tak dostává – valachzd s fotografií „the hoboes“

Gratulujeme!

Připomínáme, že březnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Vítr“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – BŘEZEN 2016 „VÍTR“ až do 31. března 2016, 23:59. Hodnotí fotograf Kamil Varga 

Jak jste zpracovali minulá kola seriálu Okem profesionála najdete na další straně:

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • KIV
    KIV
    25.03.2016 15:40

    Fotografie uvedená v článku, že se dostala mezi 10 nejlepších, a je u ní uvedeno že získala 44. místo:
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/411072/?page=f38971f825686d7c47c36b242dedad9e

    Fotografie uvedená v článku, že se dostala mezi 10 nejlepších, a je u ní uvedeno, že získala 69. Místo:
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/411501/?page=53294d54f1f6c460c915d7d49fa8cbc0

    Taktéž, uvedena mezi prvními deseti, navíc fotka použita jako reprezentační pro soutěž, a je u ní uvedeno, že získala 11. místo.
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/410404/?page=0a3a7e20c07987c2bf815f893190c219

    Nemluvě o této, která je uvedena, že se umístila mezi prvníma deseti, a u fotky je napsáno, že získala 99. místo.
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/411988/?page=f9039d641895e79b0152281096f74d32

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    25.03.2016 17:36
    Reaguje na KIV 25.03.2016 15:14:

    "No, upřímně, ještě jsem neviděla soutěž, kde fotky od místa 4 výš..." - zobrazit celý komentář

    Ale ty nevyhodnocuje mašina:)
    Mají nějaké body od lidí, třeba. Tři fotky, které pan Šibík vybral jako nejlepší jsou v tom pořadí vytažené nahoru, zbylých sedm vybral jako ukázkové a pořadí k nim neudává. Proto jsme to nechtěli dělat za něj. Přeci jen, OP hodnotí vždy přizvaný fotograf a nějakej Súkeník za něj nebude rozhodovat, která z fotek je čtvrtá a která pátá;-)

  • KIV
    KIV
    25.03.2016 18:23

    Tady je další:
    Vladimir Krivka: Samota
    Jan Šibík: „Mezi prvníma deseti jsem ji ale zařadil“
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/410668/?page=f38971f825686d7c47c36b242dedad9e
    28. místo
    ---------------------

    No, když Jan Šibík řekne, že fotku vybral mezi prvníma deseti, tak by u ní pak nemělo být, že se umístila devadesátá devátá. Není to fér ani vůči rozhodujícímu, ani vůči autorovi, ani vůči těm, co chtěli poslat fotku do dalšího tématu (to fakt přejde chuť).
    Navíc, tak jak to je teď, stačí aby pod nebodovanou fotku (ani nevím, nejsou vlastně všechny v OP nebodované?) přišlo padesát lidí říct, že je to hnus, a je na čtvrtém místě, protože má nejvíc návštěv. A to je špatný.

  • KIV
    KIV
    25.03.2016 18:41

    Ještě by mě zajímalo, proč
    nebodovaná fotka která má jednu návštěvu a nic víc, dostane 28. místo,
    nebodovaná fotka s dvěma návštěvami dostane od mašiny 99. místo,
    nebodovaná fotka s třemi návštěvami dostane od mašiny 69. místo,
    nebodovaná fotka s čtyřmi návštěvami dostane 63. místo,
    nebodovaná fotka s osmi návštěvami dostane 68. místo.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    25.03.2016 21:04
    Reaguje na KIV 25.03.2016 18:23:

    "Tady je další: Vladimir Krivka: Samota Jan Šibík: „Mezi prvníma deseti jsem..." - zobrazit celý komentář

    Vůči hodnotiteli by nebylo fér dělat pořadí za něj a systém momentálně neumožňuje zobrazit vybrané fotografie bez hierarchického seřazení (pokud bych je seřadil, vznikla by zas diskuse na téma "proč je tahle před touhle když to v článku tak není") Vem to prosím jako fakt. Od toho je tu ten článek. Dík;)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (19)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram