Zpracování tématu: "Vítězství"

Drazí přátelé, fotografové. Jsem nucen konstatovat, že zadané téma „Vítězství“ se u vás nesetkalo s ohlasem, který jsem očekával. Zkrátka vítězství zrovna nebylo tím pravým, co by vás zaujalo.

Zaslaných fotografií bylo žalostně málo a z toho mála se ještě pouze nepatrná část příspěvků vztahovala k danému tématu. Proto bude dnešní hodnocení velice stručné. Převážná část snímků vznikla při fotografování sportovních klání a zápasů, pouze velice sporadicky se vyskytly fotografie mající nějaký hlubší význam. Přitom toto téma samo o sobě evokuje emoce, radost a pozitivní myšlení.

Fotografie na téma „Poezie obyčejné ulice“ můžete posílat do 31. prosince 2013, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2, max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii získal Vojtěch Barta.

Začnu fotografiemi, které nemají s vítězstvím mnoho společného. Snímky jež vypovídají o něčem zcela jiném a které autoři buď z nepochopení a nebo z touhy po prezentaci sebe sama za každou cenu do různých soutěží tvrdošíjně zasílají.

Bude vítězství?

Agitačně působící snímek z předvolební kampaně. Z tváře slečny na fotografii lze vyčíst spíše nějaký velký malér a průšvih než radostný pocit vítězství. Výraz který spíše odradí než přiláká voliče. Po fotografické stránce opravdu žádný klenot.

Plzeňské ohýnky

Tato fotografie s názvem „Plzeňské ohýnky“ měla pravděpodobně prezentovat radost plzeňských fanoušků z ligového titulu. Tak si to alespoň vysvětluji já. Ale pro člověka o sportovní dění se nezajímajícího – a takových je opravdu mnoho – je to pouze banální snímek rachejtlí, kterých jsou vyfotografovány milióny.

Poslední cesta

A nakonec ještě jeden „klenot“. Nezvyklý pohřební automobil v popředí a za ním několik účastníku posledního rozloučení prezentují snad vítězství smrti nad životem. Jiné hluboké filozofické téma mne nenapadá. Celkem nic neříkající fotografie, spíše paměťový záznam.

Do dalšího bloku bych zařadil snímky, které zadané téma již akceptují, ale po stránce fotografické mají určité nedostatky.

Radost z vítězství je bezesporu patrná na této fotografii. Zvednutá ruka a vítězný výkřik je toho důkazem. Nejvíce celkový dojem pokazilo ostré světlo zábleskového přístroje, které „přepálilo“ hlavní motiv a okolí zanechalo v hlubokém stínu. A právě tleskající postava v levé části obrazu by celkovou atmosféru dokonale zdůraznila. Přesná středová kompozice, méně místa ve směru pohledu hlavní figury a pouze část ruky v pravé části tvoří kompoziční nerovnováhu.

Vítězství

Velice radostná oslava vítězství je patrná z této fotografie. Přemíra jednotlivých prvků však bohužel působí nevyrovnaně, zmatečně. Na malém jevišti je příliš mnoho herců. I ve fotografii platí, že méně je někdy více. Veliké bílé skvrny, pravděpodobně bubliny sektu, činí fotografii nečitelnou, velké množství postav i barev odvádějí pozornost diváka od hlavního motivu.

Zajímavá a dramatická je tato fotografie z kohoutích zápasů.

Dokonáno

Výrazná barevná konstrukce působí na city diváka, ostré červené tóny ve spojení s černým peřím jsou velice silným prvkem. Čtvercový formát umocňuje středovou kompozici a společně tvoří velmi uzavřený celek. V levém horní rohu autor zanechal rušivý prvek, světlou část, drobná retuš by možná fotografii pomohla.

Může padající poražený propíchnout vítěze?

Velice zdařilá momentka. V krutém středověku vítězství znamenalo život, porážka vždy smrt. Autor výtečně vystihl atmosféru, napětí rytířského souboje. Z lehce neostřeného pozadí vystupují hlavní protagonisté, z jejich výrazů přímo čiší úsilí a dramatičnost. Kulisa diváků celou akci dokresluje. Obě hlavní figury jsou přímo ukázkově umístěny v třetinovém dělení fotografie, formát je dobře celý vyplněn. Fotografie nemá žádné rušivé prvky, vše má svůj význam.

Na závěr jsem si nechal fotografii, která mne oslovila nejvíce. Zisk vítězného poháru v mládežnické hokejové soutěži.

Velmi dobrá reportážní fotografie dokumentující nefalšovanou radost mladých hokejistů. V živé reportážní fotografii je důležité zachycení toho správného okamžiku, který je pro určitou činnost a nebo akci ten nejdůležitější. A to se v tomto případě autorovi dokonale podařilo. Získaný pohár v rukou hráčů, výrazy obličejů, určitá soudržnost, to vše z fotografie přímo čiší. V reportáži se více než na kompozici hledí na fotografický záběr, ale zde autor „ctil“ i základní kompoziční pravidla, umístění hlavního motivu, tedy poháru, postavy hráčů ubíhají po úhlopříčce z levého do pravého rohu, klidné pozadí. Tuto fotografii navrhuji jako vítěznou.

Milan Šusta

Téma na prosinec 2013

Fotografie do tématu na prosinec 2013 „Poezie obyčejné ulice“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Poezie obyčejné ulice“ můžete posílat do 31. prosince 2013, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • DaHo
    DaHo
    15.12.2013 13:46

    Nedá mi,abych se dnes navyjádřila k hodnocení tématu.
    Za prvé se mi zdá,že to hodnotící tentokrát snad z nějakého důvodu trochu odfláknul,když píše hned na začátku,že fotografií přišlo žalostně málo a většinou jen ze sportovního prostředí.Já sama posílala dvě fotky a to ne zcela sportovního charakteru.Jedna asi nebyla pochopena a druhá,která měla hlubší smysl už vůbec ne,když se o ní hodnotící nezmiňuje.
    Nyní,ale k té,která je tu prezentována jako jeden z "klenotů".Vím,že je to jen záznam určité události,žádný klenot,ale zkusme si položit otázku. Kdo je vždy konečným vítězem? Ano,je to smrt ať děláme,co děláme.Ještě nikdo z nás smrtelníků nad ní nezvítězil.Takže ,když už to pan hodnotící tak pojal,ano-je to vítězství smrti nad životem. Možná by nebylo na škodu,podívat se na smrt i jinak než jsme my zde zvyklí.V mnoha dávných i současných kulturách je smrt brána jako součást života a lidé se jí tak nebojí jako my,naopak ji oslavují,těší se spolu se zemřelými jako by stále byli spolu.Těší se z toho,že opustili tuto formu života a věří v jinou,lepší. Pro mnoho z nás je to třeba divné,ale v mnoha zemích světa tomu tak je,i naši předkové to takto vnímali,my to už neumíme,proto se nám to zdá třeba kruté,ale stejně se s tím musíme vždy smířit.
    Nakonec ještě drobnost,které si asi hodnotící nevšimnul-je to véčko,které řidič vozu ukazuje.Ta drobnost mě inspirovala poslat fotografii do této kategorie,nic víc..

  • Honza Šumák.jpg
    Honza Šumák.jpg
    27.12.2013 22:53

    Souhlasím s Dana Smržová. Vítězná fotka mi přijde aranžovaná pro fotografa. Je focena před prázdnými tribunami, žádný z hokejistů nemá rukavice, helmu a ani se nikde neválí odhozené hokejky - je to takové uklizené a sterilní. Postrádá to autenticitu tedy pro mě.

  • Vojtěch Barta
    Vojtěch Barta
    26.05.2014 16:09

    Jako autor vítězné fotky jsem se k reakci dostal až teď.

    Rozhodně fotka není aranžovaná pro fotografa. Pohár se předávál až asi 15 minut po ukončení zápasu. A tribuny jsou prázdné z toho důvodu, že se jednalo o zápas juniorky a těch pár diváků co přišlo, sedělo jinde.

    Neválí se hokejky? Válí, na fotce jsou tři. Nemají rukavice a helmu, to je logické když je většinou zahodí hned při konečném hvizdu rohodčího.

    Jen pro zajímavost zde je galerie z celého utkání: jde tam vidět, jak to probíhalo, že se nejdřív předávaly medaile všem a až pak dostali pohár

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram