Hodnocení tématu: „Jin a Jang"

Jak dopadlo prázdninové téma "Jin a Jang" pohledem vašich fotografií se dočtete v následujícím článku. Hodnotil profesionální fotograf Milan Šusta. Zářijové téma je "Setkání, schůzka, rande". Na dalšího z vás opět čeká odměna za nejzajímavější fotografii - autor obdrží dárkový poukaz na kurz ve FotoInstitut.cz v hodnotě 1000,-Kč.

Seriál Okem profesionála nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Prázdninové téma bylo Jin a Jang. 

A i za toto téma jeden z vás získal odměnu – profesionální fotograf, který hodnotí téma měsíce, opět vybral jednu fotografii, jejíž autor obdrží dárkový poukaz na kurz ve FotoInstitut.cz a to v hodnotě 1000,– Kč. Za dobré zvládnutí prázdninového tématu, za zajímavé výtvarné a kompoziční řešení získává cenu fotografie „Světlo, stín, struktura“ od Františka Zemka, gratulujeme!

Téma na září 2008: „Setkání, schůzka, rande“.

… každý z nás se denně několikrát s někým potká, sejde, střetne. Někdy jde o rychlé setkání a klábosení na ulici, jindy o intimní schůzku při svíčkách. Bez setkávání se s druhými a vzájemné komunikace by nebyl člověk člověkem. Zaznamenat zajímavé setkání fotografií je váš úkol.
 

Fotografie na téma „Setkání, schůzka, rande“ můžete posílat do 30. září 2008, 24:00 na adresu:
fotoinstitut@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf PHDr. Milan Šusta
Můžete doplnit také váš komentář (jak a čím jste fotografii pořídili, váš záměr,…) 

Těšíme se na vaše snímky!

Vybrané snímky budou uveřejněny na stránkách Fotoaparát.cz v sekci FotoRádce.

Milí kolegové, fotografové.
Prázdniny a dovolené nám utekly jako voda a já mám před sebou mnoho krásných fotografií, které se vám podařilo vytvořit na zadané téma. Ještě než se u jednotlivých snímků zastavím, chtěl bych znovu upozornit, že vůbec neberu v úvahu práce, jež nemají k dané problematice žádný vztah. Zaslané snímky z exotické dovolené, portréty „malých princů“, či byť zdařilé fotografie Karlova mostu nemohu a ani nechci v této rubrice komentovat.

Nyní něco k samotnému zadání. Termíny Jin a Jang jsou lidstvu známé již více než 2 5OO let. Čínský filosof Lao C v 5.-6. století před naším letopočtem učil, že Jin a Jang jsou protiklady, které tvoří harmonický celek, jedno nemůže existovat bez druhého, že se neustále mění a doplňují. Velice zjednodušeně řečeno Jin je bílá, světlo a dobro, Jang je černá a zlo. Není ale lepší či horší, není také nic neutrálního. Výtvarné umění se po staletí snaží tyto filosofické kategorie vyjádřit svými díly. Toho je samozřejmě schopna i fotografie a právě vy jste to svými fotografiemi dokázali. K tématu jste přistupovali různě, někdo volil cestu aranžované fotografie, někteří náměty pro své snímky nacházeli ve svém okolí, mnozí se vyjadřovali pomocí symbolů, jiným nebylo cizí použití zdravého humoru.

Jako první jsem vybral snímek, kde autor umocňuje barevný a věcný kontrast ještě symbolem.

Opaky

Na hrubé černé ploše je jako kontrastující prvek bílé peříčko jako symbol něčeho lehkého a čistého. Symbolika má v umění svoji velkou roli a typické atributy jako jsou kříž, srdce, lebka a podobné mohou mít samotné či v kontrastu s jiným prvkem silnou emocionální výpověď.

CIK-CAK

Na této fotografii je kromě principu kontrastu jako jednoho ze základních kompozičních pravidel použit i princip rytmu. Pravidelné rytmické střídání tvarů a tónů na klidném tmavém podkladu vytváří dojem prostoru.Téměř středové dělení mezi tmavou a bílou plochou snímku působí klidně a zvyšuje pocit vyrovnanosti.

Bez názvu

Na podobných kompozičních pravidlech je postavena i tato fotografie. I zde je vidět využití kontrastu i rytmu. Dynamičnost je ještě zdůrazněna neobvyklým uspořádáním jednoho z hlavních prvků do levého dolního rohu a silným kácením svislic. Takto „těžká“ levá spodní strana je vyvážena tmavou horní částí snímku. Dále autor velice správně komponoval světlé části jednak do diagonály pro zvýšení dramatičnosti a potom také téměř do zlatého řezu.

Trochu jiný přístup zvolili autoři následujících 2 fotografií.

muŽ a Žena

Aranžovaný snímek znázorňující věcný kontrast mezi mužem a ženou. Na rozdíl od mnoha podobně řešených fotografií zde tvůrce nechal obě figury oblečené a pouze odhalená břicha demonstrují význam obou modelů. Celkový dojem je snížen prostorovou nevyvážeností fotografie, kde je příliš mnoho volného místa v pravé části obrazu. Nejsem si také zcela jist volbou pohledu do objektivu u fotografova­ných osob.

Bez názvu

Toto je typický příklad nalezeného námětu pro zadané téma. Velice vhodný námět znázorňující jak barevný, tak i lineární a v neposlední řadě i jakýsi věcný kontrast. Je to vyjádření s určitou nadsázkou i lehce humorné. Této fotografii by určitě ještě prospěla větší práce s výřezem a hloubkou ostrosti. Při neostřejším pozadí by hlavní motiv mohl ještě lépe vyniknout.

Staré a nové

Další fotografie z mnohých, která zobrazuje nalezené motivy. Tady se představuje tvůrce, který vidí a dokáže zaznamenat skutečnost, jíž si mnozí vůbec nevšimnou. Velice zdařilá konfrontace nového a starého, linií a tónů. Odraz staré klasické architektury v zrcadle stavby moderní, odraz kamene ve skleněné stěně a rozdělení do menších segmentů vytváří jakési tajemno spojené s estetickou záležitostí.

Světlo, stín, struktura

Nemám dost prostoru k tomu, abych se mohl věnovat všem zaslaným fotografiím. Rád bych se ještě zastavil u této. Je úplně lhostejné, jakou technikou vznikla a co bylo její předlohou. Vidíme zdařilý pokus o transformaci objektivní reality, tedy něčeho konkrétního, ve zcela abstraktní obraz. Vznikl nedefinovatelný útvar vznášející se nad tmavým podkladem, s výrazným emocionálním nábojem působícím na pocity diváka. Při pečlivém prohlédnutí se nemohu bohužel nevšimnout rušivého zbytku rámu obrazu v pravé části snímku. Ten spolu se zbytečně velikou klidnou prázdnou plochou právě pravé části činí jinak velice dobrou fotografii nevyváženou.

Celkově mohu říci, že prázdninové téma Jing a Jang bylo zdařilé, žánrově velice pestré a až na malé výjimky velmi kvalitní.

Na mnoho dalších Vašich fotografií se opět těším.
Milan Šusta

Zpracování minulých témat seriálu Okem profesionála /> květen 2008 " Můj (ne)přítel čas „
duben 2008 "Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008 „Přírodní katastrofy“
únor 2008 „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Fotograf 68
    Fotograf 68
    10.09.2008 10:36

    Tak jsme se po dlouhém čekání dočkali. Děkuji za opět dobré zpracování a počtení.

  • Fotograf 68
    Fotograf 68
    12.09.2008 15:38

    Koukám že už ani tady se nedávaj komentáře?

  • Dream
    Dream
    01.10.2008 16:06

    Jako vždy věcná, neurážlivá kritika... no, aspoň tady.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram