Zhodnocení tématu: "Přírodní katastrofy"

Březnové téma "Přírodní katastrofy" seriálu "Okem profesionála" hodnotí profesionální fotograf Milan Šusta v následujícím článku. Přesvědčíte se, že i toto, na první pohled úzké téma, je mnohem širší, než se zdá při prvním fotografickém nápadu.

Seriál Okem profesionála vám nabízí možnost zpracovat fotograficky zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Téma na duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“.
Fotografie na dubnové téma zasílejte do 30. dubna 2008, 24:00 na adresu: fotoinstitut@fo­toaparat.cz (max 500Kb, max 700 pxl delší strana). Více najdete zde.

Zpracování minulých témat seriálu Okem profesionála />únor 2008 „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

Hodnocení tématu měsíce „Přírodní katastrofy“

Drazí kolegové, fotografové,

zase nám uběhl další měsíc a mám tu čest zhodnotit vaše snímky zaslané na téma „Přírodní katastrofy“. Již při vyhlašování tohoto náročného zadání jsme v redakci FotoAparátu.cz diskutovali o jeho obtížnosti, ale věřili jsme, že si s tím dobře poradíte. Nežijeme naštěstí v zeměpisných šířkách, kde tsunami, sopečné výbuchy a ničivé vichřice ohrožují naši bezpečnost. Jestliže toulavé boty zavedou někoho z nás do míst, kde se katastrofy vyskytují velice často, vyhledáváme spíše krásy přírody a exotiku místních obyvatel než ničivou sílu přírodních živlů.

Přesto i v naších středoevropských podmínkách dochází občas ke katastrofálním záplavám, silné vichřice dokáží zpustošit lesy, požáry ničí naše majetky. Přímo přírodní katastrofou však pro některé z nás mohou být i velice špatné mezilidské vztahy, průšvihy našich dětí, pro někoho je katastrofou vlastní tchýně.

Potěšilo mne, že zadané téma jste pochopili právě tak a vámi zaslané fotografie dokázaly zachytit katastrofy v různých rovinách. Snímky bylo možno rozdělit do dvou základních skupin. Za prvé fotografie zobrazující následky řádění přírodních živlů, za druhé obrázky, které přímo katastrofu nepopisují, ale kdesi v pozadí, v hloubce je otazník, co by, kdyby.

U několika vybraných fotografií se zastavím.

(c) Libor Školoud

Likvidace lesního požáru. Z požářiště stoupá horká pára a hasiči stále proudy vody likvidují nebezpečnou situaci.To vše je z této dramatické fotografie patrné. Velice zdařilý snímek, který má atmosféru nejen zničené krajiny, ale i úsilí zachránců. Soustředěný proud vody, světlé místo na fotografii, upoutává pozornost na hlavní část děje. Dramatické popředí a tonálně vyvážené pozadí umocňují dojem prostoru.

Padlý hrdina

Fotografie vichřicí zničeného stromu nejen vypovídá o smutné události, ale autor velice správně voleným názvem snímku celou situaci ještě umocnil. Obrázek nazval „Padlý hrdina“. V levé části fotografie je skutečně památník padlých z války a strom se jakoby symbolicky položil přímo k pomníku. Tady fotograf přemýšlel nejen při tvorbě, ale i při popisování fotografie. Říká se, že fotografie nepotřebuje dalších slov, ale tato výjimka pravidlo potvrzuje. I po kompoziční stránce je snímek výborně vyvážen, hlavní figury jsou v exponovaných třetinových oblastech a fotografie působí velice dobře.

Nevydržel-vítr byl silnější

U této fotografie vyvráceného stromu mne kromě kompoziční vyrovnanosti, členění prostoru a dobré práce s hloubkou ostrosti zaujala i pečlivost, s jakou autor svoji fotografii dokáže prezentovat. Je to jeden z fotografů, který si své práce váží a chce, aby tak činili i ostatní. Pouze dokonale adjustovaná fotografie by měla vždycky opustit naši fotografickou „dílnu“.

Toto je představitel fotografií ze zmíněné druhé oblasti vámi zaslaných prací. Působivá fotografie, která přímo neukazuje následky a hrůzy katastrof, přesto dokáže vypovídat. Rozsvícený plamínek zápalky u řady jističů jakoby symbolicky napovídá, co by nás čekalo. Nedostatek světla znázorňuje i zpracování, zrnitost a barevný posun snímku. Je to velice zdařilá a emocionálně působivá fotografie.

V PLAMEŇOCH

Na emoce, city působí i tento snímek. Kompozice do dramatické úhlopříčky, jakoby zhuštěný prostor a barevné efekty, odrazy na neutrálním pozadí činí z fotografie jakoby varovný apel na civilizační problémy, které mohou do katastrofy dojít.

První boule

Autorka této fotografie se snažila správně ukázat, že přírodní katastrofou je i velká boule na čele malého človíčka. Tady bohužel zůstalo jenom u snahy. Reportážně zachycený moment má své zákonitosti, které mohou zastínit chyby v kompozici. Nejdůležitější zásadou u reportážní fotografie je zachycení nejdůležitějšího okamžiku. Potom by bylo omluvitelné zcela zbytečné zobrazení části postele v levé polovině snímku, obložení stěny, které končí v hlavě dítěte a šikmý roh místnosti. Nejdůležitější okamžik této události však na snímku zcela chybí a fotografie je běžný snímek do domácího alba.

Fotografujte,po­sílejte,nenechte se odradit,
Milan Šusta

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Čulík _ ČuLo
    Martin Čulík _ ČuLo
    13.04.2008 09:14

    Ste všetci vedľa, mám iné serióznejšie myslenie v rámci témat. Môj je Padlý hrdina. Však je tam ten môj známy pomník. ;)

  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    14.04.2008 20:44

    Ja som to myslela obrazne, že Čulo to tu istí svojou účasťou a samozrejme kvalitou :)

  • Lu...Ny
    Lu...Ny
    14.04.2008 22:53

    Hele a jména jsou doplněna :) díky. Aspoň to byla taková hádanka. Mě vám ty jističe k ČuLovi nějak pasovali :)

  • Martin Čulík _ ČuLo
    Martin Čulík _ ČuLo
    15.04.2008 08:16

    Lubo, ja mám rád vyváženú bielu, toto by som si nedovolil tak na tepložlto, to mi nerobí dobre ;)
    Ja to tu istím akurát účasťou a zevdavosťou na názor skúsených fotografov. Kvalita sa možno raz ukáže po desiatkach rokoch, teraz iba snívame :)

  • Fotograf 68
    Fotograf 68
    15.04.2008 10:39

    Čulo zase jsi tam něco z tebe bude

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (14)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram