Zpracování tématu: "Maska"

Vážení přátelé, fotografové. Abych se hned v začátku a bez otálení přiznal, tentokrát jsou Vaše příspěvky k vypsanému tématu „maska“ pro mě skutečně zklamáním. Nevyužít možnosti tak nádherného a interpretačně mimořádně bohatého tématu je docela ostuda.

Nejobsáhlejší skupina fotografií (téměř dvě třetiny) přišla s tematikou karnevalových masek a malování na tvář. Neočekávaným a příjemným překvapením byla pro mě poměrně početná kolekce masek – kapot aut. I když jsem se poměrně obšírně rozepsal o možných interpretacích v avízu k tématu, tato možná interpretace mě nenapadla. Takže chválím i jako další důkaz toho, že téma mělo skutečně hodně možností interpretace. Nejenom proto, ale i protože jedna z těchto fotografií je skutečně hezká, jsem se rozhodl vybrat z nich tu pro mě vítěznou. Ale o tom později.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „maska elegána“ získala Jana Sedláková.
Fotografie do tématu na červen 2012 „Stopa-otisk“ můžete posílat do konce měsíce.

Začnu tou nejpočetnější skupinou. A to na úvod fotografií, v které si tu masku můžete pro své karnevalové focení koupit.

V zásadě kompozičně slušně pojednaná fotografie. Tentokrát (i když nepatřím mezi příznivce) účelně část fotografie pojednána v barvě a část černobíle. Protože je fakt, že kdyby byla celá v barvě, nebo kompletně černobíle, prodávající – jako hlavní prvek – by v kompozici zanikala v záplavě masek v pozadí. Chválím také manipulaci s maskou v rukách prodavačky, která fotografii přidává alespoň něco to dynamiky. Samozřejmě o moc lepší by byl zajímavější výraz – maska ve tváři prodávající, který by vytvořením napětí mezi hlavním prvkem a pozadím mohl tuto fotografii posunout o kategorii výš.

Dáte si?

U první z těchto fotografií je už z neadekvátního pozadí jasné, že jde pouze o nezávazné rodinné blbnutí na zahradě domu pravděpodobně v období pálení čarodějnic, nebo pouze u příležitosti pravidelného strašení vlastních potomků. Vhodná do rodinného alba pro upevnění „disciplíny“ i v budoucnu.

U druhé mohu ocenit pouze přesnost v ostření delším ohniskem a výraznou barevnost masky. Na pro diváka zajímavou fotografii je to ale málo. Přivřené oko je asi největším nedostatkem. Speciálně u takového detailu je zajímavý a výrazný výraz tváře nutný.

Svatební

Asi nejlépe z této skupiny fotografií působí tento příspěvek. Alespoň z dokumentaris­tického hlediska dobře odvedená práce. Důležité prvky se nepřekrývají a portrétovaní mají výrazy, ze kterých je jasná komunikace a tedy interakce s okolím. Vzhledem k tomu, že jde o svatební pár a v oblečení převažovala světlá je černobílé řešení vhodné. V barevné verzi by pravděpodobně vzhledem k barevnějšímu pozadí toto odpoutávalo pozornost od hlavního prvku.

Úsměv Setkání

Tyto dvě fotografie nemají společný jen ne moc často používaný formát čtverce, ale také to, že tentokrát jde o masky bez živého nositele. A v neposlední řadě výraznou, ba přímo dominantní práci s barvou.

U té první je velice hezký barevný přechod z teplé žluté nahoře do studené modré dole. A samozřejmě maska jako jediný prvek zlatého řezu nemůže zklamat. A ještě tvář masky orientovaná do středu obrazu jako další prostředek směrující k harmonii v působení na diváka.

U druhé je kromě barevně výrazné oblohy v jinak téměř monochromatickém snímku určitě dominantnější hra linií. Linií, které svým tvarem evokují dialog mezi člověkem a snad nějakým UFOunem. Velice zajímavě řešená fotografie.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram