Zpracování tématu "Kontrast"

Říjnové téma seriálu Okem profesionála, který umožňuje každému poslat své fotografie do tématu měsíce a nechat je zhodnotit profesionálním fotografem, neslo název "Kontrast". Jak se vaše fotky vydařily vám tentokrát poví fotograf Milan Šusta.

Připomínáme, že listopadové téma je "Černá a bílá"

Vážení kolegové, fotografové.
Po obdržení vašich fotografii, kterých byl poměrně slušný počet, jsem měl opravdovou radost. Hlavně z kvality a také z toho, že tentokrát nebyl jediný snímek tak říkajíc „mimo mísu“, všechny měly k zadanému tématu blízko.

Chtěl bych úvodem také připomenout, že listopadovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Černá a bílá“. Fotografie můžete posílat do 30. listopadu 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Při zadávání tohoto tématu jsem se krátce zmiňoval o několika druzích kontrastu ve fotografii a na vašich fotografiích se celá tato škála vyskytovala – nejvíce byl frekventován kontrast významový; tonální a lineární byly v menšině a trochu překvapivě nepřišla ani jedna fotografie s kvalitním kontrastem barevným.
Začnu nejdříve s kontrastem lineárním.

Dynamicky, do úhlopříčky vystavené rovné linie jsou citlivě obtočeny zakřivenými čarami, to vše ve velice příjemných jemných barevných odstínech. Vedle velice zdařilé kompozice zde ještě můžeme vidět, jak se konkrétní realita šikovným a citlivým postupem mění v téměř abstraktní grafický obraz.


Na geometricky přesných liniích je postavena tato fotografie. Zde kromě principu kontrastu pracuje i princip rytmu, pravidelné střídání stejných, či podobných prvků. Tenké horizontální a vertikální linie rozdělují světle šedou plochu do pravidelných útvarů, silnější ohraničují fotografii ve spodní části a otvírají horní plochu snímku. Oko pozorovatele zcela jistě zaujme a pozornost přitáhne zakřivená linie, pouliční svítilna.

Pokračovat budeme kontrastem tonálním. Chytré poučky nám říkají, že tonální kontrast nastane, jestliže je mezi pozadím a objektem dostatečný tonální rozdíl, tedy zjednodušeně – světlý objekt na tmavém pozadí a naopak.


Tato fotografie sice uvedenou poučku splňuje, ale celkově působí velice zmateně. Je to typický příklad, kdy je takříkajíc příliš mnoho herců na velmi malém jevišti. Na poměrně malé ploše fotografie je mnoho předmětů a zcela se ztrácí nějaký hlavní motiv, který by každý snímek měl mít. Tmavý stín na světlém pozadí působí sice efektně, ale vše se ztrácí v dokonalém věcném i kompozičním zmatku.

Zcela jasnou a jednoznačnou vypovídající hodnotu má tato fotografie.

Na členitém pozadí tvořeném pravidelnými kontrastními tvary je velká tmavá postava. Bohužel, středová kompozice hlavního prvku a nedotažení pozadí po celé ploše je záporem jinak zajímavého snímku. Fotografie je na levé straně příliš „lehká“, kompozice na zlatý řez by určitě byla vhodnější.


Téměř jako grafika působí tento výrazný snímek, kde na celé ploše fotografie kontrastně působí šachovnicová podlaha a celkový dojem kontaktu je ještě zvýrazněn zářivými botami. Jakýsi kontrast na druhou, na nebarevném pozadí, byť silně kontrastujícím, je ještě barevná dominanta, která svým teplým barevným odstínem vystupuje do popředí a silně upoutává oko diváka.


U této fotografie můžeme již mluvit o kontrastu světelném, o světelné kompozici. Na snímku nevidíme žádné rekvizity, žádné figury, jenom jejich stíny. Celý obraz je tady vytvořen pomocí světla a stínu. Fotografie je velice dobře kompozičně zvládnuta, světlé a tmavé plochy jsou vyváženy, odcházející postava v pravé části snímku nechává za svými zády dost místa. Hlavní prvky jsou v klasickém třetinovém dělení, spodní část je zdůrazněna pravidelnými liniemi.

Barevná kompozice obecně – a vytvoření barevného kontrastu zvlášť – není vůbec jednoduché a předpokládá určitou obecnou znalost barev.

Tvorba barevné skladby vychází z barevného kruhu, který vznikne přidáním purpurové barvy do barev spektra.

Barvy ležící na kruhu naproti sobě jsou barvy komplementární, tedy tvořící kontrast. Modrá proti oranžové, zelená proti červené apod. Nemůžeme tedy mluvit o barevném kontrastu na ukázkových fotografiích, protože snímek na pravé straně pracuje téměř se všemi barvami, a ten na straně levé sice je barevně úspornější, ale kontrastní barvy tam hlavní roli nemají.

Posledním druhem kontrastu na vašich fotografiích byl kontrast významový, konfrontace prvků stejné kvality, ale různé kvantity.


Snímek dvou žen ukazuje v tomto případě dokonce dva významové kontrasty. Za prvé je kvalitou věk a kvantitou mládí a stáří, za druhé oblečení. Zajímavá momentka z cest, která zcela splňuje naše zadání. Na druhé fotografii kontrastně působí jak květy a trny, tak zároveň zelená a červená barva. Opět velice zdařilá fotografie kontrastu.


Na podobném principu jsou založeny tyto dva snímky, konfrontace různých stavebních stylů. Opět fotografie velice zdařilé, zcela vyhovující, vytvořeny s rozmyslem a citem

Favoritů pro oceněnou fotografie jsem měl tentokrát několik a rozhodl jsem se nakonec pro tuto fotografii.

Důvodem je nejenom výborně vytvořený významový kontrast, ale hlavně umění autora dívat se kolem sebe a najít zajímavou situaci. Fotografie působí i jako sociální dokument doby, určitá charakteristika, i když podaná s nadsázkou.

Milan Šusta

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili odměnu pro autora vybrané fotografie – poukázku na fotoslužby v ceně 500 Kč. Tentokrát ji za svou fotografii „Kontrast“ získala Martina Perglerová.

(seznam minulých témat seriálu „Okem profesionála“ naleznete na další stránce)

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ethiopia
    Ethiopia
    13.11.2014 18:30

    Technicky: vsimli jste si, ceho si vlastne vubec nevsiml autor clanku, ze zobrazene fotografie sice ukazuji "Kontrast", ale krome estetiky uz nemaji vpodstate zadny obsah? Rekneme az na zebraka a sveseny kozy.

    Tedy ze je to takove klasicke 'l'art pour l'art', neboli cesky nuda, nuda, sed, sed.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram