Zpracování tématu: "PF 2011"

Drazí fotografové, tak jsme se přehoupli do Nového roku, a je proto čas na vyhodnocení prosincového Okem profesionála na téma PF 2011. Bál jsem různých extravagancí, provokací a úletů, proto mne docela překvapil přesný opak - hodně tradicionalistické a konvenční zpracování většiny došlých péefek.

Drazí fotografové,
tak jsme se přehoupli do Nového roku, a je proto čas na vyhodnocení prosincového Okem profesionála na téma PF 2011. Bál jsem různých extravagancí, provokací a úletů, proto mne docela překvapil přesný opak – hodně tradicionalistické a konvenční zpracování většiny došlých péefek. Vypadá to tak, že Vánoce i Nový rok jsou v Čechách velice konzervativní svátky. Že Vánoce budou, to bych docela chápal (katolická tradice), ale proč přelom roku? Tento svátek nemá s Vánoci ani s křesťanstvím nic společného. Pouze s kalendářem. Časté bylo také spojování přání k Vánočním svátkům a Novému roku – instantní řešení – dva v jednom. Krajinky, květinky, architektura. Samá neosobní témata. Nikoho neurazí, ale bohužel ani nezaujmou.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za své PF 2011 získala Jana Jemelková. Fotografie do tématu na leden 2011 „Stopy“ můžete posílat do konce měsíce.

Dvě krajinářská PF, abych neopomněl tuto početnou skupinu. Obě jsou velice výrazná, což je u přání do Nového roku důležité. A obě jsou zajímavá i jako krajinářské fotografie.

První infračervená z okraje vinohradu s cestou jako hlavním motivem, která by se dala taky chápat jako poselství do Nového roku. Kompozičně výborně pojednaná fotografie s hezkým bočním světlem, při kterém řady vinohradu vrhají rytmicky stíny na cestu. Druhá jako se symbolem pracuje se světlem, které je nejvýraznějším prvkem fotografie. Dynamika pohybujících se mraků dává fotografii živost i obsahový posun. Barevná strohost – monochromatičnost – jednoznačně směruje diváka na to důležité.

S výraznou dynamikou, i když s odlišným motivem, pracuje i tato fotografie. Po obsahové stránce zase cesta, tentokrát vyjádřena klasickou pohybovou neostrostí. Společně s ní i perspektivně ubíhající linie vlaku podporují dojem pohybu. Mimochodem všimněte si té optické iluze. I když má text péefka v celé šířce stejnou výšku, máme dojem, že se směrem doprava zvětšuje. Vhodně zvolená je i barevná střídmost, která fotografii udržuje v decentním rázu.

Přístupem i kompozičně výrazně atypický příspěvek. Většinu plochy záběru zabírá téměř prázdná plocha zdi domu. A i když je hlavní prvek umístěn výrazně v rohu záběru, kompoziční kvality fotografie jsou založeny především na rytmickém opakování čtverců na zdi a samotného čtvercového formátu fotografie. I výrazné rovné linie zdůrazňují celkovou plošnost v působení fotografie. Namalování přání na zeď domu sice, podobně jako u předešlých fotografií, není nic nového, ale rozhodně je tento nápad méně využívaný. A i určitou hravost ve výrazu je možné péefku přiznat k dobru. Uměl bych si představit i několik bílých cákanců od barvy pod nápisem pro odlehčení a zpestření.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Burda
    Radek Burda
    24.01.2011 08:12

    no nazdar :-)
    jestli jsou zdejsi blbosti tim lepsim, cim se lide zasobuji s prichodem noveho roku, tak to je fakt jizda.

    pf 2011.

  • Taffey
    Taffey
    24.01.2011 12:18

    Radku, ano, je to tak, jak říkáš. Invence vůbec žádná. Nicméně musím oponovat hodnotícímu v mnoha bodech. Třeba ta péefka S ledovým klidem - no, není to nic extra, nicméně, vzhledem k tomu, že, zřejmě tatík, je opřen o mantinel vlevo a malý brankař je taky hodně vlevo, přičemž se, pochopitelně, oba dívají doprava, je úplně prázdná pravá strana fotky k dobru věci. Tedy, z mého pohledu. Vždyť vyhlížejí budoucnost, že ano. K té fotce s těmi čtverci-tam mi umístění všech hlavních motivů zcela do PHR vyloženě imponuje a bylo by tomu tak i tehdy, pokud by stěna byla úplně rovná bez čtverců. Co mi ale, na fotce, vyloženě vadí je použitý font. To je opravdu velká mizerie, očekával bych tam něco a la štětcem psáno. Tohle vypadá jako přes šablonu a to mi nesedí. Těch pár cákanců, jak píše lektor, bych ale přivítal, je to dobrý nápad. No a k tomu vítězi? Na můj vkus je to zbytečně složité na péefku. V jednoduchosti je síla a ta tomuto opusu chybí. Byť je to pěkně uděláno.

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    24.01.2011 21:26

    Zase ale tito autori maji zrejme bezne rodinne a socialni vazby a jsou dusevne vyrovnani, coz je velmi vyhodny stav proti jinym variantam, ktere se v diskuzi nabizeji. Komu takovy clovek s invenci to PF posila? S kym hraje Karpov na dovolene v Burgasu sachy? Predstavte si ze jste Burda a mate kazdy den zit.

  • Radek Burda
    Radek Burda
    25.01.2011 06:35

    problem, waltre, je ten, ze az sem pristanou martani, spletou si tyhle lidi s akvarijnimi rybkami a vystrili to tu, jako my bizony.

    vubec je nenapadne, ze tomu tady sefujem.

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    25.01.2011 21:33

    Smrt paprskometem je bezbolestna a rychla a pokud ma prijit konec lidstva, tak je to nejlepsi reseni. Burda ovsem umre pomalou smrti na plazmovy vybuch slunce o neco pozdeji.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram