Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "PF 2011"

Drazí fotografové, tak jsme se přehoupli do Nového roku, a je proto čas na vyhodnocení prosincového Okem profesionála na téma PF 2011. Bál jsem různých extravagancí, provokací a úletů, proto mne docela překvapil přesný opak - hodně tradicionalistické a konvenční zpracování většiny došlých péefek.

Drazí fotografové,
tak jsme se přehoupli do Nového roku, a je proto čas na vyhodnocení prosincového Okem profesionála na téma PF 2011. Bál jsem různých extravagancí, provokací a úletů, proto mne docela překvapil přesný opak – hodně tradicionalistické a konvenční zpracování většiny došlých péefek. Vypadá to tak, že Vánoce i Nový rok jsou v Čechách velice konzervativní svátky. Že Vánoce budou, to bych docela chápal (katolická tradice), ale proč přelom roku? Tento svátek nemá s Vánoci ani s křesťanstvím nic společného. Pouze s kalendářem. Časté bylo také spojování přání k Vánočním svátkům a Novému roku – instantní řešení – dva v jednom. Krajinky, květinky, architektura. Samá neosobní témata. Nikoho neurazí, ale bohužel ani nezaujmou.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za své PF 2011 získala Jana Jemelková. Fotografie do tématu na leden 2011 „Stopy“ můžete posílat do konce měsíce.

Dvě krajinářská PF, abych neopomněl tuto početnou skupinu. Obě jsou velice výrazná, což je u přání do Nového roku důležité. A obě jsou zajímavá i jako krajinářské fotografie.

První infračervená z okraje vinohradu s cestou jako hlavním motivem, která by se dala taky chápat jako poselství do Nového roku. Kompozičně výborně pojednaná fotografie s hezkým bočním světlem, při kterém řady vinohradu vrhají rytmicky stíny na cestu. Druhá jako se symbolem pracuje se světlem, které je nejvýraznějším prvkem fotografie. Dynamika pohybujících se mraků dává fotografii živost i obsahový posun. Barevná strohost – monochromatičnost – jednoznačně směruje diváka na to důležité.

S výraznou dynamikou, i když s odlišným motivem, pracuje i tato fotografie. Po obsahové stránce zase cesta, tentokrát vyjádřena klasickou pohybovou neostrostí. Společně s ní i perspektivně ubíhající linie vlaku podporují dojem pohybu. Mimochodem všimněte si té optické iluze. I když má text péefka v celé šířce stejnou výšku, máme dojem, že se směrem doprava zvětšuje. Vhodně zvolená je i barevná střídmost, která fotografii udržuje v decentním rázu.

Přístupem i kompozičně výrazně atypický příspěvek. Většinu plochy záběru zabírá téměř prázdná plocha zdi domu. A i když je hlavní prvek umístěn výrazně v rohu záběru, kompoziční kvality fotografie jsou založeny především na rytmickém opakování čtverců na zdi a samotného čtvercového formátu fotografie. I výrazné rovné linie zdůrazňují celkovou plošnost v působení fotografie. Namalování přání na zeď domu sice, podobně jako u předešlých fotografií, není nic nového, ale rozhodně je tento nápad méně využívaný. A i určitou hravost ve výrazu je možné péefku přiznat k dobru. Uměl bych si představit i několik bílých cákanců od barvy pod nápisem pro odlehčení a zpestření.

S ledovým klidem

Jako další jsem zařadil fotografii, která je svým pojetím výrazně odlišná od ostatních. Určitou její slabinou je, že obsahová rovina je pro diváka pochopitelná pouze po přečtení textu. Horší je ale kompoziční nevyváženost fotografie, protože oba dva prvky obrazu jsou soustředěny v levé části obrazu a pravá je prázdná. Chvíli jsem přemýšlel, zdali by to nezachránilo umístění textové části s výraznějším typem písma víc do středu pravé části obrazu pro vyvážení kompozice, ale nejsem o tom, že by to pomohlo, úplně přesvědčen. Chybné je taky barevné vyvážení snímku vzhledem k tomu, že led by měl být bílý.

Péefka jak z Pixarovského animovaného filmu. Bohužel lupy-figurky splývají s pozadím. Škoda, že fotografie nemá nějaké neutrální anebo obsahově korespondující pozadí. Hlavně ale tonálně kontrastní vůči hlavnímu motivu. Celá scénka takto zaniká. Rozhodně ale hravé a atypické PF. Dokonce si s využitím vhodného druhu světla umím představit třeba i vytvoření reflexu-úsměvu v lupách. Pokud by tato fotografie byla vizuálně dotažená, byl by to určitě můj favorit.

Takto jsem se rozhodl dát svůj top tomuto příspěvku. Osobní výpověď, a proto výjimečná a důležitá. Skládačka dvanácti fází ve vývoji dítěte rozčleněných na dvanáct kalendářních měsíců. Tematicky je sice už z uplynulého roku, to ale zároveň činí toto PF odlišným od všech ostatních, protože je vlastně bilanční. A navíc posledním prosincovým portrétem to samozřejmě nekončí. Spíše začíná. Oceňuji i to, že deset portrétů dítěte se ve svém přístupu moc neopakuje. Dobře zvolené je černobílé řešení, protože v barevné verzi by to byl úplný zmatek. Opakováním červené barvy v data narození a nápisu PF 2011 je PF dotaženo i typograficky.

Kamil Varga

Téma na leden 2011

Fotografie do tématu na leden 2011 „Stopy“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Stopy“ můžete posílat do 31. ledna 2011, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála