Zpracování tématu: "Moderní zátiší"

Fotografie, jako relativně mladé médium, má proti jiným, starším, výrazně odlišné rozvržení mezi klasickým a moderním přístupem k tématům. Větší část dějin fotografie náleží již do období modernismu a novějších.

Malířství a sochařství, vzhledem k tisícům let své historie, disponuje skutečnými klenoty z různých historických období. Je to pro „stará média“ období s mimořádnou důležitostí a významem. O moderním přístupu při zpracování témat mluvíme od počátku 20. století s nástupem modernistických uměleckých směrů. Což byl například kubismus, expresionismus, surrealismus, dadaismus. Charakteristickou tendencí moderního umění je individualismus, subjektivismus, modernismus a experiment. Někteří umělečtí historikové považují nástup modernismu v umění do značné míry právě za důsledek vynálezu nového způsobu záznamu – fotografie. Jejím specifikem je totiž věrné zobrazení obrazu před objektivem. A tím malířství „osvobodila“ od požadavku věrně zaznamenávat obraz reality.

Pro fotografii je poměr klasického a moderního přístupu přesně opačný. Větší část dějin fotografie náleží již do období modernismu a pozdějších postmodernistických tendencí. Pro fotografii v prvních desetiletích bylo téma zátiší velice časté. Už jen z důvodů technických. Fotografické materiály byly málo citlivé a objektivy málo světelné. Z toho vyplývající dlouhé expozice byly nejvhodnější pro statické scény jako například pro zátiší. Nejoblíbenějším bylo využívání „šerosvitu“ podle známých malířských vzorů.

Mohlo by se zdát, že vhledem ke svému realistickému záznamu bude mít fotografie s modernistickým přístupem problémy. Nebylo tomu tak. Z modernistických směrů fotografy nejvíc zaujal surrealismus a dadaismus, kde máme i my několik světově uznávaných autorů (Emila Medková, Jindřich Štyrský nebo Vilém Reichmann). Významná moderní zátiší nafotografoval i Jaromír Funke nebo Jaroslav Rössler.

Pojďme se nyní podívat na vaše příspěvky k zadanému tématu „Moderní zátiší“. Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii Vodní zátiší získala Dana Smržová.
Fotografie do tématu na květen 2013 „Pomníky a sochy“ můžete posílat do konce měsíce.

Když shrnu vaše příspěvky – kromě několika, které nebyly ani moderní, ale hlavně ani dobré fotografie, jich přišlo také několik diskutabilních.

Toto je jedna z nich. Výrazná monochromatičnost a práce s velkou prázdnou plochou v levé části záběru rozhodně není typická pro klasické zátiší. Ale použité rekvizity, světlo a klasická kompozice jsou zase poněkud v rozporu s modernistickým pojetím.

Na této fotografii máme častý omyl nejen fotografů. Je to myšlenka, že když do kompozice začlení nové, moderní technologie, tak fotografie bude automaticky moderní. Jak už bylo výše zmíněno, modernost je otázka stylového přístupu fotografa k tématu a ne pouze zobrazených rekvizit. Moderní zátiší lze nafotografovat i s předměty tisíciletí starými. Tato fotografie, vzhledem ke značnému tonálnímu i barevnému zmatku, patří bohužel mezi fotografie špatné.

Zátiší s česnekem

Práce se světly a stíny je specifickým a typickým kreativním prostředkem, kterým fotografie jako médium přispěla do tématu moderního zátiší. Vzhledem k tomu jsem očekával výrazně větší počet vašich fotografií využívajících toto fotografické specifikum. Pouze dva autoři využili těchto možností.

Vlevo přímo minimalistická kompozice s česnekem. Omezena na jednobarevné zpracování pro barvu slunečního světla charakteristickou žlutou. Kompozičně jednoduché a přehledné. Fotografie vpravo obsahuje kromě stínohry i zobrazení jednoho z předmětů zúčastňujících se na vzniklé hře stínů. Vzhledem k tomu má oproti první ukázce více dokumentární charakter s prozrazením části stínohry, kterou bychom bez této nápovědy asi nerozpoznali. Pokud si ale obě fotografie porovnáte s legendárními a již 100 let starými „stínohrami“ Jaromíra Funkeho, tak je to pouze bída s nouzí. Studium dějin fotografie můžu každému fotografovi jenom doporučit.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • afak
    afak
    20.05.2013 18:34

    Mam s tim hodnocenim takove dilema.. Chapu, ze jakekoliv hodnoceni neceho tak subjektivniho jako je fotografie je tezke a nikdo neni objektivni vitez.. Chapu, ze jina temata jako "Laska", "Rychlost" apod nemaji zadna obecna pravidla zpracovani.. ale moje dilema je, ze zrovna tema Moderni zatisi by si pri zadani ukolu mozna zaslouzilo mensi teoreticky uvod co se od danneho tematu ocekava, protoze pak je divne cist ze tahle a tahle fotografie nesplnuje tyhle a tyhle pravidla pro zpracovani zatisi ktere zadavatel ocekaval.. Jo muze si to kazdy najit na webu, ale myslim ze by bylo fer to u temat, kde se daji vymezit urcite principy a pravidla, je proste zopakovat pri zadani. Jako ve skole "tema zni ... a nezapomente ze se soustredit na tyhle zakladni aspekty ve sve praci.."
    Proste mi to prislo trochu s kriskem po funuse nad hotovymi fotografiemi resit pravidla zatisi. Vzdyt Fotoaparat.cz by mel urcite i "ucit" teorii, zvlast kdyz jsme v sekci "Teorie fotografie" :-)
    Za me jsou ty vitezny fakt dobry, ale moc snovy, osobne bych je nehledal do kategorie zatisi.. To uz radsi trochu predelana ta diskutabilni lampa :-)

  • Lida Lida
    Lida Lida
    20.05.2013 23:11

    aha. takže jako ve zvláštní škole. Jedna a jedna jsou

    a) burizony
    b) 2

    Nšvod: vybírejte číslo. Číslo nejsou písmenka. V našem případě ani číslo není k jídlu.

  • Jan Votava 2
    Jan Votava 2
    22.05.2013 08:57

    To: afak - ano, také bych se přimlouval, zláště proto, že srozumitelný popis toho, co je to moderní zátiší není vůbec jednoduché na internetu najít. Aspoň mě se to nepovedlo:

    To: Lida 19:
    a taky
    1+2 = 3
    2+2 = 4
    aneb opakování je matka moudrosti.

  • KIV
    KIV
    22.05.2013 10:25

    To Lida ohledně 1 a 1:
    a) 2 (pro žáčka v první třídě jediná správná odpověď)
    b) 11 (může napadnout třeba hloubavého žáčka v druhé třídě)
    č) 3 (ve dvojkové/binární soustavě jediná správná odpověď)
    www.ssss.cz/skola/zaci/pc/images/ds.pps

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram