Zpracování tématu: "Moderní zátiší"

Fotografie, jako relativně mladé médium, má proti jiným, starším, výrazně odlišné rozvržení mezi klasickým a moderním přístupem k tématům. Větší část dějin fotografie náleží již do období modernismu a novějších.

Toto zátiší má svou modernistickou koncepci dáno již svým jasným a jednoznačným střídáním světlých a tmavých ploch. I když ve skutečnosti barevná fotografie, jednotlivé prvky kompozice jsou víceméně buď bílé nebo černé. Nápad na zajímavou moderní kompozici se jí nepochybně nedá upřít. Škoda jen nedotažeností v detailech zpracování. Linie vytvářející rozhraní mezi tmavým a světlým pozadím by měla dodržovat svislost skutečně přesně. A u jehlic bych jejich rozložení volil tak, aby jejich tmavé části byly především na světlém pozadí a světlé naopak na tmavém. Podpořilo by to rytmické střídání ploch a linií a tedy dokonalejší a výraznější působení fotografie.

Tato fotografie ulity hlemýždě na technicistním pozadí se nepochybně dá považovat za moderní zátiší. Po stránce obsahové má i svoje možné interpretace ve smyslu vztahu přírody a civilizace. Za zajímavou považuji i hru tvarů a linií. Schránka hlemýždě je jediným oblým, spirálovitým tvarem v kompozici. Zbytek tvoří pouze linie. I tam je možno ocenit sladění linie stonku s liniemi na plechových profilech v pozadí. Za neodpustitelné se dá považovat nejenom samoúčelné, ale přímo nevhodné, částečně barevné a částečně černobílé řešení. Už jen proto, že výrazně červený text vpravo dole je díky barvě tak výrazný, že přímo likviduje hlavní prvek fotografie, kterým je ulita hlemýždě.

V kotelně

Za podstatně dotaženější se dá považovat tato fotografie. Mimořádné zátiší s dějem, příběhem. I když docela jednoduchým – duch v kotelně. Fotografie má zajímavou, tajemnou atmosféru nejen díky duchovi, ale i díky vhodnému tonálnímu zpracování. Černobílému s tónováním do hnědé. I drsnější struktura omítky snímku pomáhá k syrovějšímu vyznění. K působivosti kompozice pak dopomáhají i do perspektivy ubíhající linie.

U bazénu

Touto i následující fotografií se dostáváme do snové reality. Fantasie a odlišnost vidění reality je jednou z nejsilnějších zbraní nejenom moderního zátiší, ale každého kreativního umělce. Fotografie používá pro médium typické optické neostrosti, lomu světla a průhledu několika rovinami. Výsledkem je jemná, křehká, tajemná až melancholická subjektivní kompozice skutečně vynikajících kvalit.

Vodní zátiší

Podobným technickým postupem byla vytvořena i tato fotografie. Reflexy a deformace na hladině vody vytvářejí snový, surreální svět. Má i podobnou poetiku. Dlouho jsem váhal, kterou z posledních dvou fotografií vyhlásím za vítěze. Nakonec jsem se rozhodl dát cenu této, i když předešlá je jí zcela rovnocenná. Rozhodl u mě velice subjektivní malý detail. Fotografií s lyrickým nádechem tohoto typu jsem už několik viděl. Tato je temnější a to je u tohoto přístupu méně časté. Optická deformace jí dodává na tajemné magičnosti a kruhový poklop vytváří jakési oko. Strohá barevnost pak toto temné kouzlení výborně podtrhuje.

Kamil Varga

Téma na květen 2013

Fotografie do tématu na květen 2013 „Pomníky a sochy“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Pomníky a sochy“ můžete posílat do 31. května 2013, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • afak
    afak
    20.05.2013 18:34

    Mam s tim hodnocenim takove dilema.. Chapu, ze jakekoliv hodnoceni neceho tak subjektivniho jako je fotografie je tezke a nikdo neni objektivni vitez.. Chapu, ze jina temata jako "Laska", "Rychlost" apod nemaji zadna obecna pravidla zpracovani.. ale moje dilema je, ze zrovna tema Moderni zatisi by si pri zadani ukolu mozna zaslouzilo mensi teoreticky uvod co se od danneho tematu ocekava, protoze pak je divne cist ze tahle a tahle fotografie nesplnuje tyhle a tyhle pravidla pro zpracovani zatisi ktere zadavatel ocekaval.. Jo muze si to kazdy najit na webu, ale myslim ze by bylo fer to u temat, kde se daji vymezit urcite principy a pravidla, je proste zopakovat pri zadani. Jako ve skole "tema zni ... a nezapomente ze se soustredit na tyhle zakladni aspekty ve sve praci.."
    Proste mi to prislo trochu s kriskem po funuse nad hotovymi fotografiemi resit pravidla zatisi. Vzdyt Fotoaparat.cz by mel urcite i "ucit" teorii, zvlast kdyz jsme v sekci "Teorie fotografie" :-)
    Za me jsou ty vitezny fakt dobry, ale moc snovy, osobne bych je nehledal do kategorie zatisi.. To uz radsi trochu predelana ta diskutabilni lampa :-)

  • Lida Lida
    Lida Lida
    20.05.2013 23:11

    aha. takže jako ve zvláštní škole. Jedna a jedna jsou

    a) burizony
    b) 2

    Nšvod: vybírejte číslo. Číslo nejsou písmenka. V našem případě ani číslo není k jídlu.

  • Jan Votava 2
    Jan Votava 2
    22.05.2013 08:57

    To: afak - ano, také bych se přimlouval, zláště proto, že srozumitelný popis toho, co je to moderní zátiší není vůbec jednoduché na internetu najít. Aspoň mě se to nepovedlo:

    To: Lida 19:
    a taky
    1+2 = 3
    2+2 = 4
    aneb opakování je matka moudrosti.

  • KIV
    KIV
    22.05.2013 10:25

    To Lida ohledně 1 a 1:
    a) 2 (pro žáčka v první třídě jediná správná odpověď)
    b) 11 (může napadnout třeba hloubavého žáčka v druhé třídě)
    č) 3 (ve dvojkové/binární soustavě jediná správná odpověď)
    www.ssss.cz/skola/zaci/pc/images/ds.pps

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram