Zpracování tématu: "Moderní zátiší"
Fotografie, jako relativně mladé médium, má proti jiným, starším, výrazně odlišné rozvržení mezi klasickým a moderním přístupem k tématům. Větší část dějin fotografie náleží již do období modernismu a novějších.
Toto zátiší má svou modernistickou koncepci dáno již svým jasným a jednoznačným střídáním světlých a tmavých ploch. I když ve skutečnosti barevná fotografie, jednotlivé prvky kompozice jsou víceméně buď bílé nebo černé. Nápad na zajímavou moderní kompozici se jí nepochybně nedá upřít. Škoda jen nedotažeností v detailech zpracování. Linie vytvářející rozhraní mezi tmavým a světlým pozadím by měla dodržovat svislost skutečně přesně. A u jehlic bych jejich rozložení volil tak, aby jejich tmavé části byly především na světlém pozadí a světlé naopak na tmavém. Podpořilo by to rytmické střídání ploch a linií a tedy dokonalejší a výraznější působení fotografie.
Tato fotografie ulity hlemýždě na technicistním pozadí se nepochybně dá považovat za moderní zátiší. Po stránce obsahové má i svoje možné interpretace ve smyslu vztahu přírody a civilizace. Za zajímavou považuji i hru tvarů a linií. Schránka hlemýždě je jediným oblým, spirálovitým tvarem v kompozici. Zbytek tvoří pouze linie. I tam je možno ocenit sladění linie stonku s liniemi na plechových profilech v pozadí. Za neodpustitelné se dá považovat nejenom samoúčelné, ale přímo nevhodné, částečně barevné a částečně černobílé řešení. Už jen proto, že výrazně červený text vpravo dole je díky barvě tak výrazný, že přímo likviduje hlavní prvek fotografie, kterým je ulita hlemýždě.
Za podstatně dotaženější se dá považovat tato fotografie. Mimořádné zátiší s dějem, příběhem. I když docela jednoduchým – duch v kotelně. Fotografie má zajímavou, tajemnou atmosféru nejen díky duchovi, ale i díky vhodnému tonálnímu zpracování. Černobílému s tónováním do hnědé. I drsnější struktura omítky snímku pomáhá k syrovějšímu vyznění. K působivosti kompozice pak dopomáhají i do perspektivy ubíhající linie.
Touto i následující fotografií se dostáváme do snové reality. Fantasie a odlišnost vidění reality je jednou z nejsilnějších zbraní nejenom moderního zátiší, ale každého kreativního umělce. Fotografie používá pro médium typické optické neostrosti, lomu světla a průhledu několika rovinami. Výsledkem je jemná, křehká, tajemná až melancholická subjektivní kompozice skutečně vynikajících kvalit.
Podobným technickým postupem byla vytvořena i tato fotografie. Reflexy a deformace na hladině vody vytvářejí snový, surreální svět. Má i podobnou poetiku. Dlouho jsem váhal, kterou z posledních dvou fotografií vyhlásím za vítěze. Nakonec jsem se rozhodl dát cenu této, i když předešlá je jí zcela rovnocenná. Rozhodl u mě velice subjektivní malý detail. Fotografií s lyrickým nádechem tohoto typu jsem už několik viděl. Tato je temnější a to je u tohoto přístupu méně časté. Optická deformace jí dodává na tajemné magičnosti a kruhový poklop vytváří jakési oko. Strohá barevnost pak toto temné kouzlení výborně podtrhuje.
Kamil Varga
Téma na květen 2013
Fotografie do tématu na květen 2013 „Pomníky a
sochy“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem
profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému
fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit
profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na
vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad,
kreativita a originální pojetí.
Fotografie na téma „Pomníky a sochy“ můžete posílat do 31. května
2013, 24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- duben 2013: „Moderní zátiší“
- březen 2013: „Rychlost“
- únor 2013: „Láska“
- leden 2013: „Architektura jinak“
- prosinec 2012: „Slavnost“
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruMam s tim hodnocenim takove dilema.. Chapu, ze jakekoliv hodnoceni neceho tak subjektivniho jako je fotografie je tezke a nikdo neni objektivni vitez.. Chapu, ze jina temata jako "Laska", "Rychlost" apod nemaji zadna obecna pravidla zpracovani.. ale moje dilema je, ze zrovna tema Moderni zatisi by si pri zadani ukolu mozna zaslouzilo mensi teoreticky uvod co se od danneho tematu ocekava, protoze pak je divne cist ze tahle a tahle fotografie nesplnuje tyhle a tyhle pravidla pro zpracovani zatisi ktere zadavatel ocekaval.. Jo muze si to kazdy najit na webu, ale myslim ze by bylo fer to u temat, kde se daji vymezit urcite principy a pravidla, je proste zopakovat pri zadani. Jako ve skole "tema zni ... a nezapomente ze se soustredit na tyhle zakladni aspekty ve sve praci.."
Proste mi to prislo trochu s kriskem po funuse nad hotovymi fotografiemi resit pravidla zatisi. Vzdyt Fotoaparat.cz by mel urcite i "ucit" teorii, zvlast kdyz jsme v sekci "Teorie fotografie" :-)
Za me jsou ty vitezny fakt dobry, ale moc snovy, osobne bych je nehledal do kategorie zatisi.. To uz radsi trochu predelana ta diskutabilni lampa :-)
aha. takže jako ve zvláštní škole. Jedna a jedna jsou
a) burizony
b) 2
Nšvod: vybírejte číslo. Číslo nejsou písmenka. V našem případě ani číslo není k jídlu.
To: afak - ano, také bych se přimlouval, zláště proto, že srozumitelný popis toho, co je to moderní zátiší není vůbec jednoduché na internetu najít. Aspoň mě se to nepovedlo:
To: Lida 19:
a taky
1+2 = 3
2+2 = 4
aneb opakování je matka moudrosti.
To Lida ohledně 1 a 1:
a) 2 (pro žáčka v první třídě jediná správná odpověď)
b) 11 (může napadnout třeba hloubavého žáčka v druhé třídě)
č) 3 (ve dvojkové/binární soustavě jediná správná odpověď)
www.ssss.cz/skola/zaci/pc/images/ds.pps
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.