Uživatelský test Panasonic Lumix DC-S5 II

Panasonic Lumix DC-S5 II je robustně postavená bezzrcadlovka s velmi dobrou ergonomií a kvalitním sensorem s rozlišením 24,2Mpix. Autofokus používající poprvé systém fázové detekce je přesný. Panasonic Lumix DC-S5 II je tradičně výborný pro natáčení videa a to včetně natáčení z ruky díky velmi dobré stabilizaci obrazu. Lumix DC-S5 II jsem měl na test zapůjčen delší dobu, takže jsem si zvykl na některé speciality v ovládání. K celkově velmi dobrému dojmu pomohly i objektivy Panasonic Lumix S 24-70mm f/2.8 a Panasonic Lumix S 70-200mm f/2.8 O.I.S..

V kategorii univerzálních bezzrcadlovek střední třídy s full frame sensorem jsou hlavními konkurenty Panasonic Lumix DC-S5 II Sony A7III a Sony A7IV, Canon EOS R6 Mark II a Nikon Z6 II. Strategie Panasonic posledních let bylo zaměření na video. Jenže tvůrců videí není zase tolik, jako klasických fotografů, kteří chtějí “jednoduše zastavit čas jedním snímkem”. Lumix DC-S5 II je samozřejmě ve videu opět “jako doma”. Zároveň k němu existuje široká nabídka velmi kvalitních objektivů pro bajonet L. Pro mne to byl první “full frame” Panasonic, se kterým jsem mohl fotografovat delší dobu včetně různých workshopů pořádaných Fotoinstitutem. Na krabicích k objektivům Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8 a Panasonic Lumix S 70–200mm f/2.8 O.I.S.. je napsáno “Approved by Leica”. Prý to funguje tak, že Leica to designuje. Pak si to montuje Panasonic na svých linkách. Leica dá na objektiv vlastní jméno jen pokud by se to zase vezlo do Německa a tam si to zkontrolovali na optické lavici. Pak by to ale zase bylo za jiné peníze. Spolupráce elektronického gigantu Panasonic a fotografické klasiky Leica dává určitě smysl. Díky značné odlišnosti strategií obou firem to však určitě není jednoduché.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mechanická konstrukce a ovládání

Panasonic Lumix DC-S5 II je mechanicky kvalitně provedený fotoaparát. 

Kvalitně provedená ochrana hledáčku s velkým sensorem pro přepínání hledáček/display. Plně otočný display. Sensor se mi nešpinil. Některé fotoaparáty ho mají mnohem menší a skrytý pod krytem očnice. Jeho zašpinění pak vede k problémům s přepínáním mezi hledáčkem a display,

Mám rád mechanické ovladače na všechny důležité funkce. Mechanicky si můžete navolit třeba i režim vysokého rozlišení z vícenásobných snímků. To je silná stránka S5II. Menu je pro fotografy zvyklé na přehledné ovládání Canonů nezvyklé. Nakonec jsem logiku ovládání pochopil a problém s ní nemám. V menu na první pohledí vidíte, že nastavení videa je věnovaná minimálně stejná pozornost jako nastavení režimu Photo.

Před tlačítkem spouště jsou menší tlačítka pro korekci expozice, ISO a barevnou teplotu. Ta jsou jednoduchá a přehledná. Barevná teplota je klíčová pro video. Pro mne byl trochu problém s tím, že fotoaparát rozlišuje nízká ISO od 50 do 800 a pak vysoká ISO 320 do 208400. Low ISO a High ISO je třeba přepnout v menu. Pokud si navolíte plochý barevný prostor pro video V-log, minimální ISO bylo 320. Do režimu snímání při nízkých ISO se dostanete po vypnutí V-log.

Autofokus má kvalitní joystick pro přesouvání oblasti ostření. Velikost oblasti zaostření si ovládáte pomocí předního a zadního ovládacího kruhu a to po namačknutí tlačítka ovladače autofokusu hned vedle joysticku.

Jinak vše důležité ovládáte mechanickými tlačítky. Mechanicky si také navolíte vaše uživatelská nastavení pomocí C1, C2, C3.

Na všechny důležité funkce jsou jednoduché mechanické ovladače

S Panasonic Lumix S5 II jsem fotografoval na mrazivé Šumavě za sněžení bez ochrany. Občas byl zapadán trochu sněhem a žádné známky nespokojenosti neprojevil. Zatěsněný je dobře.

Hřbitovní kostel v Kašperských Horách, –5C, sněžení, panorama z 8mi fotek fotografované z ruky, fotoaparát jsem nechal asi hodinu a půl v akci venku

Rozměry těla mi vyhovovaly a spolu s hmotností 0,74kg vytvářejí dojem spolehlivého pracanta. Vše působí robustně včetně krytek konektorů a paměťových slotů.

Vyklopené krytky konektorů

Panasonic zachoval systém chlazení a větrání užitečný pro dlouhé natáčení videa. V kombinaci s robustními světelnými objektivy je zřejmé, že firma preferuje spíše mechanickou odolnost před odlehčením.

Zvláště se mi líbí mechanické provedení ochrany hledáčku. Výměnné krytky ala Canon nebo Sony mi již na cestách několikrát praskly,

Stabilizace a autofokus

Stabilizace obrazu sensoru má rating 6,5EV a funguje výborně. Při fotografování reportáže se musíte spolehnout, že fotoaparát vám pomůže udržet i trochu delší časy tak, abyste do reportážního portrétu dostali trochu pohybu a nebyla to nuda.

Workshop s Robertem Vano ve Fotoinstitutu v prosinci 2023 v Praze

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, clona f/2,8, čas 1/15s, ISO 800


Workshop s Robertem Vano ve Fotoinstitutu v prosinci 2023 v Praze

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, clona f/2,8, čas 1/20s, ISO 800

Robert do svých workshop dává hodně energie a vy se musíte pokusit to nějak vyjádřit. Proto mám rád na fotkách trochu pohybové neostrosti 

Jinou disciplínou pro stabilizaci je panning. Zde potřebujete zabránit roztřesení ve svislé ose a rozmazat pozadí ve vodorovné ose. Na workshop Noční Praha, kde jsem fotografoval Panasonic Lumix DC-S5 II, jsem zároveň zkoušel I V-Log.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Panning ve formátu Raw bez úprav

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, clona f/2,8, čas 1/20s, ISO 800


Panning ve formátu Raw – upravený

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, clona f/2,8, čas 1/20s, ISO 800


Panning v režimu V-Log I

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, clona f/2,8, čas 1/20s, ISO 800


Soubor V-log po zvýšení kontrastu a saturace

Pozn. Různé typy plochých profilů jako V-Log se používají pro natáčení videa. Nejsvětlejší místa se ztmaví, nejtmavší zesvětlí rovnou při fotografování nebo natáčení. Tím se zvětší dynamický rozsah a ve srovnání s natáčením do formátu Raw , soubory MOV nebo MP4 s profilem V-Log nejsou tak velké. Pro zpracování videa je pak ideální nějaký lepší software jako Adobe Premiere Pro. Ten však si většina amatérských fotografů neplatí. Proto jsem pro ukázku použil pro úpravu jen zvýšení kontrastu, změnu barevné teploty a saturace, které jsou k dispozici I u nejjednodušších programů na úpravu videa. Pokud budete filmovat hodně kontrastní scény, je to dobré řešení i pro fotografy, kteří si občas natočí video k fotografiích jako doplněk.

Díky velmi dobré stabilizaci se nemusíte bát panning ani při delších časech, jako třeba u pomalu přecházejících chodců,

Panning v režimu V-Log II

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, clona f/2,8, čas 1/10s, ISO 640

Co se týče autofokusu, stojí proti Panasonic Lumix DC-S5 II opravdu těžké váhy, Canon EOS R6 Mark II a Sony A7IV. Autofokus s technologií fázové detekce poprvé u FF od Panasonic je přesný. Detekce obličeje funguje spolehlivě. Určitě to není přístroj do nejrychlejších žánrů jako sport nebo wildlife. Pro běžnou reportážní fotografii s ním však určitě budete spokojeni.

Panasonic Lumix S5II mě překvapil příliš dlouhým časem nabíhání fotoaparátu po plném vypnutí. Pokud chcete, aby fotoaparát byl stále v pohotovosti, zakažte režim “usínání”, i když to bude na úkor vyšší spotřeby. S5II v současné době není nejživější přístroj. Občas je třeba dost pomalá odezva na namačknutí tlačítka Menu. Uvidíme, co udělá nový Firmware, které může pomoci. Nezdá se mi, že by limitem byl výkon procesorů. Třeba rychlost výpočtu snímku s vysokým rozlišením je velmi dobrá.

Kvalita obrazu

Panasonic si jako jedna z mála firem vyrábí svoje sensory. Do známé astronomické kamery ZWO Kamera ASI 1600 MM Pro se montují sensory 4/3" CMOS Panasonic MN34230. Astro-fotografové jsou hodně citliví na kvalitu sensorů. Proto jsem byl zvědav na sensor v Panasonic Lumix DC-S5 II. Musím konstatovat, že jeho dynamická pružnost je velmi dobrá – 12,5EV. V režimu V-log pro video je rozšířena softwarově na +14EV.

První sníh letos na Šumavě

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/6,3, čas 1/250s, ISO 250

Na snímku je vidět, že sensor Panasonic Lumix S5II má velmi dobrou dynamickou pružnost. Pro žánry jako krajina, reklama či portrét však zákazníci často vyžadují větší rozlišení hlavně z důvodu, že je třeba vytisknout něco většího. Proto Panasonic Lumix DC-S5 II nabízí režim velkého rozlišení 96Mpix. Podrobnosti o tom, jak tato funkce funguje najdete v samostatném článku.

Výřez Měsíce s ohniskem 200mm ukazuje, že rozlišení 24Mpix je většinou dosta­tečné.

Měsíc po západu Slunce

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 70–200mm f/2.8, clona f/2,8, čas 1/1000s, ISO 640

Spolehlivý panning jsem zkoušel i venku s vysokým kontrastem.

Na Zhůří ve vánici – jaký čas urží Lumix S5II z ruky?

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, clona f/16, čas 1/4s, ISO 50

S Lumixem S5II jsem fotografoval na workshop krajinářské fotografie na Šumavě pořádané Fotoinstitutem. Vše je bez úprav.

Vydra I, Šumava

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/16, čas 1,3s, ISO 64, fotografováno bez stativu z kamene


Vydra II, Šumava

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/16, čas 1s, ISO 100


Roklan, Šumava

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 70–200mm f/2.8, ohnisková vzdálenost 200mm, clona f/8, čas 1/1000s, ISO 250

Lumix DC-S5II s velkým světelným zoomem Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8 je velký a nápadný, takže to není ideální fotoaparát na reportáž typu Street, kde musíte být nenápadní. Šlo mi však spíše a vyzkoušení autofokusu. S tím problém nebyl. Ostření fungovalo dostatečně rychle s detekcí postavy nebo obličeje.

Tržiště na okraji Prahy

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, ohnisková vzdálenost clona 41mm, f/6,3, čas 1/80s, ISO 160


V myčce

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 24–70mm f/2.8, ohnisková vzdálenost 36mm, clona f/3,5, čas 1/10s, ISO 160

Objektiv Panasonic Lumix S 70–200mm f/2.8 je otestoval na Lumixu 5II na workshopu portrétu s Bárou Biňovcovou v a­teliéru Fotoinstitutu na Praze 6.

Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 70–200mm f/2.8, ohnisková vzdálenost 200mm, clona f/2,8, čas 1/200s, ISO 640


Panasonic Lumix DC-S5 II , objektiv Panasonic Lumix S 70–200mm f/2.8, ohnisková vzdálenost 161mm, clona f/2,8, čas 1/60s, ISO 100

Ostatní

Pro profesionální použití potřebujete zálohu karty, takže potřebujete dva paměťové sloty. Pro natáčení videa jsou nutné sloty pro sluchátka a externí mikrofon. Nadstandardní je velký HDMI konektor pro zálohování dat na externí zařízení.

Co se týče spotřeby, má Panasonic Lumix S5II větší spotřebu než obdobné modely od Sony a Canonu.

Závěr

Panasonic Lumix S5II je velmi dobrá volba pro fotografy, kteří se chtějí současně intenzivně zabývat i video-produkcí. Oblíbil jsem si ho však i jako fotograf. Je to odolný přístroj, který zvládne velmi dobře různé žánry, od statických až po reportáž. Svou koncepcí a ovládáním na první pohled hodně myslí na video-tvůrce. To jsem u jiných značek tolik neviděl a hlavně tím se odlišuje.

Klady

  • Kvalitní konstrukce s plně otočným display a manuálním ovládáním všech důležitých funkcí na těle
  • Připravený pro video tvůrce co chtějí i fotografovat
  • Spolehlivá stabilizace obrazu
  • Režim vysokého rozlišení plně funkční
  • Režim V-log pro video vzhledem k ceně fotoaparátu

Zápory

  • Velmi dlouhý náběhový čas
  • Rozdělení ISO na nízká a vysoká spojené s charakteristikou sensoru mi moc nevyhovovalo , zvládá však rozsah ISO 100 – 51200 (softwarově ISO 50–201400)

Doporučuji také test Panasonic Lumix S5II od Petra Koritiny, kde najdete vice technických informací.

Děkujeme společnosti Panasonic.cz za zapůjčení přístroje na test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram