Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Voda"

Milí kolegové, fotografové. Zase nám uběhl jeden měsíc a já mám před sebou celkem slušnou várku vašich fotografií poslaných na zadané téma „voda“. Vodu fotografoval, fotografuje a jistě bude fotografovat snad každý, kdo si vezme do ruky fotoaparát, ale ne každému se podaří udělat fotografii zajímavou, technicky dobrou, zkrátka takovou, o které já říkám, že „je ke koukání“.

Milí kolegové, fotografové.
Zase nám uběhl jeden měsíc a já mám před sebou celkem slušnou várku vašich fotografií poslaných na zadané téma „voda“. Vodu fotografoval, fotografuje a jistě bude fotografovat snad každý, kdo si vezme do ruky fotoaparát, ale ne každému se podaří udělat fotografii zajímavou, technicky dobrou, zkrátka takovou, o které já říkám, že „je ke koukání“. Podobné je to i s vašimi snímky, mezi kterými je několik velice dobrých, převážná většina průměrných a jak to tak bývá, i několik takzvaně do počtu, tedy slušně řečeno nic moc. Bohužel se stále mezi námi najdou jedinci, kteří buďto nečtou zadání a propozice našeho seriálu, nebo se chtějí zviditelnit za každou cenu a místo určeného množství dvou fotografií tvrdošíjně posílají fotek více. I když možná byly mezi nimi snímky mimořádné kvality, bez milosti jsem je z výběru vyřadil. Pravidla je nutno dodržovat.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrem FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získal Michal Pavel za fotografii Životodárná voda.

Fotografií bylo tentokrát opravdu hodně a pracovně jsem si je rozdělil do několika skupin. Nejvíce zastoupeny byly snímky při kterých se autoři zaměřili na efektní hrátky s vodní hladinou, na pohyb tekoucí vody a někdy i na jakési laciné pokusy s barevnými efekty. Fotograficky zachytit pohyb tekoucí vody je velice vděčné a líbivé, ale i taková fotografie má splňovat určitá kompoziční pravidla, dbát na ostrost popředí, snažit se o zarámování hlavního motivu a podobně. Ne každému se to podařilo. Použití barevného přechodového filtru, dobarvování v grafickém editoru, či odlesky zapadajícího slunce jsou sice velice efektní, někdy ale mohou celkovému záměru ublížit. I ve fotografii platí, že méně je někdy více. Dobře působilo i několik černobílých záběrů.

Barevně dobře sladěná fotografie zachycující pohyb tekoucí vody. Na kamenech pokrytých zeleným povlakem je rozházeno barevné listí v doplňkové barvě. Čtvercový formát je rozdělen hlavními motivy – vodou a listím – na dvě vyvážené poloviny a prostor snímku je zdůrazněn typickou křivkou „S“. Na můj vkus je ten vyumělkovaný rámeček trochu zbytečný.

Podobný motiv v provedení černobílém. Klasický příklad tonálního řešení, kdy světlé a tmavé tóny snímku vyjadřují hloubku prostoru, neostrá voda pohyb. Zde bylo pracováno velice citlivě se škálou bílých, šedých a černých odstínů, s hloubkou ostrosti i s ukončením pohledu do tmavého pozadí.

Další skupinu fotografií jsem si pracovně nazval člověk a voda. Spojení lidského faktoru s fenoménem vody přineslo námětově zajímavé fotografie.

Donáška vody z řeky

Málokdy máme příležitost se setkat se zajímavou barevnou fotografií dokumentárního charakteru. Barevná pestrost tohoto snímku vystihuje místo vzniku a spojení tekoucí vody a žen – nosiček vody přesně charakterizuje potřeby a situace o jakých máme jako středoevropané pouze omezené představy. Tuto fotografii si představuji jako jeden z nosných záběrů širšího dokumentárního cy­klu.

V zajetí

Protipólem předešlé fotografie je tento snímek. Bohužel ne zcela technicky zvládnutý dobrý nápad o jakýsi ekologický námět. Tady asi měl být hlavním motivem kohoutek s kapající vodou, který se ale ztrácí díky špatně zvolenému světlu. Silné horní světlo sice plasticky modeluje ruku, ale ten nejdůležitější motiv zůstal poněkud zastíněn. Tmavé pozadí, hlavně ve spodní části, neumožní nevýrazně nasvícenému kovu vyniknout a nepatrná kapička vody nikoho nenadchne. Sice dobrý nápad, ale bez účinku.

Nikoliv bez zajímavosti bylo několik snímků zaměřených na velké detaily a makrofotografie. Právě ve velikém detailním záběru dokáže vhodně volené světlo rozehrát na rozhraní dvou prostředí, v našem případě vody a vzduchu, nebo v ledem pokrytých částech rostlin, zajímavé obrazce. Teď už záleží pouze na vhodně zvoleném pozadí, správné expozici a citu pro kompozici a hezká fotografie je na světě.

Křišťálová zima Předjaří

Dvě fotografie podobného námětu a zpracování. Kousky ledu jakoby zakonzervovaly letní a podzimní život pro další měsíce. Na rozostřeném pozadí se třpytí drobné části ukrývající svá tajemství. Oběma snímkům by pomohl tmavší a ještě více indiferentní podklad, který by světlé a důležité části obrázků více zdůraznil.

To se povedlo na této fotografii.

Zcela neutrální pozadí dává vyniknout lesknoucím se kapkám a jednoduché hnědé linie větviček celkový dobrý dojem ještě zvýrazňují. Právě jednoduchost a čisté provedení, barevná strohost a kompoziční vyváženost jsou přednosti tohoto snímku.

Na několika fotografiích autoři představili vodu jako nespoutaný živel. Jako fenomén, který na jedné straně pomáhá a je pro život nezbytný, na straně druhé však jako živel často působí velké škody. Vybral jsem dvě zcela odlišné fotografie.

Životodárná voda

První snímek svým námětem i zpracováním působí melancholickým dojmem. Široký záběr na zaplavenou krajinu či močál, monochromaticky laděný s důmyslně vysoko posazeným horizontem. Smutně působí i tmavé linie holých stromů, jejich odrazy ve vodě i pozadí působící jako neproniknutelný prostor. Na druhé fotografii je voda prezentována jako životodárný živel. Rozostřené linie působí velice dramaticky, využití barevného kontrastu a klasická stavba snímku do úhlopříčky obraz velice oživují. Světlejší a teplejší tóny v popředí fotografie zdůrazňují prostor. Právě pro neobvyklou barevnou atmosféru, využití světla a stínu a kvalitní kompozici, bych tuto fotografii navrhoval na přední umístění. Jistě také proto, že při pohledu na snímek má divák pocit, že je součástí celé scény a je vtažen do prostoru, kde voda padá přímo na něj.

Poslední skupinou jsou snímky, při jejichž tvorbě autoři využili vodu jako prostředek k vytvoření emotivní výtvarné fotografie. Fotografie, na rozdíl od malířství, sochařství, hudby či literatury, nutně potřebuje ke svému vzniku reálný podklad. Nemůžeme vytvořit fotografický obraz pouze na základě svých pocitů bez toho, čemu říkáme objektivní realita. Abstraktní fotografie jako taková proto neexistuje, ale je několik možností a postupů, jak můžeme realitu transformovat. Na výsledné fotografii potom vzniká zcela nová kvalita, kde je ten reálný základ pouze prostředkem. Jeden příklad za všechny.

Nový svět

Tady autor reálný podklad zcela změnil a vznikl téměř abstraktní obraz, kde je kladen důraz na vytvoření emocí a pocitů. Velký detail, rytmické střídání světlých a tmavých ploch a důkladné vyplnění celé plochy fotografie vytvořilo zcela neobvyklý a zajímavý celek.

Milan Šusta

A teď už můžete posílat fotografie do tématu na duben 2010: „Vášeň“. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Vášeň“ můžete posílat do 30. dubna 2010, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Pavel Krásenský

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála