Vážení přátelé, fotografové. Tentokrát musím konstatovat, že zadané téma mnohé z vás silně oslovilo a tím se sešlo docela velké množství kvalitních fotografií. Správně jste pochopili, že nešlo o klasické zobrazení jednotlivých budov, mostů, kostelů, věží, komínu a podobně, ale o osobitý pohled autora.
Právě osobitý pohled fotografa je zcela jiný, než pohled normálního pozorovatele. Tím nechci říci, že fotografové nejsou normální. Jsou ale jiní a to právě tím, že mají schopnost vidět realitu zcela jinak než ostatní. Jestliže toto své vidění jsou ještě navíc schopni zaznamenat a předat dál, pak vzniká kvalitní fotografické dílo.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii Santiniho elegance získal
Ladislav Renner.
Fotografie do tématu na únor 2013 „Láska“
můžete posílat do konce měsíce.
Při klasickém fotografování architektury je nutné docílit toho, aby vertikální linie byly opravdu vertikální, horizontální pak přesně horizontální, aby se objekt takzvaně nekácel. Toto téma však všechny poučky rušilo, šlo o architekturu „jinak“.
Dvě fotografie jako ukázkový příklad práce s liniemi. Nejdelší přímka v obraze je úhlopříčka a její použití zdůrazňuje prostor. Obě tyto fotografie využívají úhlopříčné linie nejen ve svislém, ale i horizontálním pohledu, dobře člení celý prostor. Na levém snímku je barevnými tóny zvýrazněn objem objektu, pravá fotografie pracuje s kontrastem světla a stínu. I když vidíme jen části objektů, přesto máme pocit mohutnosti a majestátnosti.
O tom, že dobrý pozorovatel může i v architektuře najít něco záhadného až tajemného, jsou tyto dva snímky.
Pomocí odrazů a zrcadlení vznikla jakási variabilita světla a tvarů. Budovy jsou rozčleněny na zajímavé hádanky, architektura je skrytá, vznikly moderní obrazy.
K architektuře bezesporu patří i architektonický detail. K jeho vyfotografování není zapotřebí žádné zvláštní vybavení, jenom dobré oko a představivost. Na levé černobílé fotografii je opět vidět dobrá práce s liniemi. Černý oblouk v dolní části snímek „ukotvuje“, horní část je světlá, vzdušná a uprostřed fotografie je hra linií. Správně zvolený výřez vytváří uzavřený celek. Na pravé fotografii je více zdůrazněna dynamika a to obloukovitými liniemi a zvolením barevné kompozice v doplňkových barvách. Opět uzavřený výřez je dobře zvolen.
Další dvě krásné fotografie kde autoři použili nezvyklý směr pohledu a tím vznikla neobvyklá, jednou ptačí a podruhé žabí perspektiva, navíc ještě umocněno širokoúhlým objektivem. Oba snímky působí velice monumentálně, majestátně. I když fotografie na levé straně působí poněkud klidněji, je přísně symetrická, na té pravé, dynamičtější, je zase zajímavé pravidelně členěné pozadí s obloukem schodů.
Na rozmezí mezi čistou fotografií a grafikou jsou tyto dva obrázky. Oba jsou důkazem cílevědomosti a schopnosti autorů o nekonvenční sebevyjádření. Ať již úplnou redukcí šedé v případě snímku černobílého, kde vznikla perfektní pérovka, která nutí diváka k zapojení fantazie, tak zajímavým přesně geometrickým vyjádřením na fotografii druhé. Zde je velkým kladem i citlivé barevné ladění, úsporná barevná kompozice.
Také tentokrát přišlo několik snímků zcela banálních, bez jakékoliv snahy o autorský záměr, některé zcela podprůměrné jak záběrově, tak i zpracováním. Jedná se prakticky o běžné paměťové záznamy, které nemají pro nikoho kromě autora žádný estetický a ani vypovídající význam. Většinou šlo o nic neříkající architektonické celky jejichž prezentace by byla v tak kvalitní konkurenci jaké se tentokrát sešla docela bezpředmětná.
Bez jakýchkoliv dalších komentářů ukázka alespoň dvou z došlých fotografií.
Na závěr jsem si nechal fotografii, o které si myslím, že mne oslovila nejvíce, i když musím přiznat, že rozhodování nebylo vůbec jednoduché.
Oblouk barokního schodiště, výtečně kompozičně řešený. Ve zlatém řezu jasným světelným akcentem ukončená spirála, jejíž linie prochází celým obrazem. Jemné barevné odstíny jakoby zvětšují a přitom dobře rozčleňují celý prostor, světlejší střed snímku provzdušňuje a opticky zvětšuje objem. Snímek postaven kompozičně na křivkách, spirále a částečně i křivce „S“ o které se říká, že je křivkou elegance. To tato fotografie jenom potvrzuje.
Milan Šusta
Téma na únor 2013
Fotografie do tématu na únor 2013 „Láska“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Láska“ můžete posílat do 28. února 2013, 24:00 na
adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- leden 2013: „Architektura jinak“
- prosinec 2012: „Slavnost“
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“