Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Architektura jinak"

Vážení přátelé, fotografové. Tentokrát musím konstatovat, že zadané téma mnohé z vás silně oslovilo a tím se sešlo docela velké množství kvalitních fotografií. Správně jste pochopili, že nešlo o klasické zobrazení jednotlivých budov, mostů, kostelů, věží, komínu a podobně, ale o osobitý pohled autora.

Právě osobitý pohled fotografa je zcela jiný, než pohled normálního pozorovatele. Tím nechci říci, že fotografové nejsou normální. Jsou ale jiní a to právě tím, že mají schopnost vidět realitu zcela jinak než ostatní. Jestliže toto své vidění jsou ještě navíc schopni zaznamenat a předat dál, pak vzniká kvalitní fotografické dílo.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii Santiniho elegance získal Ladislav Renner.
Fotografie do tématu na únor 2013 „Láska“ můžete posílat do konce měsíce.

Při klasickém fotografování architektury je nutné docílit toho, aby vertikální linie byly opravdu vertikální, horizontální pak přesně horizontální, aby se objekt takzvaně nekácel. Toto téma však všechny poučky rušilo, šlo o architekturu „jinak“.

Rytmus barev Rendezvous

Dvě fotografie jako ukázkový příklad práce s liniemi. Nejdelší přímka v obraze je úhlopříčka a její použití zdůrazňuje prostor. Obě tyto fotografie využívají úhlopříčné linie nejen ve svislém, ale i horizontálním pohledu, dobře člení celý prostor. Na levém snímku je barevnými tóny zvýrazněn objem objektu, pravá fotografie pracuje s kontrastem světla a stínu. I když vidíme jen části objektů, přesto máme pocit mohutnosti a majestátnosti.

O tom, že dobrý pozorovatel může i v architektuře najít něco záhadného až tajemného, jsou tyto dva snímky.

Bez zachvění Wroclav

Pomocí odrazů a zrcadlení vznikla jakási variabilita světla a tvarů. Budovy jsou rozčleněny na zajímavé hádanky, architektura je skrytá, vznikly moderní obrazy.

Zábradlí

K architektuře bezesporu patří i architektonický detail. K jeho vyfotografování není zapotřebí žádné zvláštní vybavení, jenom dobré oko a představivost. Na levé černobílé fotografii je opět vidět dobrá práce s liniemi. Černý oblouk v dolní části snímek „ukotvuje“, horní část je světlá, vzdušná a uprostřed fotografie je hra linií. Správně zvolený výřez vytváří uzavřený celek. Na pravé fotografii je více zdůrazněna dynamika a to obloukovitými liniemi a zvolením barevné kompozice v doplňkových barvách. Opět uzavřený výřez je dobře zvolen.

Další dvě krásné fotografie kde autoři použili nezvyklý směr pohledu a tím vznikla neobvyklá, jednou ptačí a podruhé žabí perspektiva, navíc ještě umocněno širokoúhlým objektivem. Oba snímky působí velice monumentálně, majestátně. I když fotografie na levé straně působí poněkud klidněji, je přísně symetrická, na té pravé, dynamičtější, je zase zajímavé pravidelně členěné pozadí s obloukem schodů.

minimal haus

Na rozmezí mezi čistou fotografií a grafikou jsou tyto dva obrázky. Oba jsou důkazem cílevědomosti a schopnosti autorů o nekonvenční sebevyjádření. Ať již úplnou redukcí šedé v případě snímku černobílého, kde vznikla perfektní pérovka, která nutí diváka k zapojení fantazie, tak zajímavým přesně geometrickým vyjádřením na fotografii druhé. Zde je velkým kladem i citlivé barevné ladění, úsporná barevná kompozice.

Také tentokrát přišlo několik snímků zcela banálních, bez jakékoliv snahy o autorský záměr, některé zcela podprůměrné jak záběrově, tak i zpracováním. Jedná se prakticky o běžné paměťové záznamy, které nemají pro nikoho kromě autora žádný estetický a ani vypovídající význam. Většinou šlo o nic neříkající architektonické celky jejichž prezentace by byla v tak kvalitní konkurenci jaké se tentokrát sešla docela bezpředmětná.

Kostel Sv. Markéty ve Strakonicích

Bez jakýchkoliv dalších komentářů ukázka alespoň dvou z došlých fotografií.

Na závěr jsem si nechal fotografii, o které si myslím, že mne oslovila nejvíce, i když musím přiznat, že rozhodování nebylo vůbec jednoduché.

Santiniho elegance

Oblouk barokního schodiště, výtečně kompozičně řešený. Ve zlatém řezu jasným světelným akcentem ukončená spirála, jejíž linie prochází celým obrazem. Jemné barevné odstíny jakoby zvětšují a přitom dobře rozčleňují celý prostor, světlejší střed snímku provzdušňuje a opticky zvětšuje objem. Snímek postaven kompozičně na křivkách, spirále a částečně i křivce „S“ o které se říká, že je křivkou elegance. To tato fotografie jenom potvrzuje.

Milan Šusta

Téma na únor 2013

Fotografie do tématu na únor 2013 „Láska“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Láska“ můžete posílat do 28. února 2013, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála