Téma "Hráči" - hodnocení Okem profesionála únor 2017

V únoru jste měli možnost vkládat své fotografie do soutěže "Okem profesionála" na téma "Hráči". Fotografie hodnotil profesionální fotograf Milan Šusta - v článku přinášíme galerii vybraných snímků s jeho komentáři. Vítězný získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak toto téma bylo zpracováno.

Než přistoupíme k hodnocení únorového tématu, chtěli bychom připomenout, že březnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Strach“. Vložit můžete série fotografií zde na webu do galerie až do 31. března 2017, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.
 

Milí kolegové, fotografové,

téma hráči umožňovalo mnoha způsoby zachytit nejrůznější druhy her a jejich aktérů – sportovním kláním počínaje, po hry společenské, deskové, počítačové a také pochopitelně hráče na nejrůznější hudební nástroje. Takže námětová pestrost i možnosti zpracování byly téměř neomezené. Nejlépe zadání odpovídal reportážní způsob práce fotografa, a to se také nejvíce projevilo ve vašich příspěvcích. Technické možnosti moderních fotografických přístrojů umožňují téměř neomezené možnosti při fotografování živých, rychlých motivů a vaše práce jsou toho důkazem.
Vaše příspěvky byly opravdu různorodé a můžeme je rozdělit do několika tématických skupin, jak jste fotografovali - vrcholový sport, sportovní klání ryze rekreační, hudební produkce a různé hry společenské. Některé práce jsou námětově i přístupem autora velice podobné, takže umožňují docela dobré porovnání a zhodnocení.

Začnu dvěma kvalitními fotografiemi z oblasti vrcholového sportu.


Na obou snímcích autoři dobře zvládli práci v obtížných světelných podmínkách sportovních hal, vystihli dramatičnost sportovních utkání, správně zvolili ten pravý okamžik pro stisknutí spouště fotopřístroje. Fotografie jsou celkem dobře vyváženy, na té levé je zbytečně hodně prázdného prostoru ve spodní části. Při pečlivějším prohlížení fotografie z hokejového utkání mám dojem, že brankař zachytil do lapačky vystřelený puk a tento rozhodující moment, který fotograf zachytil, dělá fotografii zcela jedinečnou.

Další velice si podobná dvojice – záběry ze sportovního klání rekreačního


Výtečně fotograficky zvládnutý typický boj fotbalového „potěru“ na první fotografii. Expozičně, kompozičně i obsahově velice dobrá práce. U druhého snímku bohužel autor nezvládl jak správnou expozici, postava v popředí je již pohybově neostrá, tak kompozičně je fotografie hodně nevyvážená, pravá strana je příliš těžká, dvě krajní postavy jsou „srostlé“, dívka na levé straně působí příliš staticky.

Zůstanu u dvojic a jako další jsou hry deskové, tentokrát zábava v letních měsících kdekoliv na ulici.


Přehledná a vyvážená fotografie na levé straně dokumentuje nejen zaujetí pro hru, ale i prostředí, kde se akce odehrává. Pomyslným spojením hlav všech tří figur na snímku by vznikly dramatické diagonály, gesta rukou jsou dobře zachycena, plocha snímku je vyváženě vyplněna. Druhá fotografie je velice nepřehledná, což vzniklo příliš brutálním ořezem. Působí nedokončeně, oko diváka stále něco hledá a nesoustředí se na hlavní prvek. To, co by mělo být hlavní, šachisté a šachovnice, je vlastně potlačeno.

Docela zajímavě se téma her nechá zpracovat pomocí velkého detailu.


Velký detail již vyžaduje pečlivou práci s hloubkou ostrosti a to nejen s její velikostí, ale i rozhodnutím, která část fotografie bude dokonale ostrá. Rozprostření ostrého pásma na černobílé fotografii na téměř tři čtvrtiny plochy zvětší množství informací snímku, na druhé je úzké pásmo a tím i informací daleko méně. Obě ale mají svoje opodstatnění. Konfrontace dětské ruky s rukou dospělého na snímku „Člověče nezlob se“ jasně dokumentuje, že se jedná o skutečnou hru, lehce neostrá ruka a tvář dítěte na barevné fotografii evokuje zaujetí a dramatičnost okamžiku.

Ještě dvě fotografie z oblasti hudby.

Fotografování na takovýchto koncertech je u milovníků moderní muziky velice oblíbené, ale není vůbec jednoduché. Mimořádně složité světelné podmínky, rychlé pohyby muzikantů, nedostatek volného prostoru, barevné efekty a mnoho dalších faktorů práci fotografa velmi stěžují. Proto je opravdu dobrých, kvalitních fotografií rockových muzikantů poměrně málo. Aby fotografie splnila svůj hlavní úkol, a to je komunikace formou fotografického obrazu, podávala svědectví o dané situaci, podávala informace a při tom ještě aby vytvářela emoce, musí být pro diváka srozumitelná, čitelná. To nejlépe splňují fotografie zcela jednoduché, výrazné, bez zbytečných rušivých prvků. Snímek hudební skupiny je bohužel nepřehledný, je na něm mnoho zcela zbytečných věcí, které sice k muzice patří, ale odvádí divákovu pozornost od hlavního motivu, od samotných muzikantů.

Druhá fotografie, samotný bubeník, je proto daleko výraznější, emotivnější. Horní tvrdé světlo krásně vykreslilo figuru, autor zachytil dramatické gesto i výraz muzikanta. Části bubnové soupravy rámují hlavní postavu a vyplňují prostor kolem hráče.

Nejvíce se mi líbila – a jako vítěznou vybírám - tuto fotografii.

Hlavní postava v úplné ostrosti vystupuje z lehce neostrého okolí, dobře vyplněná celá plocha snímku, radostný výraz mladého houslisty a upřený pohled na spoluhráče, barevně jemně laděná fotografie. To jsou faktory, pro které je tato fotografie u mne vítězná.

Váš Milan Šusta

(všechny fotografie a jejich autory naleznete zde)

Vítězem únorového kola je tedy Baška s fotografií „Hráč na husliach“. Gratulujeme!

Připomínáme, že březnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Strach“. Vložit můžete série fotografií zde na webu do galerie až do 31. března 2017, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně:

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram