Okem profesionála: vyhodnocení tématu "Co se děje v trávě", červenec 2016

Červencovým tématem seriálu Okem profesionála bylo "Co se děje v trávě". Vaše fotografie hodnotil profesionální fotograf Pavel Krásenský. Kterou vaši fotografii vybral Pavel jako vítěznou? Dozvíte se v článku.

Připomínáme, že srpnovým tématem je "Kapky". Hodnotí opět profesionální fotograf Pavel Krásenský.

Jak jste zpracovali minulé díly seriálu „Okem profesionála“

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    16.08.2016 09:17

    Vyhodnotit jako nejlepší fotografii, která vznikla spojením tří fotek do jedné mi připadá trapné a nefér vůči těm, kteří mají pocit, že fotka vzniká uměním v terénu a ne koláží na počítači.

  • Taky..
    Taky..
    16.08.2016 11:05

    Naprostý souhlas.

    Kdyby šlo o umělecký přístup, kde by manipulace byla zřejmá a cílená, nemrkl bych okem. Ale u wildlife, kde je schopnost přiblížit se a zachytit okamžik tím nejtěžším úkolem, se takováto manipulace zpronevěřuje fotografii.

  • Tomáš Lelek
    Tomáš Lelek
    17.08.2016 23:28

    něco na tom skládání je, ale kdyby se nepřiznal nikdo by neřekl že je netrefil najednou, proto fajn:)

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    18.08.2016 07:47

    Zajímalo by mě, jestli je tu "povolené" třeba klasické skládané makro, nebo ne, protože rovněž vzniká "koláží na počítači" a ne "uměním v terénu" ;-)

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    18.08.2016 08:43

    Jasně, každý má svůj názor, pravidla soutěže jsou volná a autor čestně uvádí, jak fotografie vznikla. Já jsem ale prostě přesvědčen, že není správné vyzdvihnout složeninu tří fotografií do jedné (která má navíc působit jako zachycení jedinečného okamžiku tři hmyzáků v letu v jedné rovině ostrosti) nad jednotlivou fotografii jednoho objektu, přičemž případné skládání více fotografií s různou rovinou ostrostí do jedné nelze brát jako trik, nýbrž jako prostředek k lepší kvalitě snímku. Podstatný rozdíl je v tom, že nikdo nereálnou situaci nevydává za reálnou a já tento rozdíl považuji v daném žánru za naprosto zásadní.

  • Raul Zelený
    Raul Zelený
    18.08.2016 09:49
    Reaguje na Lukáš Burget 18.08.2016 08:43:

    "Jasně, každý má svůj názor, pravidla soutěže jsou volná a autor čestně..." - zobrazit celý komentář

    Autor už v době vložení té fotky uvedl způsob vzniku, nepodezřívám ho tedy ze snahy manipulovat s divákem. Píšeš, Lukáši, že fotka má "působit jako zachycení jedinečného okamžiku tří hmyzáků v letu". Já tu fotku vnímám úplně jinak - jako příběh jedné kutilky. Kutilka je totiž tvor samotářský, nežije v hejnech či koloniích, vydávat 3 kutilky za hejno by podle mě byl entomologický nesmysl. Jasně, autor to mohl vložit jako sérii 3 fotek (ale už by to nebylo tak efektní a ani nevím, zda to systém umožňuje). Mi by to složení přišlo jako čisté řešení, kdyby u všech těch snímků byl foťák na jednom místě (na stativu), tedy v podstatě "trojexpozice". Pokud autor píše, že fotil rukou, už to má asi blíž k té koláži. Ale pořád se v tom snažím vidět ten příběh (jedné kutilky), takže to úplně neodsuzuji.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    18.08.2016 10:29
    Reaguje na Raul Zelený 18.08.2016 09:49:

    "Autor už v době vložení té fotky uvedl způsob vzniku, nepodezřívám ho tedy..." - zobrazit celý komentář

    Vnímám to podobně. Doplňuji, že sérii systém "Okem profesionála" momentálně neumožňuje.

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    18.08.2016 10:45

    No, já v prvé řadě neodsuzuji fotku, ale její upřednostnění před jinými, získanými dle mého názoru poctivějším a přímějším způsobem. Autor vítězné fotografie vsadil na efekt získaný kombinací více fotografií, což soutěž nezakazuje, ale ostatní soutěžící se k tomu neuchýlili, protože by to buď považovali za nefér, anebo jim bylo proti mysli a principům daného žánru vytvořit takovou nereálnou situaci. Bez ohledu na téměř neexistující pravidla soutěže: Skutečnost zachycená na vítězné fotografii SE V TRÁVĚ NEDĚLA. Kdyby byly publikovány tři po sobě jdoucí snímky oné kutilky, pak ano, TO SE V TRÁVĚ DĚLO. Tak to vnímám já.

  • Aladarka
    Aladarka
    18.08.2016 12:16

    Na zahraničních webech je ve fotografických soutěžích upravování výslovně zakázáno, pokud není k tomu určena jedna z kategorií. Pokud vyhrajete, většinou po vás požadují originál fotky, série, ale to je úplně jiný kafe, že.

  • Taky..
    Taky..
    18.08.2016 14:57

    Každopádně ve většině soutěží a zejména v reportérské fotografii je takovéto skládání (nepřiznané, což ale není naštěstí tento případ) považováno za podvodné a je všobecně odsuzováno. Steve McCurry by mohl vyprávět:))

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    18.08.2016 16:52

    „většina soutěží“ je trochu zavádějící pojem. Zakazovat někde postprodukci, a to i takto výrazně manipulativní, se mi zdá zpátečnické. Vždycky jde jedině o výsledek. Osobně chovám opravdu velkou lásku k přímé fotografii, ale její striktní vyžadování je omezené jen na poměrně malý okruh reportážní fotografie publikované v médiích, kde je samozřejmostí příslušný etický kodex. (Myslím, že právě ta nepřiznanost a s tím související publikování například v NG je problém u Steva McCurryho). U velkých soutěží (sony awards apod) jsou jasně dané kategorie, kde se nesmí manipulovat (reportáž, asi wildlife, to by souviselo s tímto naším případem), ale převážná většina kategorií nemá v tomto žádné omezení.

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    18.08.2016 16:55
    Reaguje na Taky.. 18.08.2016 14:57:

    "Každopádně ve většině soutěží a zejména v reportérské fotografii je..." - zobrazit celý komentář

    Ovšem, když tak nad tím přemýšlím, co do počtu je těch zvířecích, reportážních a konzervativních soutěží tolik, že jich možná bude „většina“ ;-)

  • E.B.E
    E.B.E
    18.08.2016 22:10

    Jestli můžu říct svůj osobní názor na věc, pak to vidím tak, že jako člověk neznalej zvířecí říše a ani obyčejně nečtu ságy okolo fotek, musím říct, že mě docela zklame, pokud obsah fotky neodpovídá skutečnosti, co se obsahu týká. A to nemám nic proti úpravám, dokonce i skládání fotek kvůli například větší hloubce ostrosti, či většímu dynamickému rozsahu. Prostě jako někdo, kdo se jen mrkne na fotku a řekne si,"Teda ten je ale frajer, takhle trefit hned tři na jednou", se prostě nemůžu zbavit dojmu jakéhosi "podvodu". Každopádně při hodnocení upřednostňuju "opravdovější" fotky a zařazení do kategorií taky dost napoví o "obsahu"

  • E.B.E
    E.B.E
    18.08.2016 22:26

    ...a zrovna se mi to stalo znova :-) Sem se mrkl na jeho nejnovější fotku: "Letová dráha světlušky" ...a udělal sem stejnou chybu. Zablikaly mě očička, kolik tam mají světlušek a jak mají nalítáno. No potom sem si četl popis, kde píše o složenině dvou set fotek :-( A vlastně ani nevím, jestli fotky fotil v jeden den, nebo průběhu roku, když v popisu mluví o ISO 800-6400.Osobně bych raděj viděl jednotlivej průlet, abych se dověděl, jak to opravdu vypadá, než změť barevných čar, přirovnatelných k mávání prskavkou

  • Hubert Poláček
    Hubert Poláček
    19.08.2016 00:46

    Reakcia autora Foto14: https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/419775/?page=a12a80884a7c7b2853720d5101fcc570

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    19.08.2016 07:02
    Reaguje na Hubert Poláček 19.08.2016 00:46:

    "Reakcia autora Foto14: https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie..." - zobrazit celý komentář

    Promiň, Huberte, nedočetla jsem. Ta dlouhá vysvětlovací litanie mi není příjemná, protože kde je třeba k vysvětlování a obhajování příliš velkého počtu slov, tam nebývá něco v pořádku. Úpravy/skládání/klonování/apod. v makrofotografii přírody jsou podle mě stejně zcestné, jako v reportážní a dokumentární fotografii. Rozhodnutí experta hodnotícího tuto soutěž mi připadá přinejmenším smutné.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    19.08.2016 07:08
    Reaguje na Dana Kovaľová 19.08.2016 07:02:

    "Promiň, Huberte, nedočetla jsem. Ta dlouhá vysvětlovací litanie mi není..." - zobrazit celý komentář

    Ale to "něco, co není v pořádku" může být i důvod, proč vůbec autor něco takového vysvětlovat musí.

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    19.08.2016 07:35
    Reaguje na Jakub Súkeník 19.08.2016 07:08:

    "Ale to "něco, co není v pořádku" může být i důvod, proč vůbec autor něco..." - zobrazit celý komentář

    .."něco není v pořádku", pokud sám autor cítí potřebu vysvětlovat své kroky a činy tak velkým množstvím slov.

  • Hubert Poláček
    Hubert Poláček
    19.08.2016 09:07
    Reaguje na Dana Kovaľová 19.08.2016 07:02:

    "Promiň, Huberte, nedočetla jsem. Ta dlouhá vysvětlovací litanie mi není..." - zobrazit celý komentář

    Dana ty prepáč, pre mňa to fotenie je príjemná spomienka, ktorá stojí za podobné litánie. Odporúčam kúpiť si obrázkovú encyklopédiu v odbore, ktorý ťa nezaujíma, pokiaľ na uvažovanie nemáš čas, za prejavenie chuti ďakujem :) K tomu zbierku prísloví typu: "Ráno múdrejšie večera", alebo "Čím väčšie ho..." aby bol pocit istoty dokonalý po všetkých stránkach.

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    19.08.2016 09:18

    .

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    19.08.2016 09:20
    Reaguje na Hubert Poláček 19.08.2016 09:07:

    "Dana ty prepáč, pre mňa to fotenie je príjemná spomienka, ktorá stojí za..." - zobrazit celý komentář

    Za projevený názor urážky a napadání? Díky, příště budu vědět, že mám mlčet.

  • Hubert Poláček
    Hubert Poláček
    19.08.2016 09:31
    Reaguje na Dana Kovaľová 19.08.2016 09:20:

    "Za projevený názor urážky a napadání? Díky, příště budu vědět, že mám mlčet..." - zobrazit celý komentář

    Po prečítaní tvojich komentárov som mal podobné pocity. Reagujem len preto, že nepovažujem načrtnutý "problém" za tak jednoduchý a čiernobiely, ako ho tu viacerí prezentujú. Ľudia, ktorí sa venujú makru už dlhšie, sa v komentároch "pod súťažou" nič nové nedozvedia. Začiatočníka/nadšenca však často dokáže ovplyvniť jediná dobre mierená veta..

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    19.08.2016 09:57

    Dobře, můžeme se donekonečna dohadovat, co ještě není a co už je za hranou, argumentovat, vysvětlovat, relativizovat a tak dále. Mně je prostě líto, že tolik lidí necítí, že na diskutovaném postupu není v dané disciplíně něco v pořádku. Je mi líto, že tolik lidí necítí, že fotka má především působit sama za sebe a až v druhé řadě má působit spolu s komentářem. Není tedy příliš relevantní, když autor v komentáři vysvětlí trik, kterým získal fotku, která na první pohled působí jako dokumentární. Je to svého druhu alibismus, aby ho rovnou neobvinili z podvodu. A předpokládat, že každý divák je entomolog, který bezpečně a okamžitě rozezná samotářskou kutilku od společenských druhů vos a bezpečně tedy ve fotografii rozezná příběh vzniklý z více expozic, je znovu dosti trapné, neboť jsem si nevšimnul, že by fotoaparat.cz byl pobočkou nějakého hmyzovýzkumného ústavu.

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    19.08.2016 10:04

    Rozumím, že si každý potřebuje najít své hranice pro postproces ve fotografii a slouží k tomu diskuse.

    Nerozumím, proč má ta diskuse podobu grilování tvorby H. P., který zcela řádně a podle platných pravidel vyhrál nějakou soutěž.

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    19.08.2016 10:17

    Jen připomínám, že jsem nezačal s kritikou tvorby H.P., nýbrž s kritikou rozhodnutí hodnotitele.
    Je dosti logické, že následující diskuze se bude týkat vítězné fotografie a tedy i tvorby jejího autora. Je to veřejná soutěž na veřejně přístupném webu - kdo se bojí, nesmí do lesa...

  • Raul Zelený
    Raul Zelený
    19.08.2016 12:55

    Romanxyz výše píše o dojmu "podvodu" a Lukáš Burget o pokřivení reality ("toto se v trávě nedělo"). Zkuste se, kluci, podívat na tuto fotku z kategorie "Reportáž":
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/366603/
    Podezřívali byste autora z podvodu? Považovali byste to za tucet motocyklistů a pokroucenou realitu? A podle mě byl záměr Huberta Poláčka podobný - rozfázovat děj. Uznávám, že to rozfázování není na fotce úplně zřejmé, ale u makra to naráží na technické bariéry (všechny fáze nedostanete do roviny ostrosti) i na biologické bariéry (dráha letu hmyzu není tak přímá, jako u motocyklisty). Fakt si myslím, že záměrem Huberta Poláčka nebylo diváka podvést ani překroutit realitu - jeho záměrem bylo "pouze" dosáhnout efektu. Je to samozřejmě má víra, ale není slepá, ten argument, že autor píše pod fotkou o kutilce v jednotném čísle, je silný.

  • Raul Zelený
    Raul Zelený
    19.08.2016 12:56

    A neměla by zapadnout jedna důležitá skutečnost. Kdyby pořadí soutěže bylo podle bodů udělených diváky, zvítězila by zřejmě tato fotka:
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/418287/
    A není právě ona tím odsouzeníhodným případem „podvodu“ a „pokřivení reality“? :-)
    A není nakonec dobře, že profesionál rozhodl jinak než diváci?
    A není celá tato diskuse vlastně útokem na zdejší diváckou masu?
    :-)

  • Taky..
    Taky..
    19.08.2016 13:30

    Vidím určitý rozdíl mezi fotkou, u které je vznik složením jasně zřejmý (a tedy přiznaný):
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/366603/
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/419775/
    a mezi fotkou, která může diváka snadno zmást, protože se tváří jako jedinečně zachycený okamžik:
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/180322/
    https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/fotografie/418905/

    U takovýchto matoucích fotek je namístě přiznání autora, pak je vše v pořádku. Pokud to neuvede, vnímám to jako podvůdek.

  • Taky..
    Taky..
    19.08.2016 13:45

    Mně tady zajímá spíš ten princip. Čím se odlišuje fotografie od jiných výtvarných technik? Tím, že není vymyšlená, ale spočívá v zachycení reálné scény. Tím, že divák věří, že se dívá na reálnou scénu, tím na něj působí. Ve chvíli, kdy jí divák přestane věřit, ztratí fotografie svoji váhu a výlučnost, stane se z ní jen jedna z mnoha výtvarných technik.
    Od nástupu digitální fotografie se čím dál víc rozmáhá její manipulace (manipulace tu byla i dříve, ale v mnohem menší míře a jen u profesionální fotografie, amatéři to neuměli) a následkem toho i postupně ztrácí svoji věrohodnost. Spousta laiků vám dneska řekne: "Je to úchvatná fotka, ale určitě je nějak vylepšená ve photoshopu." Svoboda v manipulaci s obrazem na počítači je sice krásná věc, ale podrážíme tím postupně fotografii nohy. Mělo by být v našem zájmu trvat na její "čistotě".

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    19.08.2016 14:13

    Éra, kdy fotografie byla krásná právě proto, že byla pravdivá, byla doba „starých bardů“ z agentury Magnum, tedy cca 1930–1980. Předtím byla kvůli náročnosti fotografického procesu většina fotografií aranžovaných (včetně válečných reportáží) a potom už začalo být příliš snadné manipulovat s obsahem dodatečně.
    Je to kruté, ale ta doba se nevrátí. Osobně se s tím také smiřuji těžce. Ale u těch nejsilnějších fotografií, které jsem v poslední době viděl, je to buď předem jasné, nebo je to úplně fuk, jak vznikly.

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    19.08.2016 14:40

    Shrnu naposledy svoje úvahy:

    1. Fotografie se na první pohled tváří jako dokumentární. Není tu žádná hra s grafikou, žádné nereálné barvy, žádná omalovánka, naprosto nic, co by fotografii směřovalo do různých estetických a uměleckých žánrů. To výše někým zmíněné "rozfázování" pohybu není provedeno nějakým ROZPOZNATELNÝM, názorným, vysvětlujícím způsobem, což u dokumentární tvorby slouží jednak k předání informace o podstatě děje a jednak jako samotná informace: "Pozor, toto je popis reality, ne realita sama!". Nikdo mě prostě nepřesvědčí, že na první dojem fotka NEMÁ působit jako zachycení jednoho okamžiku.
    Ano, entomolog si dovodí jednu kutilku vícekrát zachycenou, já prostý laik vidím tři vosy.
    2. Od dokumentární fotografie je neodlučitelná pravdivost její výpovědi - zachycení reality.
    3. Prolnutí tří fotografií do jedné jde ostře proti té pravdivé výpovědi.
    4. Prolnutí tří fotografií do jedné tady vytvořilo podstatně efektnější výsledek, než by byla samotná fotka oné kutilky.
    5. Autor uvádí postup vzniku fotky, pravidla soutěže nepouršil, hodnotitel také ne, přesto se mi to nelíbí, píšu proč a děkuji všem za diskuzi - pokud není proti mysli redakci fotoaparatu.cz, že jsem ji víceméně náhodou pod článkem rozpoutal...

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    07.09.2016 21:39
    Reaguje na Taky.. 19.08.2016 13:45:

    "Mně tady zajímá spíš ten princip. Čím se odlišuje fotografie od jiných..." - zobrazit celý komentář

    trochu ex post jsem narazil na jeden výrok (rozhovor s Ivanem Pinkavou): „… Fotografie by měla být tak silná a přímá ve svém sdělení, že otázky po způsobu jejího zhotovování by se neměly v prvním plánu vůbec nabízet.“

  • Taky..
    Taky..
    08.09.2016 09:24
    Reaguje na ornitolog TomT 07.09.2016 21:39:

    "trochu ex post jsem narazil na jeden výrok (rozhovor s Ivanem Pinkavou): „…..." - zobrazit celý komentář

    Ten rozhovor byl skvělý, nejzajímavější v celém časopise. Vždycky se vyplatí poslouchat ty, kteří se díky zkušenostem umějí podívat na téma z většího časového odstupu.

    Tenhle článek je také zajímavý (i když už od tématu trochu odbočuje):
    http://petapixel.com/2016/05/31/opinion-disturbing-trend-photography/

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (33)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram