Fotoaparát.cz

Okem profesionála: vyhodnocení tématu "Co se děje v trávě", červenec 2016

Červencovým tématem seriálu Okem profesionála bylo "Co se děje v trávě". Vaše fotografie hodnotil profesionální fotograf Pavel Krásenský. Kterou vaši fotografii vybral Pavel jako vítěznou? Dozvíte se v článku.

Připomínáme, že srpnovým tématem je "Kapky". Hodnotí opět profesionální fotograf Pavel Krásenský.

Než přistoupíme k hodnocení červencového tématu, chtěli bychom připomenout, že srpnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Kapky“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – SRPEN 2016 „KAPKY“ až do 31. SRPNA 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Pavel Krásenský. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

Více než 20 let se věnuje bezobratlým, za kterými jezdí po celém světě.
Fotografuje především hmyz a zachycuje vzácné okamžiky z jeho života.
Nejčastěji se před jeho objektivem objevují brouci, pavoukovci a blanokřídlí.
Řadu let lektoruje fotografické kurzy Fotoinstitut.cz na Šumavě i makro workshopy v okolí Chomutova, kde žije.

Měsíc uplynul jako voda a můžeme se vrhnout na zhodnocení červencového tématu Okem profesionála, kterým bylo tentokrát téma „Co se děje v trávě“. I přesto, že se může někomu zdát toto téma poměrně snadné, myslím, že opak je pravdou. Makrofotografie je poměrně složitý obor a k jeho dokonalému zvládnutí je potřeba nejen kvalitního fotoaparátu a nejrůznějších pomůcek, ale i znalost fotografovaných objektů a v neposlední řadě i estetické cítění.

Celkem bylo do soutěže přihlášeno 96 fotografií. Když jsem se poprvé podíval na zaslané fotografie, byl jsem překvapen, jak různorodé jsou. Bohužel i tentokrát řada fotografií nesplňovala zadání a tak se počet fotografií hned o něco snížil. Téma bylo jasně dané a tak jsem dlouho přemýšlel o tom, zda některé povedené fotografie vůbec hodnotit, protože to vypadá, že nebyly fotografovány venku, ale doma. A pokud si nejsem jist tím, že vznikly venku, do pořadí na stupních vítězů nemohly promluvit. To samozřejmě není věc, která by mi normálně vadila, ale neodpovídá to zadanému tématu, kdy se mělo jednat o fotografie, které budou z volné přírody a které budou zachycovat zajímavou situaci, nebo živočicha v jeho přirozeném prostředí.

Přistoupím tedy k samotnému hodnocení vybraných fotografií. Těch, které by bylo možné okomentovat, byla celá řada, ale bohužel se nemůže dostat na všechny. Jako specialista na makrofotografii budu hodnotit fotografie z několika hledisek. Na prvním místě je pro mne atraktivita snímku, tedy zda se jedná o nějaký běžný objekt, nebo naopak o vzácnou situaci, vzácného živočicha, netradiční zpracování apod. Právě zde se často liším od ostatních, protože většina makrofotografií, které se lidem líbí, jsou ty úžasně barevné, aranžované, s množstvím kapiček, umělým pozadím apod.

Foto 1. Jedná se o poměrně o běžný motiv, který má své kouzlo. Tato fotografie je technicky poměrně dobře zpracovaná, i když mi v ní chybí trochu více světla, které by dodalo fotografii na atraktivitě. Použil bych odrazku zespodu, nebo bych scénu dosvítil tzv. kompenzačním bleskem. Blesk by byl použit jen jako doplňkové osvětlení s minimální intenzitou. Subjektivně bych také ořízl fotografii více vlevo. Nejsem si také jist, jak dalece byl objekt manipulován, protože takto osamocené stéblo není příliš obvyklé a nevypadá to přirozeně.

Foto 2. Velmi běžná situace, kdy roupec ulovil mouchu. Pro mne povedená dokumentární fotografie, která je poměrně dobře zvládnuta i světelně. Intenzita blesku byla dobře zvolena a příliš neovlivnila výslednou fotografii. Dobře vyšel také bílý květ za mochou. Osobně bych ještě odstranil stéblo v pozadí v levém dolním rohu, které ruší.

Foto 3. Opět povedená dokumentární fotografie. Zde bych ocenil volbu čtvercového formátu, i když osobně bych ořízl fotografii trošičku více zleva. Velmi dobře byla také využita rovina ostrosti, kdy jsou oba motýli ostří. Dobře je také zvládnutá expozice, což u jasně bílých objektů není snadné. Jedná se opět o situaci, která se poměrně snadno fotografuje a je poměrně běžná, i když před pár lety byl bělásek ovocný mnohem vzácnější.

Foto 4. Velmi zajímavá situace, i když pokud se člověk pozorně dívá, není obtížné ji v trávě objevit. Běžníci jsou dobří lovci a tak dokáží ulovit i drobné a hbité střevlíčky. Podobně jako zde střevlíčka rodu Harpalus, který vylezl na nějaké stéblo trávy. Fotografie je dobře zvládnutá po technické stránce a líbí se mi i kompozičně. Pozadí je vyvážené a zajímavě působí i lesky od kapiček v pozadí. Trošku ruší ustřižené stéblo v popředí a také stéblo v levém dolním rohu. Zde bych si na to dával více pozor, protože právě tyto drobnosti mohou fotografii ublížit.

Foto 5. Zlatěnky jsou úžasnou skupinou blanokřídlých živočichů, kterou však není snadné fotografovat. Zde je zlatěnka v poloze, která je velmi nepřirozená a vše působí násilně. Navíc lze asi jen těžko hovořit o přirozené fotografii, které vznikla někde v trávě, i když některé zlatěnky v trávě a na nejrůznějších rostlinách tráví dost času. Dobře také nepůsobí jednotvárné uměle vytvořené pozadí, které ukazuje spíše na studiovou fotografii. Líbí se mi však světlo, které je v případě těchto tvorů velmi obtížně zvládnutelné. Zde měl autor k dispozici velmi atraktivní objekt se kterým bohužel nenaložil příliš dobře.

Foto 6. Velmi zajímavá fotografie s poměrně vzácným živočichem ve chvíli, kdy něco žere. Není to úplně běžná situace a navíc vím, že objevit kudlanku nebývá úplně snadné. Líbí se mi světlo, ale i přesto bych použil nějakou odrazku, která by dodala fotografii další rozměr. Právě odrazky patří mezi nejdůležitější pomůcky, které se však řada fotografů nenaučila používat. Ani u této fotografie si nejsem zcela jist, do jaké míry byla celá situace zmanipulována, zda objekt nebyl přenesen na výhodnější místo, nebo zda mu kořist nebyla nabídnuta.

Foto 7. Podobných fotografií můžeme na internetu vidět velké množství. Bohužel většina z nich je fotografovaná doma, kapičky jsou uměle vytvořené a samozřejmě je vhodně zvolené i pozadí. Nevím, do jaké míry je to v případě této fotografie, ale bude zde použito pravděpodobně umělé pozadí. Vadí mi také trochu nepřirozeně ztmavené rohy fotografie. Na druhou stranu je fotografie výborně zvládnuta po technické stránce. Osvětlení je velmi přirozené a to díky difuzéru, který byl před bleskem použit. Hloubka ostrosti je tak akorát a vše působí vyváženě.

Foto 8–11. Do výběru fotografií, které mne něčím zaujaly patří i tyto čtyři fotografie. Většinou šlo o zajímavé světelné podmínky, popřípadě netradiční pohled.

Foto 12. Z mého pohledu asi druhá nejzajímavější fotografie co se námětu a situace týká. Fotografovat roztoče není vůbec snadné a o to více oceňuji tuto fotografii, protože se nejedná pouze o fotografii roztoče, ale o okamžik, kdy dva roztoči hodují na mrtvém tělíčku chvostoskoka. Protože tyto živočichy fotografuji také velmi často, oceňuji jak dobře je celá scéna nasvícena a že jsou ostrá ústní ústrojí obou roztočů. Osobně bych celou scénu fotografoval z druhé strany, aby bylo lépe vidět na požíraného chvostoskoka a aby nezakrýval část roztoče.

Foto 13. Pro mne jeden z favoritů na celkové vítězství. Tato fotografie zcela naplňuje zadání a nabízí pohled do porostu rostlin na odpočívající šidélko. Velmi dobře autor využil černobílé fotografie, protože v barevném podání by fotografie jistě tolik nevynikla. Zde vynikne velmi příjemná tonalita a kontrast celé scény. Líbí se mi kompozice a světlejší skvrny v horní části fotografie, které dodávají fotografii hloubku. Fotografie působí zajímavě také tím, že ji autor pořídil od země a poskytuje tak netradiční pohled do pobřežní vegetace nějakého rybníka.

Foto 14. Již při první selekci fotografií jsem měl jasného favorita. I přesto, ale možná právě proto, že autor nastínil vznik fotografie, která vznikla i díky postprodukci, působí fotografie velmi netradičně. Je dobré si uvědomit, že autor musel 3× vyfotografovat letící kutilku, což samo o sobě není vůbec snadné. V jednom případě dokonce nese jedna kutilka kořist, která poslouží larvě jako potrava. Právě na těchto fotografiích posuzuji děj a situaci, protože se nejedná o aranžovanou fotografii s ideálním pozadím a dokonalým světlem. Osobně bych možná použil jeden dálkově ovládaný blesk z levé strany, který bych nastavil na minimální výkon a použil jej jako kompenzační. Otázkou však je, zda by to v dané situaci a prostředí bylo možné.

_____________­________________________­______________

Vítězem červencového kola seriálu Okem profesionála se tak stává – a cenu od Centrum FotoŠkoda tak dostává: Hubert Poláček za fotografii „na love“

Gratulujeme!

Připomínáme, že srpnové téma seriálu „Okem profesionála“ je „Kapky“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – SRPEN 2016 „KAPKY“ až do 31. srpna 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Pavel Krásenský. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda

Jak jste zpracovali minulá kola seriálu Okem profesionála najdete na další straně:

Jak jste zpracovali minulé díly seriálu „Okem profesionála“

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“