Test objektivu Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS

Objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS má výborné přepínaní z MF do AF vysouváním optického kruhu, když manuální ostření kombinujete s digitálním zvětšením DMF. Objektiv umí zvětšení 1,4:1 a můžete ho kombinovat s telekonvertory. Má výbornou optickou kvalitu nejenom pro makro. Více v testu z podzimní Šumavy.

Odebírat

Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS je prvním makrobjektivem , který Sony zařadil do své nejvyšší třídy s označením GM. Je následovníkem Sony FE 90mm f/2,8 G OSS. Konkurencí s nižší cenou může být Tamron f/2,8 Di III Macro VXD a Sigma 105mm f/2,8 DG DN Macro Art oba bez optické stabilizace.

Ohnisková vzdálenost 100mm se může hodin i pro disciplíny jako portrét či krajina. Zajímavá je pak kombinace Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS s telekonvertory Sony 1,4× a 2×. S tzv. doublerem tak můžete získat 200mm f/5,6 s extrémním zvětšením 2,8:1. 

Snímek zadní strany Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS ukazuje, že objektiv je mechanicky připraven pro nasazení telekonvertorů So­ny.

Makroobjektivy o značkových výrobců mají obecně vynikající optickou kvalitu při minimálním zkreslení. Proto je často používám i pro kopírování staré pohlednice nebo diapozitivu. Užitnost je takto mnohem širší než jen pro specializovanou makrofotografii.

Naše kočka Štefi, Kašperské Hory

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/2,8, čas 1/125s, ISO 320

Objektiv zvládá i běžnou fotografickou dokumentární praxi ve výborné kvalitě.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konstrukce a mechanické vlastnosti

Oproti staršímu Sony FE 90mm f/2,8 G OSS (605g) je Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS o trochu těžší 645g a také o trochu delší. Rozdíl však není podstatný. 

Co zůstalo zachováno je přepínání manuálního ostření, kde si aktivujete DMF (zvětšení obrazu v hledáčku při mechanickém ostření pomocí kruhu). Přepínání tlačítka AF/MF je totiž problém, protože při fotografování detailu z ruky při něm pohnete objektivem, takže veškerá práce s ostřením při tom přijde vniveč. Autofokus pak potřebujete pro tzv. focus bracketing, kdy skládáte obraz z více snímků tak, abyste zvětšily hloubkou ostrosti. Ta je asi hlavním problémem makrofotografie. Makrosnímky fotografuji na cestách velmi často z ruky, protože nosit stativ v některých místech bývá často nad moje síly.

Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS má všechny důležité přepínače – omezovač vzdálenosti autofokusu, vypínání optické stabilizace, AF/MF. 

Oceníte i mechanické ovládání clony hlavně v kombinaci s přepínáním ostření vysouváním ostřícího kruhu.

Líbí se mi, že na tubusu uvádí vedle vzdálenosti od objektu i velikost zvětšení.

Ostření a stabilizace obrazu

Sony nasadil do nového G-masteru výkonnou stabilizaci obrazu a velmi rychlé a tiché automatické ostření. To vám pomůže i při fotografování portrétů, ale zejména při ostření drobného hmyzu.

Hořeček mnohotvarý český (Gentianella praecox subsp. bohemica)

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/7,1, čas 1/40s, ISO 800

Stabilizace u objektivu funguje perfektně. Fotografoval jsem z ruky. Hlavním problémem byl vítr. U tohoto snímku bylo zvětšení 1,2:1. 

Objektiv zvládá i běžnou fotografickou dokumentární praxi ve výborné kvalitě.

Pohled do údolí Zlatého potoka, Šumava

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/13, čas 1/640s, ISO 2500 – panorama ze 6-ti snímků

Vracel jsem se ze dvou lokalit, kde jsem fotografoval šumavské hořečky a objevila se tahle hezká podzimní krajinka. Když máte s sebou jen makroobjektiv 100mm, nezbývá, než si udělat panorama z ruky. Není to problém, V levé části snímku vidíte chování objektivu v přímém protisvětle.

Optická kvalita

Ostrost a rozlišení

Dutohlávka Cladonia borealis, Šumava

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/8, čas 1/6s, ISO 320 – fotografováno ze stativu při zvětšení 1,4:1 

Dutohlávka Cladonia mitis, Šumava

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/11, čas 1/10s, ISO 320 – fotografováno ze stativu při zvětšení 1,2:1

Hlenka Trichia decipiens, Šumava

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/9, čas 1/4s, ISO 320 – fotografováno ze stativu při zvětšení 1,2:1

Kresba v protisvětle

Kříže u svatého Mikuláše, Kašperské Hory

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/4, čas 1/1600s, ISO 320 

Anti-reflexní vrstvy někdy ztlumí protisvětla až extrémně.

Bokeh

Martin

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/2,8, čas 1/250s, ISO 320 

Hořeček mnohotvarý český (Gentianella praecox subsp. bohemica) II

Sony A1II, objektiv Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS, clona f/8, čas 1/200s, ISO 1000

Bylo už poměrně tma a mírný vítr neustával. Chtěl jsem vyzkoušet bracketing zaostření a následující složení pro větší hloubku ostrosti. Ostřící bracketing je hlavní náplní jarního workshopu makrofotografi­e Fotoinstitut­.cz na Šumavě, kdy fotografujeme zdejší nádherné orchideje a motýly. 

Objektivy Sony GM mají velmi hezký bokeh. To platí i pro Sony FE 100mm f/2.8 Macro GM OSS a to jak pro makrosnímky, tak i pro ostatní. To umožňuje využít objektiv i pro fotografování portrétů.

Závěr

Klady

Výborná optická kvalita pro makro-snímky i ostatní žánry

Ovládání objektivu s přepínáním z manuálu (s DMF) do AF pomocí kruhu

Rychlé a tiché ostření

Kvalitní mechanická konstrukce

Zápory

Vyšší cena

Děkuji společnosti So­ny.cz za zapůjčení objektivu na test na Šumavě. 

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram