Zpracování tématu: "Symbol"

Milí přátelé, fotografové. Tak uplynul další měsíc, za který se mi nashromáždila nová nadílka Vašich fotografií. Tentokrát na zadané téma: symbol. Příspěvky jsou různorodé jak po stránce využití typu symbolu: ikonické anebo konotační, tak i z hlediska kvalitativního.

Místo pracoviště Mezi nebem a zemí aneb Symbol americké výškové práce

Vzhledem k tomu, že na předešlé fotografii se už objevil i druhý Vámi nejčastěji používaný ikonický symbol – dopravní značka, využiji toho a plynule se přesunu do této skupiny příspěvků. I když autor v názvu souboru píše: „Místo pracoviště Mezi nebem a zemí aneb Symbol americké výškové práce“, musím se přiznat, že já žádný takový symbol neznám, a zařazuji tedy do skupiny dopravních značek. Na první pohled fotografie ve výrazném protisvětle, které ji dodává velice zajímavou atmosféru. Mnoho lidí se fotografování v protisvětle bojí, pravděpodobně vzhledem k vysokému riziku někdy rušivého lomu paprsků na čočkách objektivů. Zde autorem bravurně zvládnuto. Tonální kontrast stavby a oblohy dává vyniknout lineárním kompozičním prvků skvěle zakomponovaným do atypického formátu čtverce.

Environmentální

Druhý příspěvek do skupiny dopravních značek má jednoznačnou ekologickou tematiku. Tonálně docela příjemný a kompozičně velice strohý černobílý snímek se dvěma prvky nás nenechává na pochybách. Snad už jen ten hustý dým z komínů chybí. Po obsahové stránce je tato často už po mnoho desetiletí používaná vizuální zkratka bohužel dost ohraná a působící pouze jako nefunkční agitka.

Tady vážně nezastavuj

Třetí a poslední fotografii, kterou jsem pro tuto sekci vybral, bychom jednoznačně mohli označit jako humoristický příspěvek. Ani autor se tím v názvu nijak netají. Fotografie je jednoduchá a po kompoziční stránce nepatří mezi klenoty. Z hlediska čitelnosti a funkčnosti humorného vyznění je desaturace všeho kromě dopravních značek klíčová a správně zvolena. Bez něj by v tonálním zmatku málokdo fotografii pochopil.

Snad ještě poslední příspěvek k ikonickému symbolu. Zvláště u dámské části populace oblíbená vizuální hříčka, při které se stín prstýnku vytvaruje do tvaru srdce. Bohužel až tak oblíbená, že je jí zahlcen snad celý internet, a tedy už bohužel neoriginální. Navíc v tomto případě technicky nezvládnuté: dvojitý nebo dokonce až trojitý stín, tonálně i barevně nevyvážené a s výrazným šumem.

Opuštěná II Opuštěná I

Nikdy bych nečekal, že nejvíce zastoupeným konotačním symbolem bude zrovna lavička. První je bohužel pouhou informativní fotografií s hned dvěma školáckými chybami: středová kompozice a hlavní prvek bohužel značně splývá s pozadím. Druhá je na tom již lépe: výrazný tonální kontrast a i kompozice, i když strohá, není středová. A sníh na lavičce ji dodává na zajímavosti.

Rozjímání

Za nejpovedenější z „lavičkových“ považuji tuto třetí fotografii. Druhý výrazný prvek – lesknoucí se hladina vody – ji přidal nejenom kompozičně složitější a zajímavější stavbu a prostor, ale i novou obsahovou rovinu. Právě tu symbolickou. I převod do černobílé se docela povedl. Opěradlo nesplývá s hladinou. V protisvětle jsou na něm vidět i kapičky vody. Snad jen zase zlehka nakloněný horizont by nemusel být.

Lehkost bytí

Kompozičně, světelně i tonálně dokonalá fotografie. Prostě vrchol fotografického estetizmu. Ale možná už čekáte po tom chválení nějaké to „ale“. A ano. To „ale“ je v dodržení tématu. Pro konotační symboly je totiž důležitý symbolický vztah hlavního prvku k nějakému jinému vhodnému. A ten tady právě chybí. Prostě to je pouze pírko na černém pozadí. Pro dosažení symbolického významu by se třeba k pírku hodila hladina vody, na které by plavalo.

Torzo Berlínské zdi

Podobným nedostatkem bohužel trpí i tento příspěvek. I když jinak je to fotografie s výraznou a působivou kompozicí ubíhajících linií, hezkým plastickým světlem a dobře zvoleným černobílým řešením.

Zdá se, že konotační symboly Vám dělaly značné problémy. Navzdory tomu, že jsem se je snažil v anotaci k zadanému tématu dostatečně osvětlit. Snad jim po přečtení tohoto článku budete rozumět lépe.

Kamil Varga

Téma na říjen 2011

Fotografie do tématu na říjen 2011 „Detail“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Detail“ můžete posílat do 31. října 2011, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    21.10.2011 10:54

    ďakujem, spätnú väzbu potrebujeme všetci a ešte keď je od profíka a nezavislého, veľmi si cením tejto rubriky.

  • rulisa
    rulisa
    21.10.2011 22:35

    Environmentální, autor jan Straka.

    A hle:
    http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=785400&gal=photo

    Je pěkné, že se tak aktivně zúčastňuje všech soutěží na FA, že...

  • Jan Straka 1
    Jan Straka 1
    21.10.2011 23:48

    Dobrý večer, nevím, jestli byl komentář k zařazení jedné fotografie do dvou různých soutěží myšlen upřímně, či ironicky, ale podle dovětku bych řekl, že spíše ironicky.

    Omlouvám se, pokud vám to přijde nefér, nebo nevhodné, mně prostě přišlo, že fotka splňuje téma obou soutěží, tak jsem ji bez většího rozmyslu přihlásil. A to i přes to, že jsem ani v jednom případě nedoufal ve výhru, ale spíš v nějaký komentář, který by mi, začínajícímu fotografickému nadšenci, pomohl dál se zlepšovat. (Za ten panu Kamilu Vargovi velmi děkuji.)

    Nicméně abych zbytečně nedráždil ty, kterým by to mohlo vadit, smažu fotku z galerie a tím i z druhé soutěže.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram