"Kruh" - Zhodnocení Okem profesionála 10/2020

Říjnové téma "Kruh" ze seriálu Okem profesionála ohodnotil Kamil Varga. Toto téma vás zaujalo, zaslali jste tentokrát 82 fotografií, a tak měl Kamil z čeho vybírat. Autor vítězného snímku opět získává hodnotnou knižní cenu od Zoner Press.

Říjnové téma Okem profesionála „Kruh“ Vás tentokrát docela zaujalo, protože jste do něj přispěli osmdesáti dvěma fotkami. Vzhledem k tomu, že fotografie je plošné médium, akceptoval jsem i prostorové tvary jako je například koule. V ploše fotografií má tvar kruhu. Absolutně dokonalý tvar kruhu se v realitě téměř nevyskytuje, takže přijatelné byly i odvozené tvary, jakým je třeba elipsa.


Bob Gajdoš: Na cestách

Bob Gajdoš: Stylová jízda

Fotografiemi historických kol přispěli dva autoři. Ty zajímavější dvě nám zaslal Bob Gajdoš. Obě v černobílém provedení. Jednu s jediným cyklistou. Kompozičně bez chyby. Tmavé kolo na světlejším pozadí a prošedivělý pán na kontrastním tmavém pozadí. Správně je zvoleno i umístění hlavního prvku v pravé části. Protože pravidlo říká, že pohybující se objekt by měl mít víc prostoru ve směru pohybu. Pohybová neostrost anebo taky panning dává snímku dynamiku pohybu. Druhá je obsahově zajímavější. Protože kromě hlavního prvku, pána na historickém kole je přítomen i vedlejší a tím je paní na kole soudobém. Škoda, že do jejího kola už zasahuje další historické kolo. Vzhledem k přítomnému a důležitému druhému prvku už komponováno odlišně.

Kveta Zavadova: Na Náplavce

Do reportážního přístupu spadá i tato trochu moc kontrastní černobílá fotografie chodce z pražského nábřeží od Kvety Zavadove. Po kompoziční stránce je zajímavé porovnání s druhou fotografií od Boba Gajdoše. Obě totiž pracují s pohybujícím se objektem a s hlavním a vedlejším prvkem. U Boba Gajdoše byl ale hlavní prvek vlevo a vedlejší vpravo. Tady máme chodce jako hlavní prvek vpravo a skleněný kruh jako doplňkový vlevo. Proto ani nešlo jinak, než aby měl hlavní prvek, navíc tentokrát jediný dynamický víc prostoru ve směru pohybu. Dynamice snímku prospívá i poloha nohou. Tentokrát bez pohybové neostrosti, která by pro tuto fotografii byla nevhodná. Ostrý odraz ve skleněné výplni je totiž zajímavá a důležitá část fotografie.

LenkaLenka: Co se děje venku?

I dále budeme pokračovat v reportážnímčernobílém přístupu. Fotografie od LenkaLenka je kompozičně velice jednoduchá. Velkou část fotografie zabírá dřevěné dýhování dveří. Ale to hlavní se odehrává v malém kruhovém okénku dveří. A tím je kontakt na pana vrátného na přilepeném papírku na skle a pravděpodobně i jeho částečný portrét za sklem. Fotografie působí jako vtipná vizitka pro kolemjdoucí.

Baranovic: Odstup

Humorně působí i tato černobílá reportážní fotografie od Baranovic. A to nejenom tím ne často viděným zdravotním límcem psa. Ale hlavně tím, že vzhledem k umístění to působí jako by ten pes měl lidské nohy. A tomuto vtípku je podřízená celá fotografie. Protože kompozičně ne moc zajímavá s hlavním prvkem uprostřed fotografie. V pozadí naštěstí nerušivý zmatek nohou. Autor svým zpracováním simuluje ne moc kvalitní černobílou analogovou fotografii. To je asi otázka vkusu. Ale když už retro, napadla mě vizuální asociace mezi límcem psa a tvarově dost podobným reproduktorem prastarých gramofonů.

Kočičák: A přece se točí…

Jak jsem již u úvodu článku psal, prostorové koule mají v plošné fotografii tvar kruhu, takže taky splňují zadané téma. To je případ této černobílé fotografie od Kočičák. A i když koule zabírá velkou část obrazu a je ve fotografii velice výrazná, není hlavním prvkem fotografie. Tím je malý kluk otočený k nám zády. A to nejvýraznější, kam lidský zrak při pohledu na fotografii zamíří, jsou světlé ruce kluka na tmavé kouli. Takže kontrast. Kontrast je ale hlavně i v obsahu snímku. Ten je dokonce i tématem fotografie. Malé křehké dítě kontra velká a objemná koule. Ideálně je zvolen i podhled, který téma monumentalizuje.

drapka: Sanita v kruhu

Zaujal mě i tento velice jednoduchý, ale zajímavý nápad od autora drapka. Odraz okolitého prostoru v krytu nádrže auta. S tím, co se bude v laku auta odrážet, se autor docela pohrál. Ve velice výrazné elipse krytu se odráží hlavní prvek fotografie, sanitka. Zbytek kompozice vyplňuje městská veduta s domy, stromy a vodou. Barva auta dává fotografii zajímavé barevné tónování, deformaci prostoru a neostrost trochu v retro stylu.

Marinka: Žena v kruhu

Velice zajímavý úhel pohledu zvolil pro svůj portrét autor Marinka. Tím pohledem je vlastně podhled na tvář dívky položené na skleněné desce stolu. Zajímavý, atypický nápad, protože skutečně málokdy se fotografují portréty s tohoto úhlu. Pro směr pohledu dívky dolů nevidím žádný moc logický důvod. Přirozenější by byl klasický, takže otočení fotografie o 90 stupňů vpravo. V tomto úhlu jsou taky lépe vidět nedostatky tohoto portrétu. V oku vidíme pouze bělmo a navíc s výrazným a nepřirozeným leskem v spodní části oka. Působí tak nejenom nepřirozeně ale přímo nemocně. Vzhledem k tomu, že póza je vlastně statická, mohl si autor pohlídat i rozložení vlasů. Vlasy vyrůstající z pusy a krku vyloženě ruší jinak elegantní profil.

Aneta Jeremiášová: Aureola

A když už jsme u portrétů, tak ještě jeden, tentokrát ateliérový a důkladně nastylizovaný od Anety Jeremiášové. Jakási dáma v černém. Tmavý oděv, kniha, vlasy i pozadí. Jediné světlé prvky, které z této kompozice vystupují, jsou ruce a tvář. Samotný kruh, jakási svatozář kolem hlavy je u tohoto snímku vlastně dost nevýrazná. Kompozice je v podstatě dost čistá, i když by se dalo namítnout, že ve směru pohledu by mělo být o trochu více místa. Nastylizováno i nasvíceno profesionálně. Jediným drobným nedostatkem je ten lesk v spodní části levého oka, který by bylo vhodné vyretušovat. A možná i ty odlesky na kůži nosu a vedle něj, když už nebyl při fotografování použit pudr.

foto.zde: Studie krajiny

Tři výrazně stylizovaná zátiší ve stylu klasika Josefa Funkeho zaslal autor foto.zde. Všechny kompozice jsou velice zajímavé a důkladně naaranžované. Pro publikování jsem si vybral tuto, asi proto, že pro mě je o něco imaginativnější, než ostatní. A nevybral jsem si ji jenom pro publikování, ale i jako vítěze tématu „Kruh“ v Okem profesionála. Zajímavá je nejenom důkladnou čistotou provedení, perfektní práci se světlem, ale i hravostí, která z ní čiší. Z kombinace papírů, čoček a stínů autor vytvořil velice zajímavý stylizovaný stromeček. Nebo možná by to mohla být i nějaká zvláštní rostlinka. Bezchybná práce se světlem, perfektní práce s odstíny šedi v černobílé fotografii a práce s představivostí diváka z ní dělá pro mě jednoznačného vítěze.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Již nyní se můžete zúčastnit dalšího dílu soutěže Okem profesionála, tentokrát na téma „Hudba“. Vaše fotografie bude hodnotit opět Kamil Varga.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Festa
    Festa
    01.12.2020 21:19

    Vždy si rád počtu hodnocení fotek.
    Blahopřeji. .-)
    V

  • MBK fish
    MBK fish
    02.12.2020 18:13

    Taky jsem si rád pročetl.
    Osobně mě nejvíc oslovil nápad Drapky.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram