Uživatelský test Fujifilm X100VI

Fujifilm X100VI je kompaktní fotoaparát pro tvořivé fotografy, který se vejde do kapsy. Velké množství uživatelských nastavení, filmové režimy, vestavěný 4EV šedý filtr. Objektiv Fujinon 23mm f/2 je ekvivalentní ohnisku 35mm. Fujifilm X100vi má APS-C BSI sensor s rozlišením 40Mpix, solidní stabilizaci a autofokus.

Fujifilm X100vi je kompaktní fotoaparát s vestavěným objektivem ekv. 35mm. To je asi nejvíce univerzální ohnisko vhodné pro street, reportážní portréty, krajinu nebo architekturu. Pokud dáváte přednost objektivu 50mm, můžete si na něj přikoupit a našroubovat předsádku TCL-X100 II. Svým designem a konstrukcí se bude líbit profesionálním fotografům, kteří chtějí odlehčit svoji výbavu a zároveň sní o značce Leica, kterou si zase nemohou dovolit.

FUJIFILM předsádka TCL-X100 II černá na 50mm

Design a konstrukce

Fotoaparát Fujifilm X100vi i s objektivem a baterií váži jen 521g. Tělo působí solidním dojmem. Fotoaparát není zatěsněný přes objektiv, ale když si přikoupíte redukci AR-X100 a vhodný filtr průměru 49mm, problém se vyřeší. Tahle zvláštnost platí i pro předchozí model Fujifilm X100v.

Filtr, který zároveň zatěsňuje objektiv

Fujifilm je asi jediným fotoaparátem, který nabízí paralelně průhledový optický hledáček a elektronický hledáček. Optickým hledáčkem vidíte za okraj obrazu, který bude na fotografii. Takhle to bylo u starých kompaktních fotoaparátů na film. Při fotografování jsem však používal elektronický optický hledáček, abych mohl sledovat vliv expozice na obraz a jak bude budoucí snímek vypadat ještě před expozicí. To je hlavní výhoda bezzrcadlovek. Zároveň v dolním pravém rohu vidíte trochu zvětšený detail pro lepší orientaci například zaostření.

Jako důsledek retro-designu chybí grip. Ten by se hodil z hlediska ergonomie. Hlavní výhodou jsou však malé rozměry 128 × 75 × 55 mm. Hmotnost i s objektivem je jen 521g. Při těchto rozměrech musí být menší akumulátor (doporučuji určitě mít náhradní baterii, protože kapacita je jen 1260mAh). Při běžném fotografování na turistickém výletě po Šumavě jsem za den fotografování baterii vybil. Slot pro SD kartu je jen jeden hned vedle baterie.

Výklopný display není sice plně otočný, ale pro snímky od země a nad hlavou je dostatečný.

Ovládání

S přístroji Fujifilm se setkávám na kurzech Fo­toinstitutu. Jejich ovládání je odlišné od nejvíce rozšířených značek Canon, Sony a Nikon.  Konstruk­térům se u Fujifilm X100vi podařilo na malé tělo umístit maximální množství ovládacích tlačítek. Nechybí ani joystick pro posun ostřícího bodu. Clonu je logické ovládat pomocí mechanického kruhu přímo na objektivu. Zvláštní páčka na přední straně těla umožňuje přepínat mezi průhledovým a optickým hledáčkem. Na retro-kruhu s expozičními časy jsou zároveň nastavení A (režim priority clony), B -pro neomezený čas závěrky B a C. Ten si nastavíte pro fotografování v manuálním režimu, Předním kruhovým ovladačem pak kontrolujete čas. Když chcete nastavit a zafixovat ISO, vysunete retro-kruh směrem nahoru. Pak je možné otáčet krytem a v malém průhledovém otvoru vidíte ISO. Zamáčknutím kruhu zpět se pozice ISO zafixuje. Pro kompenzaci expozice v režimu A je k dispozici samostatný mechanický otáčecí kruh.

Menu by mohlo být přehlednější. Jeho rozsáhlost a množství možností nastavení je však impozantní. 

Zde si pak volíte filmové režimy, které Fujifilm určitě umí. Barvy jsou prostě klasikou z doby filmové. Filmových režimů se nabízí asi až moc. Já jsem používal jen dva.

Fotoaparát nabízí volit různé režimy bracketingu, nejenom toho základního expozičního. Specialitou je režim panoramatu, trochu připomínající tvorbu panoramat pomocí smartphonů. Při kreativním fotografování nebo při natáčení videa oceníte i vestavěný +4EV ND filtr.

Fujifilm X100vi evidentně příliš nemyslí na tvůrce videí. Chybí zde známé červené tlačítko pro spuštění natáčení videa. Video Fujifilm X100vi samozřejmě umí.

Autofokus a stabilizace

Stabilizaci obrazu jsem měl stále zapnutou. Fotografoval jsem skoro vše při ISO 125 – 500. Rozmazané fotky jsem žádné neměl. Časy kolem 1/10s nemusíte řešit.

Houby v bukovém lese pod Boubínem

Fujifilm X100vi, f/2,8, 1/15s, ISO 200, barevný filmový režim Fujichrome Velvia

Autofokus je velmi přesný. Navolíte si velikost bodu. Ten pak přemísťujete pomocí joysticku. Měl jsem však zapnutý „obličej“ . Fotografoval jsem tak trochu skryté portréty, kdy jsem nepřikládal fotoaparát k oku, Úspěšnost správného zaostření byla velmi dobrá.

Můj soused pan G.

Fujifilm X100vi, f/2,2, 1/1000s, ISO 200, černobílý filmový režim Acros

Sledovací režim, kdy se mi člověk hodně náhodně pohyboval v obraze se mi s Fujifilm X100vi nedařil.

Obrazová kvalita a fotografování

Protože má Fujifilm X100vi vestavěný objektiv Fujinon 23mm f/2, tato kvalita je výsledkem kombinace vlastností sensoru a objektivu.

má tři nastavení dynamického rozsahu – 100% (default), 200% a 400%. Daň za zvýšení dynamické pružnosti je však zvýšení šumu. Proto jsem nechal nastavení na default a soustředil se na správnou expozici. Dynamický rozsah je kolem 11EV, což je na APS-C sensor velmi dobré. Stačí se zaměřit n správnou expozici a fotit do RAW.

Pohled ze Zhůří na hřeben Poledníku, Šumava

Fujifilm X100vi, f/8, 1/2000s, ISO 160

Výhodou malého fotoaparátu je, že jsem měl Fujifilm X100vi pořád v kapse při sobě. Takto jsem fotografoval přes sklo předního skla, když začal bouřkový slejvák. Musel jsem udělat cvak a jet, aby do mne někdo zezadu nenarazil. Expoziční čas jsem prodloužil tak, aby byly vidět proudy vody.

V dešti a v silném protisvětle

Fujifilm X100vi, f/8, 1/25s, ISO 160

Když objektiv Fujinon 23mm f/2 zacloníte v přímém protisvětle, dělají jeho lamely pěknou hvězdičku

Západ Slunce za Kašperkem

Fujifilm X100vi, f/16, 1/13s, ISO 125


Kašperk po západu Slunce s HDR -/+3EV

Fujifilm X100vi, f/8, 1/5s, ISO 500

Fotografoval jsem z ruky, stabilizace to zvládla a dával jsem si pozor i na správné držení fotoaparátu

Filmové režimy

Protože jsem mnoho let fotografoval na Fujichrome Provia ISO 100 a ISO 400, který jsem skenoval a upravoval trochu ve Photoshopu, velmi jsem si oblíbil a zvykl na jeho barevné podání. Pro tento test jsem si však vybíral Fujichrome Velvia, který se vyznačuje vysokou sytostí barev. Do testu dávám fotky bez úprav. Proto je lepší Velvia, která se nemusí prakticky upravovat.

V podmáčené smrčině, Šumava

Fujifilm X100vi, f/7,1, 1/75s, ISO 500, filmový režim Fujichrome Velvia


Pralesní houby, Boubín

Fujifilm X100vi, f/7,1, 1/75s, ISO 500, filmový režim Fujichrome Velvia

Světelnost objektivu Fujinon 23mm f/2 je dostatečná i pro fotografování Mléčné dráhy na noční obloze.

Mléčná dráha nad kostelem Panny Marie Sněžné ze zahrady Domu fotografů, Kašperské Hory

Fujifilm X100vi, f/2,0, 15s, ISO 3200, filmový režim Fujichrome Velvia, snímek bez úprav

V černobílé se mi pak líbí podání filmu Fuji Acros. Ten jsem používal na fotografování reportážních portrétů zajímavých šumavských bardů.

Pan G. je můj soused. Známe se již přes 30 let. Vždy mi vypráví své příběhy a protože je náruživý včelař, vyrazili jsme na jeho úly. Určitě se nechtěl moc fotit, V tomto případě mi bylo jasné, že malý Fujifilm X100vi s ostřením na slepo je jediná možnost, jak zachytit trochu emocí, kterých jsou vyprávění pana G. plná. Velkou zrcadlovku nebo bezzrcadlovku by jednoduše nepřijal.

Můj soused pan G. je velký včelař

Fujifilm X100vi, f/2,2, 1/800, ISO 400, filmový režim Acros

Libí se mi nakonec i neutrální podání Fujichrome Provia, které je nastaveno jako default.

Fujifilm X100vi, f/2,2, 1/1600, ISO 400, RAW s neutrálním režimem Fujichrome Provia

Pan K. je šumavský králíkář. Pravidelně vyhrává soutěže. V kotcích jedné šumavské vesničky má kolem 250 králíků.

Pan K. s králičím šampiónem

Fujifilm X100vi, f/2,8, 1/13, ISO 125, RAW s neutrálním režimem Fujichrome Provia


Pan K. s králičím šampiónem

Fujifilm X100vi, f/2,8, 1/13, ISO 125, RAW ve filmovém režimu Acros

Jedním z nastavení jsou , která Fujifilm X100vi nabízí je snímání panoramata, kdy fotoaparát automaticky přechází do sekvenčního snímání

Duha pod Kašperskými horami – panorama

Pohled z Malého Ostrého – panorama

Ostatní

Fujifilm X100vi má jeden slot na paměťové karty typu SD nebo SDXC. Vzhledem k tomu, že se v minulosti vyskytly problémy s kompatibilitou některých paměťových karet, doporučuji zkontrolovat zde.

Akumulátor NP-W126S má malé rozměry. Důsledkem je pak malá kapacita 1260mAh. Doporučuji si hned na začátku koupit náhradní baterii.

Závěr

Fujifilm X100vi je kompaktní fotoaparát s robustní konstrukcí , který se díky rozměrově malému objektivu Fujinon 23mm f/2 vejde do kapsy bundy. 

Z hlediska ovládání nabízí Fujifilm X100vi velké množství uživatelských nastavení, která ocení hlavně zkušení fotografové. Přestože dnes existuje tisíce obrazových presetů, barevná podání Fujichrome Velvia , Fujichrome Provia nebo černobílý Acros jsou jedinečná, vycházející z tradice filmů. Podobně to umí Leica s černo-bílou.

Plusy

  • Malé rozměry a hmotnost při robustní konstrukci
  • Kvalitní objektiv Fujinon 23mm f/2
  • Všechny důležité ovládací prvky na těle fotoaparátu
  • Dobrá stabilizace obrazu pro fotografování z ruky

Zápory

  • Menší výdrž baterie
  • Rozsáhlá menu vyžadují delší studium a zapamatování, kde se co skrývá
  • Chybí tlačítko pro okamžité spuštění natáčení videa

Vše dohromady dělá z Fujifilm X100vi jedinečný přístroj pro fotografy, kteří si chtějí fotografování užívat.

Děkujeme společnosti Fu­jifilm ČR na zapůjčení fotoaparátu na test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram