"PF 2020" - zhodnocení Okem profesionála 12/19

Prosincové téma "PF2020" ze seriálu Okem profesionála hodnotil Kamil Varga. Vítězný snímek získává knihu od Zoner Press. Zasílat PFka je velice hezký každoroční zvyk, který se udomácnil především v Čechách a na Slovensku. Tento rok i s velice hezkou číslovkou 2020. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Zasílat svým přátelům PFka je velice hezký každoroční zvyk, který se udomácnil především v Čechách a na Slovensku. Tento rok i s velice hezkou číslovkou 2020. Velké množství vámi zaslaných příspěvků k tomuto tématu je toho jasným důkazem. Některé z nich jsou v tradičním klasickém duchu, jiné zase moderněji zpracované.


Stanislav Hořínek

JuDžu

Jak jsem již v avizu k tomuto tématu psal, novoročenka je nenáboženskou variantou vánočního přání. Vyskytlo se ale i několik kousků, kde křesťanské svátky, Vánoce jsou přítomny. A to konkrétně motivem vánočního stromečku. Obě jsou zpracovány v klasickém duchu. Neurazí, ale ani nepřekvapí. U levé, barevné varianty od Stanislava Hořínka mě trochu překvapilo umělé jehličí. Ale zdá se, že i tradice se modernizují. Textový blok bych posunul o pár pixelů víc vpravo a nahoru, aby nedocházelo ke zbytečné kolizi s jehličím v neostrosti. Místa je tam dost. U pravé, stromečkově zeleně tónované varianty od JuDži, vidíme v odrazu vánoční koule jak autora, tak i dalšího dětského člena rodiny.

Jaroslav Boklažuk

O něco modernější přístup s vánoční tematikou vidíme na fotografii Jaroslava Boklažuka. To modernější se nachází ve spodní třetině fotografie. A to je ta záplava displejů mobilních telefonů. Předpokládám, že scénka je z rozsvěcování vánočního stromečku na Staroměstském náměstí. Musím pochválit za dobře zvládnutý vysoký kontrast, který je typický pro večerní fotografie ve městě. Kresba je jak na Týnském chrámu, stáncích, tak i na displejích mobilních telefonů.

priborsky

Vánoční motiv je přítomen i na fotografii od priborskeho. Pozlacené jmelí a překrojené jablko jsou typické vánoční prvky. Tentokrát s moderním digitálním budíkem nastaveným na Nový rok. Míchání různých barevných teplot, v tomto případě denního světla zleva a žárovkového zprava nebývá nejšťastnější řešení, nicméně v tomto případě dává teplé světlo snímku příjemnou rodinnou atmosféru. Kdybych chtěl být úplně důsledný, srovnal bych horní linii budíku s horním okrajem fotografie. Geometrie je základem kompozice.

GL1001

Iva Lostakova

Velice oblíbeným motivem u „péefek“ je samozřejmě zimní, zasněžená krajina. Něco, co jsme tento rok zatím v nižších nadmořských výškách bohužel neviděli. Vlevo barevná varianta s krásně teplým zapadajícím sluncem od GL1001 a vpravo černobílá, bez slunce ve studenějším duchu od Ivy Lostakove. U té barevné bych si odpustil ten nevhodný a zbytečný rámeček. Obě v klasické krajinářské tradici.

JuDžu

Netradiční krajinářské řešení nabízí příspěvek od JuDži. Tím atypickým je především kontura jelena v levé části snímku. V prostředí pokřivených obrysů stromů s dramatickou oblohou a celkově temným tonálním laděním působí péefko dost ponuře až apokalypticky. A i ty tři tečky za rokem dávají tušit, že ne každý vidí naši budoucnost optimisticky.


Festa

Výrazně optimističtěji, přesněji řečeno velice humorně, pojednal svoji fotografii autor Festa. Násilné odsouvání starého roku těžkými stroji. Humor ve fotografii jako vzácný artikl vždy oceňuji. I ta osamělá pouliční lampa na tomto staveništi působí trochu komicky. Černobílá fotografie je trochu moc kontrastní, ale na druhou stranu proto působí grafičtěji. Kompozičně i s tím vysokým horizontem a lampou velice zajímavě pojednáno. Snad bych vyretušoval ten bílý rušivý prvek vpravo pod stromečkem.

Dana Smržová

Industriální motiv je i součástí příspěvku Dany Smržové. Průchod betonovým tunelem v tomto případě symbolizuje přechod do nového roku. A to asi až k tomu autu na konci cesty, jako jeho cíli. PF 2020 je stylově v sousedství dalších sprejerských nápisů na betonové zdi. Kompozičně obdélníkový tunel opakuje obdélníkový tvar fotografie. Fotografii by neuškodilo ani černobílé provedení. Byla by tak ještě stylizovanější.

KáStefi

LenkaLenka

I motiv zátiší je u PF samozřejmě vhodný a často používaný. První je klasicky pojatá barevná fotografie od KáStefi. S docela hezkým světelným i teplým barevným zpracováním. Pokud bych ji měl obsahově interpretovat, tak nový rok je jenom předtím zakrytý a teda neušmudlaný starý. Za dost nevhodné považuji to leskle kovové, příliš technické písmo. Vhodnější by bylo nějaké s duší dřeva. Druhý snímek je pro změnu moderní, černobílé zátiší od LenkyLenky. Nový ročník kreativně vyskládán z částí citrusů. Přiložen i nůž. Ten má ale trochu drsnější symboliku. To celé podložené doškrábaným prkénkem. A vzhledem k tomu, že i nasvícené tvrdým, drsným světlem, dá se s jistotou říct, že autor příští rok moc romanticky nevidí.

LUMÍR K.

priborsky

Dva zajímavé a přístupem velice podobné černobílé příspěvky. Podobné nejenom černobílým zpracováním, stejným čtvercovým poměrem stran, ale i zvířecím motivem. První je hezký snímek s holubicí LUMÍRA K. a druhý je s trochu exotičtější zebrou od priborskeho. Oba čistě a profesionálně zpracovány.

Z9

A ještě jednou ptáci, tentokrát asi stěhovaví od Z9. Kompozičně velice čistá monochromatická barevná fotografie. Pracuje s principem rytmu, který je ve fotografiích vždy velice výrazný a pro diváka působivý. K tvarům ptáků je i vhodně zvolené písmo. Ten přidaný reflex vpravo nahoře nebyl nutný. A když už, tak bych ho nasadil přesně nad křídla „ptáka individualisty“ a text posunul trochu vlevo.

Atropina

A blížíme se do finále. Jako vítěznou jsem se rozhodl pro fotografii od Atropiny. Výrazná lineární kompozice, kde linie jsou řazeny téměř do úhlopříčky, nejdelší linie v obraze a proto snímek působí velice výrazně. Hezky a čistě zpracované. Po obsahové stránce říká, že nový rok je výhybkou, která pozmění naši cestu životem. A tato myšlenka je mi blízká. Gratu­lujeme! 

Vítězný snímek získává cenu od Zoner Press.

Připomínáme, že lednovým tématem je „Za měsíčního světla

Všechny fotografie najdete zde.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Atropina
    Atropina
    24.01.2020 15:37

    Děkuji mám velkou radost a zároveň děkuji i za gratulace.

  • LUMÍR K.
    LUMÍR K.
    25.01.2020 20:30

    Gratulace pro vítěze :-)

  • Stanislav Hořínek
    Stanislav Hořínek
    27.01.2020 09:30

    Svoje konečné vyjádření sdělím ,pokud se hodnotitel vyjádří k mému komentu.SH

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    30.01.2020 17:53
    Reaguje na Stanislav Hořínek 27.01.2020 09:30:

    "Svoje konečné vyjádření sdělím ,pokud se hodnotitel vyjádří k mému komentu..." - zobrazit celý komentář

    Ahoj Stando, vkládám odpověď jménem redakce a hodnotících společně: "Hodnotící je profesionální fotograf, který má bohaté zkušenosti a přehled. Přesto každé hodnocení je vždy subjektivní. A když má někdo jiný názor než hodnotící, je to vpořádku. Na rozdíl od sportu se nedá ve výtvarné oblasti jednoznačně říct, kdo doběhl těch 100 metrů jako první..."

  • Stanislav Hořínek
    Stanislav Hořínek
    30.01.2020 21:48

    Ahoj Heleno,díky za Tvoje vysvětlení ,mám též bohaté zkušenosti a přehled,byl jsem 40 let profesionální fotograf a za ta léta jsem se naučil vnímat kvalitu fotografií.Leccos se dá někdy nevidět.A tom to je . Zdraví Standa

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram