Zpracování tématu: "Linie a tvary"

Milí přátelé, kolegové, fotografové. Když jsem zadával toto téma, chtěl jsem, aby se mohlo mnoho účastníků tvořivě vyjádřit bez jakéhokoliv žánrového omezení. Potěšilo mne, že kromě vnímání reality se někteří z vás pustili do zajímavých experimentů a vytvářeli tak poutavé a neotřelé záběry. Fotografie do tématu na leden 2012 "Tajemství" můžete posílat do konce měsíce.

Linie a tvary jsou všude kolem nás, ve všech možných motivech a proměnách, a je jenom na nás, jak dobře si jich všimneme a jak je vyjádříme pomocí fotografické techniky. Potěšilo mne, že kromě vnímání reality se někteří z vás pustili do zajímavých experimentů a vytvářeli tak poutavé a neotřelé záběry. V tomto kole našeho seriálu se proto sešly snímky mnoha žánrů, od architektury přes portrét, krajinu až po opravdu výtvarné studie.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „8||594046||7­44605||“ získal Jan Zdeněk.
Fotografie do tématu na leden 2012 „Tajemství“ můžete posílat do konce měsíce.

I když práce s liniemi a tóny patří k základním kompozičním postupům, je třeba si uvědomit, že nikdy nemůže jít o pouze lineární či tonální řešení obrazu, že každý tón, ať světelný, barevný a nebo figurativní je vždy ohraničen nějakou čarou, tedy linií a každá linie má určitý barevný, nebo černobílý tón. Mluvíme tedy o kompozici převážně lineární či převážně tonální. Podle tohoto rozdělení jsem se snažil rozčlenit i došlé fotografie, kterých byl mimořádně velký počet. S klidným svědomím mohu tentokrát napsat, že převážná většina měla opravdu dobrou úroveň, nebyla ani jedna vyloženě špatná.

Začnu tedy snímky kde převažovalo lineární uspořádání obrazových prvků, fotografiemi téměř čistě lineárními. Na ukázku jsem vybal tři snímky, které podle mého názoru nejvíce odpovídají zadanému tématu, a navíc každý vypovídá o dané realitě jiným způsobem.

Z tmavého levého dolního rohu fotografie paprskovitě vystupují tmavé linie a postupně vyplňují téměř celou plochu snímku. Diagonální směr linií působí živě až dramaticky. Čistotu této fotografie kazí pravá strana, kde jsou zcela zbytečné tmavé neostré artefakty a to, že autor neudržel světlou tonalitu pozadí na celé ploše.

Jedna zo štyroch

Velice působivá, dramatická a zajímavá fotografie, a to nejen po kompoziční stránce. Lineárně i tonálně členěná spodní polovina se svažuje téměř po úhlopříčce a na ní ve zlatém řezu se tyčí horní část, kde se rytmicky střídají oblouky světlých a tmavých linií a ubíhají do imaginárního nekonečna. Na světlé spodní ploše je stín pouliční lampy. Ten je tam tak rafinovaný, že bez něho by byl snímek nevyvážený, horní tmavá plocha by byla o mnoho „těžší“, ale tím, že ostrý stín upoutá pozornost diváka se snímek zdá být vyvážený.

Zahledění do sebe samých

Tato fotografie již patří do kategorie poetických, líbivých i úsměvných snímků, můžeme říci i do oblasti surrealistické tvorby, kdy se daná realita mění v jinou, snímek k nám promlouvá. K tomu je ovšem zapotřebí kromě trochy štěstí i umění vidět, přemýšlet a být připraven. Autor předvedl dokonalou práci s rytmem, kontrastem i liniemi.

Další pracovní skupinu jsem si nazval „linie a tóny skoro napůl“ a začnu zde příkladem toho, jak se dobrý nápad dá vyloženě zabít špatným zpracováním.

Ladné linie

Tyto trčící nohy ve výkladní skříni přímo žádají o vyfotografování, ale ne takto. Fotografie má mnoho rušivých prvků, které by nebyl problém jednoduše odstranit. Ořezem se zbavit zbytečné levé části, bot a šedého „hadru“. Polarizačním filtrem, nebo ustoupením do strany odstranit nežádoucí odlesky ve skle a malou hloubkou ostrosti hlavní motiv izolovat od nestejnorodého pozadí. Mohla to být dobrá fotografie.

Poručíme větru dešti

I v živé, reportážní a nebo dokumentární fotografii se najdou zajímavé kompoziční prvky, v tomto případě čisté linie na pozadí. Píšťaly varhan vytvořily zajímavě řešené a velkou hloubkou ostrosti zvýrazněné pozadí snímku.

Kapka oken

Linie střešní krytiny a oken na této fotografii architektury a snížený kontrast snímku vytvářejí dobrou atmosféru. Právě ten neobvyklá pohled se zdůrazněnou plochou střechy dělá snímek zajímavým.

8||594046||744605||

Velice pěkná fotografie. Silueta točitého schodiště s prosvítajícím světelným zdrojem a svislé tmavé linie na odstíněném pozadí. Centrální kompozice je rozbita jednotlivými tmavými plochami, které paprskovitě obklopují masivní sloup. Teplá barva nízkého slunce je velice příjemná a jaksi zjemňuje celý prostor.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • rulisa
    rulisa
    23.01.2012 21:42

    Velmi se mi líbí světlotvorba se židlemi. V rámci tématu pro mě nejlepší.

    A naprosto nechápu ocenění posledních dvou fotek, do tématu napasovaných jen taktak. Tím spíš, když ta předposlední tmavá silueta úplně křičí nekvalitou příliš velkého výřezu, špatného zaostření a dodatečného přeostření.

    Jak se z článku pozná, která fotka je vítězná "8||594046||744605||" ?

  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    23.01.2012 22:07

    rulisa - pod fotkou je názov :)
    veľký súhlas pre mňa jednoznačný víťaz - židle (stoličky)

  • rulisa
    rulisa
    23.01.2012 22:14

    Pod fotkou je název, ale nevidím to číslo. A v článku jsem název nenašla. Jen to číslo. Ale možná jsem slepá.

  • rulisa
    rulisa
    23.01.2012 22:14

    Odesilatel: KIV
    Příjemce: rulisa
    Předmět: Tvoje kritika hodnocení profesionála
    Datum a čas: 23.01.12 22:02
    Re:
    Jak se z článku pozná, která fotka je vítězná "8||594046||744605||" ?

    Odpověď - nasadíš si brejle, a přečteš si název pod fotkou.

    Jo, a doporučuji nasadit ty brejle ještě předtím, než budeš příště kritizovat fotky a jejich hodnocení.
    Hmmm, a proč tam nevidím tvoje fotky?
    Že by ti to šlo jen teoreticky, čili plané řeči a skutek utek?

  • rulisa
    rulisa
    23.01.2012 22:18

    Odpověď pro Karen:

    Opakovaně nesouhlasím s názory a hodnoceními zdejšího odborníka. Myslím si, že velmi často by brýle potřeboval on. Proto si myslím, že by mi jeho hodnocení mých fotek nic nedalo.
    (A nebo je vůči některým účastníkům zainteresován nějak víc?)

    Předpokládám, že kdyby se k tématu směli vyjadřovat jen účastníci, nebyla by diskuze otevřená všem. Tedy budu doufat, že se smím i nadále dívat a napsat svůj názor, jenže zatím nikdy nebyl ojedinělý..

    Děkuji předem za svolení. :-)

  • rulisa
    rulisa
    23.01.2012 22:43

    (Podotýkám, po dalších několika IP, že jsem Karen opakovaně upozorňovala, že fotografické věci z diskuzí řeším v diskuzích a nikoli interkou a že si nepřeju s ní interkou komunikovat v tomto urážlivém stylu. Omlouvám se za spam.)

  • KIV
    KIV
    23.01.2012 23:14

    No, já bych jen chtěla poděkovat za tuto akci "Okem profesionála". My, kteří se zúčastňujeme a fotky k rozboru posíláme, akci vítáme, na další kolo se těšíme, a rádi si vždy přečteme článek s rozborem fotek.
    Tato akce je zde zpestřením, a kdykoliv budu fotky na nové dané téma mít, zase se ráda zúčastním.
    A děkuji profesionálním fotografům, kteří nám tady věnují svůj čas, a fotky tady rozebírají.

    A k uživateli rulisa - stačí si přečíst historii předchozích kol, ne vždy byly mé fotky bez chyb, ano, byly mi zde chyby vytčeny, a i to bylo pro mne přínosem.
    A k osobnímu pohledu na uveřejňování osobní pošty, můj názor máš v interní poště, a to je to poslední co ode mne kdy v interní poště najdeš, proč, to je zřejmě jasné...

  • rulisa
    rulisa
    23.01.2012 23:41

    To jsem ráda. To je zřejmě jasné. :-)

    Poštu, jejímž účelem je hádání se a plivání v zákulisí, za osobní nepovažuju.

    Děkuji zcela jinému nenalogovanému čtenáři, že mi dal vědět, že vítěz je jmenován už v úvodu článku. Hledala jsem až na konci, úvod, obsahující stále stejné formulace a reklamy, přeskakuji. Mea culpa. :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram