Okem profesionála: Zpracování tématu "Hráč-hráči"

Únorovým tématem Okem profesionála bylo "Hráč-hráči".
Jak jste si s tímto tématem pohráli, zhodnotil tentokrát profesionální fotograf Milan Šusta.

Připomínáme, že březnovým tématem je "Buď fit

".

Než přistoupíme k hodnocení únorového tématu, chtěli bychom připomenout, že březnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Buď fit“. Fotografie můžete posílat do 31. března 2015, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu

Vážení kolegové, fotografové,
naše téma „Hráč- hráči“ nabízelo velice širokou paletu možností jak po stránce námětové, tak samozřejmě i po stránce zpracování a techniky. Námětem byly různé sportovní hry, hry společenské, ovládání hudebních nástrojů a následná produkce, současná výpočetní technika, která umožňuje nejrůznější herní možnosti a v neposlední ředě i od stejného slovního základu odvozeno slovo herectví.
Forma zpracování záleží pochopitelně nejen na určitém obsahu našeho zájmu – v tomto případě zájmu o fotografické zachycení – ale také záměru autora, jak problematiku zajímavě zachytit a vyjádřit a pochopitelně i na technických možnostech fotografie. K tomu ještě nepochybně musíme počítat s určitou obrazovou kulturou, citem autora a u specifických případů i se znalostí jednotlivých motivů.

Vaše příspěvky, kterých bylo překvapivě docela hodně, lze proto rozdělit do několika skupin. Velice slušně byly zastoupeny fotografie z nejrůznějších sportovních her a utkání. Bohužel ne u všech byla splněna ta nejzákladnější podmínka sportovní fotografie, a to zachycení toho nejvíce rozhodujícího okamžiku. Každý sport má určité nejfotogeničtější momenty, určité vrcholné okamžiky, které je nutno zachytit v tom určitém okamžiku a nikoliv byť jen o nepatrný zlomek sekundy dříve s nebo později.

Hodnocení začnu ukázkou jednoho z nejrychlejších halových sportů, které jste fotografovali – snímkem z házené. Z vlastní zkušenosti, neboť jsem více než dvacet roků sport fotografoval, znám problematiku zaostření a expozice ve spoře osvětlených sportovních halách. S tím si autor poradil výtečně. Dokonce i zachytil na své fotografii rychle letící míč. Podle mého názoru ale expozice proběhla o zlomek vteřiny později než by bylo žádoucí. Míč již opustil ruku střílejícího útočníka a volně se vznáší v prostoru. Po kompoziční stránce je fotografie na levé straně moc „těžká“, tři postavy v dramatické situaci nejsou plně vyváženy klidně stojící postavou rozhodčího těsně u pravého okraje snímku.

Pro nás zajímavá fotografie z venkovského fotbálku v exotické destinaci. Celé prostředí je barevně velice úsporné, na snímku je pouze několik odstínů hnědé barvy, rozprostření všech figur po celé ploše snímku a krásně osvícené obláčky zvířeného prachu. To jsou přednosti tohoto snímku. Poklidnou atmosféru vyvažuje dramatické gesto prostředního aktéra i dlouhé stíny tvořené protisvětlem. Vhodně zvolené oříznutí upoutává pozornost na centrum celého dění.

Neodpustím si ukázku fotografie, která by neměla být veřejně prezentována, snímek který je opravdu pouhým paměťovým záznamem a nemá pro nikoho s výjimkou autora žádný význam.

Žena stojící u minigolfového odpaliště. Nic víc na této fotografii nevidím. Velice neostrá golfová hůl se zcela ztrácí v mřížoví plotu, postoj aktérky je vlastně nijaký, dva prvky na pravé straně snímku a prázdná levá polovina, to jsou hlavní negativa tohoto snímku.

Dvě podobné fotografie a přesto naprosto rozdílné. Na barevném snímku autor pracoval s kontrastem bílé a černé barvy. Na šachovnici, figurkách, hráčích i přihlížejících je střídání kontrastů hlavním stavebním prvkem, atmosféra hry je podružná. Tím, že oba přihlížející mají na fotografii uříznuté hlavy působí celek nedokončeně, oko diváka stále něco hledá a to na snímku chybí. Druhá fotografie je velice zdařilý dokumentární snímek, pro nás nezvyklé prostředí, na fotografii patrné zaujetí pro hru (jak hráčů, tak i diváků) velmi sugestivně zobrazuje celou situaci. Kompozičně dobře vystavěné figury, jejich hlavy tvoří stoupající i klesající linie s vrcholem, dobře vyplněný prostor bez zbytečných prázdných míst a klidné pozadí usměrňují pozornost k hlavnímu motivu, šachovnici.

Do třetice fotografie šachistů a opět úplně jiný přístup autora. Fotografie postavená na dvou zcela odlišných situacích, na kontrastu klidné hry a zaujetí aktérů v popředí, kteří se v žádném případě nenechají vyrušit tím, co se děje za jejich zády. Na jedné straně tedy hra, klid a soustředění, na straně druhé jakýsi neklid, zmatek, organizování čehosi, pochodu, slavnosti či demonstrace. Klasická ukázka využití významového kontrastu ve fotografii.

Z několika fotografií hráčů na hudební nástroje, které jste poslali mne zaujaly dva snímky.

První je černobílá fotografie hráčů ve vrcholném nasazení a soustředění na hru. Upoutání pozornosti diváka na hlavní figury bylo dosaženo pomocí ostrosti a lehké neostrosti, tonálním kontrastem a správným posazením hlavních prvků do ohnisek zlatého řezu. Rušivě a zmatečně působí „srůst“, spojení obou hudebních nástrojů svými konci.
Na druhé fotografii vidíme mladého hudebníka v neobvyklé situaci,místo hraní na housle si strká prst do úst. Pohotovost a zmačknutí spouště ve správný okamžik vytvořily z běžné situace zajímavý moment, vznikl snímek z kategorie fotohumoru. Záběrově perfektně zvládnuto. Na této fotografii se také výtečným výběrem místa, odkud fotografovat, povedlo zakrýt obličeje krajních hráčů a upoutat pozornost na hlavního protagonistu fotografie.

Ve skupině fotografií kde jsou prezentováni hráči-herci mne zaujal tento snímek.

Dramatická jevištní situace je umocněna velice úsporným barevným řešením, z černé plochy výrazně vystupují hlavní figury. Autor si dobře poradil se světlem, které na divadelní scéně nebývá vždy pro fotografii příznivé. Stylizace scény je zdůrazněna jak „rekvizitou“, v tomto případě invalidním vozíkem, tak i pózou, osvětlením a výrazy obou hlavních představitelů.

Vítězným snímkem je pro mne fotografie ze skupiny moderních hracích prostředků a jejich využívání.

Absolutní soustředění se pouze a jenom na hru, nenechat se rušit žádnými okolními vlivy. To říká tato fotografie. Z temného pozadí – světlo by samozřejmě rušilo – vystupují obličeje hráčů. Sluchátka na uších – okolní zvuk by také rušil – a zarputilý výraz ve tvářích osvětlených pouze světlem z monitorů mluví o absolutním soustředění ta to jediné, na hru. Právě využití daného osvětlení, konfrontace stejně velkých, stejně osvětlených a stejně posazených figur, symetricky rozprostřené prvky obrazu vyjádření emocí výrazem jsou klady této fotografie.

Milan Šusta

***

Vítězem únorového kola se stal (a cenu od partnera Centrum FotoŠkoda tak dostává):
Martin Kusyn s fotografií „Duel“
Gratulujeme!


Připomínáme, že březnovým tématem je „Buď fit
Fotografie můžete posílat do 31. března 2015, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz, max. 2 fotografie, až 500kB, max. 800Px delší strana

(seznam minulých témat seriálu „Okem profesionála“ naleznete na další stránce)

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Mudr Cvak
    Mudr Cvak
    02.04.2015 13:57

    Díky za seznámení s výsledky únorového tématu.
    U mne jako u diváka zabodovali svými fotkami ze života především pánové Hořínek a Janus.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram