„Vinobraní" - Zhodnocení Okem profesionála 09/2021

Zářijové téma "Vinobraní" seriálu Okem profesionála mělo za úkol zachytit každoroční slavnosti sklizně vinné révy, která je většinou spojena s kulturním programem, hudebními vystoupeními, degustacemi vína a burčáku. Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 28 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Vážení přátelé fotografové,

zářijové téma Okem profesionála „Vinobraní“ bylo jak sezónní, tak i lokální. Možná právě proto jste tentokrát do této soutěže moc svých fotografií nezaslali. Zajímavé pro mě bylo, že kromě jedné nepovedené byly všechny zaslané fotografie barevné. Vinobraní, jak jsem již psal v upoutávce k tématu, znamená buď fotografie ze sběru hroznů na vinicích, nebo každoročních slavností sklizně vinné révy. Bohužel asi polovina Vašich příspěvků byly snímky vinohradů bez přítomnosti jakéhokoli sběrače, nebo detaily střapců hroznů bez jakéhokoli lidského elementu. Většinu fotografií jste tentokrát vybrali z archivu, což sice není zakázáno, ale je velká škoda, že Vás záměrně do toho ideálního měsíce vypsané téma neinspirovalo k návštěvě a nafotografování aktuálních snímků. Zjevně toto nejenom fotograficky zajímavé téma trestuhodně zanedbáváte :)

Stanislav Hořínek: Zakončení sklizně

Svůj výběr a hodnocení začnu touto atraktivní Francouzkou ze slavnosti vína od Stanislav Hořínek. Na snímku oceňuji, že autor na to šel napřímo a vinná nymfa je nafotografována z ideálního úhlu. Zaujala mě i levá strana s přihlížejícími a často fotografujícími návštěvníky, která jí přidává autentičnost a poctivý reportážní přístup. Bohužel jsou zde i rušivé prvky. Asi nejvýraznější jsou ty, které vyrůstající slečně z hlavy (čepice, štít) a záhadná ruka vstupující do záběru vpravo. Na místě ale zjevně panoval docela zmatek, takže eliminace těchto prvků by dala fotografovi docela zabrat.

Karla Milcová: Vinobraní a Václavská pouť

S vypsaným tématem souvisí i tato informativní fotografie prodejce vína od Karla Milcová. Musím pochválit, že je dodrženo to, co u těchto typů snímků vždy doporučuji a to je akce. Takže podávání třeba vína nebo peněz z ručky do ručky. Škoda, že v našem případě jde o ruku zákaznice, které ale nepatří tělo zobrazené na fotografii. Možná by stačilo chvilku počkat a záběr by se povedl s někým jiným. Pak by i pán vlevo říznutý v polovině obličeje a kelímku nebyl rušivý. Vpravo bych navrhoval oříznout téměř čtvrtinu obrazu. Zbavili bychom se z hlediska informace zbytečné části a paní prodávající by „dodržela“ známé pravidlo, že ve směru pohledu má být v kompozici více místa. 

Pavfoto: Spolu…

Nebývale živý snímek čtvercového formátu ze slavnosti vinobraní nám zaslal Pavfoto. Fotografie je skvělou ukázkou toho, že denní světlo může mít různou ba­revnou teplotu. V předvolbách vyvážení bílé našich fotoaparátů máme tři. Denní světlo, zataženo a stín. Naší fotografie se týkají dvě. V pozadí vidíme sluncem osvětlené diváky a ústřední dvojice je ve stínu. To je rozdíl 2000 kelvinů, jednotek, ve kterých se barevná teplota udává. A to je už hodně. Autor měl (podle exifu) nastavené „automatické vyvážení bílé“, které danou situaci vzhledem k rozdílům v obraze nezvládlo správně. Důležitý je vždy hlavní prvek. V našem případě tedy veselá dvojice, u které na bílých částech kroje vidíme namodralý nádech. Mírně žlutější diváci v pozadí by nevadili. Úpravu namodralého nádechu by šlo provést i v editoru. Jinak snímek má svou velice hezkou atmosféru hlavně díky perfektním výrazům ústřední dvojice. Povedlo se i to, že pánova sklenička je před tmavým pozadím a náležitě tak vynikne.

Petr52: Burčák přímo na vinici

Že vinobraní není jenom každoroční společenská show, můžeme vidět na této fotografii od Petr52. Mnohem příjemněji si ho můžeme užít i v mnohem komornějším prostředí. Třeba jako tato čtveřice dívek s burčákem přímo na vinici. Oceňuji přirozené nehrané výrazy dívek, což je známka dobré reportážní fotografie. I to atypické, ale přirozené prostředí. Shora bych fotografii oříznul nad první řadou vinohradu a i vlevo. Nejenom proto, že aktuálně je řezáno zrovna v plastikovém kelímku, ale hlavně proto, že tři dívky ze čtyř hledí doprava a tedy tímto směrem by mělo být více místa v kompozici.

DaHo: Vinobraní po francouzsku

Ve svém minulém hodnocení Okem profesionála jsem jednu ze sérií fotografií vybral jako vítěznou.  Možná si vzpomenete, že jsem psal, jak má taková série vypadat. Na rozdíl od té minulé, tato jediná série, která do „Vinobraní“ byla vložena, pravidla splňuje. Minule to byla fotografická dvojice, tentokrát se jedná o komplexní reportáž z vinobraní ve Francii od DaHo. Dá se ocenit, že řazení fotografií je logické, s lineární dějovou následností. Také skladba fotografií obsahuje vše, co má klasická reportáž obsahovat: celky, polocelky i detaily. Jen kvalita již trošku pokulhává. Jednak technicky jsou fotografie hodně kontrastní se stíny a bez kresby. A ani argument, že na místě bylo ostré polední slunce, neobstojí, protože dobrý fotograf by ho technicky určitě zvládl. Počet fotografií by taky potřeboval zredukovat. Třeba památková fotografie č. 11 do reportáže nepatří. V reportážní sérii by se taky neměl opakovat obsah. Tady nás s lokalitou obeznamují hned tři úvodní fotografie. Dvě (4 a 6) zobrazují sběrače v řadách vinic. Čtvrtá navíc není povedená, kdežto šestá docela ano. Takže rozhodnutí, kterou z nich vybrat, je docela jasné. Škoda, že oba detaily jsou neostré. Chtělo to použít kratší časy. Světla bylo dost. Dvě fotografie, které jsou z reportáže pro mě nejzajímavější, jsem vybral. Na levé fotografii sběrači hroznů seřazeni v perspektivně ubíhajících řadách vinohradu. V horní části narážející do výrazné horizontály další viničné řady a auta s přepravkami. To všechno fotografované delším ohniskem stlačujícím perspektivu. Pravá fotografie v polocelku zobrazuje lehce utahané, ale odhodlané sběrače hroznů. Mírné srovnání horizontu a pohyb kamerou trochu doleva by snímku pomohl. Vlevo totiž příliš natěsno a vpravo zbytečně moc prostoru.

Bob Gajdoš: Burčák

Vítěznou se stává fotografie autora, který do soutěže Okem profesionála pravidelně přispívá a jehož fotografie mají standardně vysokou technickou i výtvarnou kvalitu. A tím je Bob Gajdoš. Ze tří zaslaných fotografií jsem se rozhodl pro tu, která je kompozičně čistá a bez jakékoli chybičky. Kompozice by se dala rozdělit na dvě poloviny. V levé rytmicky dominují tři lahve s vínem. V pravé polovině slečna v kroji a akci. S plným soustředěním nalévající ze džbánu do PET lahve pěnící podzimní mok, burčák. Perfektně se povedlo i jinak riskantní osvětlení přímým slunečním světlem, kde jeho okraj těsně kopíruje tvar obličeje dívky. Důsledně zaostřeno na hlavní a taky nejsvětlejší prvek fotografie, kterým je dívka nalévající burčák a navzdory ostrému slunečnímu světlu dokonale zvládnuté tonální i barevné zpracování. Fotografie by se vzhledem k výrazným lahvím dala použít i jako propagační pro vinařství nebo taky pro slavnosti vinobraní.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Všechny fotografie na téma „Vinobraní“ 
 

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • P_patrik
    P_patrik
    05.11.2021 10:55

    Gratulace Bobovi! Vnímám ho po řadu let na různých fórech a mám zejména rád jeho pojetí focení lidí. Reportérsky načasované a přitom osobní. Zde zase trefa.

  • Bob Gajdoš
    Bob Gajdoš
    07.11.2021 19:44
    Reaguje na P_patrik 05.11.2021 10:55:

    "Gratulace Bobovi! Vnímám ho po řadu let na různých fórech a mám zejména rád..." - zobrazit celý komentář

    Děkuji, zdravím :-)

  • Bob Gajdoš
    Bob Gajdoš
    07.11.2021 19:51

    Velké poděkování také Kamilu Vargovi za podnětné komentáře u fotografií. Zdravím :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram