"Kostel" - Zhodnocení Okem profesionála 02/2021

Únorové téma seriálu Okem profesionála bylo "Kostel". Hodnotil opět Kamil Varga. Toto téma vás zaujalo a celkem jste vložili do soutěže 110 fotografií. Autor vítězného snímku opět získává hodnotnou knižní cenu od Zoner Press.

Kostel u nás najdeme snad v každé větší vesnici. Se svou výraznou věží je i častou dominantou české krajiny. Mnohé z kostelů patří i mezi architektonicky velice zajímavé a fotogenické. Když to trochu přeženu, bylo by asi dost zvláštní, kdyby každý z nás nějaký ten snímek kostela ve svém archivu neměl. Tentokrát to bylo teda téma dostupné skutečně každému. A projevilo se to náležitě v počtu do soutěže zaslaných fotografií. Ten dosáhl čísla 110. Přístupy byly hodně různorodé. O fotografií zdůrazňujících výtvarné kvality architektury, přes propojení s krajinou, mystično prostoru až po fotografie ze života lidí v našich svatostáncích. Ten poslední zmíněný přístup byl ve Vašich příspěvcích zastoupen velice skromně, co je mi hodně líto. V tomto přístupu i tentokrát vynikali mnou často oceňované dokumentaristky Lenky. Začnu proto jejích příspěvky.

Lenka_Krejčová: V kostele

Každá ze tří zaslaných fotografií od Lenka_Krejčová má svojí obrazovou kvalitu. Nejvíc mě z nich ale zaujala tato černobílá kompozice. A to především svou magickou atmosférou a obsahem. V pravé dolní části vidíme jediný hlavní a figurální prvek snímku. Kluka zakrývajícího si uši. Toto gesto vybízí k různým interpretacím. Asi nejjednodušší je obyčejná negace. Ale v kombinaci s podhledem vůči výrazně svítícímu gotickému oknu by se nabízeli i jiné interpretace. Přes dominantní okno přichází do interiéru tajemné světlo, které propůjčuje snímku zajímavou atmosféru. Je taky jediným světelným zdrojem v této části kostela. Teda přesněji řečeno protis­větlem, které na lavicích i obličeji vytváří výrazné kontury. Světelná atmosféra je proto nepřehlédnutelná. Možná bych oříznul část z toho tmavého prostoru vlevo, aby se jak tvář, tak okno dostali do třetinového dělení ploch. Známého to kompozičního pravidla.

LenkaLenka: Jako Panna Marie

Z příspěvků od LenkaLenka mě asi nejvíc zaujala tato taky černobílá fotografie. Podobně jako předešlá, má i ona nezaměnitelnou atmosféru. Tu staré pravoslavné kostely často návštěvníkům nabízejí. Zapalování svíček příchozími věřícími nejčastěji pod ikonou, kterou vidíme i na tomto snímku je nejenom liturgický symbol. Světlo svíček dává i této fotografii měkké a jemné světlo, které má výrazný vliv na tajemnou atmosféru. Vedle stolů se svíčkami a ikony je to i výrazná starobylá kamenná zeď. Hledači skrytých obrazů by na ní mohli objevit třeba lebku nad křížem v pravé dolní části obrazu. A možná i další obrazce. Ale to nejzajímavější je opět jediný figurální a hlavní prvek fotografie. Tajemná za stolem se svíčkami stojící dívka se světlým šátkem na hlavě. Magická nejenom tím jak jí jemné spodní světlo svíček modeluje obličej ale taky zvláštním pohledem někam do strany.

ASCII   Kolor stitching | 36 pictures | Size: 9263 x 9263 | Lens: Standard | RMS: 2.83 | FOV: NA | Projection: Stereographic | Color: LDR |

Jiří Hlisnikovský: Kostel na Prašivé

Jediná svého druhu byla i tato planetka, jak se taky hovoří tomuto speciálnímu druhu 360 stupňových panoramat od Jiří Hlisnikovský. A i když jediná, hodně povedená. Rozmístění jednotlivých prvků kolem planetky je zajímavé, nemá hluchá, prázdná místa. Oceňuju, že v oknech kostela se svítí, přidává mu to na zajímavosti. To co je na fotografii ale nejzajímavější, je nádherná hvězdná obloha. Činí z ní téměř skutečnou miniplanetku jak z pohádky o Malém princi od Saint-Exupéryho.

alicilka: Hra stínu

Detailů kostelů do soutěže taky moc nepřišlo. O to víc potěšil třeba tento zajímavý monochromatický snímek od alicilka. Starobylá kamenná křtitelnice a její zajímavý stín jsou jejím námětem. A vlastně i oprýskaná stará zeď za ní ve fotografii stylově hraje. Kompozičně je nádoba na svěcenou vodu umístěna do levé třetiny a její zajímavý stín do pravé dle kompozičního pravidla třetinového dělení plochy. Z horní části bych oříznul alespoň tu strukturálně výraznou část vpravo nahoře. To nejzajímavější tady ale vytváří plastické teplé světlo, které je u tohoto snímku z ideálního úhlu.

Festa: Kostel sv. Jakuba Většího 2

Rozhodně atypický byl i tento sociálně kritický snímek kombinující vývěsné štíty obchodního domu s věžemi kostela od Festa. Zajímavý byl i příběh z jihlavského deníku k tomuto cityparku. Tento nepochybně zajímavý motiv by však potřeboval zajímavější zpracování. Tady bohužel jenom informativní fotografie. A i to špatně zpracována. Kompozičně alespoň oříznout pravou hluchou část obrazu a srovnat svislice u věže kostela. Technicky tmavé, bez kresby ve stínech. Škoda.

Tulda: Kdesi v Alpách

Klasickou stavbu záběru zvolil Tulda u této fotografie. U krajinářů velice často používaný a oblíbený způsob rozvržení kompozice do několika plánů. Tím předním jsou kameny umístěné v popředí, druhým je samotný kostel a třetím skalnaté hory v pozadí. Toto rozmístění, často snímané širokoúhlým objektivem zvýrazňuje prostor ve fotografii. Přesněji řečeno jeho hloubku. Škoda, že fotografie nemá nějaké zajímavější světlo, které by jí dodalo výraznější atmosféru. Ale i na tuto zataženou horskou atmosféru snímek působí docela nevýrazně, šedivě. Pomohlo by mu zvýšení kontrastu ve středních tónech. Taky mám pocit, že se kostel naklání doleva, co by nemělo být problém opravit v editoru.


Leia: Kostel sv. Hedviky

Bob Gajdoš: Po dešti

Odrazů kostelních věží v loužích našich měst přišlo překvapivě docela dost. Zde dva zástupci tohoto tématu, nicméně s docela odlišným přístupem. Vlevo moderní kostel od Leia se zachovaným reálným úhlem odrazu ve vodě. Věž kostela klasicky zakomponována do pravého třetinového dělení plochy. Zajímavé a prostor trochu matoucí je i zakomponování zbytků ledu a nepořádku v pravé dolní části. Fotografie by si zasloužila doladění v editoru, protože je tonálně nevýrazná a neobsahuje tmavé tóny. U pravé fotografie od Bob Gajdoš je všechno vzhůru nohama. A to nejenom obraz, ale i zpracování. V odrazu tentokrát klasická barokní architektura. A nejenom architektura, ale i dvě postavy, které kompozici oživují. Přiznám se, že použití přechodových filtrů na architekturu mi vždy dost vadilo, nicméně tady je i tohle využito k jasnému autorovu záměru. A tím je fiktivní hvězdná obloha složená z podzimního listí na hladině a odrazu oblaků v louži. Vše náležitě ztmaveno a zkontrastněno do dokonalé iluze.

Radim Masiarik: Zahalen mlhou

Na to, jak jsou kostelíky vystupující z ranní mlhy fotogenické, přišlo fotografií s tímto motivem překvapivě málo. Tady romantická od Radim Masiarik. Jemné údolím valící se mlhy dávají fotografii jedinečnou lyrickou atmosféru. Barevně střídmé s jedinou výraznější oranžovou barvou na obloze, kterou jí dává vycházející slunce. Použití teleobjektivu prostor ve fotografii zplošťuje. Po horizontální ose kostelík zakomponován do levé třetiny dělení plochy. Po svislé ose ale jeho zakomponování na střed není úplně ideální. Nevím, jak vypadaly koruny stromů v dolní části pod okrajem ořezu, ale pokud měli nějakou estetickou kvalitu, přidal bych jich do kompozice víc. Fotografie by tím získala i výraznější tmavé těžiště i výrazné tři horizontální plány. A případný lehký ořez z jinak ploché oranžové oblohy by myslím fotografii neuškodil.

Pavla Hladíková: Kostel Narození Panny Marie .

K zajímavé fotografii občas nepotřebujete nějaký exotický nebo architektonicky významný kostelík. Důkazem je třeba tato fotografie od Pavla Hladíková. Stačí Vám hezké jemné boční světlo a zajímavá obloha. Hlavně ty větrem rozšlehané pruhy oblak dodávají fotografii skutečně dynamickou atmosféru. Bočním světlem nasvícený a v kompozici nejsvětlejší kostel je jednoznačnou dominantou snímku. Musím taky ocenit povedený a s citem provedený převod do černobílé.

JefLan: Kaple sv. Kříže

Tato fotografie od JefLan je vlastně svým přístupem hodně podobná té předešlé. Ale v barvě. Vlastně mě docela zaujalo, že obsahuje právě tři základní barvy používané v aditivním míchání barev. Základem to naší barevné fotografie. Zelenou trávu, červenou střechu kostela a modrou oblohu. Tu podobnost vidím především v tom, že zase jde o prostý venkovský kostelík a ne architektonické veledílo. Podobnost je i v prvcích: země, kostel, obloha a několik stromů v okolí. Rozdíl je v tom, že kostelík je tentokrát skromnější a je na kopečku, takže za blízký horizont již nevidíme. Jednodušší architektura a jasná a výrazná linie horizontu zjednodušují kompozici a dávají vyniknout tomu důležitému v obraze. Jak by řekl klasik: v jednoduchosti je krása.

Robert Adamec 2: V makovém poli

Fotografií k tématu Okem profesionála přišlo vzhledem k masové dostupnosti i atraktivitě motivu tentokrát skutečně hodně. A to i těch skutečně povedených. Měl jsem proto docela velké dilema vybrat tu pro mě vítěznou. Nakonec jsem se rozhodl pro tuto s názvem V makovém poli od Robert Adamec 2. Kompozičně je ještě jednodušší než ta předešlá. Spodní dvě třetiny fotografie zabírá svíjející se divoké pole v neostrosti s červenými fleky po rudých mácích v okrovém taky rozostřeném popředí. Z tohoto divokého víru vystupuje pouze horní část malého kostelíku s věžičkou. Hlavní a již ostrý prvek fotografie. S hezkým bočním podvečerním slunečním světlem zleva, který zvýrazňuje jeho plasticitu. Barevně velice zajímavě zpracováno v jemných barvách. Jak tato kvalita, tak povedená neostrost pole s máky evokuje jemnost a éteričnost maleb z impresionis­tických obrazů.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Již nyní se můžete zúčastnit dalšího dílu soutěže Okem profesionála, tentokrát na téma „ROUŠKA / RESPIRÁTOR“. Vaše fotografie bude hodnotit opět Kamil Varga.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Festa
    Festa
    22.03.2021 19:26

    /V galerii "Kostel" čeká soutěž na vyhodnocení, které již proběhlo?/
    Sešlo se spousta fotografií. I když ne s valným výsledkem se moje fotka ocitla mezi komentovanými.
    Děkuji za rozbor a určitě se příště více zamyslím nad záběrem.
    Festa- Václav

  • Jakub Kapaník
    Jakub Kapaník
    Admin
    23.03.2021 18:35
    Reaguje na Festa 22.03.2021 19:26:

    "/V galerii "Kostel" čeká soutěž na vyhodnocení, které již proběhlo?/ Sešlo..." - zobrazit celý komentář

    Omlouváme se za prodlevu. Již v galerii vyhodnoceno.

  • Petr Dvořák-obrazprovas.cz
    Petr Dvořák-obrazprovas.cz
    24.03.2021 10:04

    Gratuluji vítězi. Byl to můj favorit, jako stvořené na obraz !

  • Petr52
    Petr52
    24.03.2021 12:38

    Gratuluji vítězi. Hezká práce.

  • Festa
    Festa
    24.03.2021 14:55
    Reaguje na Jakub Kapaník 23.03.2021 18:35:

    "Omlouváme se za prodlevu. Již v galerii vyhodnoceno...." - zobrazit celý komentář

    To je v pořádku.
    Václav

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram